תחנת הרכבת יבנה – מערב
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 25 בפברואר 2012[1] | ||||
אדריכל | בתיה סבירסקי מלול[2] | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בסמוך לתחנה המרכזית, יבנה. | ||||
קואורדינטות | 31°53′23″N 34°43′46″E / 31.8896187°N 34.7294285°E | ||||
אתרים סמוכים | תחנה מרכזית יבנה | ||||
מידע על התחנה | |||||
|
מסילת תל אביב – פלשת | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
תחנת הרכבת יבנה – מערב היא תחנת רכבת המשרתת את העיר יבנה והסביבה כחלק ממסילת תל אביב – בני דרום. התחנה נפתחה ב-25 בפברואר 2012[3].
התחנה נמצאת בסמוך לתחנה מרכזית יבנה ובצמוד לכניסה המערבית ליבנה, והיא משרתת את הבאים מתחנת האוטובוסים המרכזית במערב יבנה וכן את תושבי השכונות הסמוכות ועובדי אזור התעשייה של יבנה.
היסטוריה
בשנת 2005 זכתה חברת מנרב במכרז להקמת התחנה וכ-4 ק"מ של מסילה בין ראשון לציון ליבנה. לתוכנית המסילה באזור יבנה הוגשו התנגדויות רבות של תושבים, מפני שתוואי המסילה קרוב עד כדי מרחק של 60 מטר מבתי המגורים שלהם.[4] בשנת 2009 זכתה חברת שפיר הנדסה במכרז להקמת המסילה מיבנה לבני דרום. בקטע זה, עקב התנגדויות התושבים, הוקמה בצמוד לשכונות הדרום מערביות של יבנה מנהרה באורך של כ-1.2 ק"מ, ובה הוקם בכל כמה עשרות מטרים פתח אוורור, על מנת לאפשר נסיעה של רכבת. בשטח זה הייתה קיימת בעבר מזבלה שכוסתה באדמה ויצרה גבעה מלאכותית, היה צורך לפנות את האדמה ולהקים את המנהרה בשיטת "חפירה וכיסוי" (Cut & Cover).[5]
עיקר העבודות להקמת התחנה הסתיימו בשנת 2011, אך הקטע של מסילת הרכבת תל אביב – בני-דרום מצפון לתחנה נפתח רק בשנת 2012[6]. עם השלמת המסילה החל לפעול שירות רכבות סדיר צפונה לראשון-לציון, לבת ים, לחולון, ולתל אביב. ב-4 באוגוסט 2013, עת הושלם החיבור המסילתי למסילת לוד – אשקלון, נפתח גם השירות דרומה, לאשדוד ולאשקלון. בשנת 2015 נחנכה מסילת אשקלון – באר שבע ושירות הרכבות מהתחנה הוארך עד לתחנת באר שבע – מרכז.
תכנון תחנת הרכבת נעשה על ידי האדריכלית בתיה סבירסקי מלול ובהקמתה הושקעו כ-50 מיליון שקלים. התחנה כוללת טרמינל נוסעים בן 800 מ"ר ושני רציפי נוסעים באורך 300 מטרים כל אחד. במהלך 2013 נפתח חניון חנה וסע הכולל 700 מקומות חנייה ללא תשלום[1].
שירות רכבות בתחנה
מהתחנה יוצאות היו לפני הקורונה: 4 רכבות בשעה לכיוון רעננה ו-4 רכבות לכיוון באר שבע (בשעות השפל רכבת אחת עוצרת באשקלון).
עכשיו 2 לכל כיוון ללא סופש ובימי חול מפסיק ב20 בין 10 ל15 אחת לשעה
קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה
- ערך מורחב – שירות האוטובוסים בתחנה מרכזית יבנה ותחנת הרכבת
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכז — תל אביב – ההגנה (מושבת) באר שבע – מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – יוספטל • תל אביב – ההגנה |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת יבנה מערב באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 עופר פטרסבורג, מיבנה לתל אביב ב-27 דקות, עמוד 13 במוסף ממון של ידיעות אחרונות, 13 בדצמבר 2011
- ^ מיכאל יעקובסון, סנוב, ביבנה כבר היית?, באתר Xnet, 25 במרץ 2011
- ^ הודעת רכבת ישראל על פתיחת תחנת יבנה מערב, אתר רכבת ישראל
- ^ שרון קדמי, מנרב זכתה במכרז רכבת ישראל לקו ראשל"צ-אשדוד ולהקמת תחנת הרכבת ביבנה בהיקף 130 מיליון שקל, באתר הארץ, 5 באוגוסט 2005
- ^ גיא ליברמן, שפיר הנדסה זכתה במכרז קו הרכבת מיבנה לבני דרום, באתר הארץ, 14 בספטמבר 2009
- ^ רכבת ישראל - תוכנית הפיתוח
29391287תחנת הרכבת יבנה – מערב