פורטל:רכבות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

רכבת היא כלי תחבורה יבשתי המשמש להובלת נוסעים או מטען לאורך מסלול קבוע. רכבת בנויה ממספר קרונות וקטר שמושך או דוחף אותם על מסילה המורכבת מפסים. בחלק מהרכבות לקרונות יש יכולת הנעה עצמית, ללא קטר. קרונות כאלו מכונים בעברית קרונועים. קיימים שלושה סוגי הנעה עיקריים לרכבות:

קיטור - השיטה הוותיקה להנעת קטרים באמצעות חימום מים שהופכים לקיטור ומייצרים תנועה. דיזל ובנזין - שימוש במנוע בעירה פנימית (בדומה למכונית). חשמל - שימוש במנוע חשמלי. בדרך כלל הרכבת מקבלת את אספקת החשמל מכבלים שעוברים מעל המסילה. במדינות רבות רכבת הינה אמצעי התחבורה העיקרי להסעת נוסעים כאשר יש שילוב בין מספר סוגי רכבות:

  • רכבות מהירות לנסיעות ארוכות טווח בין מדינות ואזורים.
  • רכבות רגילות שמשמשות להובלת נוסעים בין ערים ופרברים.
  • רכבת תחתית, רכבת קלה ומונורייל לתנועה בתוך הערים.
  • רכבת פרברית המשמשת לקישור בין שולי המטרופולין למרכזו.


הפורטל עוסק גם בהיסטוריה של הרכבת בארץ ישראל, ובכלל בכל העולם, מהשנים הקודמות עד היום.
רכבת ריחוף מגנטי (Maglev) בשנגחאי. מהירותה המרבית של רכבת זו היא 431 קמ"ש, ומהירותה הממוצעת - כ-250 קמ"ש.
רכבת הספסאן הרוסית בנסיעה מהירה.


המסלול הישן של הקו הצהוב בכיכר הגיבורים
המסלול הישן של הקו הצהוב בכיכר הגיבורים

הרכבת התחתית של בודפשט היא אחת ממערכות הרכבת התחתית הראשונות בעולם. היא פועלת ברציפות משנת 1896 וקדמה לה רק הרכבת התחתית של לונדון. מערך הרכבת התחתית בבודפשט מורכב משלושה קווים שנפגשים בכיכר דאאק פרנץ שבמרכז פשט ואורכם הכולל מגיע לכ-32 קילומטרים.

המטרה המקורית של הקו הראשון, הצהוב, הייתה לספק אמצעי תחבורה נוח לפארק העירוני של בודפשט, וזאת על אף ששדרת אנדראשי שהובילה לפארק ממרכז העיר הייתה שדרה מודרנית ומתקדמת ביותר לפי מונחי המאה ה-19. עבודות ההקמה החלו בשנת 1894 ותוכננו להסתיים כעבור שנתיים, בשנת האלף לכיבוש הונגריה בידי המדיארים. 2,000 פועלים הקימו את הקו בשיטת חפור וכסה, והוא נחנך ב-2 במאי 1896 בידי הקיסר פרנץ יוזף.

רכבות שינקנסן מדגמים 300 (משמאל) ו-700 בתחנה בטוקיו
רכבות שינקנסן מדגמים 300 (משמאל) ו-700 בתחנה בטוקיו
השינקנסן היא רשת רכבות מהירות ביפן, אשר מהירותן מגיעה עד 300 קמ"ש. בחמשת קווי השינקנסן, היוצאים מן העיר טוקיו, נסעו בשנת 2003 כמעט שישה מיליארד נוסעים, ולמעלה מ-16 מיליון נוסעים מדי יום. שינקנסן היא חברת הרכבות בעלת תנועת הנוסעים הגבוהה בעולם. למרות נפח התנועה העצום, שיעור הדיוק הממוצע של הרכבות ב-2003 היה איחור של שש שניות בלבד מלוח הזמנים. הנתון, שחושב על בסיס 160 אלף נסיעות של השינקנסן, כולל בתוכו עיכובים בגלל תאונות, גורמים טבעיים, גורמים אנושיים וטעויות בהפעלת הרכבת.

הדרך הבטוחה ביותר לתפוס רכבת היא לאחר את הקודמת.

רכבת - כלי תחבורה יבשתי, המשמש להובלת נוסעים ומטען על גבי מסילה.

מונורייל - רכבת עירונית הנעה על גבי קורה הנתמכת על ידי עמודים תומכים.

פוניקולר - רכבת הנמשכת על ידי כבל במעלה מתלול.

רכבת תחתית - רכבת שמסילתה סלולה במנהרות תת-קרקעיות.

רכבת קלה - סוג של רכבת המיועדת להסעת נוסעים בערים וסביבותיהן.

רכבת מהירה - רכבת שנעה במהירות גבוהה, בדרך כלל 200 קמ"ש ומעלה.

רכבת ריחוף מגנטי - רכבת המרחפת מעל המסילה ללא שימוש בגלגלים ומונעת באמצעות כוח אלקטרומגנטי.
קטר קיטור צרפתי מתחילת המאה ה-20
רכבת נוסעים מודרנית

מנוע הקיטור הראשון שזכה לתפוצה נרחבת נבנה על ידי ג'יימס ואט בשנת 1774. המצאה זו סללה את הדרך למהפכה התעשייתית. אחד היישומים הראשונים של מנוע זה הייתה הנעת כלי רכב מנועי. ב-21 בפברואר 1804 הודגם לראשונה קטר הקיטור של ריצ'רד טרוויתיק שהוביל פחם למפעל מתכת בדרום ויילס שבבריטניה, לאורך מסילה של כ-15 ק"מ ובמהירות של כ-8 קמ"ש. התפתחות קטרי הרכבת המשיכה בהתמדה, אבל ההמצאה נעשתה מעשית רק עם בניית ה"רוקט" ("Rocket") של ג'ורג' ורוברט סטיבנסון ב-1829.

במהלך השנים שלאחר מכן התפתחה רשת הרכבות בכל רחבי העולם. הרכבות היו גורם חשוב בתהליכים היסטוריים ובשליטה של מדינות על אזורי הספר שלהם. לדוגמה, במלחמת האזרחים האמריקנית באמצע המאה ה-19 איפשרה הרכבת לצבא הצפון להניע כוחות בין החזיתות השונות בממדים ובמהירות חסרי תקדים בהיסטוריה של המלחמות. הרכבת הטרנס סיבירית שנבנתה בסוף המאה ה-19 איפשרה לאימפריה הרוסית לחזק את שליטתה בחופי האוקיינוס השקט וליישב את סיביר; קו הרכבת הטרנס-יבשתי הראשון בצפון אמריקה איפשר לפתח את החוף המערבי של ארצות הברית.

במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת העולם השנייה היו רכבות ומסילות ברזל כלי אסטרטגי-צבאי חשוב ושימשו להובלת גייסות ואספקה אל החזית ופינוי פצועים וחללים ממנה. גם כלי נשק כגון טנקים הוסעו למרחקים ארוכים על ידי רכבות. כמו כן שימשו רכבות כנושאות ארטילריה קרבית וזאת באמצעות תותחי רכבת שהותקנו באופן מבצעי על קרונות רכבת (ולא רק לצורך תובלה). תפקידן של הרכבות במלחמת העולם השנייה זכור גם כיוון ששימשו להובלת מיליוני יהודים ובני לאומים אחרים אל מחנות ריכוז והשמדה.

במחצית השנייה של המאה ה-20 עומעם זוהרה של הרכבת לטובת כלי התחבורה החדשים: המכונית הפרטית והמטוס. למשל, בארצות הברית נזנחה כמעט לחלוטין תשתית המסילות עד כדי כך שהייתה סכנה להמשך קיומה. מנגד, בכמה ארצות ניתן מענה למגמה זו בדמות רכבות נושאות-רכב(אנ') שאפשרו לנוסעים לנסוע ברכבת, בעוד מכוניתם מאוחסנת בקרון ייעודי.

התפתחות הטכנולוגיה והמעבר ממנועי הקיטור להנעה שמבוססת על חשמל או דיזל איפשרו לפתח מערכות רכבות יעילות שהיו מסוגלות להתחרות ברכב הפרטי. הופעת רכבות מהירות בסוף המאה ה-20 איפשרה לרכבת להתחרות גם במטוסים בטווחים קצרים ובינוניים (עד 650 ק"מ). לדוגמה, חברת התעופה הלאומית הגרמנית, לופטהנזה, הצהירה כי היא מעוניינת לעודד שימוש ברכבות במקום טיסות בתוך גרמניה.

גם מטרופולינים רבים בארצות הברית, כדוגמת לוס אנג'לס, שדגלו ברכב כאמצעי התחבורה העיקרי, נאלצו להוסיף תשתית מסילתית לאחר שתשתית הכבישים נסתמה.



רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום הרכבות שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מהו פורטל?רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים