תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
פתח תקווה – קריית אריה
חזית אולם הנוסעים
חזית אולם הנוסעים
חזית אולם הנוסעים
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 3 במאי 2008
מיקום
מיקום קריית אריה, פתח תקווה
אתרים סמוכים מרכז התחזוקה העתידי של הרכבת הקלה בגוש דן, אזור התעשייה קריית אריה, שכונת אם המושבות, מחלף תקווה, אצטדיון שלמה ביטוח, בית עלמין ירקון
מידע על התחנה
שירות רכבות הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל
מראה הרציפים
תחנת הרכבת קריית אריה פתח תקווה, היציאה מרציף 1

תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל, הממוקמת בצפון-מערב העיר פתח תקווה, באזור התעשייה קריית אריה, ובסמוך לשכונת אם המושבות ותוכננה על ידי האדריכל שלמה גרטנר. התחנה נמצאת על מסילת הירקון בין תחנת הרכבת בני ברק ותחנת הרכבת פתח תקווה סגולה ומשמשת כתחנת ביניים בקו אשקלון - הרצליה.

היסטוריה

הרעיון להקמת תחנת הרכבת באזור התעשייה קריית אריה עלה לראשונה בשנת 1972, במסגרת תוכנית "המטרו של תל אביב רבתי" שהגישה ועדת ממומחים שמינה שר התחבורה שמעון פרס. על פי התוכנית, תוכנן שמסילות רכבת קיימות ישלבו עם מנהור במרכזי הערים, ליצירת מערכת מטרו למטרופולין תל אביב. מתחנת קריית אריה הייתה אמורה לצאת שלוחה לתחנת רכבת תת-קרקעית נוספת במרכז פתח תקווה (בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית של פתח תקווה)[1].

ב-1973 הוצגה תוכנית נתיבי איילון לכביש מהיר, רב־נתיבים, שיחצה את האזור המטרופוליטני של תל אביב רבתי מצפון לדרום לאורך נחל איילון, ויחבר את רשתות הכבישים הבין־עירוניים לירושלים, לחיפה ולאשדוד. במסגרת הפרויקט הציגה החברה גם תוכנית לבניית מסילות במקביל לכביש - מסילות שיועדו לקשר את רשת המסילות הצפונית בישראל עם רשת המסילות הדרומית של ישראל. כמו כן תוכננו המסילות לשמש כרכבת פרוורית, מערכת תעבורה להסעת המונים לכל האזור המטרופוליטני של תל אביב עם שלוחות בין-עירוניות[2]. העבודות על מסילת איילון החלו רק ב-1987, עם העתקת תחנת הרכבת תל אביב מרכז ממקומה המקורי אל ערוץ נחל איילון; הקו הראשון שתוכנן היה שירות רכבת פרוורית עד פתח תקווה, בדומה לתוכנית מ-1972 (אך ללא שלוחה תת-קרקעית למרכז פתח תקווה)[3].

קידום התוכנית בפועל החל רק בשנת 1997, במסגרת פרויקט קו הרכבת תל אביב - פתח תקווה - כפר סבא, שהיה מבוסס כולו על שימוש במסילת הירקון הקיימת והמסילה המזרחית ההיסטורית, שהייתה לה שלוחה לכפר סבא שנבנתה כבר ב-1961. במסגרת תוכנית זו תוכננו שבע תחנות (כולל תחנה חדשה בקריית אריה)[4]. העבודות על הפרויקט כללו בשלב הראשון חידוש ושדרוג המסילה והתחנות הקיימות עד תחנת הרכבת ראש העין דרום[5]; השירות בקו זה החל לפעול בשנת 2000[6]. המכרז לבניית תחנת קריית אריה פורסם בסוף שנת 2002, אך הוא בוטל עקב החלטה של הנהלת הרכבת לאחד את העבודות על התחנה עם העבודות להכפלת מסילת הירקון והמשך הקו לתחנת הרכבת כפר סבא. המכרז להקמת התחנה פורסם מחדש ב-2004 והעבודות במקום החלו רק בתחילת 2005[7]. אף על פי שעל פי תנאי המכרז העבודות היו צריכות להסתיים בתוך שנה, פתיחת התחנה נדחתה לשנת 2007, והיא אף הופיעה בלוחות הזמנים שפורסמו בשנה זו. בפועל פתיחת התחנה נדחתה בכל פעם ולבסוף היא נפתחה במוצאי שבת ה-3 במאי 2008[8].

בין תחנת הרכבת לבין תחנת הנוסעים שתפעל בדפו קריית אריה של הקו האדום של הרכבת הקלה מתוכנן מעבר תת-קרקעי שיאפשר מעבר נוסעים בין התחנות. בכך תהיה קריית אריה אחת ממספר נקודות קישור, הפזורות ברחבי גוש דן, בין שתי המערכות[9].

ברבעון השני של 2021 בוצעו עבודות להגבהת המבנה העליון של המסילות בתחנה במטרה לשנות את גובה הרציפים ולהתאימו לשימוש בציוד הנייד החדש - קרונועים חשמליים מדגם Desiro HC. לאחר העבודות גובה רציפי התחנה הוא 76 ס"מ. לפניו היה 96 ס"מ.


ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[10].

מבנה התחנה

בתחנה שני רציפי צד משני צידי המסילה הכפולה, והמעבר ביניהם מתבצע בעזרת מעבר תת-קרקעי. צמוד לאולם הנוסעים נמצא הרציף הדרומי, רציף 1, וממנו יוצאות הרכבות לכיוון תל אביב. מרציף 2 יוצאות הרכבות לכיוון רעננה. מחוץ לתחנת הרכבת יש עמדת חניון הולנדי לאופניים ומשאבה לניפוח גלגלים.

בין אוגוסט 2020 ל-19 בנובמבר 2021 הותקנה בתחנה מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[11]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

ב-27 בנובמבר 2022 נחנך מבנה התחנה המשופץ לאחר שנתיים של עבודות הרחבה, שכללו חיבור לתחנה הסמוכה של הרכבת הקלה באמצעות מעבר תת-קרקעי, ושיפורים במבנה התחנה עצמו[12].

תוכנית הרציפים

שירות הרכבות בתחנה

  • תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.

גלריה


קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה


שירות רכבות בעבר

  • בעבר יצאו גם 3 רכבות בקו כפר סבא - ת"א - הראשונים, הקו היה יוצא מכפר סבא, עובר דרך תחנות הירקון, בני ברק ותחנות ת"א, והיה עוצר בכפר חב"ד ובלוד, ומשם היה ממשיך כקו ישיר עד לתחנת הראשונים (ללא עצירה בתחנת באר יעקב). שירות הקו עד להוד השרון מצפון הופסק מ-2011, עם החלטה על קיצור הקו מצפון לתחנת ההגנה. בהמשך הזמן הקו שוב קוצר מצפון עד לתחנת לוד ב-2018, עם פתיחת קו ת"א- י"ם החדש.

שירותי הזנה לתחנה

מקרא סימנים:

  • ♿ - אוטובוס עירוני נגיש ⬅️ - קו חד כיווני
קו מפעיל מסלול הערות נוספות
34 דן רכבת קריית אריה - קריית אריה - מחלף גהה - בני ברק, הרב שך - חזון אי"ש - רמת גן, רמת יצחק - קריית בורוכוב - הרוא"ה - תל אביב-יפו, דרך הטייסים - יד אליהו - קריית שלום - תל כביר - חולון, חניון הלוחמים
21\21א אפיקים רכבת קריית אריה - בית עלמין ירקון (קו 21) - הרב מלכה - מסוף יותם ויואב - דרך רבין - כפר גנים - מחלף גת רימון - מעש - גני תקווה - קריית אונו, דרך לוי אשכול - בן-גוריון - רמת גן, מסוף תל השומר
44 אפיקים רכבת קריית אריה - אם המושבות - אם המושבות החדשה - בית חולים בילינסון - רמת ורבר - מרכז העיר - מסוף משה ארנס
55 מסוף משה ארנס - אם המושבות - רכבת קריית אריה - אזור תעשייה קריית אריה - רמת סיב - הקניון הגדול - מסוף שניידר
77 קווים רכבת קריית אריה - בית חולים בילינסון - יצחק רבין - מחלף אונו - קריית אונו - צומת סביון - אור יהודה, נווה רבין - מסוף אור יהודה
79 רכבת קריית אריה - מסוף החרש - הסיבים - גבעת שמואל - רמת גן, אוניברסיטת בר-אילן - מסוף תל השומר ♿מהיר
88 אפיקים רכבת קריית אריה - אם המושבות - אם המושבות החדשה - בית חולים שניידר - נווה עוז - כפר גנים - מרכז העיר - עין גנים - מחנה יהודה - הדר גנים-עמישב ♿ 88 הוא כיוונו הנגדי של קו 88א
97 רכבת קריית אריה - אם המושבות - רחוב לודיוב - שוק - עירייה - וולפסון - חזון אי"ש - אברבנל - כפר אברהם - הדר גנים-עמישב
143 אגד רכבת קריית אריה - בית חולים בילינסון - דרך יצחק רבין - כביש 471 - רמת גן, תל השומר - מחלף מסובים - חולון, דרך השבעה - אזור תעשייה - בת ים, שדרות קק"ל - בלפור - רכבת בת ים – קוממיות - חולון, חניון אגד
145 רכבת קריית אריה - בית חולים בילינסון - רמת סיב - גבעת שמואל - רמת גן, אוניברסיטת בר-אילן - מחלף מסובים - דרך השבעה - חולון
164 רכבת קריית אריה - בית חולים בלינסון - דרך ז'בוטינסקי - מחלף גהה - מחלף גבעת שמואל - מסוף אלוף שדה - מחלף מסובים - מחלף גנות - צומת בית דגן - ראשון לציון, מכון וולקני - אזור תעשייה ישן - הרצל - רכבת ראשונים - נס ציונה, ויצמן - תחנה מרכזית - רחובות, מכון ויצמן - תחנה מרכזית רחובות - מרכז מסחרי אמריקן סיטי
201 קווים רכבת קריית אריה - בית חולים בילינסון - דרך ז'בוטינסקי - מחלף גהה - מחלף גבעת שמואל - מסוף אלוף שדה - מחלף מסובים - צומת סביון - צומת הטייסים - צומת אל-על - צומת שילת - תחנה מרכזית מודיעין מאסף
202 רכבת קריית אריה - בית חולים ביילינסון - דרך ז'בוטינסקי - מחלף גהה - מחלף גבעת שמואל - מסוף אלוף שדה - מחלף מסובים - צומת שילת - תחנה מרכזית מודיעין ישיר
238 דן הדר גנים - רכבת קריית אריה - דרך אם המושבות - רמת גן, קניון איילון - תל אביב-יפו, מסוף 2000 - דרך בגין - הבימה - דיזנגוף סנטר - כרמלית
266 בית רבקה - אם המושבות - רכבת קריית אריה - דרך אם המושבות - רכבת בני ברק - תל אביב-יפו, רמת החייל - קריית עתידים
426 אגד רכבת קריית אריה - אם המושבות - רמת ורבר - מרכז העיר - עין גנים - תקומה - כפר אברהם - רחוב ירושלים - הדר גנים - גני הדר - ירושלים, גבעת שאול - רוממה - הבוכרים - מסוף הר החוצבים ישיר
551 מטרופולין רכבת קריית אריה - אם המושבות - נווה גן - קרול - תחנה מרכזית פ"ת - קריית הרב סלומון - סגולה - מחלף ירקון - הוד השרון, נווה נאמן - כפר מל"ל - מחלף רעננה דרום - הרצליה, יד התשעה - נוה עמל - נווה ישראל - רכבת הרצליה
561 רכבת קריית אריה - קריית אריה - בית חולים בלינסון - תחנה מרכזית פ"ת - רכבת סגולה - מחלף ירקון - הוד השרון, רמתיים - עין חי - כפר סבא, בית משפט - ויצמן - תחנה מרכזית כפר סבא
616 רכבת קרייה אריה - דרך אם המושבות - רמת גן, קניון אילון - תל אביב-יפו, רמת החייל - דבורה הנביאה - שד' קק"ל - קניון רמת אביב - מחלף גלילות - צומת אודים - נתניה, תחנת רכבת
921 אגד רכבת קריית אריה - תחנה מרכזית פ"ת - מחלף ירקון - הוד השרון - רעננה, מסוף רעננה - מחלף בצרה - מחלף הדרים - צומת השרון - חדרה, תחנה מרכזית - צומת נחל חדרה - זכרון יעקב - מועצה אזורית חוף הכרמל - חיפה, מרכזית חוף כרמל מאסף
947 רכבת קריית אריה - בית חולים בילינסון - מחלף גהה - צומת מורשה - רעננה, מסוף צומת רעננה, כביש 531 - מכון וינגייט - מחלף נתניה - נתניה, תחנה מרכזית - מחלף ינאי - צומת אולגה - מחלף אור עקיבא מערב - מחלף עתלית - חיפה, מרכזית חוף הכרמל מאסף
הקו האדום (עתידי) דנקל רכבת קלה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יאיר שטרן, "מתכנני "המטרו" של תל־אביב רבתי בשנת 2000 מחכים ל"אור ירוק, מעריב, 28 במאי 1972
  2. ^ י אבנון, נתיבי איילון פרויקט התחבורתי הגדול בישראל, דבר, 1 באוקטובר 1973
  3. ^ דניאל מולד, חשמלית ושמה תקווה לתל אביב, מעריב, 24 במרץ 1987
    זאב אופירי, רכבת הפרברים דוהרת לתל אביב, חדשות, 26 בינואר 1987
  4. ^ דוד חיון, ‏קטר הנדל"ן יציל את הרכבת, באתר גלובס, 5 במאי 1997
  5. ^ פזקר: הרכבת שינתה מיכרז ת"א ראש העין משיקולים זרים; נדחתה - בקשתה לצו מניעה, באתר גלובס, 14 ביוני 1999
  6. ^ מאת דוד חיון, ‏הרכבת: מספר הנוסעים גדל ב-2000 ב-46% - ל-13 מיליון איש, באתר גלובס, 15 בינואר 2001
  7. ^ ענת ג'ורג'י, קטר זמני בהנהלת הרכבת, באתר הארץ, 12 בינואר 2004
  8. ^ אבי בר-אלי, נחנכה תחנת רכבת בקרית אריה בפ"ת, באתר TheMarker‏, 4 במאי 2008
  9. ^ דליה טל, ‏המינהל מתנגד לשינויים באזה"ת קרית אריה צפון, באתר גלובס, 29 בינואר 2001
  10. ^ שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל
  11. ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
  12. ^ מתן דויטש, כמו באירופה: תחנת הרכבת קריית אריה המשודרגת נפתחה לנוסעים, באתר mynet‏ פתח תקוה, 27 בנובמבר 2022
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה36463336Q2114107