שיחה:אמת/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

רזיאל (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

בויקיפדיה השם שונה לאמת, ייבאתי קוד מקור משם, אין לי זמן כרגע לטפל בזה:


אמת היא מושג המתאר דבר שהוא נכון, בניגוד לשקר שמשמעותו דבר שאינו נכון. בלוגיקה הפילוסופית ובתורת ההכרה (אפיסטמולוגיה) דנים בפירושה ובמשמעויותיה של האמת. משפטים, פסוקים, טענות, קביעות, רעיונות, אמונות, וכו' יכולים להיות אמת או שקר.

אמת ושקר מוחלטים הם הפכים, אך יש גם תחום ביניים רחב של רמות שונות של ודאות בהם שורר בלבול, או רמת ודאות נמוכה. ישנן אמיתות פשוטות מבחינה לוגית שמובנות לכל אדם, והם נחשבות מוחלטות מבחינה פילוסופית (הגם שניתן להטיל ספק כמעט בכל דבר), וישנם תחומים שבהם דעות בני האדם חלוקות ולא ניתן להגיע לאמת מוסכמת ברמת ודאות מוחלטת.

נושא האמת ומשמעויותיו העסיק את האנושות מקדם. כבר בתנ"ך ישנן התייחסויות רבות של הנביאים על הצורך ללכת בדרך האמת ולהתרחק משקר, וגם הפילוסופיה היוונית עסקה בדרכים להגיע אליה. למעשה, כבני תמותה לא יוכלו בני אדם לעולם להשיג אמת אבסולוטית, ותמיד יהיו מועדים לטעות בכל רובדי ומשמעויות החיים, אך כן ניתן לחתור להגיע לרמה של אמת יותר בהירה ויותר וודאית (כך גם במחקר ובפילוסופיה, כל דבר נתון לשאלה והפרכה, וכך מתקדם המדע).

האמת בפילוסופיה

ישנן כמה תאוריות בדבר האמת שפותחו בידי פילוסופים ולוגיקנים בעשורים האחרונים. בהן:

  • תורת הברירות טוענת שהאמת ניכרת מעצמה, ואינה צריכה ראיה. (בספרות תורנית מכונה "האמת עד לעצמה").
  • תורת ההתאמה של האמת גורסת כי האמת תואמת למציאות האובייקטיבית. לפיכך, טענה היא אמיתית רק אם היא מביעה את מצב העניינים בעולם. שלום רוזנברג המחיש תורה זו באמצעות משל התצרף (הפזל): אני יודע שהצלחתי להרכיב את הפזל כראוי, אם התמונה שעל האריזה זהה לתמונה שהתקבלה על ידי הרכבת הפזל.
  • תורת העקביות (קוהרנטיות) רואה באמת כל דבר התואם לקבוצת טענות כלשהי (כלומר, נובע מהן). בדרך-כלל קבוצת הטענות היא כזו שתתאר את העולם האמיתי באופן הטוב והשלם ביותר, לדעת בוחריה.
  • תורת הקונצנזוס רואה רק בדברים, שקבוצה של מומחים בנושא הסכימו עליהם שהם נכונים, אמת.
  • פרגמטיזם רואה "אמת" בהצלחה של תוצאות מעשיות של רעיון.
  • התפיסה האובייקטיביסטית גורסת שהאמת קיימת בפני עצמה, ואמנם יכולה להיקלט ע"י האדם אך אינה נוצרת על-ידיו. הגרסה התאולוגית של תפיסה זו גורסת כי "האלוהים הוא האור הראשוני של האמת, והאדם בהכרתו רואה אור באורו שלם... משפטו של אדם הוא אמיתי, כשהוא מתאים למחשבתו שלם." [1]

ניתן לפרש כל אחת מהתורות הללו כהגדרה של טבעה הבסיסי של האמת (ומכאן גם של השקר), או כקריטריון לקביעת ערך האמת של טענות ומשפטים.


ראו גם

קישורים חיצוניים

פילוסופיה
תחומים
אונטולוגיהאסתטיקהאפיסטמולוגיהאתיקהלוגיקהמטאפיזיקהמטאפילוסופיהמטא-אתיקהפילוסופיה פוליטיתפילוסופיה של ההיסטוריהפילוסופיה של החינוךפילוסופיה של הלשוןפילוסופיה של המדעפילוסופיה של המתמטיקהפילוסופיה של הנפשתאולוגיה
זרמים/אסכולות
טאואיזםהאסכולה הפיתגוראיתהאסכולה האלאטיתהאסכולה האטומיסטיתמוהיזםלגליזםנטורליזםהאסכולה הפריפטטיתהאסכולה הסטואיתהאסכולה הציניתנאופלאטוניזםהאסכולה האפיקוראיתקונפוציאניזםסכולסטיקהרציונליזםאמפיריציזםאקזיסטנציאליזםנאו-קונפוציאניזםפנומנולוגיהפילוסופיה אנליטיתפרגמטיזםפוסטמודרניזםפילוסופיה בודהיסטיתפילוסופיה הינדואיסטיתפילוסופיה ג'ייניסטיתפילוסופיה יהודית
אישים בולטים
פילוסופים של העת העתיקה לאו דזהקונפוציוסתאלספיתגורסהרקליטוסמו דזההבודההפרמנידספרוטגורסדמוקריטוססוקרטסאפלטוןאריסטוזנון מקיטיוןטימון מפליוספירון מאליספלוטינוססון דזהקונדה-קונדה
פילוסופים של ימי הביניים אוגוסטינוסיוהאן סקוטוסאבן סינאג'ו שירמב"םתומאס אקווינסויליאם איש אוקאם
פילוסופים מודרניים ניקולו מקיאווליתומאס הובספרנסיס בייקוןרנה דקארטברוך שפינוזהגוטפריד לייבניץג'ון לוקג'ורג' ברקלידייוויד יוםז'אן-ז'אק רוסועמנואל קאנטג'רמי בנת'םגאורג הגלג'ון סטיוארט מילארתור שופנהאוארסרן קירקגורקרל מרקספרידריך ניטשה
פילוסופים בני המאה ה-20 גוטלוב פרגהג'ון דיואיאדמונד הוסרלמרטין היידגרברטראנד ראסלרודולף קרנפלודוויג ויטגנשטייןקרל המפלז'אן-פול סארטרוילארד ואן אורמאן קווייןג'ון רולסיורגן האברמאסמישל פוקוגסטון בשלאר
מונחים
מונחים בסיסיים אינסוףאמת ושקראפוסטריוריאפריורידיאלקטיקההנחהזמןחומר ורוחחוק הזהותטוב ורעישותכשל לוגילוגוסמהותמציאותסיבתיותערךפרדוקסצדקתכונהיום הפילוסופיה העולמי
תאוריות/תפיסות אגואיזם אתיאוניברסליזםאימננטיותאינטואיציוניזםאמנה חברתיתבחירה חופשיתבעיית הראוי-מצויהבעיה הפסיכופיזיתדאונטולוגיהדואליזםהדוניזםהוליזםהיסטוריציזםהשכל הפועלטיעון השפה הפרטיתכשל נטורליסטילוגיציזםמטריאליזםמוניזםמונאדהמכניזםנטורליזם מטאפיזיניהיליזםנומינליזםסובייקטיביזםסוליפסיזםספקנותעל-אדםעשרת הכבליםפוזיטיביזםפטליזםפנאנתאיזםפנתאיזםהפרא האצילהצו הקטגוריהקוגיטוריאליזםרדוקציוניזםרלטיביזםתועלתנותתערו של אוקאםהרצון לעוצמה
פורטל פילוסופיה
ערך זה הוא קצרמר בנושא פילוסופיה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. האנציקלופדיה העברית, כרך ד', הערך "אמת"
Vמאירי (שיחהתרומות)

הוספתי לענין. נראה לי שערך אמת צריך להיות שונה מכל כיוון. ולהכתב מחדש.

מישהו (שיחהתרומות)
רזיאל (שיחהתרומות)

שכוייח, מסכים עם כל מילה. בהוספה שלך ציינת שיש טווח בין האמת לשקר. לדעתי דבר זה אינו נכון מכיון שאמת היא המציאות האמיתית היחידה בלבד וכל השאר אינו אמת - הינו שקר. כן יש טווח בין דעותיהם של האנשים בין מה שוודאי אמת למה שוודאי שקר אם הוא אמת או שקר אך אין מציאות של "פרווה" שאינו לא אמת ולא שקר.

מישהו (שיחהתרומות)

זה מסובך. כי מותר לשנות מפני השלום, ויש שיגידו שבמקרה כזה זו 'האמת'. זו שאלה פילוסופית אם יש אמת מוחלטת או רק יחסית. וגם אם תגיד שהקב"ה הוא אמת מוחלטת, באנושות השאלה הזו תישאר.

ובהתאם להנ"ל, אפשר לומר שכל דבר שיש אפשרות לשנותו, תיתכן גם אפשרות שהצדדים בדיוק שקולים, ואז זה 'פרוה', כמו למשל אדם שקנה מקח רע מן השוק, אבל הוא רוצה לקנות עוד אחד כזה. האם תשבח אותו בעיניו כמו ההלכה, או לא? ופילוסופיה לא נגמרת בד"כ כ"כ מהר..

Vמאירי (שיחהתרומות)

אחד ה'תירוצים של היצר' המפורסמים בפי כופרים הוא "יש את האמת של כל אחד" "יש הרבה אמיתות" "אין אמת אחת"

אנחנו במכלול, ובכלל כמסננים עולם התוכן החילוני, ראוי לנו לסנן גם "מקדמי כפירה" ולא רק כפירה מובהקת, בפרט כשמקדמים אלו אינם נכונים בשכל הישר, וכל בריאתם הינה למען הפילוסופיה שמנסה להשתמש בהגדרות הלשון בכדי לקדם עיוותי חשיבה כפירתיים.

לעצם הענין, אני מאמין שיש אמת אחת בכל דבר, כמו שהשכל הישר אומר. בורא העולם הוא המציאות האמיתית הקיימת היחידית. כל השאר הם תוצרים זמניים או כתמי מציאות לא ברורים.

אחד הנידונים המענינים הוא לפי תורת היחסות, איינשטיין טוען, שאם חללית תיסע במהירות האור, וידליקו בה אור, הרי שבמבט מבחוץ החדר ישאר חשוך (כי האור לא יספיק להגיע לקצה החדר והרכבת כבר תקדם ותשיג אותו). אבל מבפנים חלל החללית יהיה מואר לחלוטין, הודות לכך שהחללית יכולה ל'הרגיש' שבעצם היא עומדת במקום אחד, וכל העולם הוא זה שזז מאחוריה. תורת ה"יחסות" כשמה.

אז מה האמת? יש שם אור או לא? יש שיגידו שזה בדיוק "יש כמה אמיתות".

לדעתי יש אמת אחת. שקובעת במקרה הזה שראיית אור תלויה במתבונן. וחובה להתעקש. יש רק אמת אחת. ועלינו להפנים במקרה הזה, שהשאלה "האם החללית מוארת" היא לא נבונה, והיא דומה לשאלה "האם האיש נוסע על אפניים" שעל זה עונים שזה תלוי ברצונו וגם על החללית עונים שזה תלוי במיקום של המתבונן. (אני מודע לכך שזה דורש שינוי בחשיבה, אבל חובה היא על השכל הישר להזהר מעיוותים כאלה שהמפלט הכי נוח להם הוא "יש אמת לכל אחד")

מישהו (שיחהתרומות)

בהחלט!!

ולכן כ"כ חשוב לערוך את הערך הזה במבט אמיתי..

מזכיר לי את 'איש באמונתו יחיה' (עיוות של המקור "צדיק באמונתו יחיה")

רזיאל (שיחהתרומות)
Vמאירי (שיחהתרומות)

לכך התכוונתי. תודה על ההערה. תיקנתי.

רזיאל (שיחהתרומות)
רזיאל (שיחהתרומות)

ראיתי עכשיו שיש ערך שלא שמתי לב אליו לפני כן שקר. לתשומת לבכם.

אין נושאים ישנים יותר