תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 10 באוקטובר 2004 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | נמל התעופה בן-גוריון | ||||
קואורדינטות | 32°00′01″N 34°52′13″E / 32.000378924838195°N 34.87041234970093°E | ||||
אתרים סמוכים | טרמינל 3 | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | מודיעין, תל אביב, ירושלים, בנימינה, עתלית, חיפה, קריית מוצקין, עכו, נהריה | ||||
|
תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון, המופעלת על ידי רכבת ישראל, משרתת את ציבור המשתמשים בנמל התעופה בן-גוריון, הן עובדי הנמל והן הנוסעים, וכן את הנוסעים למרכז העסקים והכנסים, איירפורט סיטי, הפועל בסמוך.
היסטוריה
תחנת הרכבת נבנתה כחלק מבניין טרמינל 3 בנתב"ג בתכנונו של אדריכל צבי לישר, משרד לישר-אלדר אדריכלים.
התחנה נפתחה ב-10 באוקטובר 2004, מספר שבועות לפני שהחל לפעול טרמינל 3. היא נבנתה כחלק מפרויקט A1 לבניית קו הרכבת החדש לירושלים. בתחילה התחנה שימשה כתחנת קצה לרכבות המגיעות מצפון; בהמשך נחנכה המסילה עד לתחנת הרכבת פאתי מודיעין.
בחורף של דצמבר 2013, עקב גשמים עזים, קרס קיר דופן של אפיק נחל שפירים, ומי הנחל הציפו את מנהרת שפירים בה עובדת המסילה. נגרם נזק חמור לקווי התקשורת ולמסילה עצמה והיא הושבתה למשך זמן רב.[1]
התחנה שימשה כתחנת הקצה של קו הרכבת החדש לירושלים החל מפתיחתו של הקו ב-20 בספטמבר 2018 ועד ה-21 בדצמבר 2019 עם השלמת תשתית החשמול ופתיחת הקו עד תחנת הרכבת תל אביב – ההגנה.
התחנה נסגרה ברבעון הראשון של שנת 2020 עקב התפשטות מגפת הקורונה. אולם לאחר יותר משנה לאחר סגירת התחנה, התחנה חזרה לפעילות באפריל 2021.
מבנה התחנה
בתחנה מסילה כפולה משני צידי רציף אי - מסילה מערבית (צמודה לרציף מס' 1) ומסילה מזרחית (צמודה לרציף מס' 2). בתחנה יש מעליות, דרגנועים ומדרגות המובילים לאולמות הנוסעים בטרמינל 3. גג התחנה מתפקד כרחבת כניסה לטרמינל 3.
בספטמבר 2018 פרסה חברת SEMI ישראל תשתית חשמול עילי בתחנה (זו התחנה השנייה שחושמלה בארץ). המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
דרומית לתחנת נתב"ג קיימת תחנה תפעולית.
תוכניות עתידיות
פרק זה עוסק במיזם עתידי
| ||
פרק זה עוסק במיזם עתידי |
בעתיד תחובר המסילה המזרחית אל מערך המסילות הקיים בתחנה במחלף מסילתי, בנוסף לקו הרכבת המהיר לירושלים. עם ביצוע ההתחברות יהווה אזור נתב"ג צוואר בקבוק ברשת המסילות ולפיכך נדרש ביצוע תוכנית שדרוג לתחנה כדי להגדיל את קיבולת הרכבות, את הגמישות התפעולית ברשת המסילות ואת הנגישות לנתב"ג. בפברואר 2016 הקציב משרד התחבורה תקציב לקידום התכנון של הפרויקט.[2] הפרויקט נמצא כעת בשלב תכנון מפורט על ידי חברת ח.פ.ת במטרה להתחיל בביצוע כבר ב-2020.[3]
לתוכנית השדרוג[3] עלות כוללת של כ-1.6 מיליארד ש"ח והיא כוללת הוספת שתי מסילות רכבת חדשות לאורך מקטע של 6 ק"מ דרומית לשתי המסילות הקיימות, מאזור מחלף לוד במזרח ועד אזור מושב צפריה במערב. מבנה התחנה יהיה חדש כולו והוא יחליף את המבנה הקיים. התחנה החדשה תורכב משני מבנים מקורים וממוזגים: מבנה ראשי מעל שתי המסילות הקיימות ומבנה משני מעל שתי המסילות החדשות המתוכננות. שני המבנים יחוברו באמצעות גשר הולכי רגל.
שירות הרכבות בתחנה
- בתחנה עוצרות שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו מודיעין - תל אביב - חיפה - נהריה. לקו קיימת לעיתים חלופה מקוצרת המסתיימת ויוצאת בתחנה זו ואינה ממשיכה למודיעין.
- בתחנה עוצרות שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו ירושלים - יצחק נבון - הרצליה. בעתיד תגדל התדירות ל-3 רכבות ובעתיד הרחוק ל-5. לקו קיים גם חלופה מקוצרת שמסתיימת ויוצאת מתחנה זו ולא ממשיכה לירושלים.
- עד לסגירת השירות תחנה זו שימשה כתחנת הקצה של רכבות הלילה בקו נתב"ג - תל אביב - חיפה - נהריה, אולם השירות הושבת.
- בעבר עצרו בתחנה גם הרכבות בקו באר שבע - לוד - נתב"ג - ההגנה, אולם השירות הופסק. בעתיד, עם הגדלת מספר הרכבות בין לוד לבאר שבע, צפויות חלק מהרכבות לשוב ולעבור בתחנה.
קו הרכבת מודיעין — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת ירושלים — הרצליה ירושלים – יצחק נבון • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה |
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכז — תל אביב – ההגנה (מושבת) באר שבע – מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – יוספטל • תל אביב – ההגנה |
קו הרכבת הלילי ירושלים — בנימינה ירושלים – יצחק נבון • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – סבידור מרכז • הרצליה • נתניה • חדרה – מערב • בנימינה |
קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה
קו | מפעיל | מסלול | מיקום | הערות נוספות |
---|---|---|---|---|
שאטל | רש"ת | טרמינל 1 - משרד הנהלה ראשי (לכיוון טרמינל 3) - חניונים (לכיוון טרמינל 3) - טרמינל 3 | קומה 0 | ♿ פנימי. ללא תשלום |
שאטל | טרמינל 3 - חניון טווח ארוך | קומה 0 | ♿ פנימי. ללא תשלום | |
5/5א | אגד | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אל על - קריית שדה התעופה | קומה 2 | ♿ |
9 | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אלעל - כביש 453 - בית נבאללה - כביש 453 - צומת אלעל - נתב"ג טרמינל 1 - נתב"ג טרמינל 3 | קומה 2 | ♿ סיבובי | |
13 | קווים | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אל על - כביש 453 - שוהם | קומה 2 | |
239 | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - ממ"ן - צומת אל על - לוד - רמלה | קומה 2 | ||
330 | אפיקים | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 2 - צומת אל על - ראשון לציון - נס ציונה - יבנה - אשדוד | קומה 2 | מאסף |
444 | קווים | נתב"ג - כביש 453 - שוהם - צומת מחצבות - צומת אלעד - ראש העין - מחלף ג'לג'וליה - כפר סבא - צומת רעננה | קומה 2 | מאסף |
445 | נתב"ג טרמינל 3 - תל אביב יפו | קומה 2 | ישיר | |
446 | נתב"ג טרמינל 3 - צומת אל על - יהוד - קריית אונו - פתח תקווה | קומה 2 | מאסף | |
469 | מטרופולין | תל אביב יפו - נתב"ג טרמינל 3 - קריית גת - באר שבע | קומה 2 | יוצא ממסוף 2000, פעיל בשעות הלילה בלבד. |
476 | קווים | לוד - נתב"ג טרמינל 3 - יהוד - תל אביב-יפו | קומה 2 | בשעות הערב בלבד |
485 | אפיקים | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - ירושלים | קומה 2 | ישיר |
905 | אגד | נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - תל אביב מסוף 2000 - צומת הסירה - מחלף נתניה - מחלף אולגה - חיפה מת"ם - תחנת רכבת חוף הכרמל - מרכזית המפרץ | קומה 2 | פעיל בשעות הלילה בלבד |
מקרא סימנים
♿ - אוטובוס עירוני נגיש
גלריית תמונות
-
התחנה בלילה עם רכבת קומתיים
-
התחנה ממפלס הכניסה לאולם מקבלי הפנים שמעליה
-
מבט אל טרמינל 3 ממזרח. במרכז התמונה נראית המסילה הנכנסת אל תחנת הרכבת מכיוון מודיעין, וחלק מהכביש המוביל על גבי גשר אל אולם הנוסעים היוצאים (משמאל למעלה)
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- אתר האינטרנט הרשמי של תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון
- תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון באתר רכבת ישראל
- שדרוג והרחבת תחנת נתב"ג, באתר ח.פ.ת הנדסה – תרשים ותמונות של הרחבת התחנה המתוכננת
- תחנת רכבת נתב"ג, באתר משרד האדריכלות מוססקו – פירוט לגבי הרחבת התחנה המתוכננת
הערות שוליים
- ^ הלל פוסק, רכבת: הנזקים לא תוקנו, השיבושים יימשכו, באתר ynet, 15 בדצמבר 2013
- ^ רכבת ישראל בתנופת פיתוח, הודעה לעיתונות, אורכב מאתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, 03 פברואר 2016
- ^ 3.0 3.1 ח.פ.ת מנהלת עבור רכבת ישראל את התכנון המוקדם לפרויקט הרחבת המערך התפעולי ותחנת הרכבת בנתב"ג, בעמוד הפייסבוק של ח.פ.ת., 14 במרץ 2019
מסילת ירושלים - גנות | ||
---|---|---|
תחנות | נתב"ג • ירושלים – יצחק נבון • ירושלים - מרכז (בתכנון) • ירושלים - החאן (בתכנון) | |
גשרים | מעל כביש 1 (גשר 1) • גשר 2 • גשר 3 • גשר 4 • גשר 5 • עמק איילון (גשר 6) • גשר 7 • נחל יתלה (גשר 8) • גשר 9 • עמק הארזים (גשר 10) | |
מנהרות | מנהרת הרכבת ליד מחלף שפירים • מנהרה 1 • מנהרה 2 • מנהרה 3 • מנהרה 3A • מנהרה 4 |
34067649תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון