בסיס לדבר האסור
בהלכה היהודית, מוגדר כבסיס לדבר האסור חפץ שעליו מונח דבר האסור בטלטול בשבת ובחג ולכן נעשה מוקצה.
גדר המוקצה
בסיס לדבר האסור הוא אחד מסוגי המוקצה, האסורים בטלטול בשבת ובחגי ישראל. הבסיס הוא חפץ שאינו מוקצה מעצמו, שהונח עליו "מוקצה" ולכן נהיה אף הוא מוקצה.[1] דוגמה לכך היא מיטה שהניחו עליה מעות. אף על פי שהמיטה אינה מוקצה (אלא כלי שמלאכתו להיתר), כיוון שהונחו עליה מעות, נעשתה בסיס לדבר האסור (המעות) ואסורה בטלטול. אף אם ניטלו ממנה המעות בשבת, כיון שבבין השמשות המיטה הייתה מוקצה, המיטה נאסרת לכל השבת. הפוסקים דנו האם הדבר נקבע לפי חלק מבין השמשות, או רק דבר שהיה בסיס בכל בין השמשות, מהשקיעה ועד צאת הכוכבים, נעשה בסיס לדבר האסור[2].
בסיס לדבר האסור והמותר
בסיס שהניחו עליו דברים האסורים בטלטול ודברים המותרים, אם הדבר המותר חשוב לו יותר נידון על-פי הדבר המותר ואינו מוקצה.[3] לפיכך, תיק שבתוכו מוקצה וכלי שמלאכתו להיתר החשוב לו יותר, אין התיק נעשה בסיס וניתן יהיה לטלטל את התיק. עם זאת, אם הדבר המוקצה חשוב לו יותר, או אפילו שווה בחשיבותו לדבר המותר,[4] הוא נהפך לבסיס לדבר האסור.
היתרים לשימוש בבסיס לדבר האסור
אם המוקצה נשכח על הבסיס, ולא הייתה כוונת האדם שישאר המוקצה עליו בשבת, ואחר כך שכח לקחתו משם -אינו נעשה בסיס.[5]
במקרה שהמוקצה הוא כלי שמלאכתו לאיסור, מותר להזיז את הבסיס לצורך שימוש במקום הבסיס. שכיוון שמותר להזיז כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו כך ניתן להזיז בסיס לכלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו.[6]
אין נעשה בסיס אלא כשמניח את המוקצה עליו בכוונה. ולכן, אם הניח מוקצה על כלי של אדם אחר, אין הכלי נעשה בסיס, שאין אדם אוסר דבר של חברו שלא מדעתו.[7] אולם, אם עשה כן לטובת חברו, נעשה בסיס לדבר האסור ואסור בטלטול.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- בסיס לדבר האסור, באתר "דעת"
- בסיס לדבר האסור, באתר ויקישיבה
- בסיס לדבר האסור, בפניני הלכה
הערות שוליים
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.
22678940בסיס לדבר האסור