תחנת הרכבת דימונה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
דימונה
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 17 בדצמבר 2005
מיקום
מיקום דרום מערב דימונה
קואורדינטות 31°04′12″N 35°00′38″E / 31.070028°N 35.01066°E / 31.070028; 35.01066
אתרים סמוכים מוסך הקטרים של רכבת ישראל בדימונה
מידע על התחנה
שירות רכבות באר שבע - תחנת האוניברסיטה
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת דימונה היא תחנת רכבת ישראל בעיר דימונה. התחנה משמשת כתחנת קצה לקו הנוסעים באר שבע - דימונה. המסילה עליה התחנה נמצאת ממשיכה עד הר צין.

היסטוריה

ערך מורחב – מסילת הדרום

מסילת הרכבת לדימונה נפתחה בשנת 1965, תחילה פעלו בקו רק רכבות משא שהובילו פוספטים מהנגב. ב-25 במרץ 1967 נחנך שירות רכבת נוסעים לדימונה[1], עד שנסגר ב-1980.[2]

תחנת רכבת חדשה נפתחה ב-17 בדצמבר 2005. התחנה ממוקמת מחוץ לעיר, במרחק של כ-2 ק"מ, בסמוך למוסך הקטרים של דימונה.[3] הקו לבאר שבע פועל בתדירות נמוכה ועוברים דרך התחנה נוסעים מעטים, כמות הנוסעים המועטה ביותר מבין כל תחנות רכבת ישראל (80 נוסעים ליום בממוצע נכון ל-2009).[4] טרם פתיחת תחנת דימונה, התחנה הדרומית ביותר של רכבת ישראל הייתה תחנת באר שבע מרכז.

במרץ 2020 הופסקה תנועת הרכבות בין באר שבע לדימונה ביחד עם תנועת רכבות הנוסעים בכל הארץ כחלק מהגבלות שהטילה הממשלה על התחבורה הציבורית עקב התפשטות נגיף הקורונה, הקו נשאר מושבת גם אחרי 22 ביוני 2020, כאשר חזרה הרכבת לפעול בשאר הקווים[5]. במסגרת התמודדות עם משבר כלכלי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, משרד האוצר הציע לבטל את הקו מבאר שבע לדימונה עקב תפוסה נמוכה מאוד שלו.[6].

בסוף יולי 2020, הקו בין באר שבע לדימונה חזר לפעילות.

מבנה התחנה ותכנון עתידי

לתחנה הקיימת רציף צד אחד, מבנה תחנה ומגרש חנייה. קיים תכנון להעתקת תחנת הרכבת לדימונה מזרחה לצד כביש 25 סמוך לכניסה לעיר כך שתהיה נגישה יותר לתושבי העיר, במסגרת מרכז תחבורתי שישרת גם את קווי האוטובוס בעיר ויכלול גם חניון לרכבים ומרכז עסקים עם מבני משרדים שיחובר בגשר לקניון פרץ סנטר הסמוך. בנוסף, קיים תכנון לנצל את מקטע המסילה בין באר שבע לדימונה כחלק מתוכנית קו הרכבת לאילת בו תשמש כתחנת ביניים.[7]

שירות רכבות בתחנה

מהתחנה יוצאות 3 רכבות ביום לבאר שבע.

קווי אוטובוס לתחנה

השירות המשלים לתחנה דליל ביותר בהתאם לתדירות קו באר שבע - דימונה. ישנו קו בודד של חברת "אגד" שמספרו 12 המוביל מהתחנה לשוק העירוני והתחנה המרכזית ותדירותו 3 נסיעות ביום לכל כיוון בהתאם למספר הנסיעות של הרכבת לכל כיוון בקו באר שבע - דימונה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחנת הרכבת דימונה בוויקישיתוף


קו הרכבת דימונהבאר שבע
דימונהבאר שבע – צפון / אוניברסיטה


הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

30342602תחנת הרכבת דימונה