שבת פרה
פרשת פרה
|
---|
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר.
זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל. |
ספר במדבר, פרק י"ט |
שבת פרה היא השבת בה קוראים בתורה את פרשת פרה, אחת מארבע פרשיות, והיא שבת לפני שבת החודש. פרשת פרה עוסקת בטהרה מטומאת מת על ידי אפר פרה אדומה.
קריאת פרשת פרה
שורש התקנה
חכמים תיקנו לקרוא בשבת שלפני שבת החודש את פרשת פרה העוסקת בטהרה מטומאת מת על ידי אפר פרה אדומה, כהכנה לחג הפסח, ועל שם כך מכונה השבת "שבת פרה".
בטעם התקנה כותב המשנה ברורה:
"השלישית היא פרשת פרה אדומה, והיא בשבת שקודם פרשת החודש, שכן היה שריפתה במדבר סמוך לניסן, כדי להזות בה את ישראל באפר החטאת מיד אחר הקמת המשכן, כדי שיהיו טהורים ויוכלו לעשות הפסח בזמנו, לכך קורין פרשה זו להתפלל לפניו יתברך שגם עלינו יזרוק מים טהורים במהרה"
האם חיובה מן התורה
יש מן הראשונים[1] האומרים שקריאת פרשת פרה חיובה מן התורה[2], ודעה זו אף נפסקה בשולחן ערוך[3]. אולם יש החולקים בטענה שאין שום רמז בתורה על כך[4].
האחרונים כתבו כמה מקורות לחיוב מהתורה[5], ביניהם:
- מהפסוק "זאת חוקת התורה אשר צווה ה' לאמור", לומדים שיש מצוה לומר ולקרוא את הפרשה[6].
- מכך שנאמר בפרשה "לחוקת עולם" בכפילות, נלמד שיש דין חוקת עולם בפרשה זו בקריאתה[7].
- מצד החיוב "זכור את אשר הקצפת את ה' אלקיך במדבר"[8], ומפני שפרשת חטא העגל מדברת בגנותו של עם ישראל, תקנו לקרוא את פרשת פרה המכפרת על מעשה העגל[9].
סדר הקריאה וההפטרה
מוציאים שני ספרי תורה, ובאחד קוראים לפי סדר הפרשות, ובשני קוראים למפטיר בפרשת חקת מתחילת הפרשה עד "תטמא עד הערב" (ספר במדבר, פרק י"ט).
מפטירים בספר יחזקאל את הפטרת "וזרקתי עליכם מים טהורים...", מתחילים בספר יחזקאל, פרק ל"ו, פסוק ט"ז ומסיימים למנהג הספרדים בפסוק ל"ו, והאשכנזים מוסיפים עוד שני פסוקים עד פסוק ל"ח. ההפטרה עוסקת בטיהורו הרוחני של עם ישראל על ידי הקב"ה.
מהלכות הקריאה
לדעת הסוברים שחיוב הקריאה מהתורה, יש להקפיד לבוא למקום שיש בו מנין על מנת לשמוע את הקריאה[10]. ומי שלא יכול, יקרא את הפרשה בנגינות כראוי[11], כמו כן לדעות אלו יש להקפיד שלא יעלה קטן למפטיר[12]. נשים פטורות משמיעת פרשת פרה גם לשיטה זו[13].
בקריאת פרשת פרה יש צורך לשמוע כל מילה מהחזן, ואין להקל אז ללמוד דברים אחרים, גם מה שמותר בדרך כלל בעת קריאת התורה (כגון קריאת שנים מקרא ואחד תרגום וכדומה)[14].
אם סיים בעל הקורא במקום ב'תטמא עד הערב' ב'הגר הגר בתוכם לחקת עולם', צריך לחזור ולקרוא מתחילת הפרשה, ואם כבר גלל את הספר יחזור ויברך שוב לפני הקריאה הנוספת[15], ויש אומרים שרק אם ברך ברכה שלאחריה צריך לחזור ולברך[16]. אם החסיר פסוק, אם זה עד הפסוק "ולגר הגר בתוכם לחוקת עולם", אינו חוזר, ואם זה מ"הנוגע במת לכל נפש אדם" והלאה, חוזר[17].
אם שכחו ולא קראו פרשת פרה, לדעת הרבה אחרונים משלימים אותה בשבת החודש, ומוציאים בו שלושה ספרי תורה, בראשון קוראים בפרשת השבוע, בשני פרשת פרה, ובשלישי פרשת החודש, ומפטירין בהפטרת פרשת החודש, וכן פסק רבי עובדיה יוסף[18][19].
יוצר לשבת פרה
בחלק מקהילות אשכנז נהוג לומר בשבת זו יוצרות וקרובות מפיוטי רבי אלעזר הקליר, הסדר המופיע בסידורים הוא כדלהלן:
יוצר
- אום אשר בך דבוקה
- יקרה והרבה תמימה
- אופן - כבודו יתרומם ויתהדר
- זולת - אשרי כל חוסי בך
קרובות
- מגן - אצולת אומן
- מחיה - ממרה חוקה גזר
- קדושתא - קפאון חוק אלפת היקר
- אמרתי אחכמה והיא רחוקה - בראשי החרוזים חתום "אלעזר בירבי קליר".
- אצורה ומופרשה
- אמרה סנונה וצרופה
- סילוק - אין לשוחח עוצם נפלאותיך
בשונה משבת שקלים ושבת החודש לשבת פרה אין פיוטי שבעתא בתפילת מוסף, בסידור אוצר התפילות מופיע פיוט גם למוסף של שבת זו, מיוסד על הפסוק "אלקים הבין דרכה והוא ידע את מקומה" (ספר איוב, פרק כ"ח, פסוק כ"ג). כמו כן בסידור זה מופיע גם פיוט נוסף לפני הסילוק, "אצילי עם עולי גולה", בראשי החרוזים חתום "אלעזר בירבי קיליר".
ראו גם
קישורים חיצוניים
- הערך שבת פרה, באתר ויקישיבה.
- פרשת פרה, באתר דעת.
- שיעורים לפרשת פרה, באתר קול הלשון.
- סגולות שבת פרה, באתר הידברות.
- שבת פרה, באתר ערכים.
- יוצר לשבת פרה, באתר ספריא.
- מוסף לשבת פרה, בסידור אוצר התפילות, באתר היברובוקס.
- רבי שלמה קלוגר, קהלת יעקב, לשבת פרה, באתר אוצר החכמה
הערות שוליים
- ^ תוספות ר"י החסיד לברכות יג א.; תוספות הרא"ש שם; ריטב"א מגילה יז ב.
- ^ לשיטה זו החיוב מהתורה הוא לקרוא פעם בשנה, אך השבת המיוחדת לכך היא מתקנת חכמים
- ^ אורח חיים, סימן קמ"ו, סעיף ב', ואורח חיים, סימן תרפ"ה, סעיף ז'
- ^ מגן אברהם תרפה; פרי חדש קמו; ביאור הגר"א תרפה
- ^ ראו עוד בפורום אוצר החכמה
- ^ עבודת ישראל לפרשת פרה.
- ^ ערוך השולחן אורח חיים תרפה סעיף ז.
- ^ ספר דברים, פרק ט', פסוק ז'
- ^ המלבי"ם, ארצות החיים, ארץ יהודה סימן א סעיף קטן ד'; רבי דב בעריש וידנפלד, שו"ת דובב מישרים, חלק ב סימן מג
- ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תרפ"ה, סעיף ז'
- ^ רמ"א שם
- ^ קיצור שולחן ערוך קמ סעיף ג
- ^ מועדים וזמנים חלק ב סימן קפח
- ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן קמ"ו, סעיף ב'
- ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן קל"ז, סעיף ה'
- ^ משנה ברורה שם.
- ^ שם במשנה ברורה
- ^ שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן נב
- ^ ראה עוד בשיעורו של הרב יצחק רצאבי כאן
חגים ומועדים | ||
---|---|---|
מועדים מהתורה | שבת • ראש השנה • יום הכיפורים • סוכות • שמיני עצרת • פסח • שביעי של פסח • שבועות • חול המועד • אסרו חג | |
מועדים מדרבנן ומנהג | הושענא רבה • שמחת תורה • חנוכה • ט"ו בשבט • פורים • פסח שני • ל"ג בעומר • ט"ו באב | |
ימים מיוחדים | יום כיפור קטן • ראש חודש • עשרת ימי תשובה • פורים קטן • כ' סיון • ספירת העומר • ימי בין המצרים • חודש אלול | |
תעניות ציבור | צום גדליה • עשרה בטבת • תענית אסתר • י"ז בתמוז • תשעה באב | |
שבתות מיוחדות | שבת מברכים • שבת שובה • שבת שירה • שבת שקלים • שבת זכור • שבת פרה • שבת החודש • שבת הגדול • שבת חזון • שבת נחמו | |
ימים טובים של קהילות | פורים שני• י"ט כסלו • מימונה • סהרנה | |
חגי ישראל ומועדיו | ||
---|---|---|
חגים מהתורה | ראש השנה • יום הכיפורים • סוכות • שמיני עצרת • ערב פסח • פסח • שביעי של פסח • פסח שני • שבועות • חול המועד | |
חגים מדרבנן או מסורת | אסרו חג • הושענא רבה • שמחת תורה • חנוכה • ט"ו בשבט • פורים • ל"ג בעומר • ט"ו באב | |
ימים מיוחדים | שבת • ראש חודש • חודש אלול • עשרת ימי תשובה • פורים קטן • ראש השנה למלכים ולרגלים • ספירת העומר • בין המצרים | |
תעניות חובה | צום גדליה • עשרה בטבת • תענית אסתר • י"ז בתמוז • תשעה באב | |
תעניות אחרות | יום כיפור קטן • תענית בכורות • כ' בסיוון • שובבי"ם • תענית בה"ב • תעניות גשמים • ז' באדר | |
שבתות מיוחדות | שבת מברכים • שבת שובה • שבת שירה • שבת שקלים • שבת זכור • שבת פרה • שבת החודש • שבת הגדול • שבת חזון • שבת נחמו | |
מועדי עדות | יום שמחת כהן • סיגד • י"ט כסלו • פורים שני • בסיסה • סהרנה • מימונה • תענית כ' בסיוון | |
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.