נשמת כל חי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נשמת כל חי היא תפילה הכלולה בפסוקי דזמרא בשבתות ובחגים וכן בהגדה של ליל הסדר[1].

מקור התפילה

התפילה, בנוסח הקרוב לזה המופיע כיום בסידורים, נמצאת במשנה תורה לרמב"ם, ובדילוגים של וכו' בסדר רב עמרם גאון (הקטע מ"מי ידמה לך" עד "ובקרב קדושים תתהלל" חסר לגמרי מסדר רב עמרם גאון). חלק מתפילת נשמת כל חי, הפותח במילים "ואילו פינו מלא שירה כים", תוקן בזמן המשנה[2], והשתמשו בו לברכת הגשמים[3]. בתלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קי"ח עמוד א', מצוינת דעת רבי יוחנן ש"ברכת השיר", שעל פי המשנה יש לאומרה בליל הסדר, היא "נשמת כל חי". הדעות חלוקות האם רבי יוחנן התכוון לכל התפילה המוכרת לנו או שרק את החלק הראשון (עד "לך לבדך אנחנו מודים") יש לומר בליל הסדר, וכלל לא הכיר את כל תפילת נשמת כיחידה אחת.

על פי הדעה האחרונה, תפילת נשמת השלמה הורכבה בתקופת הגאונים משלושה חלקים:

  • מ"נשמת כל חי" עד "לך לבדך אנחנו מודים" - שהיה לפי דעת רבי יוחנן "ברכת השיר" של ליל הסדר.
  • מ"אילו פינו מלא שירה כים" עד "כל קומה לך תשתחווה" או עד "ועני ואביון מגוזלו" שהיה חלק מתפילת ההודאה על הגשמים של רבי יוחנן בתלמוד[4].
  • מ"כל פה לך יודה" עד "עבדך משיחך" - תוספת של הגאונים

לדעת רש"י תפילת 'נשמת כל חי' אנשי כנסת הגדולה תיקנוה[5].

יש המייחסים את חיבור התפילה השלמה לפייטן בשם שמעון בהתאם לאות הראשונה של חמישה חלקים בתפילה, מהסוף להתחלה: שוכן עד, מי ידמה, עד הנה עזרונו, ואילו פינו, נשמת. יש המייחסים[6] את התפילה לתנא שמעון בן שטח. אחרים ייחסו את תפילת נשמת כל חי לפטרוס הנוצרי ששמו העברי היה שמעון כיפא, למשל בהתאם למסופר בספר תולדות אותו האיש. בעל מחזור ויטרי שהביא דעה זו שלל אותה בחריפות מכל וכל.

לפי האבודרהם, שם המחבר הוא "יצחק" בהתאם לראשי התיבות של ישרים, צדיקים, חסידים וקדושים, ושם אשתו הוא "רבקה", בהתאם לראשי התיבות תתרומם, תתברך, תתקדש, תתהלל.

סגולות

תפילה זו נאמרת גם על ידי יחידים שניצלו מצרה. ישנה מסורת בשם רבי יהודה החסיד שלפיה התחייבות בעת צרה לומר "נשמת כל חי" לאחר ההצלה, היא סגולה להינצל מצרה[7]. אנשי הקבלה הוסיפו את אמירת נשמת כל חי לתפילת הדרך כסגולה לחזרה בשלום מן הדרכים. בספר דרך ישרה[8], נכתב: ”קבלה בדוקה ומנוסה, כשיצא אדם מן העיר, יאמר הריני מקבל עלי כשאגיע למקים פלוני אז אני אומר נשמת כל חי תברך וכו', וכשיגיע לשם ישלם נדרו[9]. המקור לסגולה זאת אינו ברור דיו. רבים המביאים את הסגולה בספריהם ללא מקור. בעל החמדת ימים, מייחס את הסגולה לרבי יהודה החסיד[10]. אולם לדעת החוקרים בעל חמדת ימים העתיק את כל הסגולות בנוגע ליוצאים לדרך, מהספר דרך ישרה, שלא הביא מקור לסגולה, ועל כן ייחוסה לר"י החסיד אין לה בסיס.

בתרבות

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

  • ויקיטקסט נשמת כל חי, באתר ויקיטקסט
  • הערות שוליים

    1. ^ בעבר היו שלא נהגו לאומרה בליל הסדר אך מאז אמירתה נהוגה בכל הקהילות ראו ברכת השיר לפירוט השיטות השונות בסוגיה.
    2. ^ אוצר דינים ומנהגים, "ערך נשמת כל חי"
    3. ^ ראו תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ט עמוד ב', תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף ו' עמוד ב'
    4. ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ט עמוד ב' ותלמוד בבלי, מסכת תענית, דף ו' עמוד ב'
    5. ^ בסידורו סי' שפ"ט
    6. ^ מגיד תעלומה (עמוד ס"ה בדפי הרי"ף תר"י דה' הכורע) והוסיף שנזכר בזוהר, ובזמן הגאונים רק ניתקן לקביעות.
    7. ^ ראו למשל: יעקב חיים סופר, כף החיים, חלק ד', סימן רפ"א, ס"ק ח'; קובץ בית אהרן וישראל, שבט-אדר תש"ע, עמוד קמ"ג
    8. ^ ספרו של רבי צבי הירש חוטש (ישרה - בהיפוך אותיות הירש) העוסק בתפילות וסגולות על פי הקבלה.
    9. ^ צבי הירש חאטש, דרך ישרה, מהדורת פירדא, ה'תנ"ז, כ"א ע"ב, באתר היברובוקס
    10. ^ לא נודע מי חברו, חמדת ימים - חלק ג', בני ברק, 2011, תצ"ז, באתר היברובוקס
    11. ^ נשמת כל חי, יהודה גרין, להאזנה באתר יוטיוב.
    12. ^ נשמת כל חי, אלי הרצליך מתוך הרצליך 2, קליפ לצפייה באתר יוטיוב.
    13. ^ עלינו לשבח, שלומי גרטנר מהאלבום עשה עשה להאזנה באתר יוטיוב.
    14. ^ כי כל פה לך יודה, שלמה דסקל להאזנה באתר יוטיוב.
    15. ^ אילו פינו, יונתן רזאל מהאלבום סך הכל, להאזנה באתר יוטיוב.
    16. ^ אילו פינו, עלמא מהאלבום מעל מה שאנחנו, להאזנה באתר יוטיוב.
    17. ^ ובמקהלות, מרדכי בן דוד, להאזנה באתר יוטיוב.
    18. ^ עד הנה, בביצוע יעקב למר, סרטון באתר יוטיוב


    הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
    רשימת התורמים
    רישיון cc-by-sa 3.0

    35733307נשמת כל חי