מחלף מל"ל
מיקום | כפר סבא, הוד השרון |
---|---|
כבישים במחלף |
כביש 402 כביש 531 |
מסילות במחלף | מסילת השרון |
מסילת השרון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
מחלף מל"ל הוא מחלף המחבר את כביש 531 וכביש 402 בכפר סבא והוד השרון. מחלף מל"ל הוא מחלף SPUI - מחלף עירוני בעל נקודת מפגש יחיד. המחלף קרוי על שם כפר מל"ל הצמוד לו מדרום.
היסטוריה
המחלף תוכנן כחלק מפרויקט כביש 531 בשנות ה-90, כביש רוחב המחבר את כבישים 2, 4 ו-6[1]. המכרז לסלילת הקטע המרכזי של הכביש עד למחלף מל"ל, היה אמור להתפרסם בפברואר 1999, אך הוקפא עקב קשיים תקציביים[2]. המכרז פורסם לבסוף ביולי 2002[3]. אולם סלילת הכביש והקמת המחלף התעכבה במשך שנים רבות. עקב מאבקים משפטיים נגד הפקעת הקרקעות בתוואי הכביש וגובה הפיצויים[4][5]. ההפקעה כלל שטחיים חקלאיים ואף מספר בתים שעמדו בתוואי הכביש ונהרסו[6].
בשנת 2009 הושלמה סלילת כביש 531 עד למיקום המחלף, מבלי שנבנה. במקום הוקמה צומת שהתחברה לרחוב השרון (כביש 402) בלבד. הקמת המחלף החלה בשנת 2011, ודרשה חפירה עמוקה לצורך הקמת מנהרה עבור מסילת השרון, שמעליה נסלל תוואי כביש 531, שבמפלס העליון עובר כביש 402. בפברואר 2014 התכנסה הוועדה לתשתיות לאומיות דנה על הקמת המחלף, בהמשך פורסם בתקשורת כי למרבה ההפתעה חלק ניכר מהמחלף כבר היה בנוי, עוד פורסם באותה כתבה כי על מנת לעכב כמה שפחות את הקמתו של מחלף מל"ל, הוחלט שהוא יאושר בחלקים בכל פעם. אולם, נציג המשרד להגנת הסביבה הציג לחברי הוועדה צילומים שביצע ערב הדיון, לפיהם הקמתו כמעט הושלמה והעבודות היחידות שלא בוצעו על מנת להשלים את המחלף הוא להניח את הקורות עיליות שישמשו את המחלף[7].
המחלף הושלם בינואר 2016, עם השלמת מחלף רעננה דרום, אז חובר מחלף מל"ל למחלף רעננה דרום והוקמה בניהם תחנת הרכבת רעננה – דרום[8].
הערות שוליים
- ^ ד"ר יואב לרמן ויונתן לבנדיגר, למה ערי השרון העבירו עוד כסף וכוח לת"א - ואפילו חגגו את זה, באתר גלובס, 22 בפברואר 2016
- ^ פרוייקטים של מע"צ יצאו לדרך לאחר אישור התקציב, מלבד כביש 531, באתר גלובס, 22 בפברואר 1999
- ^ גל ניסים, מכרז מע"ץ להמשך סלילת כביש 531, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
- ^ עו"ד משה קמר, אין עדיפות לשמאי הממשלתי, באתר גלובס, 16 בנובמבר 2003
- ^ שמואל דקלו, עתירה לבג"ץ: הפקעת קרקעות מכוח צו הדרכים אינה חוקית - סותר את חוקי היסוד, באתר גלובס, 6 בדצמבר 2005
- ^ גל ניסים, "עלויות ההפקעה בכביש 531 יהיו 3 מיליארד דולר", באתר גלובס, 14 בספטמבר 2006
- ^ שירות גלובס, ועדה כונסה כדי לאשר הקמת מחלף וגילתה שחלקו בנוי, באתר גלובס, 2 בפברואר 2014
- ^ אורן דורי, כפר סבא מתחברת להרצליה: מקטע חדש בכביש 531 נפתח לתנועה, באתר TheMarker, 13 בינואר 2016
הקודם: מחלף סוקולוב |
מחלפים בכביש 531 | הבא: מחלף רעננה דרום |
29877836מחלף מל"ל