ברכת משנה הבריות
ברכת משנה הבריות
|
---|
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם מְשַנֶּה הַבְּרִיּוֹת |
ברכת מְשַנֶּה הַבְּרִיּוֹת היא אחת מברכות הראיה שקבעו חז"ל בראיית יצורים חריגים גם אלו המעוררים תשומת לב גרידא או רתיעה, ולאו דווקא הנאה אסתטית. הברכה נתקנה על בני אדם חריגים בצבע עורם ובתבנית גופם, ונתקנה גם על ראיית כמה מבעלי החיים ביניהם הפיל והקוף.
הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה.
מקור
ברכה זו מוזכרת בתוספתא[1] ובגמרא בברייתא המפרטת סוגי בני אדם הסובלים ממראה חיצוני משונה.
וכך נאמר בתלמוד:
בתלמוד שם מובא שברכה זו נתקנה רק על מום מולד, אולם אם מומים אלו נוצרו במהלך השנים כתוצאה ממחלה, אין לברך ברכה זו אלא ברכת דיין האמת.
החיד"א כותב כי גם על אדם שצבע עורו ירוק מברכים ברכה זו[2].
הלבנת פנים
אין לברך ברכה זו כאשר יש חשש לפגיעה בזולת[3]. הרב שלום מרדכי שבדרון הביא מעשה ששמע מפי עד ראייה ומגנה אותו[4].
ומעשה בחסיד שוטה שהחשיב עצמו למדקדק בהלכה וראה בין אנשים רבים ננס אחד, נדחק ורץ אליו חטפו בידיו ובירך בקול רם ובשמחה גדולה ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם משנה הבריות (עובדא אמיתית שסיפר עד ראיה)
— הקדמת דעת תורה מאמר "שכל טוב לכל עושיהם" עמוד י"ד.
בעלי חיים
בגמרא[5] נאמר שמברכים ברכת משנה הבריות על פיל, קוף, וקפוף. אולם בשולחן ערוך[6] נזכרו הפיל והקוף בלבד. הסיבה לכך היא שקיימים כמה זיהויים ל"קיפוף" (עזניה, ינשוף ועוד), ולא ברור למי התכוונה הגמרא[7]. המאירי כותב שדווקא על חיות אלו נתקנה הברכה ולא על חיות מוזרות אחרות, משום ששני יצורים אלו דומים לאדם בכמה דברים. ובמלאכת שלמה[8] הביא הסבר אחר בשם החכם החסיד המקובל ר' משולם שמברכים על חיות אלו על סמך מה שנאמר בתלמוד בבלי שאת דור הפלגה הפך ה' לקופים ולפילים[9] ולכן מברכים דווקא על בריות אלו.
יש אומרים שמברכים ברכה זאת גם על ג'ירפה[10], אמנם המנהג הרווח שלא לברך עליה[דרוש מקור].
ברכה על בריות נאות
- ערך מורחב – ברכת שככה לו בעולמו
כאשר הראייה גורמת הנאה אסתטית, קבעו חז"ל ברכה אחרת: "ברוך... שככה לו בעולמו".
הערות שוליים
- ^ ברכות ו, ג
- ^ פתח עיניים, מסכת אבות, פרק ג, משנה ב.
- ^ יד – משנה הבריות, ברכות באתר פניני הלכה
- ^ הרב יצחק זילברשטיין הביא מעשה זה (חישוקי חמד בכורות לה.) וכתב: "אוי לו לחסיד שוטה זה שבמקום לברך את ה' ניאצו, ובמקום להודות לו רצח את יציר כפיו של הקב"ה".
- ^ ברכות דף נ"ח עמוד ב'.
- ^ אורח חיים, סימן רכה, סעיף ח.
- ^ הרב דוד יוסף, הלכה ברורה - יא, עמ' 407, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)הרב אברהם לויפער, קונטרס נפש חיה, בתוך: גינת ורדים - קובץ תורני לענייני הלכה ואגדה - יד, עמ' רמ"ט-רנ"ה, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)
- ^ מסכת כלאים, פרק ח, משנה ו.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ק"ט עמוד א'
- ^ עלון "זכרו תורת משה" לעלוב פרשת ואתחנן תשפ"א בשם הרב הרב שמואל וואזנר
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.