תחנת הרכבת דימונה
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 17 בדצמבר 2005 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | דרום מערב דימונה | ||||
קואורדינטות | 31°04′12″N 35°00′38″E / 31.070028°N 35.01066°E | ||||
אתרים סמוכים | מוסך הקטרים של רכבת ישראל בדימונה | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | באר שבע - תחנת האוניברסיטה | ||||
|
תחנת הרכבת דימונה היא תחנת רכבת ישראל בעיר דימונה. התחנה משמשת כתחנת קצה לקו הנוסעים באר שבע - דימונה. המסילה עליה התחנה נמצאת ממשיכה עד הר צין.
היסטוריה
- ערך מורחב – מסילת הדרום
מסילת הרכבת לדימונה נפתחה בשנת 1965, תחילה פעלו בקו רק רכבות משא שהובילו פוספטים מהנגב. ב-25 במרץ 1967 נחנך שירות רכבת נוסעים לדימונה[1], עד שנסגר ב-1980.[2]
תחנת רכבת חדשה נפתחה ב-17 בדצמבר 2005. התחנה ממוקמת מחוץ לעיר, במרחק של כ-2 ק"מ, בסמוך למוסך הקטרים של דימונה.[3] הקו לבאר שבע פועל בתדירות נמוכה ועוברים דרך התחנה נוסעים מעטים, כמות הנוסעים המועטה ביותר מבין כל תחנות רכבת ישראל (80 נוסעים ליום בממוצע נכון ל-2009).[4] טרם פתיחת תחנת דימונה, התחנה הדרומית ביותר של רכבת ישראל הייתה תחנת באר שבע מרכז.
במרץ 2020 הופסקה תנועת הרכבות בין באר שבע לדימונה ביחד עם תנועת רכבות הנוסעים בכל הארץ כחלק מהגבלות שהטילה הממשלה על התחבורה הציבורית עקב התפשטות נגיף הקורונה, הקו נשאר מושבת גם אחרי 22 ביוני 2020, כאשר חזרה הרכבת לפעול בשאר הקווים[5]. במסגרת התמודדות עם משבר כלכלי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, משרד האוצר הציע לבטל את הקו מבאר שבע לדימונה עקב תפוסה נמוכה מאוד שלו.[6].
בסוף יולי 2020, הקו בין באר שבע לדימונה חזר לפעילות.
מבנה התחנה ותכנון עתידי
לתחנה הקיימת רציף צד אחד, מבנה תחנה ומגרש חנייה. קיים תכנון להעתקת תחנת הרכבת לדימונה מזרחה לצד כביש 25 סמוך לכניסה לעיר כך שתהיה נגישה יותר לתושבי העיר, במסגרת מרכז תחבורתי שישרת גם את קווי האוטובוס בעיר ויכלול גם חניון לרכבים ומרכז עסקים עם מבני משרדים שיחובר בגשר לקניון פרץ סנטר הסמוך. בנוסף, קיים תכנון לנצל את מקטע המסילה בין באר שבע לדימונה כחלק מתוכנית קו הרכבת לאילת בו תשמש כתחנת ביניים.[7]
שירות רכבות בתחנה
מהתחנה יוצאות 3 רכבות ביום לבאר שבע.
קווי אוטובוס לתחנה
השירות המשלים לתחנה דליל ביותר בהתאם לתדירות קו באר שבע - דימונה. ישנו קו בודד של חברת "אגד" שמספרו 12 המוביל מהתחנה לשוק העירוני והתחנה המרכזית ותדירותו 3 נסיעות ביום לכל כיוון בהתאם למספר הנסיעות של הרכבת לכל כיוון בקו באר שבע - דימונה.
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת דימונה באתר רכבת ישראל
- יהודה הגדרתי, הרכבת הראשונה בדימונה, הבוקר, 10 בספטמבר 1965
- אסף בר-שי, מהחודש הבא - רכבת לדימונה: 23 דקות מדימונה לבאר שבע, באתר הארץ, 10 בנובמבר 2005
- עמירם ברקת, הקו תפוס: מי אחראי לכישלון הרכבת לדימונה?, באתר גלובס, 12 בפברואר 2010
קו הרכבת דימונה — באר שבע דימונה • באר שבע – צפון / אוניברסיטה |
הערות שוליים
- ^ רכבת לדימונה - לריכוז המשתתפים בצעדה, למרחב, 22 במרץ 1967
- ^ רשת מסילות בישראל, היסטוריה גרפית של התפתחות הרשת
- ^ ניר חסון, רכבת בדימונה אחרי 25 שנה; תושבים: "התחברנו למדינה", באתר הארץ, 25 בדצמבר 2005
- ^ נחמיה שטרסלר, כישלון אדיר לקו הרכבת באר שבע-דימונה: רק 80 נוסעים ביום, באתר הארץ, 28 בנובמבר 2009
- ^ עם קרונות ריקים: הרכבת חזרה אחרי 89 ימי השבתה, באתר ynet, 22 ביוני 2020
- ^ ליאור קינן, רגב נגד האוצר: מסרבת לבטל את הקו לדימונה - חרף מיעוט נוסעים, באתר חדשות 13, 27 ביוני 2020
- ^ דניאל שמיל, תחנת רכבת חדשה בדימונה - במקום התחנה הכושלת , באתר TheMarker, 4 ביולי 2014
30342602תחנת הרכבת דימונה