תחנת הרכבת ראש העין – צפון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
ראש העין – צפון
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 13 בספטמבר 2003
מיקום
מיקום בסמוך למחלף קסם, מצפון לראש העין
אתרים סמוכים מחלף קסם, תל אפק
מידע על התחנה
שירות רכבות הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון
רציפים 4
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת ראש העין – צפון היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל בפאתי העיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך למחלף קסם. התחנה משרתת את האוכלוסייה במרחב הסובב – תושבי העיר ראש העין, כפר קאסם, אורנית והיישובים ממזרח ומצפון המתנקזים לתחנה דרך כביש 5 וכביש 444.

בשנת 2020, תוך כדי משבר מגפת הקורונה והשבתת התחבורה הציבורית, במסגרת פרויקט המסילה המזרחית פורק מקטע המסילה הצפוני לתחנה עד לאזור צומת חמד. המקטע פורק כדי לאפשר הנחתן של 4 מסילות בתוואי ולהתגבר על פערים בגאומטריה של המסילות הקיימות.

לתחנה מתוכנן להתווסף לתחנה רציף רביעי וכל רציפי התחנה יוארכו ל-350 מטרים. בתצורה זו שני הרציפים המזרחיים ישרתו את קווי נוסעים של המסילה המזרחית והשניים המערביים ישרתו את קו הנוסעים של לולאת השרון.

היסטוריה

תחנת ראש העין צפון, יולי 2020

הקמת התחנה החלה במאי 2002[1], כחלק מפרויקט מסילת השרון[2]. בחודשים הראשונים להפעלתה, התחנה כללה מבנה זמני[3]. במהלך 2003 נבנה אולם הנוסעים של התחנה והוא נפתח רשמית ב-13 בספטמבר של אותה שנה. כמו כן הוכשר בסמוך לתחנה מגרש חנייה. עד שנת 2019 עוברו בה רכבות לרעננה והחל מ-2020 לתחנת הרכבת הרצליה ונוצרה מסילה טבעתית סביב ערי דרום השרון[4]. את מבנה התחנה תכננה האדריכלית בת-שבע שרמן. התחנה מחופה לבני טרה קוטה אדומות ומעוטרת בפסים אופקיים אפורים. גג המבנה מתכתי ומקומר ובחזיתו מגדל שעון המשמש לחדרי מכונות וחשמל.

מוטיבים אדריכליים דומים – לבנים אדומות ומגדל שעון – מופיעים גם בתחנת הרכבת יוספטל שתוכננה על ידי אותו משרד[5].

ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[6]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[7].

מבנה התחנה

לתחנה רציף צד אחד ושני רציפי היציאה מהתחנה אפשרית רק מצידה המזרחי הסמוך לרציף 1. בין הרציפים מקשר מעבר תת-קרקעי. רציף מס' 3 פועל המקשר בין רציף מס' 4

,

שירות הרכבות בתחנה

  • תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.
קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה


קווי אוטובוס לתחנה

בקרבת התחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יוצאים עוברים מספר קווי אוטובוס לראש העין, פתח תקווה, יישובי האזור, אריאל ויו"ש.

הקווים במסוף מופעלים על ידי חברות תנופה, אלקטרה-אפיקים, מטרופולין וקווים.

קו מפעיל מסלול הערות נוספות
2 אפיקים רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - כפר קאסם
4 רכבת ראש העין צפון - פארק תעשייה אפק - כפר קאסם [8]
19 תנופה רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - אורנית, מסוף - מועדון ספורט - מרכז היישוב - בית וגן
20 רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - שערי תקווה - אלקנה - עץ אפרים
21 רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - אלקנה - עץ אפרים
38 אפיקים רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - פארק תעשייה אפק [9]
67 מטרופולין רכבת ראש העין צפון - חורשים - מתן - ירחיב - נירית [9]
71 אפיקים רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, רמבם - שבזי - מצפה אפק - פסגות אפק [10]
72 רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, נווה אפק - פסגות אפק [10]
73 רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, רמבם - צהל - גבעת טל - פסגות אפק [10]
74 רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, צהל - גבעת הסלעים - אביב - מצפה אפק - גבעת טל [10]
78 תנופה רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - ברוכין - עלי זהב - פדואל
83/83א אפיקים פתח תקווה - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - ג'לג'וליה - שדי חמד
100 תנופה רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - פארק תעשייה אפק - מסוף אורנית - אריאל
152 פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון - קדומים
183 אפיקים פתח תקווה - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - כפר ברא - חורשים - מתן - ירחיב - נירית
188 תנופה בני ברק - פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון
189 בני ברק - פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון - עמנואל
276 מטרופולין רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין - אלעד
285 תנופה תל אביב-יפו - ציר ז'בוטינסקי - פתח תקווה - מחלף ירקון - רכבת ראש העין צפון - פארק תעשייה אפק - אורנית - שערי תקווה - אלקנה - עץ אפרים

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דליה טל, ‏שפונדר תקים את תחנת הרכבת ראש העין ב-20 מיליון ש', באתר גלובס, 5 במאי 2002
  2. ^ אביעד שר שלום, ‏קוראים לה תחנת ראש העין, אבל הנהנית תהיה מועצת דרום השרון, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
  3. ^ ענת ג'ורג'י, קו הרכבת לכפר סבא נפתח - אך דרכי הגישה לתחנה החדשה עדיין לא נסללו, באתר הארץ, 11 באפריל 2003
  4. ^ דניאל סלגניק, קו הרכבת רעננה – הרצליה צפוי להיפתח בתחילת שנת 2020 באתר צומת השרון, 2 באוקטובר 2019
  5. ^ נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
  6. ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
  7. ^ שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל
  8. ^ הקו מתוזמן עם זמני הגעת הרכבת ופועל מרבית שעות היום
  9. ^ 9.0 9.1 הקו פועל בשעות העומס בלבד ומתוזמן עם זמני הגעת הרכבת
  10. ^ 10.0 10.1 10.2 10.3 הקו מתואם עם זמני הגעת הרכבת


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39821444תחנת הרכבת ראש העין – צפון