תחנת הרכבת כפר סבא – נורדאו
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 13 באפריל 2003 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בסמוך לכביש 531 | ||||
קואורדינטות | 32°10′03″N 34°54′59″E / 32.167566°N 34.916525°E | ||||
אתרים סמוכים | בית הקברות החדש, כפר סבא | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים ובאר שבע | ||||
|
מסילת השרון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
תחנת הרכבת כפר סבא – נורדאו (א' קוסטיוק)[1] היא תחנת רכבת ישראל אשר נמצאת על מסילת השרון, בשטח השיפוט של הוד השרון, וסמוכה מאוד לכפר סבא.
החל ממרץ ועד סוף חודש יוני 2020 הושבתה תנועה הרכבות עקב התפשטות נגיף הקורונה. רכבת ישראל ניצלה את ההשבתה לשיפורים ושדרוגים של תשתיות ובין היתר החלה בעבודות לשדרוג המסילה המזרחית באזור מחלף אלישמע. במסגרת העבודות פורק מקטע גדול של פסים וקו "הנגב המערבי" (באר שבע - רעננה) פוצל לשני קווים: באר שבע - ראש העין צפון וכפר סבא - הרצליה. הקו החדש איפשר לנוסעי ערי השרון להגיע בזמן מהיר יותר להרצליה ומשם להחליף רכבת לכיוון דרום[2]. הקו פעל עד לספטמבר 2020 והתחנה נסגרה, בחודש פברואר 2021 צפויה התחנה לחזור לפעילות[3][4].
היסטוריה
רקע היסטורי
תחנת הרכבת הראשונה באזור כפר סבא הוקמה בתחילת המאה ה-20 במזרח העיר על מסילת הרכבת חיפה-ירושלים (המסילה המזרחית) והייתה ידועה בשם תחנת הרכבת אייל או תחנת הרכבת קלקיליה. ב-1959 הוחלט על הקמת שלוחת רכבת חדשה מהמסילה המזרחית לאזור התעשייה כפר סבא[5], במטרה לשרת את המפעלים "סולפק" לערגול ברזל[6], המחסנים המרכזיים של מועצת שיווק הבטנים ואת בית האריזה של החברה לעיבוד תוצרת חקלאית יכין-חק"ל. השלוחה החלה לפעול ב-3 בינואר 1961 כאשר רכבת ראשונה הגיעה לבית האריזה[7][8]. טקס החנוכה הרשמי של השלוחה ובית האריזה נערך ב-19 בינואר 1961[9][10].
ב-1990 הכינה חברת התכנון הצרפתית "סופרטו" תוכנית מתאר ארצית עבור רכבת ישראל, שכללה קו רכבת פרוורית חדש בין תל אביב לרעננה וכפר סבא (תוכנית שהושלמה רק בשנת 2020 עם הפעלת מסילת השרון לכל אורכה)[11]. בסוף 1990 הועלתה הצעה חליפת, על הקמת קו המבוסס ברובו על תוואי מסילות הברזל הקיים עד כפר סבא בלבד, כפתרון זמני עד הקמת התוואי המלא[12].
הקמת התחנה
בשנת 1998 הכריז מנכ"ל הרכבת עמוס עוזני על פרויקט פיתוח קו הרכבת תל אביב-פתח-תקוה-כפר-סבא בהשקעה של 650 מיליון שקל. על פי התכנון דאז הקו היה אמור להיות קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל[13]. הפרויקט התבסס על שדרוג ושיקום מסילת הירקון, שיקום קטע במסילה המזרחית ההיסטורית וסלילת קטע קצר חדש לתחנת נוסעים שתוקם על גבול כפר סבא. הפרויקט באותה עת לא כלל את סלילת המשך המסילה לכיוון רעננה וחיבור למסילת החוף[14]. ב-8 במרץ 1999 קיבלה ממשלת ישראל את הצעת ההחלטה של שר התשתיות, אריאל שרון, שלפיה יפורסם מכרז ליזמים פרטיים, להקמת ולהפעלת הקו[15]. בשנת 2000 קיבלה חברת כביש חוצה ישראל את אחריות לבדיקת הכדאיות הכלכלית של הקמת הפרויקט באמצעות זכיין שיפעל בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT)[16]. הבדיקה קבעה כי ההכנסות מהפעלת הקו לא יכסו את עלות הקמת התשתית. לפיכך למגזר הפרטי לא יהיה כדאי מבחינה כלכלית לממנו. עוד העלתה הבדיקה כי ההכנסות מהפעלת הקו גם לא יצדיקו מימון רכישת הקרונות[17]. בשל כך אישר באוגוסט 2000 ראש הממשלה אז, אהוד ברק, הצעה לפיה רכבת ישראל היא זו שתקים את מסילת הרכבת מתל אביב לכפר סבא במימון המדינה, והפעלת הקו תיעשה באמצעות גוף פרטי שייבחר במכרז[18].
בשנת 2000, הושלם שדרוג מסילת הירקון ופתיחת קו הרכבת תל אביב - תחנת הרכבת ראש העין דרום[19]. ביוני 2001 ועדת השרים לכלכלה, החליטה להשלים את עבודות התשתית בקו, שכלולו הקמת מסילה כפולה לראש העין (המסילה אז הייתה בודדת) ומסילה בודדת לכפר סבא, ולבחור מפעיל לקו[20]. ביוני 2002, הודיעה שר התחבורה, אפרים סנה שהפעלת הקו לא תיעשה על ידי יזם פרטי. זאת לאחר קבלת חוות דעת של אנשי מקצוע, שלפיהן ההפרדה בין האחריות על התשתית לאחריות על ההפעלה אינה בטיחותית ובעייתית מבחינת השירות לנוסעים. בין היתר טענו כי היקפה המצומצם של רשת המסילות בישראל, שכל קוויה מתנקזים לערוץ האיילון, יקשה על התיאום בין המפעילים השונים[21]. באותה עת החלו העבודות על המשך המסילה לכיוון כפר סבא[22]. העבודות כללו סלילה מחדש של קטע המסילה המזרחית בין צומת ראש העין ובין צומת חמד וסלילת מסילה חדשה מצומת חמד מערבה לכיוון כפר סבא, ועליה הוקמה תחנת הרכבת כפר סבא בסמוך לרחוב נורדאו[23].
ב-13 באפריל 2003 נפתח הקו אל תחנת כפר סבא (שנקראה אז "הוד השרון-כפר סבא"), יחד עם תחנת הרכבת רמלה והמבנה הקבוע של תחנת הרכבת ראש העין צפון שגם החלו לפעול באותו יום[24]. ביום הראשון להפעלת הקו נסעו בו כ-1,000 בני אדם[25].
ב-24 באפריל, אחד־עשר ימים בלבד לאחר פתיחת התחנה, מחבל של גדודי חללי אל-אקצא ביצע בה פיגוע התאבדות[26]. בפיגוע נרצח מאבטח התחנה אלכסנדר קוסטיוק, עולה מאוקראינה. זמן קצר לאחר מכן הוחלט לקרוא לתחנה על שמו.
עד שנפתחה תחנת הרכבת הוד השרון - סוקולוב, נקראה התחנה בשם "תחנת הרכבת הוד השרון – כפר סבא".
מבנה התחנה
לתחנה שני רציפי צד. היציאה מהתחנה אפשרית מכניסה צפונית (כפר סבא) בלבד.
שירות רכבות בתחנה
- ברוב שעות היום עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו באר שבע – רעננה מערב
- בשעות השיא עוצרת בתחנה שתי רכבות נוספות בשעה בכל כיוון בקו ראשון לציון – רעננה מערב
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🔄 - קו סיבובי (מעגלי)
- 🚆 - קו הזנה המותאם לזמני הרכבת
קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
2 | מטרופולין | מסוף קפלן ← גבעת אשכול ← התע"ש ← רכבת נורדאו ← ויצמן ← קניון ערים ← קריית חינוך ← בי"ח מאיר ← מסופון רמז ← בי"ח מאיר ← ויצמן ← רכבת נורדאו ← התע"ש ← גבעת אשכול ← מסוף קפלן | ♿🔄 |
3 | מטרופולין | רכבת נורדאו ← ויצמן ← קניון ערים ← רח' הכרמל ← חצרות הדר ← מוצקין ← משכנות ← רח' הכרמל ← קניון ערים ← ויצמן ← רכבת נורדאו | ♿🔄 |
8 | מטרופולין | אזור תעשייה - רכבת נורדאו - רח' הצברים/רח' רופין - רח' תל חי - ויצמן - קניון ערים - קריית חינוך - בי"ח מאיר - הזמר העברי - קניון כפר סבא הירוקה - השכונה הירוקה | ♿ |
13 | מטרופולין | אזור תעשייה - רכבת נורדאו - מרכז העיר - קניון ערים - בית חולים מאיר - שיכון עליה - בית ברל - רמת הכובש - טירה - טייבה - קלנסווה | |
17 | מטרפולין | רכבת נורדאו - תחנה מרכזית - מרכז העיר - קניון ערים - בית חולים מאיר - שיכון עליה - בית ברל | |
21 | מטרפולין | תחנה מרכזית - רכבת נורדאו - קניון G - בית עלמין - כוכב יאיר צור יגאל | |
40 | מטרופולין | תחנה מרכזית ← רכבת נורדאו ← קניון G ← עתיר ידע ← קניון G ← רכבת נורדאו ← תחנה מרכזית | ♿🔄 |
65 | מטרופולין | רכבת נורדאו - הוד השרון מתחם 2000 - גיל עמל | ♿🚆 בשעות העומס בלבד |
81 | אפיקים | כפר סבא - קרני שומרון - קדומים | |
82 | אפיקים | כפר סבא - מעלה שומרון - קרני שומרון | |
83 | אפיקים | כפר סבא - אלפי מנשה | |
118 | מטרופולין | כפר סבא - צור יצחק | |
174 | אפיקים | כפר סבא - שער אפרים - אבני חפץ - עינב - שבי שומרון - קדומים |
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת כפר סבא - נורדאו, באתר האינטרנט של רכבת ישראל
- היסטוריה של שלוחת הרכבת לכפר סבא, באתר "מסמכים היסטוריים: כפר-סבא"
הערות שוליים
- ^ עידן יוסף, רכבת ישראל משיקה לוח זמנים מעודכן, באתר News1 מחלקה ראשונה, 1 במרץ 2010
- ^ אסנת ניר, המסילות והכבישים ריקים - זה הזמן להאיץ פרויקטים בתחבורה הציבורית, באתר TheMarker, 25 במרץ 2020
- ^ מחדל: "הרכבת תחזור לפעילות בהוד השרון רק בדצמבר-ינואר 2021", באתר mynethodhasharon, 2020-06-16
- ^ חידוש שירות הרכבות בתחנות כפר סבא - נורדאו, הוד השרון - סוקולוב ורעננה, באתר רכבת ישראל
- ^ מיליון ו-180 אלף ל"י - תקציב כפר סבא, הצופה, 19 בינואר 1959
- ^ שלוחת רכבת לביהח"ר "סולפק", מעריב, 19 ביולי 1960
- ^ רכבת ראשונה הגיעה לכפר סבא, דבר, 4 בינואר 1961
- ^ בפעם הראשונה מזה אלפיים ושלוש-עשרה שנה חנך קטר של רכבת-ישראל את שלוחת הרכבת המובילה לתוך לב האיזור התעשייתי המזרחי של כפר-סבא., מעריב, 5 בינואר 1961
- ^ שלוחת רכבת ובית אריזה ייחנכו היום בכפר־סבא, דבר, 19 בינואר 1961
- ^ י יחיאלי, כפר־סבא חונכת היום את שלוחת הרכבת שלה, מעריב, 19 בינואר 1961
- ^ מרדכי אלקן, תוכנית לפיתוח רשת רכבות ארצית ופרברית, מעריב, 16 במרץ 1990
- ^ יוחאי רפאלי, במשרד התחבורה בודקים פתיחת קו רכבת כפר סבא-פ"ת-ת"א, מעריב, 25 באוקטובר 1990
- ^ גדי גולן, רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000, באתר גלובס, 29 במרץ 1998
- ^ דוד חיון, מנכ"ל הרכבת: נשקיע בפיתוח הרכבת 2 מיליארד דולר עד 2010, באתר גלובס, 8 באוקטובר 1998
- ^ דוד חיון, הממשלה תפרסם מיכרז להפעלת קו רכבת בין ת"א לכפ"ס עם אפשרות לסיוע ממשלתי, באתר גלובס, 8 במרץ 1999
- ^ דוד חיון וזאב קליין, ועדת השרים לכלכלה: מיזם רכבת כפ"ס-ת"א ינוהל ע"י חוצה ישראל, באתר גלובס, 6 ביוני 2000
- ^ דוד חיון, חברת כביש חוצה ישראל צפויה לקבוע: כדאיות נמוכה לרכבת כ"ס-ת"א, באתר גלובס, 9 באוגוסט 2000
- ^ מאת ענת ג'ורג'י, ועדת שרים: לפרסם המכרז המוקדם למפעיל רכבת בקו תל אביב-כפר סבא בתוך 90 יום, באתר הארץ, 6 ביוני 2001
- ^ דוד חיון, ממוצ"ש: לוח-זמנים חדש לרכבת, תוספת רכבות וקו מראש-העין לת"א, באתר גלובס, 30 במאי 2000
- ^ ענת ג'ורג'י, העבודות להקמת קו הרכבת ת"א-כ"ס יושלמו עד 2004, באתר הארץ, 5 ביוני 2001
- ^ מאת ענת ציגלמן, סנה: משרד התחבורה לא ישתף פעולה בהפרטת קו הרכבת לכפר סבא, באתר הארץ, 26 ביוני 2002
- ^ ענת ג'ורג'י, ענת ציגלמן, שר התחבורה: שני מיליארד דולר יגויסו לזירוז הקמת רשת הרכבות עד 2006, באתר הארץ, 12 במרץ 2002
- ^ שרון קדמי, הנה באה הרכבת, באתר הארץ, 10 ביוני 2005
- ^ ענת ג'ורג'י, קו הרכבת לכפר סבא נפתח - אך דרכי הגישה לתחנה החדשה עדיין לא נסללו, באתר הארץ, 11 באפריל 2003
- ^ מאת ענת ג'ורג'י, אלף נוסעים ביום הראשון בקו הרכבת ת"א-כ"ס, באתר הארץ, 13 באפריל 2003
- ^ רענן בן צור ואבי כהן, מחבל מהפתח התפוצץ בכפר סבא; מאבטח נהרג, באתר ynet, 24 באפריל 2003
30516640תחנת הרכבת כפר סבא – נורדאו