צומת רעננה
צומת רעננה, ומטה חברת אמדוקס מהאוויר | |
כינוי | רעננה |
---|---|
תאריך הקמת הצומת |
מקורית 1936 בתצורה הנוכחית מאי 1968 |
מיקום | רעננה |
כבישים בצומת |
כביש 4 כביש 402 כביש 541 |
אתרים סמוכים | מסוף צומת רעננה, מטה חברת אמדוקס |
צומת רעננה הוא צומת המקשר בין כביש 4, כביש 402 וכביש 541, בין רעננה לכפר סבא. התנועה בצומת מתנהלת באמצעות רמזורים.
היסטוריה
צומת רעננה החל לפעול כצומת דרכים בשנת 1936, עם פתיחת כביש 4 צפונה לרעננה עד חיפה בעקבות פרוץ המרד הערבי הגדול, שהביא לקשיי מעבר ליהודים בדרך הישנה לחיפה שעבר בכביש 444 הנוכחי, דרך הערים הערביות קלקיליה וטולכרם. צומת רעננה היה צומת T שחיבר את כביש 4 הישן שעבר מפתח תקווה דרך רמתיים, חצה את המושב כפר מלל בין שדרות עצי אקליפטוס (בתוואי כביש 402 הנוכחי), והגיע לצומת רעננה, ומשם לצומת השרון, עם רחוב אחוזה ברעננה (כביש 541) שיצא מערבה מצומת רעננה לכיוון הרצליה ומשם דרך המושבה רמת השרון, לעשר טחנות ברמת גן, כיום אצטדיון רמת גן. כחצי קילומטר דרומה לצומת יצאה מזרחה הכניסה לכפר סבא[1], ממנה נמשכה דרך צרה לכיוון קלקיליה, התחברה עם כביש 444 והמשיכה עד שכם, הוא כביש 55. במאי 1968, עם פתיחת הקטע של כביש 4 המחבר את צומת רעננה עם צומת מורשה, היה צומת רעננה לצומת של ארבע כניסות[2].
במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 נודע הצומת כמוקד של הפגנות בין פעילי ימין ושמאל, בעיקר בתקופת שלטונם של יצחק רבין, שמעון פרס ובנימין נתניהו. במהלך הפגנה שערכו פעילי ימין נגד ממשלת רבין, נשאו המפגינים ארון קבורה ועליו הכיתוב "רבין ממית את הציונות".
צומת רעננה הוא מוקד לפקקי תנועה. תוכנית משרד התחבורה לשחרר את העומס מהצומת היא סלילת שני כבישי רוחב שיחברו בין כביש 6 וכביש 444 לכביש 2 (כביש החוף): כביש 551 העתידי מצפון למחלף כפר סבא רעננה צפון, וכביש 531 (שכבר הוקם מאז) מדרום לצומת רעננה.
ב-16 בספטמבר 2009 הוחלט לבטל את הפניות שמאלה לבאים מרעננה ומכפר סבא במהלך שלוש שעות בבוקר (10:00 עד 13:00) ובמהלך שלוש שעות אחרי הצהריים (16:00 עד 19:00) על מנת להקל את עומסי התנועה הכבדים הנוצרים בצומת. ביטול הפניות שמאלה חוסך זמן המתנה ברמזורים.
בנובמבר 2022 הציגו עיריות כפר סבא ורעננה מסמך מדיניות משותף להקמת רובע תעסוקה משותף באזור הצומת. התכנית כוללת גם הקמת מבני מגורים להשכרה ארוכת טווח ודיור לסטודנטים. היא משתרעת על שטח של כ-835 אלף מ"ר, מתוכם כ-110 אלף מ"ר למגורים. הרובע יכלול גם מספר גשרים להולכי רגל, מעל הכבישים הסמוכים והקמת תחנת מטרו בקו המטרו M1[3].
סמוך לצומת נמצא מסוף האוטובוסים צומת רעננה. המסוף הוא אחד הגדולים בישראל ויוצאים ממנו אוטובוסים לערים רבות.
מחלף ותחנת רעננה דרום
- ערכים מורחבים – מחלף רעננה דרום, תחנת הרכבת רעננה דרום
מדרום לצומת נבנה בשנות ה-90 השלב הראשון של מחלף רעננה דרום, אשר מקשר את כביש 4, כביש 531 וכביש 554. פיתוחו של המחלף נמשך עם התקדמות סלילתו של כביש 531 והוא נפתח בתצורתו הסופית באפריל 2017[4]. ב-3 ביולי 2018 נפתחה, בתוך המחלף, תחנת הרכבת רעננה דרום[5].
לקריאה נוספת
- זאב וילנאי, מדריך ארץ ישראל – תל אביב, השרון, השפלה והנגב, ירושלים: תור, 1941 (מהדורה שלישית: 1950).
קישורים חיצוניים
- טל גוטמן, יש מישהו רענן בצומת רעננה?, mynet רעננה, 22 בדצמבר 2008
- אירית מרק, המעבר התת-קרקעי בין רעננה לכפר סבא ייפתח לתנועת כלי רכב בשבוע הבא, local כפר סבא, 27 ביולי 2009
הערות שוליים
- ^ אפרים תלמי, ישראל, דרכים ויישובים, 1960, עמ' 128-129
- ^ כביש בין עירוני ייחנך ברעננה, מעריב, 22 במאי 1968
- ^ אורית ענבר, תכנית חדשה: רעננה וכפר סבא יקימו רובע מגורים ועסקים משותף באזור צומת רעננה מרכז, באתר צומת השרון, 3 בנובמבר 2022
- ^ אבי בר-אלי, הכביש החדש, החשוב והיקר בישראל - נפתח לתנועה לכל אורכו, באתר TheMarker, 3 באפריל 2017
- ^ סוניה גורודיסקי, ממחר - תחנת רכבת חדשה ברעננה; כץ: "ותרו על הרכב הפרטי", באתר גלובס, 3 ביולי 2018
צומת רעננה38195703Q12410860