רכינוע

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רכינוע או סגוויי
Segway
Segwaygreen.jpg
מאפיינים כלליים
שנות ייצור 20012020
דין קיימן מדגים את הרכינוע
דגם x2 המותאם לנסיעה בשטח לא סלול

רכינוע[1] או סֶגְווֵייאנגלית: Segway) הוא כלי תחבורה בעל שני גלגלים, סוג של רכב חשמלי, אשר הומצא על ידי דין קיימן (שגם ייסד את ארגון FIRST) ונחשף לראשונה בדצמבר 2001. האקדמיה ללשון העברית בחרה לקרוא לסגוויי בשם "רכינוע"[2], בשל תכונתו לנוע בהתאם לכיוון הרכינה של הגוף - רכינה קדימה תניע אותו קדימה ולהפך. זאת חרף העובדה שמדובר בשם מסחרי של מוצר ספציפי, ולא במילה באנגלית.

הרכינוע מייצב את עצמו באופן רציף באמצעות מחשבים ומנועים הנמצאים בבסיסו. על מנת לנוע קדימה, על המשתמשים להישען קדימה, בעוד תנועה לאחור מושגת באמצעות הישענות אחורה. הרכינוע מונע על ידי מנועים חשמליים המביאים אותו למהירות של עד 20 קילומטר לשעה.

היסטוריה

חברה עצמאית

הסגוויי שכונה בתחילת הדרך סגווי PT ולאחר מכן HT, הוא בעצם פיתוח של ה-iBOT - כיסא גלגלים המאזן את עצמו, שפותח באוניברסיטה הציבורית של פלימות' באנגליה, בשיתוף עם כמה חברות טכנולוגיות[3]. הפטנט הראשון נרשם בשנת 1994 והוענק בשנת 1997, ובעקבותיו באו אחרים, כולל פטנט שהוענק בשנת 2001[4]. קצת לפני השקת הסגוויי, פורסם ספר שהדליף פרטים לגביו, כולל פרטים מדויקים לגבי ההמצאה, הפיתוח והמימון שלו. מה שהוביל לספקולציות בנוגע למוצר ולחשיבות שלו. הממציא ג'ון דואר העלה השערה שזו תהיה המצאה חשובה יותר מהאינטרנט[5]. פרק בסדרה סאות' פארק הוקדש להייפ בנוגע לסגוויי מעט לפני שהמוצר הושק. סטיב ג'ובס צוטט באומרו כי "מדובר בעניין בסדר גודל של השקת המחשב האישי (ולאחר מכן חזר בו). המוצר הושק ב-3 בדצמבר 2001, לאחר חודשים רבים של יחסי ציבור. היחידות הראשונות שנרכשו נשלחו לקונים בתחילת שנת 2002[6].

חברת בת

חברת Ninebot תעשיות, סטרטאפ הממוקם בבייג'ינג בתחום הרובוטיקה התחבורתית, הודיעה באפריל 2015 כי רכשה את סגוויי לאחר גיוס של כ-80 מיליון דולר מחברות שיאומי ו-Sequoia Capital[7]. ביוני 2016 החברה השיקה את המיני-פרו סגוויי, גרסה קטנה יותר של קטנוע עם איזון עצמי[8].

הפסקת הייצור

ביוני 2020, Ninebot, הבעלים של המותג סגוויי, הודיעה שהיא תפסיק לייצר את המוצר הדו-גלגלי המתאזן בהתאם לכיוון הרכינה של גוף הרוכב עליו.

מספר קטן יחסית של 140,000 יחידות נמכר במהלך ימי חייו של המותג, ומתוך המכירות חברת סגווי עשתה רווח חברה קטן של אחוז וחצי בלבד[9].

ישנם מספר גורמים שיכולים היו להביא לשיקול של הפסקת הייצור: מחיר גבוה יחסית ליחידה ($5,000 בעת השקת המוצר), עקומת הלמידה של מציאת הדרך לאיזון בעת רכיבה על הסגוויי, דבר שהוביל לתאונות רבות, בין היתר של ידוענים, למשל האתלט האמריקאי יוסיין בולט, ג'ורג' ווקר בוש והבעלים של חברת סגוויי בעצמו, ג'ימי הסלדן[10]. בספטמבר 2010, הסלדן, שהיה הבעלים של סגוויי, נהרג בתאונה בעת שרכב על סגוויי באחוזתו שבבריטניה. הסלדן שהיה אז בן 62 ככל הנראה נהרג בעקבות איבוד שליטה בעת הרכיבה ונפילה מצוק אל נהר שעבר בשטח האחוזה שלו. הסלדן, בנוסף לבעלות על החברה, היה מעורב גם בעסקאות הקשורות בביטחון, והוגדר במקום ה-395 ברשימת עשירי העולם של הסאנדיי טיימס[11]. בעוד שהסגוויי נשאר פופולרי בעיקר בקרב תעשיות האבטחה והתיירות, קורקינטים ממונעים נהיו פופולריים יותר לצורכי תנועה אישית[9].

הטכנולוגיה

הרעיון אשר עומד בבסיסו של הרכינוע הוא מנגנון האיזון אשר שומר על הנוסע יציב ומאוזן כל הזמן. המנגנון פועל בטכנולוגיה של ייצוב דינמי, המדמה את פעולת ההליכה האנושית (כך האדם נמצא בזווית אך לא נופל). המנגנון כולל חמישה גירוסקופים ושני חיישני שיפוע, אשר קוראים תנועות גוף ביחס לקרקע בקצב של 100 פעמים בשנייה. לכלי אין דוושות או ידיות האצה ובלימה, וכדי להאיץ קדימה צריך להטות את הגוף קדימה, והטיית הגוף לאחור, תאט את הרכינוע עד כדי עצירה מוחלטת. בעזרת הכידון אפשר לנוע לצדדים. הכלי גם בעל יכולת להסתובב סביב צירו, כלומר, אין צורך במרחב נוסף על מנת לבצע פנייה. (בדגמים מתקדמים, על הנוסע להישען בכיוון אליו הוא מעוניין לפנות והרכינוע יבצע סיבוב לכיוון זה).

הדגם הנפוץ של הרכינוע כונה i2 החל משנת 2006 ומתאים לנסיעה עירונית על מדרכות ומקומות צרים. דגם אחר, המכונה x2, רחב יותר ובעל צמיגים גדולים ורחבים, ומו

שימוש ברכינוע

מכירות בעולם ובישראל

הרכינוע לא הגשים את התקוות הגדולות שנתלו בו. עד מרץ 2008, נמכרו בעולם 23,600 כלי רכינוע - הרבה פחות מתחזית המכירות שפורסמה עם תחילת שיווקו של הכלי. בישראל נמכרו עד אותה עת למעלה מ-250 כלים[12]. בנמל התעופה בן-גוריון משתמשים ברכינוע לצורך פיקוח והגעה זריזה ממקום למקום ברחבי טרמינל 3.

אתרי תיירות מפעילים סיורי רכינוע מאורגנים, ביניהם: בנמל יפו, חיפה, זכרון יעקב, בהרצליה, בקיסריה, בפארק הירקון בתל אביב, באילת, נתניה, במושב אלוני הבשן שברמת הגולן ובטיילת ארמון הנציב בירושלים.

חוקיות בישראל

  • חובה על הרוכב לחבוש קסדה.
  • על גיל הרוכב להיות מעל 16.
  • משקל הרוכב צריך להיות בין 45 ל-117 ק"ג.
  • ניתן לנוע במקומות המיועדים להולכי רגל (כלומר אסור לנסוע בכביש, למעט חציית כבישים).


  • המהירות המקסימלית המותרת במקומות המיועדים להולכי רגל היא 13 קמ"ש.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכינוע בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ רְכִינוֹעַ, באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ מילים על גלגלים, באתר האקדמיה ללשון העברית, 9 ביוני 2012
  3. ^ Steve Kemper, Code Name Ginger: The Story Behind Segway and Dean Kamen's Quest to Invent a New World, Harvard Business School Press, 2003, מסת"ב 978-1-57851-673-5. (באנגלית)
  4. ^ Personal mobility vehicles and methods (באנגלית), נבדק ב-2020-06-26
  5. ^ Heilemann, John (2001-12-02). "Breaking News, Analysis, Politics, Blogs, News Photos, Video, Tech Reviews". Time (באנגלית אמריקאית). ISSN 0040-781X. נבדק ב-2020-06-26.
  6. ^ Segway - About Segway - Who We Are - Segway Milestones, web.archive.org, ‏2009-03-18
  7. ^ Beijing-based Ninebot Acquires Segway, Raises $80M From Xiaomi And Sequoia, TechCrunch (באנגלית)
  8. ^ Segway launches $1,000 self-balancing scooter you can control like a drone from your phone, VentureBeat, ‏2016-06-01 (באנגלית)
  9. ^ 9.0 9.1 Mark Wilson, Exclusive: Segway, the most hyped invention since the Macintosh, ends production, Fast Company, ‏2020-06-23 (באנגלית)
  10. ^ Segways scrapped after two decades of high-profile falls, www.abc.net.au, ‏2020-06-23 (באנגלית)
  11. ^ סוכנויות הידיעות, צחוק הגורל: בעלי חברת סגוויי, ג'ימי הסלדן, נהרג בתאונת סגוויי, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2010-09-27
  12. ^ גיל מלמד, מקרטע, "מעריב", עסקים שישי, 14 במרץ 2008.


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0