רבי יוחנן בן בתירה
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
השתייכות | דור ראשון לתנאים |
---|
רבי יוחנן בן בתירה, או רבי יונתן בן בתירא, היה תנא בדור הראשון המוזכר במשנה, שקיומו וזהותו שנויים במחלוקת.
זהותו
רבי יוחנן בן בתירא מוזכר פעמיים במשנה[1], אך בשניהם יש גרסאות עתיקות שגורסים במקומו רבי יהודה בן בתירה או רבי יונתן בן בתירה[2].
כמו כן מופיע גם בתלמוד[3] שזקני בית שמאי ובית הלל היו לומדים בעלייתו, ואם כן היה מבני בתירא שוויתרו על הנשיאות לטובת הלל הזקן, או מנכדיהם. אמנם במהרש"א[4] מפרש שמותיהם של בני בתירה: רבי יהושע, רבי שמעון ורבי יהודה. ואינו מונה את רבי יוחנן בניהם.
אלו הגורסים במקומו "רבי יונתן בן בתירה" סבורים כי כלל לא היה תנא בשם רבי יוחנן בן בתירה[5].
חכמים אחדים גרסו במסכת יבמות[6] "רבי יוחנן בן בתירה" במקום "רבי יוחנן בן ברוקה" האומר כי האשה מצווה על פריה ורבייה. וכן יש גרסא כזו בדיני ירושה[7].
משנתו
- דורש מן הפסוק "בקדש הקדשים תאכלנו" - שבמקרה שיקיפו האויבים את בית המקדש, יהיו הכהנים מותרים לאכול בשר הקרבנות בקודש הקדשים[8].
קישורים חיצוניים
- הרב אהרן הימן, "רבי יוחנן בן בתירה", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק ב', עמוד 637, באתר היברובוקס
הערות שוליים
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ס"ג עמוד א'
- ^ כך למשל בהגהות השיטה מקובצת שם, וכן מופיע ברוב כתבי היד של התלמוד.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף מ"א עמוד ב'
- ^ בחידושי אגדות מסכת פסחים דף סו עמוד א
- ^ ראה סדר הדורות בערכו.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף ס"ה עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קמ"א עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ס"ג עמוד א'