כביש הנפט
שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך
פרמטרים ריקים [ אגרה, ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
מראה לאורך כביש הנפט | |
מידע כללי | |
---|---|
ציר | כביש אורך |
אורך | 45 |
מיקום | |
נקודת התחלה | צומת אורחה |
נקודת סיום | ע'ג'ר |
כביש הנפט באדום כהה לאורך הגולן (באלכסון מימין למטה לשמאל למעלה) |
כביש הנפט (באנגלית: Petroleum Road, מכונה גם ציר הנפט) הוא כביש אספלט אורכי משובש ברמת הגולן בבעלות פרטית באורך של 47 ק"מ, הנמשך מהגבול הסורי סמוך להר פרס במזרח הגולן המרכזי, ועד גבול לבנון בצפונו של הגולן, סמוך לע'ג'ר. שמו של הכביש נגזר מקו צינור הנפט "טראנס־אראביאן פייפליין" (Trans-Arabian Pipeline Company, "צינור הנפט הטרנס־ערבי") שלאורכו הוקם. כביש זה הוא חלק קטן מציר רצוף המלווה את צינור הנפט לכל אורכו.
צינור הנפט הטרנס־ערבי
- ערך מורחב – צינור הנפט הטרנס-ערבי
צינור הנפט הטרנס־ערבי הוקם במסגרת יוזמה משותפת של מספר חברות אמריקאיות, והוא נמתח לאורך 1,214 ק"מ מקייסוימה שבערב הסעודית ועד נמל צידון בלבנון. במלחמת ששת הימים השתלטה ישראל על קטע באורך של 47 ק"מ מהצינור, אך אפשרה את המשך פעולתו. עם זאת, בשל בעיות שונות הצינור יצא מכלל שימוש.
במאי 1969 חדרו מחבלים מלבנון ופוצצו את הצינור באזור הכפר רג'ר. 8,000 טון נפט נשפכו לוואדי עסל ומשם זרמו דרך הבניאס והירדן לכנרת[1]. בעקבות זאת נסללה וגודרה דרך העפר שלאורך הצינור. בספטמבר 1969 פגע טרקטור של מקורות בצינור באזור קיבוץ שמיר[2].
ב־1976 הופסקה הפעלתו של הצינור ברמת הגולן. כיום נעשה שימוש בצינור כדי להעביר מים מקידוחים שונים בגולן.
הכביש
כביש הנפט נסלל ככביש שירות לאורכו של הצינור. אורכו של הכביש המלווה את צינור הנפט בתחומי ישראל הוא 45 ק"מ. 2 הק"מ בקצהו הדרומי נהרסו בהקמת מערכת הקו הראשון בגבול עם סוריה. בנוסף, קטע בן 4 ק"מ בקצהו הצפוני של הכביש אינו נחשב בדרך כלל כחלק מ"כביש הנפט", והוא מוכר כחלק מכביש 999 (כביש הר דב). מאחר שציר הנפט הוא כביש פרטי שאינו מתוחזק על ידי החברה הלאומית לדרכים בישראל, לא הוצמד לו מספר.
במפת הקוד רענן של צה"ל, אשר שימשה במלחמת יום הכיפורים, נקרא הכביש "ציר מחזה".
הקטע שבין צומת קשת וצומת רוויה עובר בשטח אש ולכן יש לתאם עם רשויות הצבא טרם הנסיעה בו.
בשנת 2015 הסתיימו עבודות שיפוץ הכביש[3] על ידי רשות הטבע והגנים. קטע הכביש שבין צומת רוויה לצומת בניאס שופץ והוא בטוח לנסיעה לכל סוגי הרכבים. במסגרת העבודות הוקמו ארבעה מצפורים לאורך הקטע. כמו כן הוסרו גדרות בחלק מן התוואי כדי לפתוח מסדרון אקולוגי לאורך הגולן.
צמתים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | מיקום | דרכים מצטלבות | |
---|---|---|---|---|
כביש הנפט (מדרום לצפון) | ||||
0 | צומת אורחה | יונתן | כביש 98 | |
8 | צומת קשת | קשת | כביש 87 | |
17 | צומת נפח | אורטל | כביש 91 | |
26 | צומת רוויה | קלע אלון | כביש 959 | |
41 | צומת בניאס | בניאס | כביש 99 | |
45 | גבול לבנון | ע'ג'ר | גבול לבנון |
אתרים לאורך הכביש
- גבעת אורחה
- חורבת פרג
- בית ספר שדה קשת יהונתן
- אנדרטת חטיבה 188
- מחנה נפח
- נחל עורבים
- מצפה גולני (תל פאחר) – לזכר קרב תל פאחר שנהלה חטיבת גולני לכיבוש התל.
- בניאס
ראו גם
קישורים חיצוניים
- TAPLINE
- סיור מודרך בציר הנפט בבלוג "נעמוש"
- פיצוץ צינור הנפט בשנת 1969, בארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים
הערות שוליים
- ^ יעקב ארז, נחסם צינור־הנפט של חב' "טפליין" – אחר שפוצץ על־ידי חבלנים בשטח ישראל; נפט חדר לכינרת, מעריב, 1 ביוני 1969
- ^ נפגע צנור טפליין – ברמה, דבר, 30 בספטמבר 1969
- ^ http://shishibagolan.co.il/הגולן-מתחדש-עבודות-לשיקום-ציר-הנפט/ עבודות לשיקום ציר הנפט, שישי בגולן, 13 במרץ 2015
29874081כביש הנפט