תחנת הרכבת תל אביב – סבידור מרכז

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
תל אביב – סבידור מרכז
צילום אווירי של תחנת הרכבת והכבישים הסמוכים לה
מראה כללי של תחנת הרכבת והרציפים
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבניה
חנוכת התחנה 3 בנובמבר 1954
מיקום
קואורדינטות 32°5′1″N 34°47′49″E / 32.08361°N 34.79694°E / 32.08361; 34.79694
אתרים סמוכים משרדי רכבת ישראל, מתחם בורסת היהלומים, מסוף 2000
מידע על התחנה
שירות רכבות כל תחנות רכבת ישראל למעט ירושלים, דימונה, עפולה ובית שאן
(למפת תל אביב רגילה)
Tel Aviv map-plain.png
 
תחנת הרכבת/תל אביב – סבידור מרכז
תחנת הרכבת
תל אביב – סבידור מרכז

תחנת הרכבת תל אביב – סבידור מרכז היא תחנת הרכבת הראשית של תל אביב. זוהי תחנת הנוסעים הפעילה הוותיקה ביותר בעיר. התחנה ממוקמת בקילומטר ה-93.273 של הקו הראשי של רכבת ישראל.

התחנה, שנקראה בעבר "תחנת הרכבת תל אביב מרכז", נקראה על שם מנחם סבידור, שעמד בראש חברת הרכבת בשנות החמישים ולימים נבחר לכנסת וכיהן כיו"ר הכנסת. רבים גם מתייחסים לתחנה בשם "ארלוזורוב", כשם הרחוב שבקצהו היא נמצאת (רחוב ארלוזורוב, תל אביב). בשנים שבהן היו בתל אביב רק שתי תחנות, דרומית וצפונית, כונתה תל אביב מרכז גם בשם "רכבת צפון", אך לא היה זה שמה הרשמי (השם "תחנת תל אביב צפון" היה שמה הרשמי של התחנה הקרויה כיום תחנת בני ברק).

לתחנה 6 רציפים, כמות הרציפים הגדולה ביותר הקיימת בתחנות הרכבת במדינת ישראל (מספר זהה של רציפים יש גם בתחנת הרצליה). כמעט כל קווי רכבות הנוסעים בישראל עוצרים בה והיא תחנת הנוסעים המשרתת את כמות הנוסעים הגדולה ביותר בארץ בשל מיקומה המרכזי.

בצמוד לתחנה נבנה "מסוף 2000" (המכונה אף "מסוף ארלוזורוב" או "מסוף סבידור") - מסוף אוטובוסים גדול ממנו יוצאים אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים וכעת מוקם גם מסוף רכבת קלה.

היסטוריה

התחנה הנוכחית נחנכה ב-3 בנובמבר 1954 כשנה ומחצה לאחר פתיחת מסילת החוף (מאי 1953), והחלה לשמש כתחנת הקצה הדרומית במסילה, וכתחליף לתחנת תל אביב צפון (תחנת בני ברק של היום). רציפיה באותה עת היו צמודים לחזית הצפונית של בניין התחנה הנוכחי, ותנועת הרכבת התאפשרה רק לכיוון צפון. בשנת 1988 נפתחה התחנה במתכונתה החדשה: רציפי התחנה הועברו בסמוך לתעלת האיילון והיא הפכה לתחנת ביניים, המאפשרת גם תנועה לכיוון דרום, בנוסף לתפקודה כתחנת קצה כפי שהייתה עד אז. בשנת 1999, נפתח גשר הולכי רגל מקורה בין התחנה למתחם הבורסה ברמת גן.[1] בשנים 20042005 בוצעו עבודות לבניית רציפים 5 ו-6 וכן חודש בניין התחנה, אשר התיישן במהלך השנים.[2]

בשנת 2016 החלה הקמת מבנה אולם כניסה ויציאה חדש שיתחבר לגשר מודעי שמצפון לתחנה.[3] עבודות אלה הושלמו ב-2018.

עד לשנת 2018 שכנו בצמוד לתחנה משרדי הנהלת רכבת ישראל שעברו לבניין חדש בצמוד לתחנת הרכבת לוד.

מבנה התחנה

בתחנה קיימים שלושה איי רציפים ושש מסילות. התחנה משמשת כתחנת ביניים והתנועה ממנה אפשרית בשני הכיוונים. בשל העובדה שכמעט כל קווי הרכבת עוברים בה, היא משמשת פעמים רבות כתחנת מעבר ביניהם.

התחנה נגישה משני עברי נתיבי איילון. ממערב הכניסה לתחנה היא דרך בניין התחנה הישן ומשם בגשר הולכי רגל אל הרציפים. ממזרח, ניתן להיכנס לתחנה ממתחם הבורסה ברמת גן דרך גשר להולכי רגל.

מבני התחנה תוכננו בסגנון מודרניסטי בידי האדריכל יוסף קלארווין, שתכנן גם את משכן הכנסת.

בדרך כלל רציפים 1 ו-2 משמשים את הקווים הנוסעים צפונה, רציפים 3 ו-4 את הקווים אשר נוסעים דרומה ורציפים 5 ו-6 משרתים את קו הרכבת מכיוון באר שבע אל ערי השרון. מיפוי רציפים זה אינו מחייב מכיוון שהתחנה היא תחנת רכבת תפעולית ומאפשרת לנתב את הרכבות לרציפים שונים בתחנה וזאת לטובת שינויים נדרשים בתנועת הרכבות ואו היבטים של שדרוג ואחזקת הקו.

תרשים התחנה

תכנון עתידי

שירות רכבות בתחנה

בתחנה עוצרות כל הרכבות בקווים נהריה - מודיעין, נהריה - באר שבע, בנימינה - אשקלון, רעננה מערב- באר שבע, נתניה - בית שמש, וכן רכבות הלילה לנתב"ג ומנתב"ג.

קו הרכבת באר שבע - מרכזנהריה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהלהבים – רהטקריית גתקריית מלאכי – יואבמזכרת בתיהרמלהלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת מודיעין – מרכזנהריה
מודיעין – מרכזפאתי מודיעיןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבנימינהעתליתחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץחוצות המפרץקריית חייםקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת הלילי נמל התעופה בן-גוריוןנהריה
נמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנה . תל אביב – סבידור מרכזהרצליהנתניהחדרה – מערבבנימינהחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת בית שמשנתניה
בית שמשרמלהלודלוד – גני אביב . תל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה
קו הרכבת אשקלוןבנימינה
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מזרחרחובותבאר יעקבלודלוד – גני אביבכפר חב״דתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה – ספירנתניהחדרה – מערבקיסריה – פרדס חנהבנימינה
קו הרכבת באר שבע – מרכזרעננה – מערב
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהאופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערב
קו הרכבת באר שבע – מרכזכרמיאל
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהקריית גתלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהחדרה – מערבחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןאחיהודכרמיאל
מסילת איילון
Straight track
מסילת החוף
Station on track
0 תל אביב – סבידור מרכז
Underbridge
דרך מנחם בגין, כביש 481 ISR-HW481.png
Underbridge
רח' על פרשת דרכים
Underbridge
רח' מוזס
Station on track
1.3 תל אביב – השלום
Underbridge
רח' גבעת התחמושת
Underbridge
רחוב יצחק שדה
Underbridge
רחוב לה גוארדיה
Underbridge
דרך ההגנה
Station on track
3.6 תל אביב – ההגנה
Unknown route-map component "ABZgl"
מסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום
Underbridge
נתיבי איילון (צפון) ISR-HW20.png
Underbridge
דרך קיבוץ גלויות, כביש 461 ISR-HW461.png
Unknown route-map component "eBHF"
4.7 תל אביב דרום
Straight track
מסילת הרכבת יפו-ירושלים


גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0