מעיליא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מעיליא
שרידי מבצר המלך במרכז מעיליא
שם בערבית معليا
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מעמד מוניציפלי מועצה מקומית
ראש המועצה חאתם עראף
גובה ממוצע[1] ‎502 מטר
סוג יישוב יישוב 2,000‏–4,999 תושבים
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף אוקטובר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 3,269 תושבים
    - דירוג אוכלוסייה ארצי 245
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎-0.3% בשנה
  - צפיפות אוכלוסייה 1,557 תושבים לקמ"ר
    - דירוג צפיפות ארצי 146
תחום שיפוט[2] 2,100 דונם
    - דירוג ארצי 237
33°01′36″N 35°15′27″E / 33.0267874951638°N 35.2575325201589°E / 33.0267874951638; 35.2575325201589
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2021[3]
7 מתוך 10
    - דירוג ארצי 51
מדד ג'יני
לשנת 2019[2]
0.3986
    - דירוג ארצי 134
לאום ודת[2]
לפי הלמ"ס נכון לסוף 2022
אוכלוסייה לפי גיל[2]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 10 20 30 40 50 60 70
גילאי 0 - 4 6.5%
גילאי 5 - 9 6.8%
גילאי 10 - 14 6.1%
גילאי 15 - 19 7.4%
גילאי 20 - 29 14.1%
גילאי 30 - 44 18.6%
גילאי 45 - 59 19.3%
גילאי 60 - 64 4.7%
גילאי 65 ומעלה 16.6%
לפי הלמ"ס נכון לסוף 2022
חינוך[2]
סה"כ בתי ספר 2
–  יסודיים 1
–  על-יסודיים 1
תלמידים 743
 –  יסודי 414
 –  על-יסודי 329
מספר כיתות 31
ממוצע תלמידים לכיתה 23.8
לפי הלמ"ס נכון לשנת ה'תשפ"ב (2021-‏2022)
פרופיל מעיליא נכון לשנת 2021 באתר הלמ"ס
http://www.mielya.muni.il

מעִילְיָאערבית: معليا) היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל. הכפר שוכן בגליל העליון, בסמוך לעיר מעלות-תרשיחא. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1957. במרכז הכפר נמצאת מצודה צלבנית בשם מבצר המלך.

מעיליא ופסוטה הם שני הכפרים הערביים היחידים בישראל שרוב מוחלט של תושביהם (למעלה מ-97%) הם ערבים-נוצרים.

היסטוריה

בית בד עתיק

העת העתיקה

העדויות הראשונות ליישוב במקום הן מתקופת הברונזה. יש חוקרים המזהים את היישוב עם העיר "אשר בעלות" המוזכרת בתנ"ך בספר מלכים א' (ד',ט"ז). בשיפוע הגבעה שמדרום לכנסייה המודרנית התגלו כ-12 כוכים שכנראה שימשו כקברים בממלכת ישראל, זאת לפי הקרמיקה שנתגלתה בקרבתם - עיקרה מתקופת הברזל בארץ ישראל.

מן התקופה הרומית נמצא במקום שבר זכוכית ועליו מנורה, המעידה על התיישבות יהודית במקום.

ימי הביניים

היישוב הנוכחי החל עם בניית "מבצר המלך" בתחילת המאה ה-12 על ידי בלדווין השלישי, מלך ממלכת ירושלים הצלבנית. המצודה הוקמה על מנת להגן על הדרך מעכו לדמשק שעברה שם. במהלך המאה ה-12 הפכה מעיליא לבירת הגליל. בשנת 1220 נמכר המבצר למסדר הטבטוני וחשיבותו פחתה עם הקמת מבצר המונפור הסמוך. בשנת 1265 נכבש המבצר על ידי השליט המוסלמי ביברס. לאחר מכן החלו מוסלמים להתיישב במקום.

התקופה העות'מאנית

בשנת 1596, בתקופת האימפריה העות'מאנית, נמנו בכפר 15 בתי-אב מוסלמים ושניים נוצריים. במאה ה-18 ביצע השליט הבדואי דאהר אל-עומר חילופי אוכלוסין - הוא הביא לכפר נוצרים מלבנון ומסוריה ואת תושבי מעיליא המוסלמים יישב בתרשיחא. הנוצרים החלו בשיפוץ המבצר והתיישבו בו. מאוחר יותר התפתח הכפר לכיוון מערב.

חוקר ארץ ישראל הצרפתי ויקטור גרן ביקר בכפר בשנת 1870, וכתב כי יושבים בו 400 נוצרים מהזרם היווני אוניאטי, שהשלימו לא מזמן את בנייתה של כנסייה חדשה על יסודותיה של אחת עתיקה. הוא ציין כי במקום ניכרים חורבותיה של עיירה בצורה, ותיאר את שרידיה של המצודה הקדומה השוכנים בקודקוד הגבעה.[4]

בסקר ארץ-ישראל המערבית משנת 1881 מתואר היישוב ככפר גדול בנוי אבן ובו כנסייה ושרידי מסגד, גרים בו 450 נוצרים והוא מוקף מטעי זית ושטחים חקלאיים מעובדים.[5]

המנדט הבריטי

בתקופת המנדט הבריטי השתייך הכפר לנפת עכו. על פי סקר הכפרים 1945 בארץ ישראל התגוררו בו 900 נפשות ושטחיו החקלאיים מנו 29,084 דונמים (מתוכם 9,948 דונמים שטחים ציבוריים).[6]

שלטון ישראל

בראשית מלחמת העצמאות אירח הכפר יחידה תימנית של "צבא השחרור הערבי". תושבי מעיליא התארגנו להגנה על כפרם. הם רכשו נשק ומנעו בכח בריחת תושבים ללבנון.[7] בקרב קצר במבצע חירם, נעשה שימוש בתותחים,[8] שבגללם תושבי הכפר ברחו להרים מסביב לכפר ולנו במערות.[9] ב-31 באוקטובר 1948, לאחר התבוסה בקרב, עזבו כמעט כל התושבים את הכפר, חלקם חצו את הגבול ללבנון. אולם בימים הבאים התירו מפקדי צה"ל המקומיים לכל הנמלטים לחזור – מקרה יוצא דופן במלחמה.[10]

לקראת סוף 1949 ביקשו בממסד הביטחוני הישראלי לגרש את תושבי מעיליא, אולם בגלל התנגדות משרד החוץ הדבר לא יצא אל הפועל[11]. על הכפר נעשו מספר פשיטות בחיפוש אחר מסתננים[12] והיו ששיערו שהמטרה הייתה לגרום לתושבים לנטוש את מעיליא[13]. לאחר המלחמה, והתבססות השלטון הישראלי באזור, הוצגו האירועים בצורה שונה לגמרי: "עקבות המלחמה אינם ניכרים כאן כלל, כי תושבי המקום לא גילו התנגדות למדינת ישראל בתקומתה. הדגל הלבן אשר הורם במעיליא חסך לתושביהו הרס וקורבנות"[14].

בינואר 1962 חוברה מעיליא לרשת החשמל הארצית[15].

בקיץ 1979 אירעו במעיליא עימותים קשים עם שוטרים שאבטחו את פריצת הדרך למצפה הילה[16], בטענה שהמצפה מוקם על אדמות בבעלות ערבית, או שהקמת המצפה תפגע בהתפתחות עתידית של מעיליא, טענות שהוכחשו על ידי אנשי הסוכנות היהודית[17][18][19][20]. באותה שנה, הציב האמן יגאל תומרקין בין הכנסייה למבצר המלך, פסל של צלב נטוי על צידו וקבור בחלקו באדמה ולמרגלותיו זכוכית שבורה, על מנת שייסמל הזדהות עם מאבק התושבים נגד הרעיון של 'ייהוד הגליל' והקמת המצפים.

אוכלוסייה

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לסוף אוקטובר 2024 (אומדן), מתגוררים במעיליא 3,269 תושבים (מקום 245 בדירוג רשויות מקומיות בישראל). האוכלוסייה גדלה בקצב גידול שנתי של ‎-0.3%‏. אחוז הזכאים לתעודת בגרות מבין תלמידי כיתות י"ב בשנת ה'תשפ"ב (2021-‏2022) היה 90.7%. השכר החודשי הממוצע של שכיר במשך שנת 2021 היה 10,827 ש"ח (ממוצע ארצי: 11,330 ש"ח).[21]

נכון לסוף שנת 2021, כ-97% מכלל תושבי הכפר הם ערבים-נוצרים מהזרם הקתולי.

גידולים וחלקאות

ענפי הפרנסה העיקריים בכפר עד שנות ה-60 היו גידול זיתים וטבק. בשנת 1965 עסקו 45% מהמפרנסים בחקלאות, 30% בעבודה שכירה וכ-25% במלאכה ומסחר זעיר[22]. כיום רמת ההכנסה לנפש במעיליא היא הגבוהה ביותר מבין היישובים הערביים בישראל. 30 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת הם אקדמאים ובעלי מקצועות חופשיים.[23] ענפי החקלאות העיקריים ביישוב כיום הם גידול זיתים וגידול חזירים, שכן חוק איסור גידול חזיר לא-תקף על יישוב זה (כמו גם ב-7 יישובים אחרים, בהם קיימת אוכלוסייה נוצרית משמעותית בישראל).

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מעיליא בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף אוקטובר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2023.
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 הנתונים לפי טבלת רשויות מקומיות של למ"ס עבור סוף 2022
  3. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  4. ^ ויקטור גרן, כרך ז': הגליל (ב), תרגום: חיים בן־עמרם, תיאור גיאוגרפי, היסטורי וארכיאולוגי של ארץ ישראל, ירושלים: יד יצחק בן־צבי, תשמ"ז, עמ' 33
  5. ^ The survey of western Palestine : memoirs of the topography, orography, hydrography, and archaeology
  6. ^ נתונים מסקר הכפרים 1945 בארץ ישראל, שהוצגו מחדש בספר Hadawi, Village statistics 1945, Classification of Land and Area Ownership in Palestine, Beirut, 1970, ומהספר נסרקו לאתר PalestineRemembered.com.
  7. ^ ברוך קימרלינג ויואל שמואל מגדל, פלסטינים: עם בהיווצרותו, עמ' 141.
  8. ^ עם התותחנים בגליל, הבוקר, 17 ביולי 1949
  9. ^ Elias Shoufani, "The Fall of a Village", Journal of Palestine Studies, Vol. 1 No. 4, Summer, 1972; (pp. 108-121)
  10. ^ בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1947–1949, עם עובד, 1991, עמוד 304.
  11. ^ בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1947-1949, עם עובד, 1991, עמוד 323
  12. ^ סריקה ועוצר לשם תפישת מסתננים, חרות, 17 בנובמבר 1949
  13. ^ בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1947-1949, עם עובד, 1991, עמוד 320
  14. ^ יהודה דמינסקי, דור חדש בכפר ערבי עתיק, זמנים, 22 בדצמבר 1953
  15. ^ סופחו לרשת החשמל, חרות, 8 בינואר 1962
  16. ^ תושבי מעיליה מנעו עלית מצפה לקרקע, דבר, 14 ביוני 1979
  17. ^ טובה צימוקי, פעילות הערבים נגד הקמת מצפה הר זיו משקפת התנגדות לשליטתנו בגליל, דבר, 29 ביוני 1979
  18. ^ יוסף צוריאל, נדחו העבודות להקמת מצפה הר זיו בגליל, מעריב, 4 ביולי 1979
  19. ^ יואל דר, היום יוחל בעבודות פריצת הדרך למצפה החדש בהר זיו, דבר, 5 ביולי 1979
  20. ^ במחסומים ובברד אבנים קידמו תושבי מעיליה בגליל את מפלסי הדרך להר זיו, מעריב, 10 ביולי 1979
    המערכה על יישוב הגליל, מעריב, 13 ביולי 1979
  21. ^ פרופיל מעיליא באתר הלמ"ס
  22. ^ מזכיר אחד-הרבה תפקידים, מעריב, 26 בינואר 1966
  23. ^ דובי זכאי, מעיליא: כפר יווני קתולי, באתר ynet, 20 בדצמבר 2002


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37021977מעיליא