תחנת הרכבת קריית מוצקין
הכניסה למבנה התחנה החדש בצד של קריית מוצקין, יוני 2017 | |||||
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 1937 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בין קריית מוצקין לשכונת קריית חיים בחיפה | ||||
קואורדינטות | 32°49′59″N 35°04′12″E / 32.832992°N 35.069894°E | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | #שירות רכבות בתחנה | ||||
|
תחנת הרכבת קריית מוצקין היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את אזור הקריות. התחנה נמצאת במרכז גוש הקריות, בין קריית מוצקין לבין קריית שמואל על הקו הראשי של רכבת ישראל. התחנה ממוקמת כעשרה קילומטר מתחנת הרכבת חיפה מזרח, על מסילת חיפה-בצת.
היסטוריה
מסילת הרכבת בין חיפה לעכו נסללה לראשונה מעט קודם למלחמת העולם הראשונה, על ידי השלטון העות'מאני. הקו עבר דרך עמק זבולון השומם, כשלוחה קצרה ממסילת רכבת העמק לכיוון עכו, תוך שימוש במסילה צרה. בשנת 1935, בעקבות כניסת המשפחות הראשונות למגורים בקריית מוצקין, הוגדרה נקודת עצירה (באנגלית, "Halt") בשם "תחנת סבִּינְיׇה"[1] במקום בו שוכנת כיום תחנת קריית מוצקין[2]. היה זה מקום מוסכם לעצירת הרכבת לצורך העלאת והורדת נוסעים, ללא רציף או מבנה תחנה, בקו חיפה - עכו. נקודת העצירה אפשרה שימוש באמצעי התחבורה הרכבתי היחיד לתושבי קריית מוצקין והסביבה.
בשנת 1937, עם הקמת מחנות צבא בריטיים בשטח מצפון לתחנה, נסללה מחדש המסילה מחיפה למחנות כמסילה ברוחב רגיל. אז, הוגדר המקום כתחנה רשמית[3], הוקם במקום צריף לשימוש מפעילי הרכבת ונפתח בו אשנב ששימש כקופה. סככה עם מקומות ישיבה לצד הצריף שימשה את ציבור הנוסעים להמתנה[4]. במהלך מלחמת העולם השנייה נבנה המשך למסילת הברזל צפונית לעכו, והתחנה בקריית מוצקין צורפה לקו הרכבת ביירות-טריפולי-חיפה.
מהתחנה התפצלה מסילת שירות לבסיס אספקה צבאי צפונית-מערבית לתחנה, שהוקם בתקופת המנדט הבריטי ושימש גם את צה"ל עד שנות ה-70 של המאה ה-20.
בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הוקמה על ידי רכבת ישראל תחנה חדשה לצד המבנה מתקופת המנדט. מבנה צריף העץ ההיסטורי, יועד מאז לשימור, ובאופן זמני, עבר לשמש כמחסן. במתחם החדש נסללו מגרשי חנייה גדולים בחורשות האקליפטוס משני צידי התחנה, נהרס מבנה צמוד אליה ששימש כבית מגורים עבור מנהל התחנה, ונבנה מעבר תת-קרקעי המקשר בין הרציפים, והוסדרה הכניסה לתחנה משני צידיה. במהלך בניית התחנה החדשה פורקה המסילה המערבית מבין שלוש המסילות שהיו בתחנה.
התחנה בשנות האלפיים
ב-16 ביולי 2006, ביום הרביעי למלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה יחד עם כל תחנות הרכבת מצפון לחיפה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת בחיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. ב-14 באוגוסט (תום המלחמה), חודשה תנועת הרכבות לתחנה.
בעקבות הפעלת רכבות לילה בקו נהריה-נמל התעופה בן-גוריון בראשית העשור השני של המאה ה-21, החלה התחנה לפעול ברציפות 24 שעות ביממה. באמצע אותו עשור, הורחבו מגרשי החנייה שסביב תחנת הרכבת והוכשר מגרש חנייה נוסף, בשטח שצפונית לכניסה אליה[5].
לאחר עבודת בנייה ושיפוץ, שנערכו בתחנה במשך מספר חודשים, במאי 2017 החל השימוש במבנה חדש לתחנה, בצידה של קריית מוצקין. החידוש כלל את בניית המבנה חדש, בו אולם נוסעים גדול ורציפי המתנה משופצים וכן, העתקתו, לצורכי שימור, של מבנה העץ ההיסטורי ששימש את התחנה בעבר, אל האזור הצפון-מזרחי שלה[6].
התחנה היא תחנת הרכבת הראשית בקריות וכל רכבות הנוסעים העוברות, עוצרות בה. זוהי תחנת הקצה של קו הרכבת הפרברי חיפה-קריות. מצפון יש נקודת חנייה לרכבות המסיימות את נסיעתן בקריית מוצקין. בין אמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 ועד ראשית העשור השני של המאה ה-21 הייתה התחנה נקודת הקצה הצפונית של המסילה הכפולה בתוואי מסילת החוף. בשנת 2011 נסללה מסילה כפולה צפונה מהתחנה, עד לעכו.
מבנה התחנה
אף על פי ששם התחנה מגדיר את מקומה בקריית מוצקין, בפועל התחנה נמצאת על שטח המשויך מוניציפלית לקריית שמואל, המהווה שכונה בחיפה[7]. מסילה כפולה עוברת בתחנה - מסילה מזרחית (צמודה לרציף 1) לרכבות דרומה ומסילה מערבית (צמודה לרציף 2) לרכבות צפונה. בתחנה שני רציפי צד (רציף 1 בסמוך לקריית מוצקין; רציף 2 בסמוך לקריית שמואל) המחוברים ביניהם במעבר תת-קרקעי. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות דרך שני אולמות הנוסעים (אחד על כל רציף), בכל שעות היממה.
קווי אוטובוס לתחנה
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
23 | אגד | מרכזית הקריות - קריית ים ג - קריית ים ב - רכבת קריית מוצקין - קריית חיים - חלוצי התעשייה - צומת קריית אתא - קריית אתא, אזור תעשייה - קריית אתא מרכז - גבעת הרקפות | ♿ |
80 | קריית חיים - רכבת קריית מוצקין - קריית אתא, צומת קריית אתא - זבולון - קריית אתא מרכז - גבעת אתא - בית וגן - קריית בנימין | ||
97 | קריית חיים - רכבת קריית מוצקין - שדרות ורבורג - האצטדיון - צומת חלוצי התעשייה - חיפה, חליסה - שוק תלפיות - הדר | ||
98 | קריית חיים - רכבת קריית מוצקין - שדרות ורבורג - האצטדיון - צומת חלוצי התעשייה - חיפה, חליסה - שוק תלפיות - הדר - רמת הדר - הדר עליון - גאולה - מעונות גאולה |
שירות רכבות בתחנה
קו הרכבת מודיעין — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת חיפה — כרמיאל חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
קו הרכבת באר שבע — כרמיאל באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • קריית גת • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חדרה – מערב • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
קו הרכבת באר שבע — נהריה באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • להבים – רהט • קריית גת • קריית מלאכי – יואב • מזכרת בתיה • רמלה • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת חיפה – חוף הכרמל — נהריה חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: תחנת הרכבת קריית מוצקין |
- תחנת הרכבת קריית מוצקין, באתר רכבת ישראל
- נעמה ריבה, צריף הרכבת היחיד שנותר מתקופת המנדט, באתר הארץ, 6 במרץ 2017
- תחנת הרכבת שבקריית מוצקין - תמונות של התחנה, באתר קידן ניהול פרויקטים
- תחנת רכבת ק. חיים ומוצקין, באתר לויטון-שומני ארכיטקטים
- קריית מוצקין (ישראל), דף שער בספרייה הלאומית
הערות שוליים
- ^ על-שם סבינה כץ. על סבינה כץ ראו בדף "דוד לדור - קריית ביאליק", באתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
- ^ תחנה בשכונת מוצקין, דבר, 11 בפברואר 1935
- ^ תחנת רכבת קריית מוצקין, דבר, 21 במאי 1937
- ^ סיפורי מייסדים: אלעזרי (ברט) שושנה ואהרון - 1937, באתר מוזיאון גרושקביץ, קריית מוצקין
- ^ עופר פטרסבורג, הרכבת מוסיפה אלפי מקומות חניה חדשים, באתר ynet, 7 באוגוסט 2016
- ^ רכבת ישראל סיימה את העתקת והשימור של התחנה בקריית מוצקין, באתר "חי פה", 7 במרץ 2017
- ^ גוש 11569
39620170תחנת הרכבת קריית מוצקין