משתמש:מישהו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיבות משתמש
Beth Yaacov Torah.JPG משתמש זה אוהב לעסוק בכתיבה תורנית
+7,300 משתמש זה ביצע מעל ל־7,300 עריכות עד כה.
BaisMedrashInterior.jpg משתמש זה אוהב מאוד ללמוד תורה
קלף, נוצה ודיו.jpg גם אני משתתף

במיזם ערכים תורניים
סינון תמונות שלב א.png גם אני משתתף

במיזם סינון תמונות


המכלול וויקיפדיה

אם מעניין אותך הגיגַי בנושא, תאלץ לנדוד לדף משתמש:מישהו/המכלול וויקיפדיה

המכלול לאן

אביא כאן דברים שחשובים לדעתי:

  1. תבניות ניווט: חשובות כמו ציון הקטגוריות המתאימות. ובמיוחד למשתמשי קיוויקס.
  2. בעלי מקצוע תורניים: בשביל ליצור אנצ. ברמה סבירה בתחום התורני, נוכל רק אם יבואו בעלי מקצוע בתחום הזה. כמו כל שאר התחומים הקיימים בוויקיפדיה.
  3. בעלי מקצוע אספקלריים: גם בעריכה, הניסוח והכתיבה מחדש האספקלרית, אם אנו רוצים שהדבר יהיה ברמה סבירה, חובה שבעל מקצוע בתחומו יכתוב זאת, או לפחות יתווה קו כללי ויערוך את הנקודות המרכזיות.
  4. ימי עיון: אני מציע לקיים יום עיון מרוכז, בו יוצגו על ידי בעלי מקצוע קו כללי בכל תחום. "בעלי מקצוע" הכוונה אישיות תורנית הבקיאה בתחום הרלוונטי.
  5. רשימת נושאים המוכרחת ליחס מקצועי גם בעריכות (הראשוניות לפחות) בפועל: פסיכולוגיה, פילוסופיה, ארכאולוגיה (בדגש נוסף על אג'יפטולוגיה) ותארוך.
  6. שאר התחומים: אף שאפשרי ליותר משתמשים לערוך אספקלרית, מוכרח שיהיה קו מנחה, וקו זה מומלץ שיעשה בצורה מסודרת וברורה לכלל עורכי אספקלריה.

על מקצועיות ועל חכמת המונים

קטע זה נכתב כהבהרה בעקבות דברי כמה הוגי דעות אנונימיים, המבקרים ב/את המכלול. על אף שהקטע נכתב ממקום אפולוגטי, שימו לב כי עדיין ייתכן שהתובנות שבו נכונות.

על אנציקלופדיה מקצועית ואנציקלופדיה שיתופית

שני מאפיינים עיקריים יש לאנציקלופדיה. 1. היא אוספת מידע רב. 2. היא אחראית על אמינות המידע שבה.

שני סוגים עיקריים יש לאנציקלופדיה. הסגנון הישן והממוסד: "האנציקלופדיה המקצועית". היא נכתבת בידי קומץ אנשים מקצועיים, המשקיעים בכתיבה עמל רב - בדרך כלל בתשלום, ולאחר סיום כתיבתה המידע שבה נשאר בדרך כלל סטטי. הסגנון השני הוא "האנציקלופדיה השיתופית". היא נכתבת בידי מספר רב של אנשים, בדרך כלל בהתנדבות, ובדרך כלל על ידי כאלו שאינם מקצועיים כמו בסוג הראשון.

לכל סוג אנציקלופדיה יש מעלה ויש חסרון.

  • מידע רב: 'המקצועית' מכילה את כל המידע הבסיסי החשוב. בדרך כלל אין בה 'חור' משמעותי - היא מופצת לציבור רק לאחר ביקורת כלשהי שבודקת את שלמות מארג המידע הכללי. מצד שני המידע שבה לא מתעדכן באותה תדירות, וגם היקף הערכים אינו גדול כל כך כמו זו השיתופית. 'השיתופית' מכילה כמות גדולה יותר של מידע, המידע גם מתעדכן בתדירות, אולם ייתכן שיעבור זמן רב עד שכל הנושאים העיקריים 'יכוסו' באנציקלופדיה כזו.
  • אמינות: לגבי אמינות המידע, אזי אם מדובר על ערכי מדע מדויק, או כל נתון שאין כלפיו ויכוח מהותי, אמינותה של זו המקצועית תמיד יעלה על של זו השיתופית. מצד שני במקרה בו באה האנציקלופדיה לשקף את הידע הכללי הציבורי של קהל היעד שלה, בזה תמיד עדיפה השיטה הדמוקרטית - לתת לציבור לכתוב מהי דעתו הציבורית, מאשר השיטה הדקטטורית - גם אם מדובר במלך של חסד. ועל אף שאיש מקצועי ייטיב לנתח הלך רוח ציבורי יותר מאשר כמה אחרים, אך 'נקודת מבט' והצגה הוגנת וליברלית תהיה קשה עד בלתי אפשרית, לאדם אחד, בעל דעה אישית.

עוד על אמינות: ושאלת האמינות היא שאלה קריטית בשביל אנציקלופדיה שיתופית הנכתבת על ידי רבים שאינם מקצועיים. השאלה הזו נשאלה בניסוי חברתי ענק עם הקמת האנציקלופדיה השיתופית הראשונה, התשובה אחרי כמה שנים עדיין היתה נתונה לוויכוח, ואפילו עד היום ישנם רבים הנוטרים איבה לרמה המקצועית שלה. אולם רוב מוחלט של אנשי העולם דווקא הצביעו ברגליים - ונכנסו בהמוניהם לקנות שם מידע. האם זה אומר שהיא מספיק מקצועית? ממש לא. האם זה אומר שהיא מספקת לכל אותם אנשים את מה שהם מבקשים מאנציקלופדיה? כאן מסתבר שהתשובה היא חיובית.

ביקורת על המכלול

וכעת לנידוננו :

המכלול נועד קודם כל לתת מענה לרובו של הציבור המבקש מידע אנציקלופדי. ההמון הזה המבקש מידע, הם אנשים אשר פונים לקבל אותו מאנציקלופדיה שיתופית - ולא ממקצועית. המכלול בא לתת להם תחליף לאנציקלופדיה השיתופית אותה הם באו לקרוא, ולא לאנציקלופדיה המקצועית - אותה הם יכולים לקרוא בפורמט אחר. לכן המכלול קודם כל נותן דגש לשיתופיות שבו. ובשלב ההקמה (כן, הוא עדיין לא הסתיים), רף הכניסה הוא עמידה בעקרונות היסוד של המכלול - ושל אנציקלופדיה. השבחה נוספת - תמתין לשלב מאוחר יותר. ממש כך. ואין עם זה שום בעיה.

עקרון היסוד האנציקלופדי הוא כמובן אמינות - צוות מנטרי המכלול משתדל מאוד שלא יחמוק פנימה מידע לא נכון. בנקודה זו נעשה מאמץ רב בהחלט, כישלון בעקרון זה הוא נזק לאנציקלופדיה מכל סוג ובכל שלב. עקרון היסוד המכלולאי - היהודי, הוא כמובן מניעת נזק. המכלול הוקם בעיקר בשביל להציל מנזקים הקיימים במקומות אחרים - ולכן הוא שם דגש על צנזורה של תוכן פוגעני - מכל סוג, ולכן הגישה היא שבכל מקרה של ספק - יש להסיר את המידע. (אל דאגה. הכל הפיך, בין אם בתבניות סינון, ובין אם בתכנת העדכונים מאנציקלופדיית האם).

בשתי נקודות אלו, קיומה של פשרה, היא תקלה - ואכן יש לתקנה בהקדם.

אולם על השבחת המידע, השבחת ההיקף, השבחת הניסוח - העיקרי והביבליוגרפי, השבחת העיצוב והנראות, ואפילו השבחת התיכנות והפלטפורמה עצמה, בזה המכלול פוסע בשביל של שאר האנציקלופדיות השיתופיות. הניסיון שלהם מראה שזו דרך המובילה למקום טוב, ונכון להיום גם הניסיון של המכלול מראה שהכיוון הוא הצלחה.

אז לסיכום: אם אתה מבקר שבא לבקר, או אם פגשת אחד כזה, שים לב: אם הביקורת היא על הכנסת מידע לא נכון, או על מסננת בעלת חורים גדולים מדי - אכן. זו ביקורת חשובה, הודה למבקר, הצף את דבריו, כמובן תקן בעצמך אם יש ביכולתך, ידע את הנוגעים בדבר שיזהרו מתקלה חוזרת כזו, ונסה להביא עוד מבקרים וביקורות כמו זה.

אך אם הביקורת היא על תצוגה סופית לקויה - בעיצומו של תהליך, כמו: סינון מחמיר מדי, או אפילו ביקורת על סינון פזיז מדי, ביקורת על היקף חסר, על ערכים חשובים חסומים, על תכנות לא מושלם, על ניסוח לקוי, וכל שאר ענייני עיצוב, - בזה אין צורך לשדד מערכות. המכלול הוא אנציקלופדיה שיתופית, הבנוי על קהל בעל נגישות קטנה יחסית לעריכה, והוא משתפר כל הזמן - בצעדים גדולים בהחלט. כל אחד מוזמן לתקן ולהשביח, כמובן כל ביקורת היא רק יכולה להועיל - ויש להתייחס אליה כראוי, אולם על היחס הנפשי בשאלה "האם המכלול מוצלח או לא" - התשובה לשאלה הזו תלויה בקיומם של שני עקרונות היסוד, ולא בקיומם של ההשבחות השונות.

עוד על מקצועיות האנציקלופדיה השיתופית

עוד מילה: ישנה תופעה מעניינת, לגבי שאלת אמינות המידע האנציקלופדי - באנציקלופדיה המקצועית ובזו השיתופית.

אנציקלופדיה מקצועית נכתבת בידי בעלי מקצוע. אנציקלופדיה שיתופית נכתבת בעיקר על ידי כאלו שאינן מקצועיים. ולו מהסיבה הפשוטה שאנשים מקצועיים אין זמנם/כבודם פנוי להתנדבות, ועריכה בתשלום קיימת - נכון להיום - בזו המקצועית, וכמעט ולא בזו השיתופית. (ציון בדרך לתואר גם הוא 'תשלום', אך אנשים בשלב בו הם עדיין זקוקים לציון, בדרך כלל יהיו פחות מקצועיים מהכותבים של זו המקצועית).

אולם דווקא אמינות האנציקלופדיה השיתופית הפתיעה בהצלחתה. והסיבה לכך מעניינת:

אנציקלופדיה מקצועית, "מתחברת" על ידי חבר עורכיה. הם צריכים להיות אנשי אשכולות ברמה גבוהה, ידענים מופלגים, בעל כושר ניסוח סביר, וכמובן שיבחרו בהם למלאכה זו. השילוב הזה לא נדיר עד כדי שפרויקט כתיבת אנציקלופדיה לא יצליח, אולם הקושי בשילוב הזה כן גורם לליקויים קטנים, ברמה זו או אחרת.

אנציקלופדיה שיתופית מבחינה מסוימת היא "מתחברת" על ידי עורכיה, אך אליבא דאמת, היא בעיקר "משוכתבת" על ידם. הדגם המוצלח של המתנדב הצעיר הכותב בזו השיתופית, בוחר בנושא בו הוא מספיק בקיא/מקצועי בשביל 'לא לטעות' בו כלל, והוא בוחר כמה מקורות אנציקלופדיים מקצועיים קיימים, מהם הוא משכתב יצירת אמנות חובבנית בשפה קלה. ועובדה זו גורמת לכך שהאנציקלופדיה השיתופית - בגרסתה המוצלחת - דווקא יותר אמינה מזו המקצועית, כי היא משקללת כמה מקורות מקצועיים - שרמתם המקצועית אינה נופלת מהעורך הבודד המקצועי.

כמובן שנוסחה זו היא לא מדע מדויק. כמובן שאנציקלופדיה מוצלחת מכילה כמה וכמה מהדורות, כמה אנשי מקצוע ומבקרים מקצועיים לכל תחום, ושילוב של מנסחים וידענים שעובדים בצורה שיתופית קטנה. אולם בכל זאת, המציאות מוכיחה שהאנושות סוברת שהרמה המקצועית של האנציקלופדיה השיתופית, מספיקה בשביל האדם הפשוט המבקש לצרוך מידע נגיש וברור.

ובשאלה הלכתית הנוגעת למעשה, או רפואית, או כלכלית משמעותית, אף אדם אחראי לא יקבל החלטה על סמך אנציקלופדיה בלבד, מכל סוג שהיא.

ומילה נוספת על עורכי המכלול

מקובל[דרוש מקור], שבשביל להיות 'מחדש' צריך לעסוק בתחום במשך 10 שנים.

המכלול מיועד להכתב על ידי עורכים חרדים. מכיון שכך, כלפי ערכים בקטגוריות תורניות או חברתיות, כיון שבקהל היעד של המכלול ישנם "מקצוענים" יותר מהויקי הכללית, מסתבר שבמשך הזמן ערכים אלו יביאו יותר מידע, ישקפו בצורה יותר נכונה את התמונה הכללית, ועם הזמן גם יקבלו פיניש של ניסוח מהוקצע ועיצוב אקדמי. אולם בתחומים האחרים, עדיף דווקא להסתמך על זו הכללית. לפחות כל עוד אין צפי לכמות משמעותית של עורכים 'בעלי ידע' בתחומים הללו. (הערת שוליים קטנה נוספת: צעירים מקהל היעד של המכלול, בעלי פונטיצאל לעריכה אנציקלופדית שיתופית, שהם 'בעלי ידע' בתחומים נוספים, פעמים רבות יעדיפו לערוך בויקי ולא במכלול.)

ושוב כנאמר למעלה: השקעה במכלול בקטגוריות שהם לא 'שייכות לציבור החרדי', זה עלול להיות ניסיון לייצר "אנציקלופדיה מקצועית" בתחומים האלו. מן הסתם זו לא תהיה "אנציקלופדיה שיתופית". ייתכן שזה דבר טוב ונכון. ייתכן שזה שווה את ההשקעה. אבל כדאי להיות מודעים לכך.

ערכים שכתבתי

דפים

ערכים

ערכים עם עריכה משמעותית

על הסובלנות הסלקטיבית

לאחר כמה היתקלויות (באתר ויקי אחר..) בדרישה לסובלנות כלפי תופעות הנתפסות בעיני חלק מהאנושות כ"בלתי אנושיות",
ולאחר ההבנה שלכמה מה"סובלניים" הדורשים זאת אין אידיאל אחר מלבד הסובלנות,
ולאחר ההכרה שסובלנות אמיתית היא רק סובלנות נגד אחר המתנגד לאידיאל שלך,
ולאחר ההכרה ש'סובלניים' אלו דורשים סובלנות לעיתים בצורה בלתי סובלנית,
כתבתי את הקטע הבא:

ה"סובלני"
אינו סובלני
כלפי
אלו שאינם סובלניים
בגלל
שסובלנות היא חוקת היסוד שלו


ה"אנושי"
אינו סובלני
כלפי
אלו שאינם אנושיים לדעתו
בגלל
שאנושיות היא חוקת היסוד שלו


השחתה של מרחב ציבורי
בחוסר אנושיות
זהה להשחתה של מרחב זה
בחוסר סובלנות
לכן
אם
לדעת מחוקקי הסובלנות בחוקת היסוד
המרחב הציבורי חייב לספוג
חוסר אנושיות
בשם הסובלנות
אזי
לדעת מחוקקי האנושיות בחוקת היסוד
המרחב הציבורי חייב לספוג
חוסר סובלנות
בשם האנושיות

ועוד משהו :

הליברל
שונא
את מי שאינו ליברל
אבל
נלחם
ששנואו יוכל לדבּר
בגלל
שהליברל
חייב להכיל
גם את אלו שיש להם
חוקת יסוד אחרת משלו