הרב דוב ליאור
הרב דב ליאור נואם בטקס יום ירושלים בישיבת מרכז הרב. מאחור נראים הרב מנחם בורשטיין והרב יהושע מגנס. | |
לידה |
30 באוקטובר 1933 (גיל: 91) י"א בחשוון תרצ"ד ירוסלב, פולין |
---|---|
מדינה | ישראל |
מקום פעילות | רבם של קריית ארבע וחברון |
השתייכות | חרדים לאומיים |
תחומי עיסוק | ארץ ישראל, עם ישראל, לימוד תורה, הלכה, חינוך, גאולה, מדינת ישראל, דיינות |
תפקידים נוספים | ראש ישיבת ניר קריית ארבע, דיין |
רבותיו |
הרב צבי יהודה הכהן קוק, הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא |
תלמידיו | הרב שלום אילוז, הרב יהושע שמידט, בני קצובר, הרב חיים ירוחם סמוטריץ', הרב איתם הנקין. |
חיבוריו | מספריו |
הרב דוב ליאור (ליינבנד; נולד בי"א בחשוון תרצ"ד, 30 באוקטובר 1933) הוא רב ציוני דתי, מן הפוסקים הבולטים בציבור הדתי לאומי, ממנהיגי הזרם המכונה "חרדי לאומי". מחברי הנשיאות של רבני תורת הארץ הטובה[1].
בעבר כיהן כאב בית דין בבית הדין הרבני בבאר שבע. עד שנת תשע"ה היה רבם של קריית ארבע והיישוב היהודי בחברון, וראש ישיבת ההסדר ניר - קריית ארבע. שימש בעבר כיו"ר ועד רבני יש"ע. חבר בנשיאות איחוד רבני תורת הארץ הטובה.
קורות חייו
ילדותו
נולד בירוסלב שבדרום פולין, לרייזל ומשה ליינבנד, שהיה חסיד בעלז. למד זמן קצר בחדר. ב-1939, בתחילת שנת ה'ת"ש, לאחר פלישת גרמניה הנאצית לפולין וחלוקת המדינה בין רוסיה לגרמניה הנאצית, גורשה משפחתו לצד הרוסי, מעבר לנהר הסאן. הם נדדו לעומק שטחה של רוסיה הסובייטית ובין היתר שהו בסיביר ובקזחסטן, וסבלו מרעב קשה וממחלות, מהם מתו שני הוריו באושטוב (אנ'). אחיו אריה גויס לצבא האדום, אחיו מנחם עבד במחנות עבודה בסיביר, ואילו הוא ואחיו מרדכי המשיכו בנדודיהם[2].
ב-1944 נלקח לבית יתומים שיועד עבור אזרחים פולנים. הרב מספר כי בתקופה זו ידע רק כי כיהודי אסור לו לעבוד עבודה זרה ואת הפסוק "שמע ישראל"[3]. ב-1945 הגיע לפולין, ומשם הועברו היתומים בזהות גרמנית בדויה לאזור הכיבוש האמריקאי בגרמניה, בו פעלו מוסדות יהודיים. בתקופה זו פגש את אחיו הגדולים שהשתחררו משירות בצבא האדום. אחיו מרדכי, שעבר יחד איתו את תקופת המלחמה, הצטרף לתנועת השומר הצעיר, ואילו הוא הוכנס בידי אחיו הגדול לבית יתומים ילדי לינדנפלס של תנועת המזרחי, והחל ללמוד עברית ומעט לימודי יהדות.
בארץ ישראל
בהמשך הועבר עם ילדים נוספים באמצעות הבריגדה היהודית מגרמניה לצרפת. בשנת ה'תש"ז (1947) נמנה עם מעפילי אוניית המעפילים אקסודוס שהוחזרה לאירופה. הוא עשה כשנה במחנה באמדן, שם גם חגג בר מצווה והחל ללמוד מעט תורה. בשנת ה'תש"ח (1948) עלה לארץ ישראל באונייה "נגבה" מספר שבועות לפני הכרזת העצמאות.
בארץ החל ללמוד בכפר הנוער יקיר בכפר הרא"ה. לאחר מכן למד כשנתיים אצל הרב משה צבי נריה בישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה, ובשנת ה'תש"ט הגיע לישיבת מרכז הרב יחד עם קבוצת התלמידים של הרב יעקב כלאב, ביניהם פרופ' נחום רקובר, הרב יהושע רוזן ואחרים, ולמד אצל הרב צבי יהודה קוק, הוא נודע כבר אז בעולם התורה כתלמיד חכם בולט[4]. כיוון שהגיע לארץ כשהוא יתום, היה כבן בית אצל הרב צבי יהודה, שאותו מחשיב הרב ליאור לרבו המובהק. הרב אברהם רמר העיד כי הרצי"ה אמר עליו ש"אינו יודע להוציא מפיו סברה שאינה ישרה"[5]. במאי 1956 זכה בפרס לחידושי תורה בכתב של משרד הדתות[6].
בשלב מסוים ביקש לעבור ללמוד בישיבת סלבודקה. רבו הרב אברהם שפירא ליבן עימו את ההבדלים האמוניים שבין הישיבות והוא שוכנע להישאר בישיבת מרכז הרב[7]. לימים סיפר על תקופת לימודיו זו: "אני באמת עשיתי מאמץ להתמיד בלימודים. לא היו לי דברים אחרים... לי לא הייתה משפחה, ובבין הזמנים היה לי הכי קשה, כי לא היה לי לאן ללכת... התחלתי ללמוד וראיתי שזהו זה. אחרי שהתבררה לי האמת נמשכתי לזה בצורה טבעית, כמו שמגנט מושך את הברזל"[8].
לאחר נישואיו למד לבדו לימודי דיינות, שלא כמקובל, בכולל של מרכז הרב ולא בכוללי דיינות מוסדרים. נסמך לדיין בידי הרב יוסף שלום אלישיב, שכתב עליו: "ראוי לשבת בבית הדין הגדול לערעורים של הרבנות"[8].
התחתן בט' באדר ה'תש"ך (1960) עם בִּתיה לבית גולדברגר[9], שנפטרה מסרטן בכ"ח באב ה'תשמ"ח. התחתן בשנית עם אסתר, אלמנתו של הרב אפרים שחור (בנו של בנימין שחור). לשניהם יחד יש מנישואיהם הראשונים 11 ילדים[10].
בתפקידי רבנות ודיינות
שימש תקופה מסוימת כר"מ בישיבת ירושלים לצעירים[11]. באותה תקופה, בשנת ה'תשכ"ה (1965), לצד הרב יהודה עמיטל, לימד את המחזור הראשון במכללה ירושלים[12]. בשנת תשכ"ו שירת בצה"ל במשך חודש אחד[13][8], ולאחריו, בהנחיית הרב צבי יהודה, עבר לכהן כרבו של כפר הרא"ה[14]. כן עמד בראשות ישיבת כפר הרוא"ה. באותה תקופה שינה את שם משפחתו ל"ליאור". באותה תקופה התייעץ רבות עם הרב שלמה זלמן אוירבך[8]. כעבור כעשור, בשנת תשל"ו (1976), עבר לקריית ארבע ומונה לראש ישיבת ניר במקום (לצד הרב אליעזר ולדמן). כעבור כעשור, בשלהי ה'תשמ"ז (1987), מונה גם לרב המקום[15]. כן שימש כרב היישוב היהודי בחברון. בנוסף כיהן הרב ליאור כראש בית דין רבני לממונות בקריית ארבע.
בשנת תשל"ח (1977), בהיותו ראש ישיבת ניר, לבקשת רבותיו הרצי"ה והרב אברהם שפירא[16], וכן הרב הראשי הרב שלמה גורן שנסע במיוחד לביתו לשכנעו[8], התמודד על משרת רב העיר ירושלים מול הרב בצלאל ז'ולטי, אך לא זכה בתפקיד[8][17].
בשנת ה'תש"מ (1979) נבחר לחבר מועצת הרבנות הראשית[18]. בשנת 1990 מונה לדיין[19] ושימש כשנתיים כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע ולאחר מכן מונה בהמלצת רבו הרב אברהם אלקנה שפירא לכהן כאב בית דין בעיר, בתפקיד זה כיהן כשנה אחת, ונודע כמי שהכריע בתיקים שהמתינו שנים רבות לפתרון[8]. בהמשך התמודד לבקשת הרב שפירא על מקום במועצת הרבנות הראשית לישראל ולמשרת דיין בבית הדין הרבני הגדול, אך לא נבחר[8][20]. בשנת ה'תשנ"ב (1992) הורו שופטי בג"ץ, דב לוין, שלמה לוין וגבריאל בך, לוועדה לבחירת דיינים, שעליה לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה יוסף חריש, אשר קבע כי אין לדון בשאלת מינויו של הרב ליאור לדיין בבית הדין הרבני הגדול בשל התבטאויותיו[21].
הרב ליאור היה במשך שנים רבות מהאחראים על כתיבת ובדיקת המבחנים למבקשים תעודת סמיכה לרבנות ברבנות הראשית (היכל שלמה), וכיום הוא מכהן לפרקים כראש ועדת הבחינות. חבר ועד רבני יש"ע ובתקופות מסוימות היה יו"ר ועד הרבנים. חבר גם באיחוד הרבנים למען ארץ ישראל. בנוסף הוא מכהן כנשיא ישיבת שבי שומרון שבראשות הרב יהושע שמידט.
הנהגה וציבוריות
ב-1981 הוצב במקום ה-116 ברשימת מפלגת התחיה לקראת הבחירות לכנסת העשירית.
בשנת תשנ"ט (1999), כאשר הוקמה מפלגת תקומה, נבחר הרב ליאור לוועד הרבנים המנחה את המפלגה, עם הרבנים זלמן ברוך מלמד וחיים שטיינר. בשנת תשס"ט (2009) נמנה עם החברים במועצה הציבורית שבחרה את הרשימה לכנסת של מפלגת הבית היהודי שנוצרה מאיחוד המפד"ל ומפלגת תקומה, שפרשה מהאיחוד עוד לפני הבחירות, והרב ליאור נותר חבר במוסדותיה. לקראת הבחירות לכנסת התשע עשרה ב-2013 חברה תקומה שוב לבית היהודי, ובהמשך הוקם פורום רבנים שייעץ למפלגה בנושאי דת ומדינה, והרב ליאור היה אחד מחבריו. לקראת הבחירות לכנסת העשרים ב-2015 הודיע על תמיכתו במפלגת יחד (אלי ישי), שלבסוף לא עברה את אחוז החסימה.
לקראת הבחירות לכנסת ה-22 הביע את תמיכתו במפלגת עוצמה יהודית[22]. ומאז הוא מכהן, יחד עם הרבנים ישראל אריאל ויהודה קרויזר, כרבה של המפלגה.
בשנת תשע"ה (2015), בגיל 82, סיים את תפקידו כרב היישוב היהודי בחברון וקריית ארבע (לא מונה רב במקומו והוא עדיין פעיל בהנהגת היישוב אף כי לא בתואר הרשמי)[23] ועבר להתגורר בירושלים בשכונת "בית אורות" שבסמוך לישיבת בית אורות, שבמזרח ירושלים.
לרב ליאור היו שלושה אחים, שעלו לארץ. שני אחים, אריה ומרדכי, התיישבו בקיבוץ רשפים של השומר הצעיר. אח נוסף, מנחם, היה חסיד בעלז והתגורר בבני ברק.
מעמדו כפוסק ופסיקותיו בתחומים שונים
הרב ליאור הוא פוסק חשוב בציבור הדתי לאומי והחרדי לאומי. דרכו ההלכתית נסמכת בין היתר על "ערוך השולחן" והמהרש"ם. שיעוריו הרעיוניים עוסקים רבות בתורת הנצי"ב. מפסיקותיו והליכותיו הבולטות:
- תומך בעלייה להר הבית ואף נוהג לעלות אליו בעצמו[24]. עם זאת, הוא מתנגד באופן גורף לעלייתן של נשים.
- מורה להטיל בציצית פתיל תכלת המופק מארגמון קהה קוצים[25].
- מורה לברך על שוקולד חום ברכת "בורא פרי העץ"[26].
- מתיר אכילת דג ובשר יחד[27].
- מקל בשימוש בתוצרי קטניות מסוימים בפסח, כגון שמן קטניות שהוכן בכבישה קרה לפני פסח, תערובת קטניות שהוכנה לפני פסח, וכן סויה, שלא הייתה בזמן הגזירה.
- מורה לכלה לכסות את ראשה כבר בליל חתונתה, מיד לאחר "חדר ייחוד" שנעשה על פי מנהג אשכנז
- מתיר הורדת קבצים מהאינטרנט באומרו שהנמצא באינטרנט הוא כמו "אבידה ששטפה נהר" שהיא נחשבת כהפקר וברור שבעליה התייאש ממנה (אך רק לשימוש אישי ולא לשימוש מסחרי)[28].
- מתיר להתגלח בחול המועד סוכות למי שנוהג להתגלח מדי יום (אך לא בחול המועד פסח, בשל דיני ספירת העומר)[29].
- פוסק שאין לקבל תרומת זרע מגוי בנימוק שתכונות האב עוברות לבן וגוי עלול להוריש לבנו תכונות של אכזריות[30].
- בתשובה לשאלה כתב שהוא נוטה להתיר נסיעה בשבת על ידי נהג גוי כדי למנוע הטבלה של יהודים לנצרות[31].
פסיקותיו ודעותיו בתחומים מדיניים
- הרב ליאור תומך בטרנספר של ערביי יהודה ושומרון[32].
- לאחר הפיגוע בישיבת מרכז הרב במרץ 2008, אמר כי מטרת המחבלים היא השמדת מדינת ישראל ומלחמתם היא בעלת אופי דתי. את שנאתם של הערבים כלפי מדינת ישראל השווה לשנאה הנאצית, וקבע כי "כל מי שרוצה להכניע ולהשמיד את עם ישראל יש לו דין עמלק, על כל המשתמע מכך". לדבריו, הקריאות לנקמה מבטאות דרישה טבעית, אולם הנקמה אמורה להגיע מהעם כולו, מהממשלה[33]. בספטמבר 2010, בעקבות פיגוע שבו נרצחו ארבעה תושבי בית חגי, אמר: "עם האויב הערבי המבין רק את שפת הכוח, לא היה שלום, אין שלום ולא יהיה שלום. אין מקום לאויב זה, הממשיך לשפוך דם יהודי, בתוך שטחי ארצנו הקדושה"[34].
- בתקופת הנסיגה מסיני ב-1982 בעקבות הסכם השלום בין ישראל למצרים העביר את ישיבתו באופן זמני לימית.
- בעת המחאות נגד תוכנית ההתנתקות תמך בחסימת כבישים כמחאה נגד התוכנית.
- תמך בסירוב פקודה במקרים שבהם חייל נדרש לפנות יישובים, בפרט בעת תוכנית ההתנתקות[35]. סמוך לביצוע התוכנית העביר את ישיבתו לשא-נור והנהיג את המאבק במקום נגד הפינוי, תוך זהירות מפגיעה בחיילים ובשוטרים[36].
- התיר להוריה של שלהבת פס שנרצחה בפיגוע ירי לעכב את קבורתה במטרה ללחוץ על צה"ל לכבוש את שכונת אבו סנינה (שממנה בוצע הירי)[37].
- התנגד לרבנים שהורו שלא לומר הלל ביום העצמאות בעקבות תוכנית ההתנתקות, באומרו שמדינת ישראל קדושה מצד עצמה, ללא קשר למעשי ראשיה[38]. עם זאת, הוא הורה לשנות את נוסח התפילה לשלום המדינה הנאמרת בבתי הכנסת ולהשמיט את המשפט "ושלח אורך ואמיתך לראשיה, שריה ויועציה"[39].
על פי יאיר שלג, הרב ליאור שיבח את ברוך גולדשטיין לאחר הטבח שביצע במערת המכפלה; "אמנם הוא לא שיבח את מעשה הטבח עצמו, אולם הוא הגדיר את נכונותו של גולדשטיין להקריב את חייו במעשה שנועד לשיטתו להרתיע ובכך להגן על חיי חבריו כמעשה שבזכותו הפך גולדשטיין ל'קדוש כמו קדושי השואה'"[32].
במאי 2004, במהלך מבצע קשת בענן, פרסם פסק הלכה המתיר לחיילי צה"ל "לפגוע תוך כדי לחימה באוכלוסייה אזרחית 'חפה מפשע' כביכול". וכי "דין תורתנו הוא לחוס ולהציל את חיילינו ואזרחינו וזהו המוסר האמיתי של תורת ישראל, ואין להרגיש אשמה ממוסר נכרי"[40]. ב-2008, בעקבות הפיגוע בישיבת מרכז הרב התייחס הרב לירי צה"ל לעבר מקורות ירי גם במחיר פגיעה באוכלוסייה אזרחית, אמר: "אין מושג בהלכה היהודית של התחשבות בחפים מפשע תוך כדי לחימה. אנו פועלים כהתגוננות ולכן אין כאן שום שאלה. ברור שאם תוך כדי הלחימה צריך לעצור את הירי של המחבלים, מותר לפגוע גם באזרחים אם אין ברירה אחרת"[41].
פוסק כי בארץ ישראל אין להשכיר דירות לערבים ואין להעסיקם, הן משום שמדובר בסכנת נפשות והן משום ש"עניי עירך קודמים"[41].
פסק כי מותר לנטוע עצי סרק בנגב בשנת שמיטה משום שהנטיעה היא חלק מ"מלחמה על ארץ ישראל" [42]
הסכמתו לספר "תורת המלך"
הרב ליאור נתן הסכמה בכתב לספר "תורת המלך", שנגד כותביו נפתחה חקירה משטרתית, בחשד של הסתה לגזענות. לאחר שסירב להופיע לחקירת משטרה בשל הסכמה זו, הוצא נגדו על ידי משטרת חברון צו מעצר[43]. בעקבות כך נערכה עצרת תמיכה בו, שבה אמר כי "לא ייתכן שאיזשהו פקידון במשרד ממשלתי יכתיב לרבנים מה להגיד. הרבנים ימשיכו לפסוק למרות האיומים"[44][45]. עשרות רבנים גינו את צו המעצר[46]. הרב הראשי לישראל בזמנו הרב יונה מצגר אמר ש"לא יעלה על הדעת שרב בישראל ייעצר או אפילו יוזמן לחקירה בגלל הסכמה לספר". יו"ר האיחוד הלאומי חבר הכנסת יעקב כץ (כצל'ה) אמר ש"הצו מזכיר משטרים אפלים ביותר בהיסטוריה היהודית"[47]. לעומתם דרשה קבוצת אישים, ובתוכם כמה מחתני פרס ישראל לפטר את הרב דב ליאור מתפקידיו הציבוריים[48]. ב-27 ביוני 2011 עוכב לחקירה על ידי משטרת ישראל בקשר להסכמתו זו, ולאחר כשעתיים שוחרר לביתו[49]. המעצר גונה בידי אישי ציבור מן הימין ו-25 חברי כנסת חתמו על עצומה לשר המשפטים בעניין. תומכיו של הרב ליאור חסמו בתגובה את הכניסה לירושלים[50]. בהפגנה נגד המעצר שנערכה מול בית המשפט העליון השתתפו כ-3,000 איש[51]. שני הרבנים הראשיים פרסמו גם הם הודעת גינוי נגד מעצר הרב ליאור[52]. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב למעצר ולהפגנות ואמר כי "ישראל היא מדינת חוק, החוק מחייב וחל על כולם". הרב ליאור עצמו אמר כי מבחינה עקרונית כל אזרח צריך להתייצב לחקירה מרצונו החופשי, ואפילו אם הוא רב, אך כאן מדובר בהסכמה לספר בנושא הלכתי טהור ומותר לרב לומר מהי דעת התורה. "אם הם רוצים לביים איזה הצגה - אני לא רוצה להשתתף בה". בכך מחה, לדבריו, נגד המגמה להשתיק את קול התורה[53].
פסיקותיו ודעותיו בתחומים חברתיים
- בשנת 2005 פסק כי בעוד שמותר להשכיר בימינו דירה לנוצרי, כיוון שהצלב שהם נושאים אינו נחשב לעבודה זרה, הרי אסור להשכיר דירות לתאילנדים, משום שהם מביאים את הצלמים שלהם איתם ועובדים להם[54].
- פסק שאסור למטיילים לקטוף פירות מעץ של ערבי, משום שגזל גוי אסור, בין אם מן התורה ובין אם מדרבנן[55].
- פסק שמותר, בזמננו, לחלל שבת גם באיסורי תורה כדי לרפא גוי[56].
- ממליץ על נישואין בגיל צעיר יחסית, ולדעתו תפקיד חשוב של האישה הוא בהקמת משפחה ובגידול הילדים[57].
- תמך בפסיקתו של הרב אליקים לבנון נגד התמודדות של נשים על תפקידים ציבוריים באלון מורה ואמר, כי אף על פי שמבחינה הלכתית מותר לאישה לצאת ולעבוד בכל משרה על מנת להשלים את הכנסת הבעל, כאשר זו איננה מספיקה, הרי הוא איננו מעודד יציאת נשים לעבודה שכן "זו לא השקפתה של תורה, מספיק יש לה עבודה בבניין הבית". דעתו היא כי "מדברים על כך שיש בעיה באלימות של הנוער. הבעיה היא שהאמא עובדת וקשה לה להתמסר לביתה"[58]. עם זאת, בבחירות לכנסת ה-17 עודד את השתתפותה של אורית סטרוק בתור מועמדת בבחירות לכנסת במסגרת רשימת האיחוד הלאומי-מפד"ל[59].
- בשנת 2010 אמר, כי אין ההלכה מונעת מנשים ללמוד משפטים, אולם: "עיסוק בתביעות משפטיות וייצוג בבתי משפט אין בו מכבודה של האישה שתכניס את עצמה לכל ההתדיינות (ובמיוחד בנושאי גירושין) שבמהלכה הרבה פעמים הצדדים צועקים אחד על השני... יש מספיק תחומים אחרים לעסוק בהם בעריכת דין"[60].
בדיני התורה הנערכים בית הדין לממונות קריית ארבע-חברון, שהרב ליאור עמד בראשו, מתדיינים גם ערבים מהאזור[61].
בה'תשפ"א לאחר שהרב אליעזר מלמד ערך פגישת זום עם "רבה" רפורמית היה הרב ליאור בין החותמים על כרוז מחאה[62].
מספריו
- שו"ת דבר חברון:
- חלק א' - על חלקי אבן העזר וחושן משפט מהשולחן ערוך, קריית ארבע, תשס"ה;
- חלק ב' - על חלק אורח חיים, קריית ארבע תשס"ט;
- חלק ג' - על יורה דעה ועל ענייני התקופה, קריית ארבע תשע"א;
- חלק ד' - השקפה וענייני אמונה (קובץ שיחות מכתבים ומאמרים), קריית ארבע תשע"ב;
- חלק ה - בנושא המועדים, תשע"ד;
- חלק ו- כרך נוסף על יורה דעה.
רוב הכרכים יצאו בהוצאת המכון לרבני יישובים בקריית ארבע, מלבד כרכים ג' וה' שיצאו בהוצאת הקרן להוצאת כתבי הרב ליאור. הספר קיבל את הסכמתם של הרב מרדכי אליהו, הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא והרב שלמה עמאר.
- ספרי שיעורים ופסקי הלכה למועדי השנה:
- חגי תשרי - שיעורים ופסקי הלכה על ראש השנה, יום כיפור וסוכות
- ימי החנוכה - שיעורים ופסקי הלכה
- דרשת שבת הגדול - הגדה של פסח עם פסקי הלכה
- יום העצמאות ויום ירושלים - שיעורים ופסקי הלכה
- חנוך לנער - שו"ת לילדי ישראל
- דבר חברון על פרשיות השבוע. בהוצאת דברי שיר, תשפ"א[63].
פסקיו ומאמריו הובאו גם בשו"תים "במראה הבזק" ו"המורים בקשת", בכתב העת של ישיבת ניר, "עלוני ממרא" וכן ב"שאל את הרב" שבאתר ישיבה.
מתלמידיו
- הרב שלום אילוז - חבר בית דין לממונות בראשות הרב ליאור, ראש כולל ההלכה בישיבת ניר
- הרב יהושע שמידט - רב היישוב שבי שומרון וראש ישיבת נחלת יוסף
- הרב יצחק רודריג - ראש המכון לרבני יישובים בקרית ארבע
- הרב שמעון בן ציון - ר"מ במכון מאיר
- בני קצובר - ממקימי תנועת גוש אמונים
- הרב משה ביגל - רב היישוב מיתר ומרבני "צהר"
- הרב יעקב אפשטיין - מרבני מכון התורה והארץ ומחבר סדרת השו"ת חבל נחלתו
- הרב איתם הנקין - היה חוקר תורני, עורך ספרותי, היסטוריון ומחבר ספרי הלכה.
- הרב חיים ירוחם סמוטריץ' - ר"מ בישיבת ניר ורב המושב בית יתיר
- הרב יצחק יעקובוביץ' - רב מועצה אזורית דרום השרון
- הרב שניאור קץ - ראש מוסדות נחלת ישראל מגדל העמק
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ציטוטים בוויקיציטוט: דוב ליאור |
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: הרב דוב ליאור |
- מאמרי הרב דב ליאור זמינים לצפייה באתר ספריית אסיף.
- רשימת המאמרים של הרב דוב ליאור באתר רמב"י
- רשימת המאמרים של הרב דוב ליאור, באתר רמבי"ש
- הרב דוב ליאור, אוסף שיעורי תורה, באתר "ישיבה"
- הרב דב ליאור, אוסף שאלות ותשובות, באתר "ישיבה"
- שיעורי הרב דוב ליאור, באתר מכון מאיר
- שיעורי הרב דוב ליאור באתר וידאו יהדות
- עמוד פייסבוק בנושא הרב ליאור אשר מתוחזק בידי תומכיו
- רויטל שנור, תורה ללא מורא, באתר בשבע - ערוץ 7, 29 בינואר 2004
- שמריה גרשוני, לעשות תשובה על מאיסת הארץ, באתר בשבע - ערוץ 7, ריאיון עם הרב דב ליאור (11 בספטמבר 2007)
הערות שוליים
- ^ תורת הארץ הטובה, באתר torat-haaretz.co.il
- ^ שרה ליבוביץ-דר, למה התכוון הרב, חדשות, 20 דצמבר 1991
- ^ ראיון בעלון קרוב אליך, גיליון 169(הקישור אינו פעיל, 12.3.2020)
- ^ תיאורו של חבירו לספסל הלימודים, הרב שלמה קורח
- ^ הרב אברהם רמר, גדול שימושה, ירושלים תשנ"ד, עמ' מח
- ^ היום חלוקת פרסים לתלמידי ישיבות מצטיינים, הצופה, 6 במאי 1956.
- ^ מעדותו של הרב חיים אביהוא שוורץ
- ^ 8.0 8.1 8.2 8.3 8.4 8.5 8.6 8.7 רויטל שנור, בשבע 78: תורה ללא מורא, באתר ערוץ 7
- ^ פרסום נישואין, שערים, 15 בפברואר 1960, עמ' 3
- ^ גאה להיות עזר כנגדו, באתר בשבע - ערוץ 7
- ^ ישיבת ירושלים לצעירים, ברכה לרגל הכתרת הרב ליאור, הצופה, 31 בדצמבר 1965
- ^ מכתבו של הרב יהודה קופרמן, בתוך: שמעתין 56–57, אדר תשל"ט, עמ' 84
- ^ מסופר כי הרב צבי יהודה קוק אמר על כך: "כולו קודש חוץ מחודש"
- ^ הרב דב ליינבנד - רבו של כ. הרא"ה, הצופה, 8 בדצמבר 1965, עמ' 6; הרב ד. ליינבנד הוכתר בטקס רב רושם כרבו של כפר הרואה, שם, 27 בדצמבר 1965, עמ' 6; רבנים צעירים עולים על כס הרבנות: מיערות סיביר לכפר הרואה, שם, 31 בדצמבר 1965, עמ' 6
- ^ מן הישיבה למחנה, העולם הזה, 16 בספטמבר 1987, עמ' 37.
- ^ הרב צבי קוק מתנגד למועמדות הרב זולטי, מעריב, 26 ביולי 1977
- ^ הפרדס [נב, ד], טבת תשל"ח, עמ' 26; שמחה רז והילה וולברשטיין, משמיע ישועה, מרכז שפירא תש"ע, עמ' 314–315.
- ^ תלמידי ישיבות ההסדר חברי תנועת התחיה, ברכה ופניה נרגשת, מעריב, 7 בדצמבר 1979
- ^ מחר יושבעו ששה שופטים חדשים, מעריב, 9 בדצמבר 1990
- ^ עיתון "חדשות" ,מוסף "חדשות של שבת" ,20.12.1991
- ^ רותי זוטא, בג״ץ קבע: אין למנות את הרב ליאור לדיין, חדשות, 12 יוני 1992; בשבע 78: תורה ללא מורא, באתר בשבע - ערוץ 7, 29 בינואר 2004
- ^ גיא עזרא, הרב דב ליאור: זו המפלגה שצריך להצביע לה, באתר "סרוגים", 26 באוגוסט 2019
- ^ יונתן אוריך, הרב דב ליאור פורש מתפקידו כרבה של חברון, באתר nrg, 26 באוקטובר 2014
- ^ דוב ליאור, העלייה להר הבית בזמננו, בתוך: עלוני ממרא 122, קיץ תשס"ט, עמ' 16–27, באתר היברובוקס; אבישי בן חיים, אל ראש ההר, באתר nrg, 16 במאי 2007
- ^ מכתב ברכה לספר חבל נחלתו; דב ליאור, שאלה על תכלת בזמננו, באתר "ישיבה"; שו"ת דבר חברון חלק אורח חיים סימן כ"א.
- ^ גיא עזרא, הרב ליאור: "לברך על שוקולד בורא פרי העץ", באתר "סרוגים", 21 בינואר 2016
- ^ שיטת הרב ליאור בבשר ודגים | הרה"ג דוב ליאור | שאל את הרב, באתר ישיבה
- ^ דב ליאור, שאלה על הורדת שירים מהאינטרנט, באתר "ישיבה"
- ^ דב ליאור, שאלה על גילוח בחול המועד, באתר "ישיבה"
- ^ קובי נחשוני, הרב ליאור: "בזרע הגוי - אכזריות וברבריות", באתר ynet
- ^ שו"ת דבר חברון חלק אורח חיים סימן ר"צ.
- ^ 32.0 32.1 יאיר שלג, אחרי רבים – להטות? עמדות רבנים בישראל כלפי הדמוקרטיה, באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2006, בעמ' 58–60
- ^ שנאתם של הערבים שווה לנאציזם, באתר ערוץ 7, 9 במרץ 2008
- ^ איציק וולף, הרב דב ליאור: אין מקום לאויב הערבי בארץ, באתר News1 מחלקה ראשונה, 1 בספטמבר 2010
- ^ רבנים נוספים הצטרפו לקריאת הרב שפירא, באתר ערוץ 7
- ^ הפינוי הסתיים: חומש ושא-נור ריקות, באתר ynet, 23 באוגוסט 2005; שא נור: הכוחות פרצו לגג המצודה והמתבצרים החלו להתפלל, באתר ערוץ 7, י"ח באב תשס"ה, 23/08/05
- ^ יצחק פס: "הכדור הגיע לכתובת לה היה מיועד", באתר ynet
- ^ אורנית עצר, הרב ליאור: לחגוג את יום העצמאות, באתר ערוץ 7, 2 במאי 2008
- ^ דב ליאור, שאלה על תפילה לשלום המדינה, באתר "ישיבה"; אליקים העצני, אל תניחו לנופלים, באתר בשבע - ערוץ 7, 18 באוקטובר 2007
- ^ יו"ר ועד רבני יש"ע: מותר לצה"ל לפגוע באזרחים תוך לחימה, באתר ערוץ 7, כ"ח באייר תשס"ד, 19/05/04
- ^ 41.0 41.1 עלון "ארץ ישראל שלנו", גיליון 20
- ^ יאיר כלפה, בניגוד לעמדה החרדית: הפסק של הרב ליאור, באתר בחדרי חרדים, 12/01/2022
- ^ צו מעצר נגד הרב דב ליאור, שסירב להיחקר, באתר ynet
- ^ עמיחי אתאלי, הרב דב ליאור: אף פקידון לא יכתיב לרבנים מה לפסוק, באתר nrg, 8 בפברואר 2011
- ^ 'לאמיתה של תורה' כינוס תלמידי ישיבה לכבודו של הרב דוב ליאור, אתר תנועת קוממיות(הקישור אינו פעיל, 12.3.2020)
- ^ חיים לוינסון, עשרות רבנים חתמו על עצומה נגד צו המעצר שהוצא לרב דב ליאור, באתר הארץ, 10 בפברואר 2011ישי קרוב, הרב דרוקמן: הכינו תא מעצר גם בשבילי, באתר ערוץ 7, 8 בפברואר 2011
- ^ בשבע, 16.2.2011, עמוד 12, חגית רוטנברג
- ^ יהונתן ליס, אנשי רוח וחתני פרס ישראל: "לחקור מעורבות הרב ליאור ברצח רבין", באתר הארץ, 13 בפברואר 2011
- ^ יהושע בריינר, חקירת הרב דב ליאור הסתיימה, הוא שוחרר לביתו, באתר וואלה!
- ^ הרב דב ליאור חוזר לירושלים, באתר ynet
- ^ "היינו שמחים ליותר משתתפים בעצרת", באתר ערוץ 7, 5 ביולי 2011
- ^ קובי נחשוני, הרבנים הראשיים נגד המשטרה: "פגיעה חמורה", באתר ynet
- ^ אורי פולק, הרב ליאור: חובה להתייצב לחקירה, אך לא לרדיפה , באתר כיפה
- ^ אבישי בן-חיים, "הרב דב ליאור: אסור להשכיר דירות לתאילנדים", nrg, 23 באוקטובר 2005
- ^ שו"ת דבר חברון חלק חושן משפט סימן צ"ב.
- ^ שו"ת דבר חברון, חלק אורח חיים.
- ^ הרב ליאור: שירות לאומי – רק שנה אחת, אתר כיפה
- ^ קובי נחשוני, הרב ליאור: אלימות הנוער – בגלל קריירת אמהוֹת, באתר ynet, 26 במאי 2010
- ^ חגית רוטנברג, מהמטבח אל המטבחון, באתר בשבע - ערוץ 7, 29 בדצמבר 2005
- ^ דניאל אוחיון, הרב דב ליאור: מעדיף שנשים לא יופיעו בבימ"ש, nrg, 17 באוגוסט 2010
- ^ אתר דין תורה
- ^ סרוגים: מכתב רבנים נגד הרב מלמד: "לא לתת הכרה לרפורמים
- ^ ראה תקציר ותיאור הספר כאן
רבני היישוב היהודי בחברון | ||
---|---|---|
הרבנים האשכנזים | רבי מלכיאל אשכנזי (ה'ש"פ -?) • רבי שמואל סגל (ה'תק"ץ - ה'תר"ט) • רבי שמעון מנשה חייקין (ה'תרט"ו - ה'תרמ"ז) • רבי יהודה ליב שאול ליבין (ה'תרמ"ז - ה'תרנ"ג) • רבי דובער אפרת (ה'תרנ"ג - ה'תרס"ב) • רבי שלמה יהודה ליב אליעזרוב (ה'תרס"ג - ה'תרע"ה) • רבי יעקב יוסף סלונים (ה'תרע"ה - ה'תרפ"ט) | |
הרבנים הספרדים | • רבי אליהו די וידאשׂ (ה"ראשית חכמה") (ה'שכ"ו - ה'שמ"ז) •רבי אברהם ישראל זאבי (ה'ת'? - ה'תצ"א) • רבי מרדכי רוביו (- ה'תקמ"ג) • רבי משה פירירה (חברון) (?- עד ה'תרכ"ד) • רבי אליהו מני (ה'תרכ"ד - ה'תרנ"ט) • רבי חיים רחמים יוסף פרנקו (ה'תרל"ח - ה'תרס"ב) • רבי חיים חזקיהו מדיני (ה'תרס"ב -ה'תרס"ה) • רבי סלימאן מנחם מני (ה'תרס"ה - ה'תרפ"ד) | |
היישוב החדש בחברון | הרב דוב ליאור (ה'תשל"ו - ה'תשע"ה) • הרב אברהם יצחק שוורץ (מכהן) |
דוב ליאור34101219Q2920394
- ראשי ישיבות הסדר
- ירושלים: רבנים
- יהודה ושומרון: רבנים
- קריית ארבע: רבנים
- רבני מושבים
- מחברי ספרי שו"ת ישראלים
- בוגרי ישיבת מרכז הרב
- תלמידי הרצי"ה קוק
- תלמידי הרב אברהם אלקנה שפירא
- תלמידי הרב שאול ישראלי
- בוגרי ישיבת כפר הרא"ה
- רבני ישיבת מרכז הרב
- עולים לאחר מלחמת העולם השנייה
- ראשי ישיבת ניר קריית ארבע
- כפר הרא"ה: רבנים
- דייני בתי הדין הרבניים
- ישראל: אבות בתי דין
- רבנים: ניצולי השואה
- רבנים שקראו לסרב לפקודת פינוי שטחים
- ישראלים שנולדו ב-1933
- איחוד רבני תורת הארץ הטובה
- הבית היהודי
- עוצמה יהודית