קרסו מוטורס
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
בורסה | הבורסה לניירות ערך בתל אביב |
סימול | קרסו |
מייסדים | משה קרסו |
תקופת הפעילות | 1933–הווה (כ־91 שנים) |
בעלות | משפחת קרסו |
ענפי תעשייה | ייבוא ומכירת כלי רכב |
שווי שוק | 2.39 מיליארד ש"ח (19 בדצמבר 2024) |
הכנסות | 3.54 מיליארד ש"ח (2022)[1] |
רווח תפעולי | 546 מיליון ש"ח (2022)[1] |
רווח | 380 מיליון ש"ח (2022)[1] |
הון עצמי | 1.89 מיליארד ש"ח (2022)[1] |
סך המאזן | 5.56 מיליארד ש"ח (2022)[1] |
יו"ר | יואל קרסו |
מנכ"ל | יצחק וייץ |
קרסו מוטורס בע"מ המוכרת בשם המקוצר קרסו היא חברה ציבורית ישראלית, שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ועוסקת בייבוא ומכירת מכוניות תוצרת "רנו", "ניסאן", "דאצ'יה", "אינפיניטי" ו"צ'רי". נכון לסוף שנת 2020 החזיקה קרסו מוטורס נתח שוק של כ-8% משוק המכוניות החדשות בישראל ודורגה במקום החמישי מבין יבואני הרכב.
בשנת 2023 החברה יצאה במיתוג-מחדש של שירותי "קרסו", תחת המותג "פריסבי"
היסטוריה
בשנת 1933 משה (מואיז) קרסו, עולה חדש מיוון, רכש מיצחק ארדיטי את הזיכיון לייבוא ושיווק מכוניות מתוצרת גנרל מוטורס האמריקאית, וכך נוסדה חברת "מואיז קרסו, מחלקת מכוניות". בשנת 1947 החברה החלה לייבא מכוניות תוצרת "הילמן" הבריטית ו"נאש" האמריקאית. בשנת 1948 הזכיין הערבי-פלסטיני של חברת רנו הצרפתית בארץ ישראל ברח עקב מלחמת העצמאות. רנו שנשארה ללא משווק מקומי במדינת ישראל פנתה אל משה קרסו במטרה שייבא ארצה את רכבי החברה, והוא בתגובה קפץ על המציאה.
בספטמבר 1967 התאגדה הקבוצה כחברה פרטית בשם בני משה קרסו בע"מ שפעלה בשני תחומים: רכב ונדל"ן. בשנת 2007 פוצלה פעילות הרכב של הקבוצה לחברת קרסו מוטורס, וחברת בני משה קרסו, שבה נותרה פעילות הנדל"ן של הקבוצה, שינתה את שמה לקרסו נדל"ן בע"מ.[2]
ב-1992 קיבלה חברת קרסו מוטורס את הזיכיון לייבוא רכבי ניסאן היפנית, ובשנת 2009 החלה לייבא גם את מוצג "אינפיניטי" של ניסאן. בשנת 2011 נכנסה החברה לפעילות ייבוא כלי רכב דו-גלגליים, באמצעות מטרו מוטור, המייבאת מדגמי סאניאנג, קוואסקי וימאהה מוטור וכן כלי רכב תפעוליים.
בשנת 2011 החברה הונפקה בבורסה לניירות ערך בתל אביב והפכה לחברה ציבורית. בשנת 2015 קיבלה החברה את הזיכיון לייבוא רכבי נוסעים מתוצרת דאצ'יה הרומנית.
בדצמבר 2019 הגיעה החברה להסכם על קניית קבוצת קל אוטו ללא תמורה במזומן ובכפוף לתנאים אחדים. העסקה הושלמה במאי 2020.[3]
תחומי פעילות
- ייבוא ומכירה מכוניות נוסעים מתוצרת רנו הצרפתית ודאצ'יה הרומנית
- ייבוא ומכירה מכוניות יוקרה מתוצרת אינפיניטי היפנית
- ייבוא ומכירה רכבי שטח ומשאיות מתוצרת ניסאן היפנית
- ביטוחי רכב
- טרייד אין, ליסינג, והשכרת כלי רכב
- מתן שירותי מוסך לרכבי החברה
קרן אלומה, יחד עם קרסו מוטורס וקבוצת מגדל התמודדו בשנת 2021 על רכישת נתח ממניות חברת התחבורה אגד,[4] אך לא זכו.
בעלי עניין
בשנת 1962 משה נפטר והוריש לארבעת ילדיו את מניות החברה בחלקים שווים. נכון לשנת 2019 כ-65% ממניות החברה מוחזקות על ידי בני משפחת קרסו המורחבת.
קישורים חיצוניים
- קרסו מוטורס, ברשת החברתית פייסבוק
- קרסו מוטורס, חברה ברשת החברתית LinkedIn
- קרסו מוטורס, באתר הבורסה לניירות ערך בתל אביב
- קרסו מוטורס, באתר "מאיה"
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 קרסו מוטורס בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
- ^ קרסו מוטורס - דוח שנתי לתקופה שהסתיימה ב-31 סדצמבר 2021, באתר "מאיה"
- ^ תומר הדר, אחרי חצי שנה ועם תספורת של 182 מיליון שקל: יבואנית רנו וניסאן רוכשת את קל אוטו, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, 2020-05-13
- ^ אביב לוי, אורי יוגב: "בהנפקה קיבלנו אמון מהמוסדיים שהבינו מי אנחנו. נגיע לקרן של מיליארדי שקלים", באתר גלובס, 26 בדצמבר 2021
36315139קרסו מוטורס