מלכי יהודה וישראל
מלכי יהודה וישראל, הם המלכים ששלטו על העם בארץ ישראל מתקופת שמואל הנביא עד לחורבן בית המקדש הראשון.
מצוות מינוי מלך היא אחת ממצוות התורה שנצטוו בני ישראל בבואם לארץ. על מלך ישנן מצוות מלוכה ייחודיות הנוגעות לתפקידו.
רקע
בתנ"ך מוזכר במספר מקומות רצונם של בני ישראל להמליך עליהם מלך.[1]
רצון זה התממש לראשונה בקרב אנשי שכם שהמליכו עליהם את אבימלך בן גדעון, אולם מלוכתו של זה הייתה מוגבלת בזמן ובמרחב.
מלך לכלל ישראל נמשח לראשונה רק בימי שמואל הנביא. כאשר שמואל מינה את בניו לשופטים, לא נהגו הם כמותו, הם לקחו שוחד[2] והיטו משפט ולכן נמצא צידוק לדרוש שינוי שיטת ממשל. שמואל ניסה להניא את העם משינוי זה (שמואל א ח 11-17), אולם העם המשיך ודרש משמואל להמליך עליהם מלך. שמואל, בעצת ה', המליך את שאול.
המלכות ופיצוליה
- ערך מורחב – פילוג ממלכת ישראל המאוחדת
שאול המלך מלך בתחילה על כל ישראל, לאחר מותו בידי פלשתים, התחלקה ארץ ישראל לשתי ממלכות, צפונית בראשות איש בושת בן שאול, ודרומית בראשות דוד בן ישי. לאחר הריגתו של איש בושת ושל אבנר בן נר, התקבצו כל בני ישראל אל דוד לחברון ומינוהו למלך על כל ישראל, ובכך התגבשו שתי הממלכות למלוכה אחת שעליה מלך דוד המלך, ולאחר מות שלמה שוב מתפצלת ממלכת ישראל המאוחדת לשתי ממלכות: ממלכת ישראל וממלכת יהודה. ממלכת ישראל כללה את עשרת השבטים ומלכה הראשון היה ירבעם בעוד שבממלכת יהודה, שכללה את השבטים יהודה ובנימין, שלט רחבעם בן שלמה. ממלכת ישראל כללה כמה שושלות, בעוד שושלת בית דוד לא פסקה עד לחורבן בית ראשון והיציאה לגלות בבל.
כרונולוגיה של מלכי יהודה וישראל
תקופת המלכים התחילה בשנת ב'תתפ"א, ונמשכה 457 שנה עד חורבן בית המקדש הראשון בשנת ג'של"ח.
מפרשי התנ"ך וכותבי הדורות מציינים, שישנם מלכים שמספרי שנות מלכותם (המוזכרים בתנ"ך) הם שנים "מקוטעות", כלומר, שישנם שנים שנמנו גם למלך הקודם וגם למלך הבא, כיון שכל אחד מלך בחלק מאותה שנה. עקב כך, המפרשים נחלקו (בשינויים קלים) לגבי תאריכי שנות מלכותם. להלן מובאים תאריכי שנות מלכותם לפי רבי יחיאל הלפרין בספרו סדר הדורות.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
כרונולוגיה של מלכי יהודה וישראל במחקר החיצוני
כל התאריכים הם תאריכי מלוכה מלפני הספירה. התאריכים מבוססים על הקביעה שבית המקדש הראשון נחרב בשנת 586 לפני הספירה, וספירה אחורה בהתאם לכתוב בתנ"ך. התאריכים הם הערכות בלבד שכן יש שיטות שונות (לרוב עם הפרשים של שנים אחדות בלבד) לגבי הבנת התאריכים בתנ"ך, במיוחד לגבי מקרים של מלוכה משותפת. כאשר המלך ביהודה אינו בנו של הקודם, או המלך בישראל הוא כן בנו של קודמו, הדבר יצוין בהערות.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
ראו גם
לקריאה נוספת
- אמנון שפירא, דמוקרטיה ראשונית במקרא:יסודות קדומים של ערכים דמוקרטים,תל אביב:הילל בן חיים- הקיבוץ המאוחד, 2009.
- זאב ויסמן, עם ומלך במשפט המקראי, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1991.
קישורים חיצוניים
- ספר מלכים בויקיטקסט
- תקציר על המלכים באתר "עידן התנ"ך"
- רשימה כרונולוגית של מלכי המזרח הקדום מתקופת המלוכה עד אלכסנדר מוקדון
הערות שוליים
- ^ ספר שופטים, פרק ח', פסוק כ"ב; פרק ט', פסוק ו'; ספר שמואל א', פרק ח', פסוקים ד'-ה', כ'
- ^ הגמרא (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נ"ו עמוד א') מבארת שלא חטאו בשוחד, אלא: "שֶׁלֹּא עָשׂוּ כְּמַעֲשֵׂה אֲבִיהֶם, שֶׁהָיָה שְׁמוּאֵל הַצַּדִּיק מְחַזֵּר בְּכָל מְקוֹמוֹת יִשְׂרָאֵל וְדָן אוֹתָם בְּעָרֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל״, וְהֵם לֹא עָשׂוּ כֵּן, אֶלָּא יָשְׁבוּ בְּעָרֵיהֶם כְּדֵי לְהַרְבּוֹת שָׂכָר לְחַזָּנֵיהֶן וּלְסוֹפְרֵיהֶן." ולכן הכתוב מעלה עליהם כאילו לקחו שוחד.
- ^ 3.0 3.1 ספר מלכים א', פרק ט"ו, פסוק ב'
- ^ "קרוב" - כלומר, נמנו לשנותיו רק שנתיים, משום שלא מלך 3 שנים שלמות. וכן בהרבה מלכים ובעיקר במלכי ישראל צויין שנה פחות כיון שלא מלכו שנים שלמות
- ^ ספר מלכים א', פרק כ"ב, פסוק מ"ב
- ^ נמנו לשנותיו רק 23 שנה, כי יהורם בנו, מלך 2 שנים בחייו
- ^ ספר מלכים ב', פרק ח', פסוק י"ז
- ^ ספר מלכים ב', פרק ח', פסוק כ"ו
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"א, פסוק ג'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ב, פסוק ב'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ד, פסוק ב'
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק ב'
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק ל"ג
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ז, פסוק א'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ח, פסוק ב'
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"א, פסוק א'
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"א, פסוק י"ט
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"ב, פסוק א'
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"ג, פסוק ל"א
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"ג, פסוק ל"ו
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"ד, פסוק ח'
- ^ ספר מלכים ב', פרק כ"ד, פסוק י"ח
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ו, פסוק כ"ה
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ו, פסוק ל"ג
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוקים ח'-י'
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ט"ו
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק כ"א
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוקים כ"ג-כ"ט
- ^ 1ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק כ"ט
- ^ ספר מלכים א', פרק כ"ב, פסוק נ"ב
- ^ ספר מלכים ב', פרק ג', פסוק א'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י', פסוק ל"ו
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ג, פסוק א'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ג, פסוק י'
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ד, פסוק כ"ג
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק ח'
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק י"ג
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק י"ז
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק כ"ג
- ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ו, פסוק כ"ז
- ^ ספר מלכים ב', פרק י"ז, פסוק א'
מלכי יהודה וישראל | |||||
---|---|---|---|---|---|
מלכי ישראל המאוחדת | שאול המלך • דוד המלך • שלמה המלך | ||||
מלכי יהודה | רחבעם • אביה • אסא • יהושפט • יורם • אחזיה • עתליה • יואש • אמציה • עוזיהו • יותם • אחז • חזקיהו • מנשה • אמון • יאשיהו • יהואחז • יהויקים • יהויכין • צדקיהו | ||||
מלכי ישראל | איש בושת • ירבעם בן נבט • נדב • בעשא • אלה • זמרי • תבני • עמרי • אחאב • אחזיהו • יורם • יהוא • יהואחז • יואש • ירבעם השני • זכריה • שלום • מנחם • פקחיה • פקח • הושע | ||||
בית חשמונאי |
| ||||
מלכי בית הורדוס | הורדוס • ארכלאוס • הורדוס אנטיפס • פיליפוס • אגריפס הראשון • אגריפס השני |
0מלכי ישראל ויהודה