תפילות ראש השנה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תפילות ראש השנה, ארתור שיק, 1948

בכל יום מימי ראש השנה מתפללים ארבע תפילות: ערבית, שחרית, מוסף ומנחה. בתפילות משולבים קטעי תפילה ופיוטים רבים המביעים את המלכת ה', ובמהלך תפילת מוסף תוקעים בשופר. התפילות נאמרות בדרך כלל במתינות ובניגונים מיוחדים.

תפילות ראש השנה הן מהתפילות הארוכות ביותר ביהדות (מלבד יום כיפור). הדבר נובע בשל נוסח התפילה הארוך המכיל פיוטים רבים, ובשל הנוהג לאומרן במתינות ובניגונים מיוחדים.

ההוספות והשינויים בתפילת עמידה

ההוספות בכל עשרת ימי תשובה

בתפילות עשרת ימי תשובה ישנם מספר שינויים והוספות בתפילת העמידה, שינויים אלה קיימים אף בתפילות ראש השנה, שכן ימי ראש השנה הם בכלל עשרת ימי תשובה.

בתלמוד בבלי מוזכרים שני שינויים: הראשון בחתימת ברכת קדושת השם - ”המלך הקדוש” במקום "האל הקדוש", והשני בחתימת ברכת המשפט - ”המלך המשפט” במקום "מלך אוהב צדקה ומשפט". וכך אמרו בתלמוד:

כל השנה כולה אדם מתפלל האל הקדוש מלך אוהב צדקה ומשפט, חוץ מעשרה ימים שבין ראש השנה ויום הכפורים שמתפלל המלך הקדוש והמלך המשפט.

בזמן הגאונים הנהיגו להוסיף בעשרת ימי תשובה עוד הוספות מעניין ימי הדין[1]:

בסדר רב עמרם גאון[4] מובא לפני וכתוב לחיים תוספת ארוכה: ”זכור רחמיך וכבוש כעסך וכלה דבר וחרב ומשחית ומגפה ויצר הרע ושנאת חינם ועבודה זרה וחלול השם וכל מחלה וכל תקלה וכל קטטה וכל גזרה רעה מעלינו ומעל כל בני בריתך” ואחר כך אומרים ”ועל כולם... תמיד שמך מלכנו לעולם ועד” ואז מוסיפים ”וכתוב לחיים טובים כל בני בריתך.” כך היה נהוג גם בנוסח צרפת, מנהג דומה השתמר בנוסח איטליה. לפי מנהג אשכנז המזרחי אומרים את הנוסח "זכור רחמיך" בחזרת הש"ץ של מוספי ראש השנה, ושל תפילות יום כיפור לפני "וכתוב לחיים".[5]

היו מהגאונים שהתנגדו להוספות אלו,[6] משום שהם נוגדים את הכלל שאין אומרים בקשות בג' ברכות ראשונות וג' ברכות אחרונות, והיו שהנהיגו כפשרה לומר זאת רק בראש השנה וביום הכיפורים, אולם למעשה נהוג לאמרם בכל עשרת ימי תשובה. חוץ מובכן תן פחדך שכנראה בשל ארכו נהוג ברוב קהילות ישראל לאמרו רק בראש השנה ויום כיפור[7] אמנם בנוסח הרמב"ם וכן מנהג תימן וארם צובא נהוג לאמרו כל עשרת ימי תשובה.

ברכת קדושת השם

בברכת קדושת השם מוסיפים מספר פסקאות ("ובכן תן פחדך") המבטאות את שלטון ה' על עולמו ואת אימת הבריות מפניו. איזכור להרחבה זו מופיע במסכת סופרים[8][9]. לדעת רבי מאיר שמחה מדווינסק[10], הברכה היא שארית מנוסחו של רבי יוחנן בן נורי, בה היו מזכירים מלכויות בברכת קדושת השם, תוך שימוש בנוסח זה כפתיחה. השערה דומה הועלתה על ידי כמה חוקרים[11]. יש שנהגו לומר נוסח זה בכל עשרת ימי תשובה[12].

בברכת אתה קדוש יש שנהגו להוסיף קטע זה (גם אצל מי שלא נהג להוסיף "ובכן תן פחדך"): "קדוש אתה ונורא שמך ואין אלו-ה מבלעדיך"[13]. קטע זה שימש בנוסח ארץ ישראל כנוסחה הרגיל של ברכת "קדושת השם"[14], ויש שאמרו נוסח אחר "לדור ודור המליכו לאל"[15].

בכל הנוסחאות מוסיפים בחתימה את הפסוק "ויגבה ה' צבאות במשפט והאל הקדוש נקדש בצדקה". ומקדימים לו "ככתוב" או "ונאמר".

ברכת קדושת היום

מתוך שחרית לראש השנה, גרמניה, המאה ה־14

בתפילת עמידה שבתפילות ערבית, שחרית ומנחה מברכים שבע ברכות, כבכל יום טוב.

הברכה האמצעית, המכונה ברכת קדושת היום, פותחת כבכל יום טוב בפסקאות 'אתה בחרתנו', 'ותתן לנו' ו'יעלה ויבא'. לאחריהם ממשיכה הברכה בפסקה 'מלוך על כל העולם', המבטאת את הציפיה להופעת מלכות ה' על העולם:

אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, מְלוֹךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בִּכְבוֹדֶךָ, וְהִנָּשֵׂא עַל כָּל הָאָרֶץ בִּיקָרֶךָ, וְהוֹפַע בַּהֲדַר גְּאוֹן עֻזֶּךָ עַל כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל אַרְצֶךָ, וְיֵדַע כָּל פָּעוּל, כִּי אַתָּה פְעַלְתּוֹ, וְיָבִין כָּל יְצוּר, כִּי אַתָּה יְצַרְתּוֹ, וְיֹאמַר כֹּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְאַפּוֹ: יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ, וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה:

הברכה הרביעית בתפילות ראש השנה ויום כיפור

הברכה מסיימת בפסקת 'קדשנו במצותיך', כבכל יום טוב, וחותמת במשפט הבא:

כִּי אַתָּה אֱלֹהִים אֱמֶת וּדְבָרְךָ אֱמֶת וְקַיָּם לָעַד. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, מֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, מְקַדֵּשׁ (לשבת: הַשַּׁבָּת וְ)יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַזִּכָּרוֹן:

הברכה הרביעית בתפילות ראש השנה ויום כיפור

כאשר חל היום השני של ראש השנה במוצאי שבת, מוסיפים לאחר 'אתה בחרתנו' פסקה המתחילה במילים 'ותודיענו' המהווה הבדלה בין שבת ליום טוב (בדומה ל'אתה חוננתנו'), כבכל יום טוב שחל במוצאי שבת.

מלכויות, זכרונות ושופרות

ערך מורחב – מלכויות זכרונות ושופרות

בתפילת מוסף של ראש השנה מברכים תשע ברכות בניגוד לתפילת מוסף בשבת ויום טוב שהיא של שבע ברכות, מוסיפים את אמירת מלכויות זכרונות ושופרות. נוסח הברכות נתקן בידי רב ונקרא "תקיעתא דבי רב"[16].

מקור ההוספה הוא על פי האמור בתלמוד במסכת ראש השנה:

אמר רבה: אמר הקדוש ברוך הוא: אִמרו לפני בראש השנה מלכיות זכרונות ושופרות. מלכיות – כדי שתמליכוני עליכם, זכרונות – כדי שיבא לפני זכרוניכם לטובה, ובמה? בשופר.

ברכת מלכויות, מציינת את המלכת האל, ברכת זכרונות, את העלאת זכרונם של ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, וברכת שופרות מציינת את מצוות תקיעת שופר.

לפי המנהג המקובל משלבים את ברכת המלכויות יחד עם ברכת "קדושת היום", כדעת רבי עקיבא[17].

בתוך כל אחת מהברכות אומרים לפחות עשרה פסוקים הקשורים לנושא הברכה, שלשה פסוקים מהתורה שלושה מהכתובים ושלושה מהנביאים, ומסיימים בפסוק נוסף מהתורה.[18]

ותערב

ערך מורחב – ותערב

בקהילות אשכנז נהוג להוסיף בברכת העבודה "ותערב עליך עתירתנו כעולה וכקרבן. אנא רחום ברחמיך הרבים השב שכינתך לציון וסדר העבודה לירושלים. ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות", ויש שנהגו גם לחתום "שאותך לבדך ביראה נעבוד" נוסח זה הוא למעשה חתימתה של ברכת העבודה בזמן הבית ובנוסח הארצישראלי הקדום[19].

תפילות ופיוטים שונים

פרוכת לימים נוראים עם המילים הפותחות את הפיוט "עת שערי רצון להפתח"

פיוטים בנוסח אשכנז

באשכנז הקדומה, נהגו בחלק מן הקהילות להוסיף פיוטי מערבית כמו בשאר ימים טובים. מנהג זה נתבטל בתקופה קדומה יחסית, ונשאר רק בקהילת וורמייזא.[20]

בקהילות אשכנז נהוג להוסיף בברכות קריאת שמע ובחזרת הש"ץ פיוטים שונים, הפיוטים התחברו בתקופות קדומות מאוד, ומכונים בשמות לפי מקומם בתפילה: "יוצר" "אופן" "מגן" "מחיה" "סילוק"[21] ועוד. הפיוטים הנאמרים בברכות מלכויות זכרונות ושופרות נקראים "תקיעתות"[22].


כיום מקובל ברוב קהילות יוצאי מזרח אירופה שלא לומר פיוטים בתוך ברכות קריאת שמע, או בתוך הקדושה, ואף בפיוטי חזרת הש"ץ מדלגים על פיוטים רבים.

בין הפיוטים הנאמרים בחזרת הש"ץ נמצאים:

הנני העני ממעש

ערך מורחב – הנני העני ממעש

בקהילות אשכנז נהוג שהחזן אומר לפני תפילת מוסף את תפילת "הנני העני ממעש",[23] ובקצת מקומות הוא נאמר (בלחש) גם על ידי החזן לשחרית קודם ברוך שאמר.[24]

פיוטים בנוסח הספרדים

בקהילות ספרד נוהגים לומר בליל ראש השנה את הפיוט אחות קטנה, ולפני תקיעת שופר אומרים את הפיוט עת שערי רצון להפתח. ביום השני של ראש השנה אומרים בערבית את הבתים האחרונים של הפיוט בת אהובת אל (הבתים המתחילים במילים "חון תחון"), ולפני התקיעות את הפיוט אם אפס רבע הקן (ויש הנוהגים לומר שוב "עת שערי רצון"). בנוסף, בשני הימים נהוג לומר מספר פיוטים לפני נשמת והקדיש שלאחריה (ביום הראשון- אלוקיי אל תדינני, רעה במשפטך עם מקווים פדיום, שואף כמו עבד, שופט כל הארץ וידי רשים. ביום השני- שפל רוח, ה' יום אערוך לך תחינה ו-יה שמך ארוממך).

אלו הם הפיוטים בנוסח שהיה נהוג לפני גרוש ספרד בקהילות קסטיליה, אך בקהילות ספרד האחרות כגון אראגון וקטלוניה נאמרו פיוטים רבים יותר, ביניהם יוצרות וקרובות.

אבינו מלכנו

ערך מורחב – תפילת אבינו מלכנו

אחרי התפילה אומרים בראש השנה את התפילה הקדומה[25] אבינו מלכנו.[26] למנהג אשכנז אין אומרים אותה בשבת.

תשליך

ערך מורחב – תשליך

יש הנוהגים לומר בראש השנה תפילה מיוחדת הנקראת תשליך ונאמרת כמקובל על המים. וכוללת מספר פסוקים. כיום נהוג לומר עם תפילה זו תפילה נוספת שמקורה בספר חמדת ימים. אולם יש הנמנעים מלומר תפילה זו. ביהדות פרס אף נהגו לתקוע לאחר התשליך: תשרת, תשת, תרת. ולאחר מכן תרועה גדולה.

מנהגים שונים בתפילות ראש השנה

ישנם מנהגי תפילה מיוחדים הנוהגים רק בתפילות ראש השנה.

  • בתפילת עלינו לשבח נוהגים להשתחוות באמירת "ואנחנו כורעים", יש הנוהגים בכריעה על הברכים ויש הנוהגים בהשתטחות מלאה – "פישוט ידיים ורגלים".[27]
  • בניגוד לכל ימי השנה בהם מתפללים תפילת שמונה עשרה בלחש דווקא, יש הנוהגים בראש השנה להתפלל בקול רם.[28]
  • יש מבני אשכנז הנוהגים להתפלל את תפילות ראש השנה בכריעה,[29] גם זאת בניגוד להלכה והמנהג בשאר ימות השנה.[30]
  • יש הנוהגים ללבוש בתפילות ראש השנה קיטל - מלבוש מיוחד מבד לבן, ואחרים נוהגים שרק החזן, התוקע ו'המקריא' לובשים קיטל.
  • לפי נוסח הרמב"ם (וכן הוא מנהג תימן בנוסח בלדי) בתפילת מוסף אין לחש, אלא שליח הציבור אומר את התפילה בקול רם. הסיבה לכך היא אריכות התפילה, והקושי בלכוון לאורך כל התפילה[31].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ סדר רב עמרם גאון סדר ראש השנה, תשובות הגאונים שערי תשובה סימן קנא, תוספות, מסכת ברכות, דף י"ב עמוד ב', ד"ה והלכתא
  2. ^ אולם יש שטענו ש'ובכן תן פחדך' אינו מתקנת הגאונים, אלא שריד מברכת 'מלכויות' שנאמרה לדעת רבי יוחנן בן נורי בברכת קדושת השם, ראו רבי בצלאל הכהן מווילנה בסוף ספר זבחי תרועה על תפילת ראש השנה, וכן אצל גולדשמידט מבוא עמ' כ' הערה 13. ברוב הקהילות (חוץ מהתימנים), נוהגים לומר תוספת זה רק בראש השנה ויום כיפור עצמם, ולא בשאר עשרת ימי תשובה.
  3. ^ לפי נוסח אשכנז ונוסח ספרד מוסיפים תוספת זו בין "לעולם ועד" ל"וכל החיים" ולמנהג הספרדים מוסיפים אותה לאחר "וכל החיים יודך סלה" לפני "ויהללו ויברכו".
  4. ^ מהדורת פרומקין עמוד קמ"ז
  5. ^ לפי מנהג אשכנז המערבי, אין אומרים אותו. עיין דניאל גולדשמידט, 'מחזור לימים הנוראים', חלק א' (ראש השנה), עמ' 273.
  6. ^ שערי תשובה סי' קנ"א, מחזור ויטרי עמ' 362 ואילך, שבלי הלקט ועוד.
  7. ^ משנה תורה לרמב"ם, ספר אהבה, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ב', הלכה י"ט
  8. ^ פרק י"ט הלכה ו'
  9. ^ הנוסח המלא מופיע בסדר רב עמרם גאון סדר ראש השנה וכן בתשובות רב האי גאון שערי תשובה סימן רצז, וכן מוזכר בספר הזהר פרשת בשלח דף נב עמוד ב, ובמשנה תורה לרמב"ם, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ב', הלכה י"ט כתב שהוא מנהג מקובל.
  10. ^ חדושי רבנו מאיר שמחה על הש"ס, ראש השנה דף ל"ב עמוד א', באתר היברובוקס.
  11. ^ ראו אצל דניאל גולדשמידט, מחזור לראש השנה, עמ' כ', הערה 13, באתר אוצר החכמה.
  12. ^ מנהג שהובא במשנה תורה לרמב"ם, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ב', הלכה י"ט, וכן צידד בארבעה טורים, אורח חיים, סימן תקפ"ב.
  13. ^ סדר רב עמרם גאון. וזהו חלק מנוסחה הקדום של ברכת קדושת השם. ספרי וזאת הברכה שמג
  14. ^ מרדכי יצהרי, תכלאל תפילת קדמונים המבואר, עמוד 10, באתר אוצר החכמה
  15. ^ סדר רב עמרם גאון סדר תפילה ד"ה ועומדין בתפילה
  16. ^ תלמוד ירושלמי, מסכת ראש השנה, פרק א', הלכה ג'
  17. ^ תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף ל"ב עמוד א'
  18. ^ דניאל גולדשמידט, מחזור לימים הנוראים, חלק א' (ראש השנה), עמ' 241 ואילך.
  19. ^ תלמוד ירושלמי, מסכת סוטה, פרק ז', הלכה ו'
  20. ^ המהרי"ל מביא כמה טעמים למנהג זה, עיין ספר מהרי"ל תפלת ראש השנה.
  21. ^ הפיוט המפורסם נתנה תוקף הוא "סילוק".
  22. ^ דניאל גולדשמידט, מבוא למחזור לימים הנוראים, ראש השנה עמוד מד, באתר אוצר החכמה
  23. ^ נדפסה לראשונה בסדור ר' נפתלי הירץ טרייבש, טינגן ש"כ.
  24. ^ עיין בערך הנני העני ממעש.
  25. ^ ראו תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כ"ד עמוד ב'.
  26. ^ ראו יצחק משה אלבוגן 'התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית', עמ' 111-112.
  27. ^ מנהג הגר"א. מעשה רב החדש סי' ט"ז.
  28. ^ אולם לדעת הגר"א אין להתפלל בקול רם כמו בכל השנה. ביאור הגר"א סי' תקפ"ב ס"ק כ"ב, ומעשה רב אות ר"ג.
  29. ^ תוספות ברכות י"ב ע"ב ד"ה כרע, וראו תוספות רבינו פרץ שם, טור ושולחן ערוך סי' תקפ"ב סעיף ד'.
  30. ^ אולם לדעת הגר"א אין לכרוע. מעשה רב אות ר"ג.
  31. ^ משנה תורה לרמב"ם, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ח', הלכה י', ובתשובותיו העיד שכן המנהג, ראו תשובות הרמב"ם חלק ב, עמוד 473, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים) וראו על מנהג תימן אצל ד"ר משה גברא מחקרים בסידורי תימן כרך ד תפילות ראש השנה ויום כיפור עמוד 154 (בני ברק תש"ע)


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37107238תפילות ראש השנה