אריסטו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אריסטוטלס)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אריסטו
Αριστοτέλης
אריסטו, פרוטומה משיש, העתק רומי של יצירה מאת ליסיפּוֹס מסביבות 330 לפנה"ס
אריסטו, פרוטומה משיש, העתק רומי של יצירה מאת ליסיפּוֹס מסביבות 330 לפנה"ס
לידה 384 לפנה"ס
פטירה 322 לפנה"ס (בגיל 62 בערך)
זרם האסכולה הפריפטטית, אריסטוטליאניזם
תחומי עניין לוגיקה, מטאפיזיקה, פילוסופיה של המוסר, פילוסופיה פוליטית, פילוסופיה של הנפש, פילוסופיה של המתמטיקה, פילוסופיה של החינוך, אסתטיקה, פילוסופיה של המדע, פיזיקה, ביולוגיה, זואולוגיה
הושפע מ סוקרטס, אפלטון, אמפדוקלס, הרקליטוס, דמוקריטוס
השפיע על כמעט כל הוגה שקם לאחריו בתרבות המערבית

אֲרִיסְטוֹיוונית: Αριστοτέλης, אֲרִיסְטוֹטֶלֶס;[1] 384 לפנה"ס, סטאגירה322 לפנה"ס, כלקיס) היה פילוסוף יווני, מבכירי הפילוסופים של העת העתיקה, ומאבות הפילוסופיה המערבית.

קורות חייו

תבליט המתאר דיאלוג בין אפלטון ואריסטו, מאת לוקה דלה רוביה

אריסטוטלס נולד בסטאגירה שבחצי האי כלקידיקי בשנת 384 לפנה"ס. עיר הולדתו נכבשה על ידי פיליפוס השני בשנת 348 לפנה"ס ונהרסה, אך כאות הוקרה לאריסטו וכחלק משכרו שיקם אותה פיליפוס בהמשך חייו. אביו, ניקומכוס, היה רופא החצר של מלך מוקדון, אמינטס השלישי, וממנו קיבל, ככל הנראה, את ידיעותיו הראשונות בתחום הביולוגיה. בגיל עשר התייתם ממנו והושם בחזקת דודו, פרוקסנוס.

בגיל 17 הגיע לאתונה והיה לתלמיד באקדמיה של אפלטון, ונשאר בה כתלמיד וכמורה במשך 20 שנה. עם מותו של אפלטון, ציפה לרשת את מקומו בניהול האקדמיה, אולם התפקיד ניתן תחת זאת לאחיינו של אפלטון. לאחר מכן עזב את אתונה ועבר לאסיה הקטנה. בשנת 343 לפנה"ס נשכר על ידי מלך מוקדון, פיליפוס השני, כדי לשמש מורה לבנו, אלכסנדר. אריסטו היה מורהו של אלכסנדר במשך שלוש שנים, אך המשיך את הקשר עמו גם אחרי שתקופת הלימוד הסתיימה.

בשנת 335 לפנה"ס שב אריסטו לאתונה וייסד בה מוסד למחקר ולהוראה בליקיאון. בתקופה זו חיבר את רוב כתביו. בדומה לאפלטון, חיבר גם הוא דיאלוגים ספרותיים, אבל אלו לא השתמרו. כתביו שהשתמרו הם חיבורים לא מסוגננים שלא יועדו לפרסום. בשנת 323 לפנה"ס, עם מותו של אלכסנדר, גברה באתונה העוינות כלפי מוקדון ובשל קרבתו לבית המלוכה המקדוני הועלתה נגד אריסטו אשמת כפירה. הוא נמלט מאתונה ועבר לגור בכלקיס – לדבריו, משום שלא רצה שהאתונאים יחטאו פעם נוספת נגד הפילוסופיה (הפעמים הקודמות היו הוצאתו להורג של סוקרטס והגלייתו של אנקסגורס) – ושם נפטר כשנה לאחר מכן. את מקומו בניהול הליקיאון ירש תלמידו, תאופרסטוס.

משנתו

מטאפיזיקה

ערך מורחב – המטאפיזיקה של אריסטו

תלמידי אריסטו אחראים להמצאת המילה מטאפיזיקה (ביוונית - אחרי הפיזיקה). בספר הנקרא "פיזיקה" אריסטו מתאר את ההתנהלות של הטבע והספר עוסק בעיקר במה שאנו קוראים לו היום ביולוגיה. המטאפיזיקה הוא החיבור שבא בסדר הדברים אחרי הפיזיקה ומכאן מקור השם. היא עוסקת על פי אריסטו ב"יש באשר הוא יש" כלומר במאפיינים שיש לכל דבר שקיים בעולם. אריסטו דחה את תורת הצורות של אפלטון, וראה בקיום הדברים הפרטיים הקיום הממשי היחיד. הוא טען כי כל דבר בעולם קיים מתוקף ארבע סיבות שהן למעשה ארבעה סוגים של הסברים; הסיבה החומרית עונה על השאלה "ממה מורכב הדבר" והיא מתייחסת הן לחומר הפיזי שממנו מורכב הדבר והן לחלקים שמהם הוא עשוי. הסיבה החומרית של פסל אדם הבנוי מארד הוא הארד וגם החלקים של הפסל - ראש, יד, עיניים וכו' ; הסיבה הצורנית עונה על השאלה "מה זה להיות הדבר הזה" והיא מתייחסת הן לצורה הפיזית שלו וכן לפעולה שלו שלו בעולם. הצורה של פסל הארד היא פסל וכן היותו יצירת אמנות. באותו אופן הצורה של כיסא היא גם הצורה הפיזית שלו וגם היותו משמש חפץ שיושבים עליו; הסיבה הפועלת עונה על השאלה "מי יצר את הדבר" ומתייחס למי שהביא אותו לידי קיום. הסיבה הפועלת של הבית היא הבנאי; הסיבה התכליתית עונה על השאלה "לאיזו מטרה נוצר הדבר" ומתייחסת למטרה שלשמה הוא קיים. הכיסא נוצר כדי שישבו עליו ולכן זו המטרה שלו.

כחלק מן המטאפיזיקה עסק אריסטו באל ובבריאה והוא טען כי האל לא פועל בעולם, והעולם עצמו לא נברא אלא תמיד היה קיים כפי שהוא. בנוגע ליחסי גוף ונפש טען אריסטו כי קיום הנפש תלוי בפעילות של איברים גופניים. הוא הגדיר אותה כ"צורה" של גוף. לכן הנפש לא שורדת את מות הגוף.

אתיקה

ערך מורחב – האתיקה של אריסטו

על-פי אריסטו, לכל פעולה אותה מבצע האדם יש תכלית שלשמה היא מתבצעת; כל תכלית מובילה לתכלית גבוהה יותר, עד לתכלית העליונה, שאותה זיהה אריסטו עם האושר. האושר, על-פי אריסטו, אינו מושג מסיפוקן המיידי של התאוות - שכן אלו הן זמניות וחולפות, ואילו האושר הוא מצב יציב, הנמשך באופן קבוע - אלא על ידי חיים בהתאם למידות הטובות. את המידות הטובות כולן ראה כשמירה על איזון ראוי בין עודף לבין חוסר של תכונות שונות. האדם הנבון הוא מי שבוחר בעקרון "שביל הזהב" (דרך האמצע) ומשתמש בו כהלכה על ידי שימוש בשיקול דעתו בבחירת מעשיו.

פוליטיקה

ערך מורחב – הפוליטיקה של אריסטו

אריסטו זיהה שלוש צורות משטר חיוביות (מונרכיה, אריסטוקרטיה ודמוקרטיה) ושלוש צורות משטר שליליות (טירניה, אוליגרכיה ואוכלוקרטיה) שמבטאות את ההרס של כל אחת מצורות המשטר החיוביות. צורות המשטר האלה מתחלפות ביניהן באופן מחזורי: העדר שלטון מרוכז מוביל את הציבור להמליך עליו מלך, ולתת בידיו את סמכויות השלטון. אולם כאשר המלך מרכז בידיו יותר מדי סמכויות, הוא הופך לרודן, וכתוצאה מכך נכבדי העם בוחרים להפיל אותו ולהעביר לידיהם את השלטון, כמשטר אריסטוקרטי. כאשר השלטון האריסטוקרטי נשחת ומתנוון, הוא הופך לאוליגרכיה, שהפלתה מובילה את העם לתפוס את השלטון ולכונן דמוקרטיה. לדמוקרטיה נטייה שלה ליפול לידי דמגוגים מצב זה מוביל לכינון מחדש של מלוכה וחוזר חלילה. הסוג הגרוע ביותר של ממשל הוא הטירניה, שם הרצון של השליט הוא החוק ואין מגבלות על שרירות דעתו.

פואטיקה

ערך מורחב – הפואטיקה של אריסטו

בחיבורו "הפואטיקה", אריסטו מנסה לנתח את העקרונות על-פיהם בנויה השירה והמחזאות, ובעיקר מתמקד בטרגדיה. לפי אריסטו, העניין בטרגדיה נוצר מתוך ההתנגשות בין ערכים שונים הסותרים זה את זה, ויוצרים מתיחות מתוך הרצון לראות אותם באים על פתרונם. התרת המתיחות כאשר היא מגיעה לשיאה מביאה לפורקן רגשי, שאותו אריסטו מכנה "טיהור", או ביוונית, "קתרזיס" (κάθαρσις).

כמו כן, אריסטו עומד על ההבדלים בין אמנות המציגה את המציאות כפי שהיא (זרם שאוריפידס היה נציגו הבולט), ואמנות המציגה את המציאות כפי שהיא ראויה להיות (זרם שאייסכילוס היה נציגו הבולט).

לוגיקה

ערך מורחב – הלוגיקה של אריסטו

חיבוריו של אריסטו על הלוגיקה מאוגדים באופן מסורתי כספר אחד, האורגנון.

אריסטו הוא הראשון שניסח את חוקי היסוד של תורת ההיגיון. אריסטו ניסח שלושה חוקי יסוד בלוגיקה והם:

  1. חוק הסתירה: שתי טענות סותרות לא יכולות להיות אמיתיות באותו זמן ומאותה בחינה. לדוגמה: "יורד עכשיו גשם בתל אביב" ו"לא יורד עכשיו גשם בתל אביב" לא יכולות להיות שתיהן אמיתיות ביחד.
  2. כלל השלישי הנמנע: כל טענה היא בהכרח אמיתית או שקרית, ואין אפשרות שלישית. לא תימצא טענה שאיננה שקרית ואיננה אמיתית. לכן "או שיורד גשם או שלא יורד גשם" נכונה בהכרח כיוון שאחת מהחלופות חייבת להיות נכונה.
  3. חוק הזהות: כל דבר זהה לעצמו.

מדע / פיזיקה

ערך מורחב – הפיזיקה של אריסטו

אריסטו עסק רבות גם במחקר מדעי, וכתב על ביולוגיה ואנטומיה של בעלי-חיים שונים, ותאוריות בתחום הפיזיקה, האסטרונומיה והקוסמולוגיה. הוא האמין שבנוסף לחמשת היסודות, אש, מים, אדמה, אוויר ואתר מהם עשוי כל החומר בעולם, קיימת גם נשמה Pneuma שתפקידה להניע את החומר. נשמה צמחית הגורמת לצמחים לצמוח או נשמה של בעל חיים הגורמת לו לחוש רגשות. לפי תאוריה זו גורמי השמיים נעים ולכן בעלי נשמה ומכאן ניתן להוכיח שהם אלים. כמו כן האמין בתאוריית הבריאה הספונטנית כלומר יצורים פשוטים נוצרים מחומר דומם, למשל חרקים נוצרים מאדמה רקובה או צואה וצפרדעים ממים וחום.

כתביו המדעיים של אריסטו הם הספרים המדעיים השיטתיים הראשונים אשר קבעו את היסודות למדע למשך כאלפיים שנה. התאוריה של אריסטו הייתה הבסיס למחקרים שעסקו בתחומי האסטרונומיה והפיזיקה, ומערכת הכוכבים התלמאית (המודל הגאוצנטרי), המבוססת על האסטרונומיה שלו הייתה הבסיס למחקר השמיים, והייתה לאסכולה הבלתי מעורערת עד לתקופתם של קופרניקוס וגלילאו.

להבדיל מהמדע המודרני אריסטו חשב שההסבר הנכון לטבע הוא הסבר תכליתי, הסבר של אירועים ותופעות במונחי התכליות שלשמן הן נעשו. הנחה זו לא מקובלת במדע המודרני המסביר תופעות ואירועים על ידי פניה לסיבות קודמות. אף על פי שלמחקריו המדעיים אין ערך רב כיום, שכן הסתבר שרבים מהם מכילים שגיאות מהותיות, נודעה להם חשיבות רבה בשל תרומתם לביסוס המתודולוגיה המדעית.

מורשתו

השפעתו של אריסטו על הפילוסופיה הייתה עצומה, והוא נחשב אחד מהפילוסופים החשובים ביותר בכל הזמנים. בימי הביניים, היה הפילוסוף היווני הראשי שכתביו השתמרו ונקראו בתרבות המערב. כה רבה הייתה ההערכה אליו, עד שכונה בפשטות "הפילוסוף", ללא שיהיה צורך לפרט למי הכוונה. בעיקר הייתה רבה השפעתו על הגותו של הרמב"ם בספרו "מורה הנבוכים" ועל תומאס אקווינס שניסה לשלב את התפיסות האריסטוטליות בסכולסטיקה הנוצרית. האסכולה הפריפטטית שנוסדה על ידי אריסטו ומורכבת מתלמידיו נחשבת לממשיכת דרכו והינה משמעותית בעולם הפילוסופיה עד ימינו.

אריסטו והיהדות

כאמור, גם הפילוסופים היהודים למדו את דברי אריסטו והושפעו ממנו. לפי טענה פופולרית אך לא מבוססת בימי הביניים, אריסטו למד את תורתו מחכמי היהודים הקדמונים. בספר ילקוט מעם לועז[2] מובאת אגרת שאריסטו כביכול כתב בסוף ימיו לאלכסנדר מוקדון, בה הוא חזר בו מכל דעותיו הקודמות (בנוגע לבריאת העולם, הישארות הנפש, השגחה פרטית וכו') וכי לאחר שהתווכח עם "חכם מחכמי ישראל", אימץ את האמונה היהודית, ושאילו היה יכול לקבץ את כל ספריו אשר הופצו ברחבי העולם היה "שורפם באש בל יישאר אחד". מדובר בכתב מזויף שאינו של אריסטו, המכיל אמרה של סוקרטס שאינה מיוחסת ליהדות[דרושה הבהרה][3].

אריסטו זכה להתייחסות נרחבת בספרי הפילוסופיה היהודית. רבים מגדולי הפילוסופים היהודיים למדו את תורתו ושיבחו אותו מאוד.

הרמב"ם הקדיש לאריסטו התייחסות נכבדת ורחבה בכתביו, והחשיבו ליחיד שממנו ניתן ללמוד בכל מה שקשור לעניינים ש"מתחת לירח", כלומר לענייני העולם הגשמי.[4] במכתב שכתב לרבי שמואל אבן תבון המתרגם של ספר מורה נבוכים כותב הרמב"ם: ”דעת אריסטו היא תכלית דעת האדם מלבד מי שנשפע עליהם השפע האל-הי עד שישיגו אל מעלת הנבואה אשר אין מעלה למעלה ממנה”[5]. הוא מכנה אותו "ראש הפילוסופים"[6]. גם רבי יצחק עראמה מצטט פעמים רבות בספריו את דבריו של אריסטו ומכנהו "ראש הפילוסופים". המהר"ל מפראג עושה שימוש רב במונחים הפילוסופיים של אריסטו.

לעומתם, רבים מחכמי ישראל הביעו בכתביהם התנגדות לתורתו של אריסטו ולדעותיו, בטענה שהוא הסתמך על ההקשה השכלית בלבד, ועם ישראל יודע יותר מזה בזכות התורה והנבואה. הרמב"ן מתבטא עליו בפירושו לתורה ”היווני אשר הכחיש כל דבר זולתי המורגש לו, והגיס דעתו לחשוב - הוא ותלמידיו הרשעים - כי כל ענין שלא השיג אליו הוא בסברתו איננו אמת”[7]. טענה כזו טוען גם בספר הכוזרי [8]. יש לציין שגם הרמב"ם, שמקבל את דעותיו ברוב הנושאים, מסתייג וחולק על דעתו בקדמות העולם, כפי האמונה היהודית בבריאה[9].

רבי מנחם מנדל משקלוב הביא מדברי רבו הגר"א שגינה את אריסטו וכך הוא כותב ”אספרה אל חוק דבר אחד אשר שמעתי מפיו הקדוש, כאשר ישבתי לפניו ונתגלגל לפניו הענין של החכם אריסט״ו. ואמר רבינו הגאון שודאי הוא שהיה אריסט״ו כופר מהתחלה ועד סוף. שאלו בא לפני הייתי מראה לו סיבוב החמה והלבנה עם כוכביהם מאירים על השולחן הזה כאשר יאירו ברקיע השמים, ואיך היה מכחיש בדעתו לומר שהעולם מתנהג על פי טבע. וכי היה מהנמנע לשמעון הצדיק שהיה בדורו להראות לו נפלאות רבות מגבורת השם יתברך, אלא שהיה אריסט״ו יודע את בוראו ומתכוון למרוד בו. ובאמת נרתעתי לאחורי בשמעי הדברים האלו יצאו מפורשים מפיו הקדוש והטהור, אף הוא השיב אמריו לי, מה התמהון הזה, על ידי שם אחד הייתי עושה כל זה, והגאונים שאחר זמן הגמרא ידעוהו גם כן”[10]

כתביו בתרגום עברי

ספרים עיקריים אחדים של אריסטו ראו אור בסדרת "ספרי מופת פילוסופיים" של הוצאת מאגנס. רובם הודפסו במהדורות חוזרות, וחלקם תוקנו ושופרו במהדורות חדשות.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • שמואל שקולניקוב ואלעזר וינריב, פילוסופיה יוונית: אריסטו, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1998.
  • זאב בכלר, פילוסופיית המדע של אריסטו, סדרת האוניברסיטה המשודרת, 1992.
  • יהודה לנדא, השתוקקות החומר לצורה במחשבת אריסטו, הוצאת אוניברסיטת תל אביב - הפקולטה למדעי הרוח, 1972.
  • יהודה לנדא, מבוא למטפיזיקה ולפילוסופיית הטבע של אריסטו, סדרת האוניברסיטה המשודרת, 1988.
  • קנת מק'ליש, אריסטו, סדרת הפילוסופים הגדולים, תרגם אמיר צוקרמן, הוצאת ידיעות אחרונות, 2001.
  • שלמה אבינרי, רשות הרבים: שיחות על מחשבה מדינית, הוצאת ספרית הפועלים, 1966
  • מוריי ברומברג, ד"ר ג'יי גרין, ד"ר בראתר ק. ג'יימס, רוברט ליפטון, מאה אנשי מדע, תל אביב: הוצאת הדר, 1967, עמ' 31–33
  • David Ross, Aristotle. Methuen &co. Reprinted 1971

קישורים חיצוניים

תרגומי יצירותיו:

הערות שוליים

  1. ^ הגיית השם ביוונית: אריסטוטלס, במלעילהטעמה בהברה השנייה מהסוף).
  2. ^ פרשת יתרו, עמוד תקי"ב במהדורת וגשל. האגרת צוטטה ספר שלשלת הקבלה ומשם בסדר הדורות.
  3. ^ אריסטו חייו, תורתו ויצירתו מעובד על פי אוצר ישראל לי"ד איזנשטיין
  4. ^ שו"ת פאר הדור, מכון ירושלים, סי' קמ"ג
  5. ^ שו"ת פאר הדור סימן קמג
  6. ^ מורה נבוכים, חלק א, פרק ה
  7. ^ ויקרא פרק טז פסוק ח
  8. ^ מאמר ראשון, סב-סז
  9. ^ מורה נבוכים, חלק ב, פרק יג והלאה
  10. ^ הקדמת רבי מנחם מנדל משקלוב לביאור הגר"א למסכתות אבות ואבות דרבי נתן ומסכתות קטנות, שקלוב ה'תקס"ד.


פילוסופיה
תחומים
אונטולוגיהאסתטיקהאפיסטמולוגיהאתיקהלוגיקהמטאפיזיקהמטאפילוסופיהמטא-אתיקהפילוסופיה פוליטיתפילוסופיה של ההיסטוריהפילוסופיה של החינוךפילוסופיה של הלשוןפילוסופיה של המדעפילוסופיה של המתמטיקהפילוסופיה של הנפשפילוסופיה של הפסיכולוגיהתאולוגיהפילוסופיה של המשפטפילוסופיה של המוזיקהפילוסופיה של הקולנוע
זרמים/אסכולות
דאואיזםהאסכולה הפיתגוראיתהאסכולה האלאטיתהאסכולה האטומיסטיתמוהיזםלגליזםנטורליזםהאסכולה הפריפטטיתהאסכולה הסטואיתהאסכולה הציניתנאופלאטוניזםהאסכולה האפיקוראיתקונפוציאניזםסכולסטיקהרציונליזםאמפיריציזםאקזיסטנציאליזםפילוסופיה של הדיאלוגנאו-קונפוציאניזםפנומנולוגיהפילוסופיה אנליטיתפרגמטיזםפוסט-סטרוקטורליזםפילוסופיה בודהיסטיתפילוסופיה הינדואיסטיתפילוסופיה ג'ייניסטיתפילוסופיה יהודית
אישים בולטים
פילוסופים של העת העתיקה לאו דזהקונפוציוסתאלספיתגורסהרקליטוסמו דזההבודההפרמנידספרוטגורסדמוקריטוססוקרטסאפלטוןאריסטוזנון מקיטיוןטימון מפליוספירון מאליספלוטינוססון דזהמנציוסשו'ן קואנגג'ואנג דזהנגרג'ונה
פילוסופים של ימי הביניים שנקרהאוגוסטינוסג'ון סקוטוס אריגנהאבן סינאאבן רושדג'ו שידוגןתומאס אקווינסויליאם איש אוקאם
פילוסופים מודרניים ניקולו מקיאווליתומאס הובספרנסיס בייקוןרנה דקארטברוך שפינוזהגוטפריד לייבניץג'ון לוקג'ורג' ברקלידייוויד יוםז'אן-ז'אק רוסועמנואל קאנטג'רמי בנת'םגאורג וילהלם פרידריך הגלג'ון סטיוארט מילארתור שופנהאוארסרן קירקגורקרל מרקספרידריך ניטשה
פילוסופים בני המאה ה-20 גוטלוב פרגהג'ון דיואיאדמונד הוסרלברטראנד ראסללודוויג ויטגנשטייןמרטין היידגררודולף קרנפקרל פופרקרל המפלז'אן-פול סארטרחנה ארנדטעמנואל לוינססימון דה בובוארוילארד ואן אורמאן קווייןאלבר קאמיג'ון רולסתומאס קוןז'יל דלזמישל פוקויורגן הברמאסז'אק דרידהמרתה נוסבאוםג'ודית באטלר
מונחים
מונחים בסיסיים אינסוףאמת ושקראפוסטריוריאפריורידיאלקטיקההנחהזמןחומר ורוחחוק הזהותטוב ורעישותכשל לוגילוגוסמהותמציאותסיבתיותערךפרדוקסצדקתכונהיום הפילוסופיה העולמי
תאוריות/תפיסות אגואיזם אתיאוניברסליזםאימננטיותאינטואיציוניזםאמנה חברתיתבחירה חופשיתבעיית הראוי-מצויהבעיה הפסיכופיזיתדאונטולוגיהדואליזםנהנתנותהוליזםהיסטוריציזםהרצון לעוצמההשכל הפועלטיעון השפה הפרטיתכשל נטורליסטילוגיציזםמטריאליזםמוניזםמונאדהמכניזםנטורליזם מטאפיזיניהיליזםנומינליזםסובייקטיביזםסוליפסיזםספקנותעל-אדםעשרת הכבליםפוזיטיביזםפטליזםפנאנתאיזםפנתאיזםהפרא האצילהצו הקטגוריהקוגיטוריאליזםרדוקציוניזםרלטיביזםתועלתנותתערו של אוקאם
פורטל פילוסופיה