מונורייל
מוֹנוֹרֵייל או רכבת חד־פסית[1] (באנגלית: Monorail) היא רכבת עירונית הנעה על גבי קורה הנתמכת על ידי עמודים תומכים.
הגדרת המונורייל
המונורייל נוסע על קורות בטון או פלדה בפישוק כשהאחיזה נעשית באמצעות צמיגים. הקורות מסוגלות לתת רמת גמישות מסוימת להתפתלויות והתעקלויות – הן מסוגלות ליצור עקומה ברדיוס של 45 עד 60 מטר. הקורות עליהן נוסעת המונורייל נתמכות על ידי עמודים בגובה של בין 6.5 ל־12 מטר מעל הקרקע. בסיאטל, הקורות מרובעות בעובי של 1.219 מטר והן מונחות במרחק של כ־24 מטר האחת מהשנייה, כאשר ישנם זוג קורות עבור רכבות המגיעות בכיוונים מנוגדים. יש אף המרחיבים את ההגדרה לכל מסילה עילית על עמודים וכוללים אף רכבות הנתלות בגבן (בדומה לרכבל) על גבי מסילה עילית המונפת על עמודים ולא רק לרכבות הרוכבות על מסילת המונורייל.
יתרונות
- המונורייל העירוני יכול להגיע למהירות של עד כ־80 קמ"ש.
- המונורייל נוסע במפלס שונה מכלי רכב הנמצאים בכבישים ולכן לא יכול להיווצר מצב של תאונה.
- המונורייל כרוך סביב הקורות באמצעות הגלגלים ולכן לא סביר מצב שבו המונורייל תרד מהפסים.
- המונורייל מונע על ידי מערכת חשמלית בלתי מזהמת.
- למונורייל צמיגי גומי ולכן הוא שקט יותר מרכבת.
- תפעול המונורייל הוא אוטונומי, ללא נהג.[2]
חסרונות
- המונורייל דורש מסלול משלו.
- המסוט, מתקן המטה כיוון רכבות ממסלול למסלול, תמיד ישאיר מסלול אחד תלוי בין שמים לארץ. מונורייל הנע על מסלול זה בטעות יכול לרדת מהפסים ואף ליפול מספר מטרים לקרקע.
- במרבית המדינות אין תקנים מיוחדים עבור העמודים התומכים ולכן נוטים לייצר עמודים אלו על פי שיטות הקניין.
- נוסעים אינם יכולים לצאת מהמונורייל בשעת חירום עקב גובהו הרב.
- עלות התקנתו ותפעלו של המונורייל גבוהה מזו של רכבת קלה.
בישראל
בישראל אין מערכת רכבות מונורייל אף שהוצע לשלב מונורייל במסלול קצר בין פרויקט שער העיר[3] ו"מתחם האלף" הנמצאים בראשון לציון.
בשנות ה-60 היו הצעות להתקין מונורייל בתל אביב.[4]
בפברואר 2016 הצהירה עיריית ראשון לציון כי תקדם מערכת הסעה מתוצרת חברת Sky Cube מדרום קוריאה הכוללת קרוניות קטנות המונעות בחשמל (דגמי הקרוניות מאפשרים בין ארבעה נוסעים בישיבה לכ־20 נוסעים בישיבה ובעמידה) הנעות במהירות של עד 50 קמ"ש מעל מסילה עילית שגובהה כ־5 מטרים בדומה למסילות המונורייל במסלול שאורכו יהיה בין 3–5 ק"מ בין תחנת הרכבת ראשון לציון – משה דיין ומבני "שער העיר" המתוכננים לצידה אל "מתחם האלף" הסמוך.[5] על פי המשוער יימשך זמן הקפת מסלול של כ־5 ק"מ בקרוניות כ־10 דקות ומערך הקרוניות המרבי יוכל לשנע עד כ־6,000 נוסעים בשעה. יש לציין כי גם קווי הרכבת הקלה המתוכננים לעבור בראשון לציון, נועדו גם הם לעבור בקרבת המתחמים הללו.
מקומות שבהם קיים מונורייל
- ג'קסונוויל
- טוקיו
- אוסקה
- נהה
- צ'יבה
- מחוז אאיצ'י
- סאו פאולו (בבנייה)
- לאס וגאס
- דובאי
- קואלה לומפור
- שאנגחאי
- סיאטל
- לאס וגאס
- ניוארק
- אנהיים
- סקרמנטו
- סיאטל
- סטפורדשייר
- מומבאי
- דאיגו
- סינגפור
- אשגבאט
- מוסקבה
- וופרטל
- דרזדן
- סרגוסה
- בולוניה
- מקסיקו סיטי (Aerotrén – בנמל התעופה)
- דיסלדורף (Sky Train – בנמל התעופה)
- בנגקוק
- קהיר (בבנייה)
- פורט הרקורט (בתכנון)
- ריאד (בתכנון)
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: מונוריל |
- מונורייל, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
- עזרא ריבליס, רכבת על „רגל” אחת, על המשמר, 7 ביולי 1961
- איך נוסע המונורייל?, באתר אנציקלופדיה אאוריקה
הערות שוליים
- ^ רַכֶּבֶת חַד־פַּסִּית במילון תחבורה יבשתית (תשע"ב), באתר האקדמיה ללשון העברית
- ^ מירב מורן, ללא נהג: כך אפשר יהיה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, באתר גלובס, 21 באפריל 2015
- ^ נעמה ריבה, שער העיר הגרנדיוזי של ראשון לציון בכניסה הדרומית לאיילון, באתר Xnet, 26 בדצמבר 2012
- ^ בודקים הקמת רכבת חד־פסית, על המשמר, 30 בנובמבר 1961
- ^ ynet, צפו: מעלית אופקית תיקח אתכם מהרכבת לעבודה, באתר ynet, 18 בפברואר 2016
אמצעי תחבורה | ||
---|---|---|
חלליים | מעבורת חלל • חללית • רכב הנחיתה הירחי • רכב הנדידה הירחי • תרמיל ריחוף | |
אוויריים | ||
ממונעים | מטוס (מטוס סילון • מטוס קרב • מטוס מנהלים • מטוס מטען • מטוס קל • מטוס דו-כנפי) • מסוק • ספינת אוויר • צפלין • תרמיל ריחוף | |
לא ממונעים | כדור פורח • דאון • מצנח רחיפה • גלשן אוויר | |
ימיים | ||
ממונעים | אונייה (מכלית • מכלית נפט • אוניית צובר • אוניית נוסעים • משחתת • נושאת מטוסים) • סירת מנוע • אופנוע ים • יאכטה • צוללת (צוללת גרעינית) • מעבורת (נחתת) • רחפת • ואפורטו | |
לא ממונעים | מפרשית (דאו) • גלשן רוח • סירה (סירת הצלה • קיאק • קאנו • גונדולה) • רפסודה • חסקה • אַרְבָּה • בוצית • ג'ונקה • אוניית מפרשים • אוניית קיטור | |
יבשתיים | ||
מכוניות | מכונית מיקרו • מכונית מיני • סופרמיני • משפחתית • משפחתית גדולה • מונית • ניידת משטרה • גראן טוריסמו • מכונית משוריינת • מיניוואן • אמבולנס • קרון מתים • קלנועית • מכונית ספורט • רודסטר • קבריולה • מכונית-על | |
רכבות | רכבת מהירה • רכבת פרוורית • רכבת בין-עירונית • רכבת נוסעים דו-קומתית • רכבת קלה • רכבת תחתית • מונורייל • פוניקולר • רכבל • חשמלית • גונדולה • קטר • קרון | |
אוטובוסים | אוטובוס מפרקי • אוטובוס קומתיים • אוטובוס נמוך-רצפה • מיניבוס • אוטובוס תלמידים • טרוליבוס • מערכת אוטובוסים מהירה | |
דו-גלגלי ממונע | אופנוע • קורקינט ממונע • קטנוע • רכינוע | |
רכבי שטח | טרקטור • ג'יפ • SUV • טרקטורון • באגי • תומקאר • גארדיום • אוונגרד • שלג (אופנוע שלג • חתול שלג • מפלסת שלג) • רכב קרבי משוריין (טנק • נגמ"ש • שריונית • זחל"ם) • ציוד מכני הנדסי (דחפור • מחפר • יעה אופני • מיני-מעמיס • מחפרון • מפלסת) | |
משאיות | טנדר (מטענית) • מסחרית (ואן) • טיולית • כבאית • משאית עפר • משאית סמי-טריילר • פול-טריילר • רכבת כבישים | |
מונעים בכוח אדם | אופניים (אופני טנדם • חד-אופן • אופנוח • תלת-אופן) • קורקינט • גלגיליות • סקייטבורד • אפריון • ריקשה • מגלשיים • עגלת תינוק | |
מונעים בכוח בהמה | כרכרה • מרכבה • מזחלת • קוודריגה • דיליז'נס • עגלה • קרון |
37049216מונורייל