כביש הנפט (נגב)
הכביש במכתש הגדול. שביל העפר המוליך ימינה מהכביש הסלול אל אזור הקידוחים נראה במרכז התמונה | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | כביש הנפט |
סיווג | כביש אזורי |
ציר | כביש רוחב |
אורך | 14.6 + 11.5 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | ירוחם |
נקודת התחלה | צומת הנגב |
נקודת סיום | המכתש הגדול |
כביש הנפט או ציר הנפט הוא כביש רוחבי שנסלל בשנת 1941 בידי חברת הנפט העיראקית, ועל-כן זכה בשמו. כיום מסומן הציר ככביש 224 בחלקו המערבי המחבר את צומת הנגב לירוחם, קטע קצר בכביש 204 בתווך, וכביש 225 בחלקו המזרחי, מירוחם למכתש הגדול. לאלה מתווספת דרך עפר באורך של כשני קילומטרים בתוך המכתש הגדול.
אורכו הכולל של הכביש הוא כ-23 ק"מ, והוא מוליך מצומת הנגב אל אפיק נחל חתירה במרכזו של המכתש הגדול.
תולדות הכביש
לפי התאוריות הגאולוגיות היו סיכויים טובים להמצאות מלכודת נפט הכלואה מעל מי התהום שברכס חתירה בו שוכן המכתש הגדול. המכתש עצמו הוא מעין "קידוח טבעי" ענק המקרב את פני הקרקע אל מרבצי הנפט. בשנות ה-40 של המאה ה-20 החלה חברת IPC בחיפושי נפט במכתש הגדול, ולשם כך סללה את הכביש בשנת 1941, והקימה מחנה פועלים בהר אבנון שעל שפתו הצפונית של המכתש. החיפושים לא הניבו ממצאים ולבסוף הופסקו. הכביש המוליך מזרחה אל מעלה עקרבים, שימש משך שנים כדרך היבשתית היחידה לאילת.
בפברואר 1973 נפתח קטע כביש 40 ממשאבי שדה לשדה בוקר והמעבר על כביש 224 בדרך למצפה רמון התייתר[1]. בעקבות זאת נסגר כביש הנפט והתנועה לירוחם עברה על הקטע הצפוני של כביש 204[2] הדבר האריך מאוד את הדרך מירוחם לנאות חובב, ופגע באפשרויות התעסוקה של תושבי העיירה.
בנובמבר 1980, לאחר לחצים רבים של ראשי ירוחם[3], הוחל בשיפוץ כביש 224 לצורך פתיחתו מחדש[4], אולם לאחר שנתיים פשט הקבלן את הרגל לאחר השלמת שני שלישים מהכביש[5]. בעקבות זאת, הכביש נפתח, למרות שלא הושלם, ואנשי ירוחם המשיכו לדרוש את השלמתו[6]. באפריל 1986 החליטה הממשלה להשלים את סלילת הכביש[7].
לקראת סוף שנת 2008 נסגר כביש 225 לתנועה מפני ליקויים בטיחותיים ומשום שהכביש לא תוחזק שנים רבות, אך נפתח שוב לתנועה נוכח פניה של החברה להגנת הטבע לשר התחבורה ישראל כץ בנימוק שהיות הכביש סגור לתנועה מונעת גישה לאחד הנופים היפים בארץ. במקביל החברה הלאומית לדרכים החלה במקצה שיפורים בטיחותיים בכביש.
צמתים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | מיקום | דרכים מצטלבות | |
---|---|---|---|---|
כביש 224 | ||||
0 | צומת הנגב | כביש 40 | ||
1 | צומת ללא שם | חוות משאש | כניסה לחוות משאש | |
12 | צומת גבעת ירוחם | כביש 204 | ||
כביש 204 | ||||
12 | צומת גבעת ירוחם | כביש 204 | ||
12.5 | צומת ירוחם | ירוחם | כביש 204 | |
כביש 225 | ||||
12.5 | צומת ירוחם | ירוחם | כביש 204 | |
21 | המכתש הגדול | |||
שביל עפר | ||||
21 | המכתש הגדול | |||
23 | המכתש הגדול | נחל חתירה |
אתרים לאורך הכביש
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ כביש גולדה - ב.ג. ייחנך ביום ג' הבא בשדה בוקר, דבר, 6 בפברואר 1973
נחנך כביש המקשר משאבי שדה עם שדה בוקר, דבר, 14 בפברואר 1973 - ^ משולם עד, כביש הנפט ייסגר, דבר, 12 במרץ 1973
אברהם רותם, ראשי ירוחם עלו לתל אביב כדי לזעוק, מעריב, 30 באוגוסט 1976
משולם עד, הכביש שנחסם לירוחם, דבר, 2 בספטמבר 1976
בוקי נאה, ירוחם תובעת חידוש פניו של כביש הנפט, מעריב, 13 בפברואר 1980 - ^ תובעים להקים מפעל תעשייה ממלכתי בירוחם ולפתוח כביש הנפט מחדש, דבר, 30 באוגוסט 1976
דרישה לפתוח כביש הנפט לירוחם, דבר, 14 בפברואר 1980 - ^ החלה סלילת כביש ירוחם רמת חובב, מעריב, 19 בנובמבר 1980
- ^ דורי טבצ'ניקוב, ירוחם שם של מקום, 1987, עמ' 143-145
- ^ שלמה גבעון, ירוחם:דפוק לכל החיים, מעריב, 4 באפריל 1986
- ^ אל תייבשו לעיירות הפיתוח את העתיד, מעריב, 7 באפריל 1986
כביש הנפט (נגב)30163224