תחנת הרכבת ראש העין – דרום
הכניסה לתחנה | |||
מידע על הבנייה | |||
---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 1915, 2000 | ||
סגירת התחנה | 1993, 2003 (לשירות נוסעים) | ||
מיקום | |||
מיקום | בסמוך לכביש 6 ולמקורות הירקון, ראש העין | ||
קואורדינטות | 32°06′15″N 34°56′05″E / 32.104167°N 34.934722°E | ||
אתרים סמוכים | תל אפק, מחלף נחשונים, מחלף קסם, כביש 444, כפר סירקין | ||
תחנות סמוכות | תחנת הרכבת ראש העין - צפון, תחנת הרכבת אלעד, תחנת הרכבת פתח תקווה - סגולה | ||
מידע על התחנה | |||
שירות רכבות | לוד, כפר סבא, חדרה, תל אביב, אשדוד, חיפה, מודיעין, יבנה, באר שבע | ||
בעלים | רכבת ישראל | ||
|
תחנת הרכבת ראש העין – דרום (כשהייתה התחנה היחידה בעיר נקראה תחנת ראש העין) הייתה בעבר תחנת נוסעים של רכבת ישראל בעיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך לכביש 6, תל אפק והעיר ראש העין.
לפי תוכנית שאישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, עתידה התחנה הייתה לשוב ולפעול עם פתיחתה המחודשת של המסילה המזרחית בשנת 2026. אך עם זאת, לאחר הגשת תקציב המדינה לשנים 2021–2022 ביולי 2021, פורסם כי יתבצעו הכנות תשתיות להקמת התחנה אך היא לא תיבנה משיקולים תקציביים.
המסילה המזרחית החדשה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
היסטוריה
תחנת הרכבת הוקמה בשנת 1915 בשם "ראס אל-עין" בשלהי השלטון הטורקי בארץ ישראל, עם הקמת המסילה המזרחית והמשיכה לשמש גם בתקופת המנדט הבריטי.
בשנת 1920 החלה הקמתה של שלוחה מתחנת ראש העין לכיוון פתח תקווה (מסילת הירקון) לצורך יצוא פרי הדר. סביב התחנה נבנו מחסנים[1]. בדצמבר 1937 התנגשו שתי רכבת משא בתחנה, רכבת שהובילה משלוח תפוזים מפתח תקווה לנמל חיפה ורכבת שהגיעה מכיוון קלקיליה[2].
במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה שימשה התחנה את המחנות הבריטים הרבים שנבנו באזור ראש העין ובשנת 1946 פוצץ האצ"ל את אולם הנוסעים בתחנה[3].
במלחמת העצמאות התחנה נכבשה על ידי צה"ל ב-13 ביולי 1948[4].
לאחר קום המדינה התחנה המשיכה לשמש עד סגירת קווי הנוסעים במסילה המזרחית עם פתיחת מסילת איילון ב-1993.
ב-3 ביוני 2000 תחנת הרכבת נפתחה מחדש באופן זמני כחלק מקו הרכבת תל אביב-ראש העין[5], ונסגרה שוב לאחר פתיחת הקו בין תל אביב לכפר סבא, והקמת התחנה החדשה ראש העין צפון בשנת 2003, זאת מאחר שקו הרכבת לכפר סבא פונה צפונה ממסילת הירקון למסילה המזרחית ולא דרומה לכיוון התחנה[6]. פתיחת התחנה למשך זמן המועט היוותה פתרון זמני בהשקעה נמוכה יחסית כדי לחדש את שירות הנוסעים לתושבי האזור עד להקמתה של התחנה הצפונית החדשה.
המצב הנוכחי
לתחנה שני רציפי צד, והיציאה ממנה אפשרית משני הצדדים באמצעות מעבר תת-קרקעי. התחנה משמשת כתחנת משא בקו ראש העין-לוד, ויש בה פעילות נרחבת של רכבות משא ומטען. רכבות העוברות בתחנה יכולות גם להמשיך צפונה לכיוון חיפה בעזרת משולש תל ברוך הנמצא צפונית לתחנת האוניברסיטה.
תוכניות עתידיות
תחנת ראש העין דרום עתידה הייתה לשוב לשימוש עם הפעלת המסילה המזרחית. לפי התכנון, התחנה הייתה צפויה להתרחב, ועם סיום תוכנית החומש של רכבת ישראל אשר אושרה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות ב-31 בינואר 2012[7], הייתה אמורה לחזור ולשמש כתחנת נוסעים על מנת להסיר את העומס מציר מסילות האיילון, באמצעות קו ראש העין-לוד שמתחבר למסילת תל אביב אוניברסיטה-הוד השרון סוקולוב.
בשנת 2016, אושר כי התחנה תיפתח מחדש במסגרת המסילה המזרחית, התכנון כלל הקמת גשר למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים מעל כביש 6 לחניון חנה וסע שהעירייה מקדמת ברחוב המרץ בכניסה לעיר. במסגרת הסכם גג שנחתם בין מדינת ישראל לעיריית ראש העין, על מנת להגדיל את היצע הדירות בעיר, נקבע שהפעלת תחנת הרכבת ראש העין דרום מחדש היא תנאי למימוש התוכנית[8].
עם זאת, לאחר הגשת תקציב המדינה לשנים 2021–2022 ביולי 2021, פורסם כי הוחלט לבטל את חידוש התחנה ולבטל תחנות נוספות בפרויקט משיקולים תקציביים וכדי להגביר את מהירות הרכבת ותפעולה.
תמונות
-
צילום אוויר של אזור התחנה בשנת 1932
-
התחנה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, כוח של נוטרים במסדר. הנוטרים עסקו בהגנה על התחנה בזמן המרד הערבי.
-
התחנה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, כוח של נוטרים שעסקו בהגנה על התחנה.
-
רציף התחנה
-
מבנה הנהלה
-
מעבר תת קרקעי לרציפים 2,3 מרציף 1
-
מבט דרומה
ראו גם
קישורים חיצוניים
- רועי פרס, עבודת סמינר בנושא מסילת הרכבת פתח תקווה(הקישור אינו פעיל, 18.11.2018) - ראש העין, אוניברסיטת תל אביב – החוג לגאוגרפיה, 1999
- היסטוריה באנגלית של התחנה
הערות שוליים
- ^ מסלת הברזל פתח תקוה-ראס אל-עין, הארץ, 23 בדצמבר 1920
- ^ התנגשות רכבות משא בראש-העין, הארץ, 3 בדצמבר 1937
- ^ תומוקמ
- ^ שלמה טנאי, ראש העין ומבצר משטרת לוד בידינו, הארץ, 14 ביולי 1948
- ^ דוד חיון, ממוצ"ש: לוח-זמנים חדש לרכבת, תוספת רכבות וקו מראש-העין לת"א, באתר גלובס, 30 במאי 2000
- ^ אביעד שר שלום, קוראים לה תחנת ראש העין, אבל הנהנית תהיה מועצת דרום השרון, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
- ^ הודעת רכבת ישראל על אישור תוואי המסילה המזרחית על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, 31 בינואר 2012.
- ^ מירב מורן, אורן דורי, הפקק שתוקע אלפי דירות באזור המרכז - והפתרון הקל שישחרר אותו, באתר TheMarker, 8 באוקטובר 2017
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|
33251922תחנת הרכבת ראש העין – דרום