מערכת תנועה עתירת נוסעים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

מערכת תנועה עתירת נוסעיםראשי תיבות: "מתע"ן") מתייחסת לרשתות תחבורה המיועדות להעביר כמות גדולה של נוסעים במקביל, תוך שמירה על יעילות וזמן נסיעה. מערכות אלו כוללות רכבות, אוטובוסים, רכבות קלות ומערכות שילוב תחבורה ציבורית, ומטרתן להקל על עומסי התנועה, להפחית זיהום אוויר ולשפר את איכות החיים בעיר.

מערכת תנועה עתירת נוסעים מהווה פתרון חשוב להתמודד עם אתגרי התחבורה בערים מודרניות. באמצעות תכנון והקצאת משאבים, ניתן לשפר את חוויית הנסיעה של הציבור ולהפחית את ההשפעות השליליות של תחבורה פרטית על הסביבה.

מאפיינים

מערכת תנועה עתירת נוסעים מאופיינת בכמה מרכיבים מרכזיים שמטרתם להבטיח יעילות ונוחות בניהול התחבורה הציבורית. ראשית, הקיבולת הגבוהה של המערכות מאפשרת להן להעביר מספר רב של נוסעים בזמן קצר, מה שמסייע להפחית עומסי תנועה בכבישים. בנוסף, המערכות מתוכננות עם קווים מסודרים שנועדו לשרת את הצרכים של הקהל המקומי, כך שהנוסעים יכולים ליהנות מהנגישות המיטבית למוקדים מרכזיים ומרכזי ערים.

תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), תשמ"ג-1983 מגדירות "מתע"ן" כ”מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים, מסילתית ושאינה מסילתית, הפועלת בנתיב נפרד או בלעדי לאורך 6 קילומטרים לפחות, אשר היצע מקומות הנסיעה בה עולה על 3,000 לשעה בכל כיוון;”[1][דרושה הבהרה]

תדירות גבוהה של רכבים, המפחיתה את זמני ההמתנה, היא גם גורם חשוב, וכך הנוסעים יכולים לתכנן את נסיעותיהם בצורה נוחה.

לבסוף, חיבוריות עם סוגי תחבורה נוספים, כמו תחבורה ציבורית מקומית ותחנות רכבת, מאפשרת למערכות להציע פתרונות משולבים ומקיפים שיבטיחו חוויית נסיעה חלקה ויעילה.

בין הדוגמאות הבולטות בישראל ניתן למנות את מערכת הרכבות הקלה דנקל בתל אביב, כמו גם את התוכניות להרחבת רשת האוטובוסים ותחבורה ציבורית המוקדשות לשירות האוכלוסייה המתגוררת במרכז הארץ. הרכבת הקלה והמטרו שייבנו פועלות בנתיבים ייעודיים ומקבלים זכויות קדימה, כולל עדיפות בצמתים מרומזרים. למערכות התחבורה יש גם מערכת כרטוס מתקדמת, המפחיתה משמעותית את זמני ההמתנה בתחנות. מהירות התחבורה הציבורית גבוהה יותר ממהירות מערכת האוטובוסים. התרומה הסביבתית המקסימלית מושגת באמצעות רכבות קלות חשמליות, שמפחיתות כמעט לחלוטין את זיהום האוויר ורמות הרעש בזמן הפעלתן.

נת"ע – נתיבי תחבורה עירוניים הינה חברה ממשלתית הממונה על תכנונה, הקמתה ותפעולה של מערכת תחבורה עתירת נוסעים במטרופולין תל אביב.

תכנון עתידי

על פי התוכניות הממשלתיות, עתיד מערכת התנועה בישראל לכלול פיתוח נוסף של קווי רכבת, שדרוג תשתיות תחבורה ציבורית והגברת חיבוריות בין ערים שונות. תוכניות אלו מיועדות לשפר את הנגישות ולהציע פתרונות תחבורה מתקדמים יותר.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39714314מערכת תנועה עתירת נוסעים