אמת היא חותמו של הקדוש ברוך הוא.
נראה לי שזה לא לעניין שהערך היחיד במכלול שעוסק בו הוא פילוסופי ללא כל ערך תורני.
יש תובנות בעניין לעורכי אספקלריה??
(אגב, הדף איש אמת הוא הפניה לשלום עליכם (פירושונים) מה הקשר?)
אמת היא חותמו של הקדוש ברוך הוא.
נראה לי שזה לא לעניין שהערך היחיד במכלול שעוסק בו הוא פילוסופי ללא כל ערך תורני.
יש תובנות בעניין לעורכי אספקלריה??
(אגב, הדף איש אמת הוא הפניה לשלום עליכם (פירושונים) מה הקשר?)
בויקיפדיה השם שונה לאמת, ייבאתי קוד מקור משם, אין לי זמן כרגע לטפל בזה:
אמת היא מושג המתאר דבר שהוא נכון, בניגוד לשקר שמשמעותו דבר שאינו נכון. בלוגיקה הפילוסופית ובתורת ההכרה (אפיסטמולוגיה) דנים בפירושה ובמשמעויותיה של האמת. משפטים, פסוקים, טענות, קביעות, רעיונות, אמונות, וכו' יכולים להיות אמת או שקר.
אמת ושקר מוחלטים הם הפכים, אך יש גם תחום ביניים רחב של רמות שונות של ודאות בהם שורר בלבול, או רמת ודאות נמוכה. ישנן אמיתות פשוטות מבחינה לוגית שמובנות לכל אדם, והם נחשבות מוחלטות מבחינה פילוסופית (הגם שניתן להטיל ספק כמעט בכל דבר), וישנם תחומים שבהם דעות בני האדם חלוקות ולא ניתן להגיע לאמת מוסכמת ברמת ודאות מוחלטת.
נושא האמת ומשמעויותיו העסיק את האנושות מקדם. כבר בתנ"ך ישנן התייחסויות רבות של הנביאים על הצורך ללכת בדרך האמת ולהתרחק משקר, וגם הפילוסופיה היוונית עסקה בדרכים להגיע אליה. למעשה, כבני תמותה לא יוכלו בני אדם לעולם להשיג אמת אבסולוטית, ותמיד יהיו מועדים לטעות בכל רובדי ומשמעויות החיים, אך כן ניתן לחתור להגיע לרמה של אמת יותר בהירה ויותר וודאית (כך גם במחקר ובפילוסופיה, כל דבר נתון לשאלה והפרכה, וכך מתקדם המדע).
ישנן כמה תאוריות בדבר האמת שפותחו בידי פילוסופים ולוגיקנים בעשורים האחרונים. בהן:
ניתן לפרש כל אחת מהתורות הללו כהגדרה של טבעה הבסיסי של האמת (ומכאן גם של השקר), או כקריטריון לקביעת ערך האמת של טענות ומשפטים.
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
בהחלט. אפשר להוסיף מארחות צדיקים עוד קצת מידע תורני. ראו בויקיטקסט אורחות צדיקים שער האמת
שכוייח, מסכים עם כל מילה. בהוספה שלך ציינת שיש טווח בין האמת לשקר. לדעתי דבר זה אינו נכון מכיון שאמת היא המציאות האמיתית היחידה בלבד וכל השאר אינו אמת - הינו שקר. כן יש טווח בין דעותיהם של האנשים בין מה שוודאי אמת למה שוודאי שקר אם הוא אמת או שקר אך אין מציאות של "פרווה" שאינו לא אמת ולא שקר.
זה מסובך. כי מותר לשנות מפני השלום, ויש שיגידו שבמקרה כזה זו 'האמת'. זו שאלה פילוסופית אם יש אמת מוחלטת או רק יחסית. וגם אם תגיד שהקב"ה הוא אמת מוחלטת, באנושות השאלה הזו תישאר.
ובהתאם להנ"ל, אפשר לומר שכל דבר שיש אפשרות לשנותו, תיתכן גם אפשרות שהצדדים בדיוק שקולים, ואז זה 'פרוה', כמו למשל אדם שקנה מקח רע מן השוק, אבל הוא רוצה לקנות עוד אחד כזה. האם תשבח אותו בעיניו כמו ההלכה, או לא? ופילוסופיה לא נגמרת בד"כ כ"כ מהר..
אחד ה'תירוצים של היצר' המפורסמים בפי כופרים הוא "יש את האמת של כל אחד" "יש הרבה אמיתות" "אין אמת אחת"
אנחנו במכלול, ובכלל כמסננים עולם התוכן החילוני, ראוי לנו לסנן גם "מקדמי כפירה" ולא רק כפירה מובהקת, בפרט כשמקדמים אלו אינם נכונים בשכל הישר, וכל בריאתם הינה למען הפילוסופיה שמנסה להשתמש בהגדרות הלשון בכדי לקדם עיוותי חשיבה כפירתיים.
לעצם הענין, אני מאמין שיש אמת אחת בכל דבר, כמו שהשכל הישר אומר. בורא העולם הוא המציאות האמיתית הקיימת היחידית. כל השאר הם תוצרים זמניים או כתמי מציאות לא ברורים.
אחד הנידונים המענינים הוא לפי תורת היחסות, איינשטיין טוען, שאם חללית תיסע במהירות האור, וידליקו בה אור, הרי שבמבט מבחוץ החדר ישאר חשוך (כי האור לא יספיק להגיע לקצה החדר והרכבת כבר תקדם ותשיג אותו). אבל מבפנים חלל החללית יהיה מואר לחלוטין, הודות לכך שהחללית יכולה ל'הרגיש' שבעצם היא עומדת במקום אחד, וכל העולם הוא זה שזז מאחוריה. תורת ה"יחסות" כשמה.
אז מה האמת? יש שם אור או לא? יש שיגידו שזה בדיוק "יש כמה אמיתות".
לדעתי יש אמת אחת. שקובעת במקרה הזה שראיית אור תלויה במתבונן. וחובה להתעקש. יש רק אמת אחת. ועלינו להפנים במקרה הזה, שהשאלה "האם החללית מוארת" היא לא נבונה, והיא דומה לשאלה "האם האיש נוסע על אפניים" שעל זה עונים שזה תלוי ברצונו וגם על החללית עונים שזה תלוי במיקום של המתבונן. (אני מודע לכך שזה דורש שינוי בחשיבה, אבל חובה היא על השכל הישר להזהר מעיוותים כאלה שהמפלט הכי נוח להם הוא "יש אמת לכל אחד")
אולי לא צריך לכתוב מחדש אלא פשוט להוסיף עוד ערך אמת בנוסף לערך הקיים אמת (פילוסופיה)
התחלתי ביצירת טיוטה:אמת מישהו וVמאירי היקרים זה דורש עוד הרבה עבודה וניסוח, מצווה להמשיך.
(נראה לי שצריך לשנות לאמת ושקר)