יעלה ויבוא

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תפילת יעלה ויבוא היא תוספת לברכת המזון ולתפילת העמידה שנאמרת בחגים ובראשי חודשים. תפילה זו תוקנה על ידי חז"ל ועניינה הוא בקשה שה' יזכרנו לטובה, בניין בית המקדש והשבת עבודת הקורבנות.

תוספת זו נאמרת בברכת "רצה" (ברכת "עבודה") שבתפילת העמידה, בערבית, שחרית ומנחה (אך לא במוסף[1]) ובברכת ירושלים שבברכת המזון. בראש השנה, ביום הכיפורים וביום טוב (אך לא בחנוכה ובפורים), התפילה נאמרת בברכה האמצעית של תפילת העמידה. מיקום התוספת הוא בברכה העוסקת בבנייתו מחדש של בית המקדש וחידוש העבודה בו, ובברכה המקבילה לה בברכת המזון - "רחם נא ה' אלוקינו על ישראל עמך... ועל הבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו...". משמעות בחירת המיקום הזה היא שבהזכרת החג בתפילה ובברכת המזון מתפלל היהודי לאלוקיו שיחדש את עבודת בית המקדש, וכך יתאפשר הביטוי המקורי של החג - הקרבת הקרבנות המיוחדים לו בבית המקדש.

תפילת יעלה ויבוא על פי נוסח ספרד:

"אלוקינו ואלוקי אבותינו, יעלה, ויבוא, ויגיע, וייראה, ויירצה, וישמע, וייפקד, וייזכר - זכרוננו, ופקדוננו, וזכרון אבותינו, וזכרון משיח בן דוד עבדך, וזכרון ירושלים עיר קודשך, וזכרון כל עמך בית ישראל לפניך - לפליטה, לטובה, לחן, ולחסד, ולרחמים, לחיים ולשלום ביום [כאן אומרים את שם היום - "ראש החודש"\"חג הסוכות"\"חג המצות" וכו'] הזה. זכרנו ה' אלוקינו בו לטובה, ופקדנו בו לברכה, והושיענו בו לחיים טובים, ובדבר ישועה ורחמים חוס וחוננו ורחם עלינו והושיענו, כי אליך עינינו, כי אל מלך חנון ורחום אתה."

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. למעט בתפילת מוסף של ראש השנה בה היא נכללת כחלק מברכת זכרונות ובנוסח הספרדים גם בברכה האמצעית של מוסף של יום הכיפורים


מודעה רבה: המכלול נועד לעיון בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית כלל.