מוליד
בהלכות שבת ויום טוב, איסור מוליד הוא גזירת חכמים האוסרת לעשות מעשים היוצרים ('מולידים') דבר חדש שלא היה קיים בעולם קודם לכן. בין המעשים הנמנים עם איסור זה הם: הדלקת אש חדשה[1], הספגת בגדים או כלים בריח בדרכים שונות, וכן המסת קרח. לדעת הרבה פוסקים איסור זה שייך אף בשימוש בחשמל בשבת.
טעם איסור מוליד
- ערך מורחב – הוצאת אש ביום טוב
במסכת ביצה[2], מבואר שאסור להדליק אש ביום טוב משום איסור 'מוליד', והכוונה שאסרו חכמים ליצור ביום טוב דבר חדש[3]. ושם[4] מבואר שאסור להספיג בגדים או כלים בריח משום איסור 'מוליד'.
לדעת רש"י[5], טעם איסור מוליד הוא משום שמעשה ההולדה יוצר דבר חדש שלא היה קיים קודם לכן, ובכך הוא דומה לעשיית מלאכה שנאסרה בשבת ויום טוב[6].
מוליד ריח
לדעת רבה ורב יוסף אסור להוליד ריח בכל כלי שהוא, כמו על ידי הנחת עשבי בשמים על בגד או על כלי כדי שהכלי יספוג את הריח[7]. כך למשל, היה נהוג בעבר לשפוך חומר ריחני לתוך המים שיצקו על ידי הכוהנים לפני ברכת כוהנים, אך כמה פוסקים אסרו זאת, חלקם בטענה שאסור להוליד ריח במים[8] וחלקם בטענה שאסור להוליד ריח על ידיהם של הכוהנים[9].
הרמב"ם והרי"ף לא הביאו את האיסור של מוליד ריח, ולדעת רבי חיים בן עטר איסור זה לדעתם לא נפסק להלכה כי רבא חלק על כך[10].
לעומת זאת הרמ"א הביא איסור זה להלכה[11] וכן המגיד משנה הבין בדעת הרמב"ם שאיסור זה נוהג גם לדעתו[12].
יישומים
ישנן דעות באחרונים כי אסור להפוך מים לקרח על ידי הנחת מים במקפיא מטעם מוליד, אך רוב הפוסקים התירו[13]. מסיבה זו אוסרים הפוסקים, לשפשף שלג ולהפכו למים לצורך נטילת ידיים.
הרב יצחק יהודה שמלקיש חידש כי הדלקת חשמל בשבת נחשבת עבירה על איסור מוליד. דעה זו התקבלה על פוסקים רבים, ומהווה אחת הסיבות העיקריות לאיסור בשימוש בחשמל בשבת וביום טוב.
קישורים חיצוניים
- הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה – מועדים, פרק ה: הבערה כיבוי וחשמל.
- זאב לב, מוליד זרם חשמלי בשבת, באתר מכון צומת.
הערות שוליים
- ^ מלבד איסור הבערה בשבת שקיים בכל הדלקת אש, אך מותר ביום טוב. בשל כך, ביום טוב מותרת העברת אש קיימת למקור בערה אחר, אך אסור ליצור אש חדשה.
- ^ לג, ב
- ^ רש"י, ריא"ז, רא"ה, מאירי, רבי עובדיה מברטנורא
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף כ"ג עמוד א'
- ^ כך באר ביחס להולדת ריח.
- ^ רש"י בתלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף כ"ג עמוד א'
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף כ"ג עמוד א'.
- ^ משנה ברורה, הלכות ברכת כוהנים.
- ^ שולחן ערוך הרב, הלכות יום טוב.
- ^ ראו ראשון לציון לתלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף כ"ב עמוד ב'.
- ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תקי"א, סעיף ד'.
- ^ ראו מגיד משנה למשנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות שביתת יום טוב, פרק ד', הלכה ו'.
- ^ דיון באתר ישיבה, http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=84195.
33622883מוליד