תדיר ושאינו תדיר
תדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם (או כל התדיר מחבירו קודם את חבירו[1]) הוא כלל בהלכה הקובע כי קיום מצווה שכיחה יותר, קודם לקיום מצווה שכיחה פחות.
מקור הכלל וטעמו
מקור הכלל, בניסוח שונה מעט, במשנה[2]: "כל התדיר מחברו - קודם את חברו" כלומר יש להקדים את הקרבתו של קורבן בעל תדירות רבה לקורבן שתדירותו פחותה. כך למשל, קורבן תמיד, הקרב בכל יום, קודם לקורבן מוסף, קורבן מוסף של שבת קודם לקורבן מוסף של ראש חודש, וקורבן מוסף של ראש חודש קודם לקורבן מוסף של ראש השנה.
הכלל נלמד מהפסוק העוסק בקורבנות המוספין: ”מלבד עולת הבוקר אשר לעולת התמיד תעשו את אלה” (ספר במדבר, פרק כ"ח), שמשמעו שיש לעשות את קורבנות המוספים לאחר עולת הבוקר - קורבן תמיד של שחר, שהיא תדירה יותר.
הגמרא [3] קובעת שקדימות זו אינה נוהגת אלא בדבר שהוא תדיר יותר, כלומר שבאופן קבוע וסדיר הוא שכיח יותר מחבירו; אבל דבר מצוי יותר, כלומר "שאין תדירותו חובה, אלא שהוא מצוי תמיד יותר מחבירו" [4] - אינו קודם לדבר מצוי פחות, ולכן קורבן שלמים אינו קודם לקורבן חטאת, אף ששלמים מצוי הרבה יותר, כיון שאין כלל מחייב להקריב שלמים באופן תדיר יותר.
תדיר מחברו כנגד מקודש מחברו
המשנה [5] מביאה כלל נוסף, לפיו "כל המקודש מחברו קודם את חברו", והגמרא בשני מקומות [6] דנה בהתנגשות בין שני כללים אלה - מה הדין כאשר לפנינו שני דברים, אשר אחד מהם תדיר מחברו והשני מקודש מחברו? הגמרא אינה מכריעה ספק זה, והרמב"ם [7] פוסק: "היה לפניו תדיר ומקודש - יקדים איזה מהן שירצה".
תדיר ושאינו תדיר בקידוש
במסכת פסחים נחלקים בית שמאי ובית הלל איזה ברכה קודמת, האם ברכת היום (קידוש) קודמת או ברכת היין קודמת. בית הלל סוברים שיש להקדים את ברכת היין לברכת היום וזאת מהסיבה של "תדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם" ועל כן יברכו קודם על היין ולאחר מכן יברכו על היום.
דוגמאות נוספות
- טלית ותפילין – מכיוון שטלית נלבשת שבעה ימים בשבוע ותפילין רק שישה ימים, הרי שמדי יום יש להתעטף תחילה בטלית, ורק לאחר מכן להניח תפילין.[8]
- תפילת "רצה והחליצנו" ותפילת "יעלה ויבוא" – מכיוון ש"רצה" מזדמנת מדי שבת ו"יעלה ויבוא" רק בימי חג וראש חודש - אמירת "רצה והחליצנו" קודמת לאמירת "יעלה ויבוא".[דרוש מקור]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- "תָּדִיר וְשֶׁאֵינוֹ תָּדִיר", יהודה דוד אייזנשטיין (עורך), אנציקלופדיה אוצר ישראל, ניו יורק: פרדס, תשי"ב, חלק י, עמוד 226, באתר HebrewBooks
הערות שוליים
- ^ משנה, מסכת הוריות, פרק ג', משנה ו'
- ^ משנה, מסכת זבחים, פרק י', משנה א'
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף צ"א עמוד א'
- ^ רש"י, מסכת זבחים, דף צ"א עמוד א'
- ^ מסכת זבחים, פרק י', משנה ב'
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף צ' עמוד ב'; מסכת מנחות, דף מ"ט עמוד א'
- ^ משנה תורה לרמב"ם, הלכות תמידים ומוספין, פרק ט', הלכה ב'
- ^ ראו קיצור שולחן ערוך י', ב.
27951011תדיר ושאינו תדיר