אחיה בן אחיטוב
אֲחִיָּה בֶן-אֲחִטוּב, כהן, שמו מופיע בספר שמואל א', פרק י"ד, פסוק ג' ופסוק י"ח כמי שנשא את האפוד לפני ארון הברית במלחמתו של שאול במכמש.
זהותו
אחיה בן אחיטוב הוא בנו של אחיטוב ונינו של עלי הכהן. לדעת חוקר המקרא משה גרסיאל ואחרים, אחיה ואחימלך הם דמות אחת ואחיה אינו אלא צורת קיצור של שמו. לדעתו, בעת המלחמה עם פלשתים במכמש, אחיה הוא זה, שלקח את כלי המקדש, שניצלו בשילה עבר לנוב והקים מחדש מרכז דתי בו עמד אוהל ה'[1]. רבי יוסף קרא כותב ששמואל הקים את המשכן בנוב[2]. לדעת משה צבי סגל, מרכיב השם 'מלך' בשמו של אחימלך, אשר הוא מרכיב תאופורי בהברה האחרונה: 'יה', הוחלף למרכיב 'מלך' כמעין תיקון סופרים.[3]
תפקיד נשיאת האפוד
כאשר נחרב המקדש בשילה, ניצל האפוד ועבר בין הכהן הראשי עד אשר הועבר לאחיה. האפוד נשאר בבית משפחת עלי גם לאחר הטבח בכהני נוב.[4] הכהנים השתמשו באפוד בעת ששאלו באלקים באמצעות האורים ותומים, שנמצאו בחלקו הפנימי של האפוד[5].
תפקידו של אחיה היה לשאת את האפוד. פסוק ג' מתאר את שני תפקידיו: וַאֲחִיָּה בֶן-אֲחִטוּב אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי כֹּהֵן ה', בְּשִׁלוֹ-נֹשֵׂא אֵפוֹד. הכינוי ”כֹּהֵן ה' ”, מייחד במקרא רק את משפחת עלי הכהן.[6]
בפסוק מ"א נאמר: וַיֹּאמֶר שָׁאוּל, אֶל-ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל--הָבָה תָמִים. לדעת רש"י בקשת שאול, 'הבה תמים', פירושה- תן גורל אמת.
נראה כי הדרישה מאת ה' נעשתה על ידי הכהן, נושא האפוד, לצאת למלחמה. הדרישה בה' נעשתה בידי הכהנים עד כיבוש ירושלים בידי דוד, שאז הוחלפה בידי נביאים. מסיפור זה עולה כי הכהן הוא גם משרתו של המלך ולפי פקודתו ישאל בה'.[7]
לקריאה נוספת
קישורים חיצוניים
- יצחק אבישור; מיכאל הלצר, השרים העיקריים בחצר המלך ותפקידיהם : כהנים, באתר "מקראנט"
הערות שוליים
- ^ משה גרסיאל, עולם התנ"ך שמואל א', תל אביב, דוידזון עתי, 1993, עמ' 126.
- ^ בפירושו לספר שמואל א', פרק ז', פסוק ב'
- ^ משה צבי סגל, ספרי שמואל, ירושלים, קרית ספר, 1987, עמ' ק"ב.
- ^ שמואל א', כ"ג, ו'
- ^ ראו למשל ספר במדבר, פרק כ"ז, פסוקים י"ח-כ"א
- ^ על שקיעת בית עלי ראו: משה אילת, שמואל וכינון המלוכה בישראל, ירושלים, הוצאת מאגנס, 1998, ע"מ 40-17.
- ^ אלכסנדר רופא, מבוא לספרות המקרא, ירושלים, כרמל, 2007, ע"מ 69.