ברכה שאינה צריכה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ברכה שאינה צריכה
(מקורות עיקריים)
תלמוד בבלי מסכת יומא, דף ע' עמוד א'
משנה תורה ספר אהבה, הלכות ברכות, פרק א', הלכה ט"ו
שולחן ערוך אורח חיים, סימן רט"ו

גרימת ברכה שאינה צריכה הוא איסור הלכתי לפעול במכוון ליצור מצב בו יש לברך ברכה שהיה ניתן שלא לברכה[1]. דוגמה לכך היא אדם שבירך על מאכל מסוים והתכוון בפירוש שלא לפטור מאכל אחר שברכתו זהה, ומחמת כן נתחייב לברך שנית. דוגמה נוספת היא אדם שבכוונה בירך ברכה אחרונה כדי שיזדקק לברך שוב ברכות על המזון שאוכל. וכן אדם שעומד לפני תחילת סעודה, נאסר עליו לברך על מאכל שיפטר בברכת המוציא, כיון שגורם לברכה שאינה צריכה [2]. בחז"ל, שימש הביטוי במשמעות "ברכה לבטלה", אולם בימינו מוענקת משמעות שונה לכל אחד מן הביטויים[3].

טעם האיסור

בדומה ל"ברכה לבטלה", ההסבר הניתן להלכה הוא שהברכה יקרה ומקודשת ביהדות, כאשר נאמרת לצורך מטרתה להוסיף ברכה בעולם, אך כשהיא נאמרת שלא לצורך, היא נעשית דבר קל שאין מכירים בערכו ופוגעת במעמד הברכות כולן.[דרוש מקור]

חומרת האיסור

מקור האיסור לברך ברכה ללא צורך, כלומר ברכה לבטלה או ברכה שאינה צריכה, הוא בתלמוד הבבלי:”כל המברך ברכה שאינה צריכה - עובר משום לא תשא[4] (מסכת ברכות, דף ל"ג עמוד א'), ומכאן שהאיסור נובע מכך שהאדם אומר את שם ה' ללא צורך, ויש בכך משום פגיעה בכבוד ה'. יש הסוברים כי דברי הגמרא הם כפשוטם, ואיסור זה הוא מן התורה[5] אולם לפי מפרשים אחרים אין איסור מן התורה בברכה לבטלה, שכן האדם אינו אומר את שם ה' סתם, אלא כדי לברך את ה'. לדעתם, איסור ברכה לבטלה הוא איסור מדרבנן, והפסוק שהביאה הגמרא כמקור לאיסור זה - אינו אלא אסמכתא.[6]

מקור הדין

מקור הדין שאין לברך ברכה שאינה צריכה, אף שאיננה "ברכה לבטלה" הוא מדברי התלמוד[7] שאמרו שבזמן שכהן גדול היה קורא לפני העם ביום כיפור הוא היה קורא מתוך ספר התורה בחומש ויקרא בפרשת 'אחרי מות', ו"אך בעשור" שבפרשת אמור. את מה שהיה קורא "ובעשור לחודש השביעי" מחומש במדבר, הוא היה קורא בעל פה. בטעם הדבר שאינו מביא ספר תורה אחר וקורא, תירצו שם: רב הונא בר יהודה אמר משום פגמו של ראשון[8], וריש לקיש אמר משום ברכה שאינה צריכה”.

הרמב"ם מתייחס לאיסור זה בחומרא, וסובר שהוא איסור מדאורייתא כנשבע לשקר”כל המברך ברכה שאינה צריכה הרי זה נושא שם שמים לשוא והרי הוא כנשבע לשוא ואסור לענות אחריו אמן” (ספר אהבה, הלכות ברכות, פרק א', הלכה ט"ו)

הרמב"ם צוטט ונפסק להלכה בשולחן ערוך.[9]

גדרי הדין

איסור זה נלמד כחלק מאיסור ברכה לבטלה וחומרתו זהה, אך ישנם מצבים בהם גרימת ברכה שאינה צריכה נעשה לצורך מסוים, ובמקרה כזה הותר לגרום ברכה נוספת. למשל, במקרה שישנו ספק בהלכה, האם ישנו חיוב ברכה, יכול לגרום להתחייב בברכה להינצל מהספק[10]. כמו כן, נחלקו הפוסקים האם כשרוצה אדם לברך ברכות כדי להשלים למאה ברכות יוכל לגרום ברכה שאינה צריכה[11]: דעת השל"ה[12] שבכדי לברך מאה ברכות בשבת מותר אף להניח פירות שהביא לפניו בתוך הסעודה ולאוכלן רק אחרי ברכת המזון כדי להתחייב בברכה אחרונה, אך המגן אברהם[13] דוחה את דבריו וסובר שאסור לגרום ברכה שאינה צריכה בצורה זו, אך מתיר לבקש מבני הבית שיביאו את הפירות אחרי הסעודה. כהוכחה לדבריו, מציין המגן אברהם שמקור הדין הוא מכהן גדול ביום הכיפורים, שביום זה קיים קושי גדול משבת בקיום מאה ברכות. בהמשך דבריו מביא דעה המחמירה יותר ואוסרת אף לבקש שיביאו את הפירות לאחר הסעודה.

נידוי ומלקות

השומע את חברו מברך ברכה שאינה צריכה, חייב לנדותו - כדין כל השומע הזכרת השם לבטלה - ואם לא נדהו הוא עצמו יהא בנידוי[14], וחייבים מלקות - דהיינו מכת מרדות מדרבנן[15] - על ברכה שאינה צריכה[16].

עניית אמן ויציאה ידי חובה

כל המברך ברכה שאינה צריכה אסור לענות אחריו אמן[17], ואין חברו השומע את הברכה יוצא ידי חובתו בברכה זו, כגון מי שאינו אוכל ושותה, ובירך ברכת הנהנין, אין האחרים האוכלים ושותים יוצאים בשמיעתם, מכיון שהיתה ברכה לבטלה[18], אבל אם בשעת הברכה לא היתה לבטלה, אלא שאחר כך נתבטלה הברכה בשוגג או באונס, כגון שנשפך הכוס אחר הברכה וכיוצא, יוצאים האחרים ששמעו[19].

לימוד לתינוקות

מותר ללמד לתינוקות הברכות כתיקונן, ואף על פי שהם מברכים לבטלה בשעת לימוד[20], ואפילו הרב מותר להזכיר השם בברכה כדי ללמדם, שהרי אנו מצווים ללמוד עמהם כדי לחנכם בלימוד התורה ובקיום המצוות[21]; אבל גדול בשעה שלומד הברכות בתלמוד, אומרן בלי הזכרת השם, ולכן מסודרות במשנה כמה ברכות בלי הזכרת השם, אף על פי שהמברך צריך לאמרן בשם ומלכות, כדי שלא יבוא הלומד למכשול שיגרוס אותן כמו שהן[22].

ברכה בהרהור

המברך בהרהור אין בו משום ברכה לבטלה, ש"לא תשא" משמעו בפה, כמו שנאמר: ”וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי”[23] [א].

תיקון הוצאת שם שמים לבטלה

המברך ברכה שאינה צריכה צריך לומר: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", על שהוציא שם שמים לבטלה[24], ואם אמר "ברוך אתה ה'" ועדיין לא אמר "אלהינו", יסיים ויאמר: "למדני חוקיך", שיהא נראה כקורא פסוק: ”בָּרוּךְ אַתָּה ה' לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ”[25], ואין כאן מוציא שם שמים לבטלה[26].

בשאר לשונות

אף המברך ברכה שאינה צריכה בשאר לשונות, שלא בלשון הקודש, עובר משום לא תשא, שדומה לאיסור שבועת שוא שעובר בכל לשון[27] [ב].

כשחוזר ומתפלל

בתפילה, כשחוזר ומתפלל, אין בזה איסור של ברכה שאינה צריכה, שהרי אמרו: ולואי שיתפלל אדם כל היום[28], ומכל מקום מטעמים אחרים אסור להתפלל כשכבר התפלל.

גרם ברכה שאינה צריכה

אפילו אם בשעה שמברך אין הברכה לבטלה, אלא שיכול היה לפטרה בברכה אחרת שמברך, הרי זה גורם לברכה שאינה צריכה - ואסור[29], ולפיכך:

  • הכהן הגדול היה קורא ביום הכפורים בספר תורה בפרשת אחרי מות, וגולל את ספר התורה ומניחה בחיקו, ואחר כך קורא פרשת ובעשור לחדש בעל פה[30], ואינו מביא ספר אחר לקרוא בו, שאז יצטרך לחזור ולברך ברכת התורה, כדין מי שקורא בשני ספרים, ונמצא שגורם לברכה שאינה צריכה, שכשקורא בעל פה נפטר בברכה הראשונה[31] [ג].
  • וכן אם שולחנו ערוך לפניו, ודעתו לילך וליטול ידיו ולאכול, ולקח קודם הנטילה דברים שדעתו לאכלם בתוך הסעודה ומברך עליהם, הרי זה גורם לברכה שאינה צריכה, שהרי אפשר לו לפטרם בברכת הפת[32], וכל שכן המפסיק בדיבור בין ברכה לעשיה, שגורם שתתבטל הברכה הראשונה לגמרי, שבודאי אסור משום ברכה שאינה צריכה[33].

לצורך דברים שבקדושה

נחלקו ראשונים בדין גרימת ברכה שאינה צריכה לצורך דברים שבקדושה:

  • יש אומרים שהדבר אסור, ולכן השומע קדיש, או קדושה, או ברכו בין תפילין של יד לתפילין של ראש, לא יפסיק לענות עם הציבור[34], וכן הלכה[35].
  • ויש אומרים שהדבר מותר, ויפסיק ויענה עם הציבור, ויברך ברכה נוספת על של ראש[36] [ד].

שיטות שלא נפסקו להלכה

הרמ"ע מפאנו[דרוש מקור] סובר שאין כלל איסור לגרום ברכה שאינה צריכה, ודברי הגמרא במסכת יומא נאמרו דוקא לגבי ברכת התורה בקריאת התורה שנתקנה רק משום כבוד הציבור.

קישורים חיצוניים

הוספות

  1. ויש הסובר שאף בהרהור יש בו איסור ברכה לבטלה (פרח שושן או"ח א יד).
  2. ויש המצדד לומר שבלשון לעז, ואפילו בלשון תרגום, אין איסור, ולכן במקום ספק יאמר בלשון תרגום בריך רחמנא וכו' (פני יהושע ברכות יב א).
  3. ויש מהאחרונים הסוברים שדבר זה מחלוקת אמוראים היא, והסובר שהטעם הוא משום פגמו של הספר הראשון, שלא יאמרו חסר הוא (רב הונא בר יהודה שם), חולק וסובר שאין בזה משום ברכה שאינה צריכה, ומותר לחלק המצוה ולברך פעמיים (חמד משה או"ח רמט סק"ה; משכנות יעקב או"ח סז; נשמת אדם ה סק"א), ולדעתם יש ראשונים שסוברים להלכה שמותר לגרום ברכה שאינה צריכה (חמד משה שם, ומשכנות יעקב שם, ונשמת אדם שם, בדעת הרי"ף מגילה יד א מדפי הרי"ף, והרמב"ם עבודת יום הכפורים ג י, ופירוש המשניות שם; משכנות יעקב שם, בדעת רש"י מנחות לו א ד"ה עבירה).
  4. ויש מהפוסקים שכתב שלסוברים שעל של ראש אם לא הפסיק בינתים אינו מברך כלל, ואם הפסיק מברך "על מצות תפילין" בלבד - מותר להפסיק לכתחילה ביניהן לדברים שבקדושה, ולברך אחר כך "על מצות תפילין", שמאחר שיש מצריכים לעולם לברך ברכה זו על של ראש, יש לסמוך עליהם על כל פנים בנוגע לאיסור ברכה שאינה צריכה (סידור הרב, סדר הנחת תפילין).

הערות שוליים

  1. לפרשנות אחרת, ראה מהדורת הרב קאפח למשנה תורה, הלכות תפילה לדוגמה וברכת כהנים, פרק ז, הלכה טז.
  2. מגן אברהם ריא ס"ק ט
  3. https://www.etzion.org.il/he/לג-ברכה-שאינה-צריכה
  4. הכוונה היא לפסוק:”לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹקיךָ לַשָּׁוְאספר שמות, פרק כ', פסוק ו'
  5. רמב"ם הלכות ברכות א טו; שולחן ערוך אורח חיים רטו ד.
  6. תוספות, ראש השנה לג א ד"ה הא; רא"ש מסכת קידושין פרק א סימן מט.
  7. תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף ע' עמוד א'
  8. כלומר, שלא יאמרו שהסיבה שלא קראו בספר הראשון היא משום שהקטע הזה חסר בו.
  9. אורח חיים, סימן רט"ו, סעיף ד'
  10. ביאור הלכה, סימן כ"ה, סעיף ה', ד"ה וטוב .
  11. ראו להלן בקישורים חיצוניים בשיעורו של הרב אליעזר מלמד.
  12. מסכת שבת ספר נר מצוה דיבור המתחיל אסור, הובא במג"א להלן
  13. שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רט"וס"ק ו
  14. רמב"ם שבועות יב ט
  15. עמודי אש, מעון הברכות א
  16. תשובת רב האי גאון בתשובות הגאונים [שערי תשובה] סימן קטו
  17. משנה תורה לרמב"ם, הלכות ברכות, פרק א', הלכה ט"ו; שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רט"ו, סעיף ד'
  18. בית יוסף או"ח ריג; מגן אברהם שם סק"ז
  19. מגן אברהם סק"ז
  20. רמב"ם ברכות א טו; שלחן ערוך או"ח רטו ג
  21. משנה ברורה, סימן רט"ו, סעיף קטן י"ד
  22. מגן אברהם רטו ה
  23. ספר תהלים, פרק ט"ז, פסוק ד'. הלכות קטנות ב קמו; פרי מגדים, בפתיחה להלכות ברכות ב, ואו"ח קפה אשל אברהם סק"א
  24. משנה תורה לרמב"ם, הלכות ברכות, פרק ד', הלכה י', על פי תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, פרק ו', הלכה א'; תוספות ברכות לט א ד"ה בצר; רבנו יונה ברכות; רא"ש ברכות ו כ; שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ר"ו, סעיף ו'.
  25. תהלים קיט יב
  26. רבנו יונה ברכות; רא"ש ברכות; שלחן ערוך אורח חיים.
  27. פרי מגדים או"ח ריט, משבצות זהב סק"ג; שו"ת רבי עקיבא איגר כה; העמק שאלה נג ב
  28. תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כ"א עמוד א'. אור זרוע ב צא.
  29. תוספות, מסכת מנחות, דף ל"ו עמוד א', ד"ה סח; מרדכי מגילה תשצג; המבי"ט א קיז וקפ, ומהרשד"ם או"ח א, בדעת הרמב"ם ברכות יא טז
  30. תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף ס"ח עמוד ב'.
  31. ריש לקיש יומא ע א.
  32. מגן אברהם ריא סק"ט
  33. משנה ברורה, סימן רט"ו, סעיף קטן י"ח.
  34. רא"ש, הלכות קטנות, תפילין טו
  35. שולחן ערוך, אורח חיים, סימן כ"ה, סעיף י'.
  36. שו"ת הרשב"א ה יג

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

ברכה שאינה צריכה29760682