מסילת פלשת – שורק
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | ישראל |
מפעיל | רכבת ישראל |
מסילת פלשת – שורק (מכונה גם "עוקף לוד") הא מיזם תשתית רכבת לאומי המתוכנן בישראל. הוא כולל הקמת מסילה מחושמלת להובלת מטענים ונוסעים, והוא נכלל בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל לשנת 2040.[1]
רקע
המיזם מקודם במסגרת תת"ל 79 (תוכנית תשתית לאומית), שמטרתה לחבר בין מטרופולין באר שבע למטרופולינים ירושלים ותל אביב.[2] התוכנית אושרה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ב-31 בדצמבר 2023.[3]
מאפייני המיזם
תוואי
- התוואי מחבר את נמל אשדוד דרך מסילת החוף (קו אשקלון – תל אביב) למסילת הדרום (קו נען – באר שבע) הקו מקביל לכביש 7, אורך המסילה: כ-83 ק"מ, הקו כולל חיבור למסילה 1A (הקו המהיר מירושלים לתל אביב) דרך מסדרון 431 חיבור למסילה המזרחית באמצעות מסילת "עוקף לוד" דרך מחלף נשרים[4]
מאפיינים טכניים
- מסילה כפולה מחושמלת, מהירות נסיעה מתוכננת: עד 250 קמ"ש[2]
- תדירות מתוכננת: רכבת כל 10 דקות בשעות השיא[4]
תחנות
התוכנית כוללת הקמת תחנות נוסעים חדשות:[2]
- תחנת הרכבת גדרה
- תחנת הרכבת גזר
- הרחבת תחנת הנוסעים המאושרת בבני דרום
מטרות המיזם
קיצור זמני נסיעה: עם השלמת המיזם, זמן הנסיעה מתחנת הרכבת תל אביב – ההגנה לתחנת באר שבע – צפון / אוניברסיטה צפוי לעמוד על 38 דקות בלבד. שיפור שינוע מטענים: המיזם מיועד לקלוט את הגידול הצפוי בשינוע מטענים אל נמלי בחיפה ונמל באשדוד ומהם. הסטת רכבות משא: התוכנית מיועדת להסיט רכבות המשא העוברות כיום בתחום הערים לוד, רמלה, רחובות, באר שבע, נס ציונה ויבנה. שיפור השירות לנוסעים: קיצור זמני הנסיעה ותגבור תדירויות ורמות השירות.[1]
היסטוריה
ב-2015, התוכנית החלה להיות מקודמת בות"ל,[1] ובספטמבר 2020 הות"ל החליטה לקדם את התוכנית.[1] ב־31 בדצמבר 2023 אושרה התוכנית, לקראת העברתה לאישור הממשלה.[3]
המיזם עורר התנגדות בקרב תושבי המועצה האזורית נחל שורק, בעיקר ביישוב יד בנימין, בשל החשש מפגיעה באיכות החיים. בעקבות זאת, הוצעו חלופות לתוואי המסילה, כולל שימוש במסילת חלץ הקיימת.[5]
ראו גם
עיינו גם בפורטל פורטל רכבת ישראל הוא שער לכל הנושאים הקשורים ברכבת ישראל - בעבר, בהווה ובעתיד. הפורטל כולל קישורים לערכים בנושא קווי הרכבת, תחנותיה וההיסטוריה של רכבת ישראל, יחד עם תמונות ואנקדוטות בנושא. |
קישורים חיצוניים
- תוכנית תתל/ 79 – מסילת פלשת שורק-עוקף לוד, באתר מינהל התכנון
- כרמלה קופר, הות"ל החליטה לקדם את תוכנית מסילת פלשת שורק – עוקף לוד, באתר Magdilim, 15 בספטמבר 2020
- אושרה בוות"ל התכנית להקמת מסילת פלשת שורק, באתר Port2Port, 1 בינואר 2024
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 כרמלה קופר, הות"ל החליטה לקדם את תוכנית מסילת פלשת שורק – עוקף לוד, באתר Magdilim, 15 בספטמבר 2020
- ^ 2.0 2.1 2.2 קובי ברקת, רכבת במהירות 250 קמ"ש: מתל אביב לבאר שבע ב-38 דקות, באתר בחדרי חרדים, 1 בינואר 2024
- ^ 3.0 3.1 מסילת הרכבת המהירה משורק לבאר שבע יוצאת לדרך, באתר gov.il, 31 בדצמבר 2023
- ^ 4.0 4.1 מערכת פורט2פורט, אושרה בוות"ל התכנית להקמת מסילת פלשת שורק, באתר Port2Port, 1 בינואר 2024
- ^ אלדה נתנאל, שלומי הרטמן מיד בנימין מצא פיתרון גאוני איך לפתור את משבר הרכבת במועצה אזורית נחל שורק, באתר יישובניק נט, 06 ביוני 2024
39216622מסילת פלשת – שורק