טיוטה:הכתרת שאול למלך
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
| ||
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית. |
מעשה הכתרת שאול למלך על ידי שמואל הנביא, מובא בספר שמואל א' פרקים ח' וט'.
נסיבות בקשת העם משמואל למנות עליהם מלך
כאשר הזקין שמואל מינה תחתיו את שני בניו, יואל ואביה, לשופטים על ישראל, אשר ישבו בבאר שבע אך הם לא הלכו בדרכו של אביהם.
הביקורת על בני שמואל
כפי שמתואר בנביא בני שמואל לא הלכו בדרכי אביהם,
ולא הלכו בניו בדרכיו, ויטו אחרי הבצע, ויקחו שוחד, ויטו משפט,
. אך הגמרא במסכת שבת (דף נ"ו עמוד א') אומרת
לא חטאו בני שמואל אלא לא הלכו בדרכי אביהן שהיה מחזר בכל מקומות ישראל ושופטן בעריהן והם לא עשו כן כדי להרבות שכר לחזניהן ולסופריהם
.
ויש המסבירים[1] שאמנם תחילה רק נטו אחרי הבצע להרבות שכר לחזניהם ולסופריהם, אך לאחר מכן לקחו שוחד, ולאחר מכן הטו משפט, כי עבירה גוררת עבירה[2].
ישיבתם בבאר שבע
יש אומרים[3] ששמואל הושיבם בבאר שבע כדי שישפטו הרחוקים ממנו, אך יש אומרים[4] ששמואל מינם על מנת לסובב בכל ערי ישראל כמנהגו, אך הם ישבו בבאר שבע, ולא די שלא סבבו בערי ישראל כאביהם, אלא ישבו בבאר שבע שהיא בקצה ארץ ישראל, כדי להרבות שכר לחזניהם ולשופטיהם.
בקשת זקני העם משמואל למנות עליהם מלך
בעקבות כך, זקני ישראל התקבצו אל שמואל לעירו רמתים צופים, וטענו בפניו
הנה אתה זקנת, ובניך לא הלכו בדרכיך, עתה שימה לנו מלך לשופטנו ככל הגוים.
נחלקו חז"ל מי אמר לשופטנו ככל הגויים, יש אומרים שזקני ישראל הם שאמרו לשופטנו ככל הגויים, ויש אומרים שלא הזקנים אמרו כן אלא עמי הארץ שבהם קלקלו ואמרו ככל הגויים.
נבואת שמואל על בקשת המלך
בקשת זקני העם היתה רעה בעיני שמואל,
וירע הדבר בעיני שמואל כאשר אמרו תנה לנו מלך לשופטנו.
ושמואל העביר את דברי העם אל ה' והתפלל על הנבואה.
ה' התגלה אל שמואל ואמר לו לקיים את בקשת העם, בתוספת תוכחה קשה על הבקשה, ועל ישראל בכלל.
שמע בקול העם לכל אשר יאמר אליך, כי לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם: ככל המעשים אשר עשו מיום העלתי אותם ממצרים ועד היום הזה, ויעזבוני ויעבדו אלהים אחרים, כן המה עושים גם לך.
אך אמר לשמואל להזהיר את העם על משפט המלך.
הבעייתיות שבבקשת ההמלכה
על אף שנצטוו ישראל למנות עליהם מלך בכניסתם לארץ ישראל, בקשת העם למלך הייתה רעה בעיני שמואל ובעיני ה', מפני מספר סיבות,
- ששאלוהו שלא בעונתו, כי כל זמן שישראל שמרו מצוותיו של ה' לא היו צריכים מלך שילחם להם, כי ה' הנהיגם בדרך ניסית, ובקשת המלך הייתה חוסר באמונה בהשגחת ה' עליהם.
- ששאלוהו בתערומת, מכיוון שביקשו מלך שישפוט אותם, אף על פי ששמואל עדיין היה חי, היה בזה תערומת על הנהגתו של שמואל.
- שביקשו לעבוד עבודה זרה, שביקשו מלך שינהיגם שלא על פי התורה, אלא על פי רצונו, ואז יוכלו לעזוב את ה', ולעבוד עבודה זרה.
אזהרת שמואל על משפט המלך
כפי שאמר לו ה' שמואל הזהיר את העם על משפט המלך,
ויאמר זה יהיה משפט המלך אשר ימלוך עליכם, את בניכם יקח ושם לו במרכבתו, ובפרשיו, ורצו לפני מרכבתו: ולשום לו שרי אלפים, ושרי חמשים, ולחרוש חרישו, ולקצור קצירו, ולעשות כלי מלחמתו, וכלי רכבו: ואת בנותיכם יקח, לרקחות, ולטבחות, ולאופות: ואת שדותיכם ואת כרמיכם וזיתכם הטובים יקח, ונתן לעבדיו: וזעריכם וכרמיכם יעשור, ונתן לסריסיו ולעבדיו: ואת עבדיכם ואת שפחותיכם ואת בחוריכם הטובים ואת חמוריכם יקח, ועשה למלאכתו: צאנכם יעשור, ואתם תהיו לו לעבדים:
וכן הזהירם שכאשר יזעקו לה' מפני מלכם, לא יענם ה'.