תחנת הרכבת ראש העין – צפון
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 13 בספטמבר 2003 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בסמוך למחלף קסם, מצפון לראש העין | ||||
אתרים סמוכים | מחלף קסם, תל אפק | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון | ||||
רציפים | 4 | ||||
|
תחנת הרכבת ראש העין – צפון היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל בפאתי העיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך למחלף קסם. התחנה משרתת את האוכלוסייה במרחב הסובב – תושבי העיר ראש העין, כפר קאסם, אורנית והיישובים ממזרח ומצפון המתנקזים לתחנה דרך כביש 5 וכביש 444.
בשנת 2020, תוך כדי משבר מגפת הקורונה והשבתת התחבורה הציבורית, במסגרת פרויקט המסילה המזרחית פורק מקטע המסילה הצפוני לתחנה עד לאזור צומת חמד. המקטע פורק כדי לאפשר הנחתן של 4 מסילות בתוואי ולהתגבר על פערים בגאומטריה של המסילות הקיימות.
לתחנה מתוכנן להתווסף לתחנה רציף רביעי וכל רציפי התחנה יוארכו ל-350 מטרים. בתצורה זו שני הרציפים המזרחיים ישרתו את קווי נוסעים של המסילה המזרחית והשניים המערביים ישרתו את קו הנוסעים של לולאת השרון.
היסטוריה
הקמת התחנה החלה במאי 2002[1], כחלק מפרויקט מסילת השרון[2]. בחודשים הראשונים להפעלתה, התחנה כללה מבנה זמני[3]. במהלך 2003 נבנה אולם הנוסעים של התחנה והוא נפתח רשמית ב-13 בספטמבר של אותה שנה. כמו כן הוכשר בסמוך לתחנה מגרש חנייה. עד שנת 2019 עוברו בה רכבות לרעננה והחל מ-2020 לתחנת הרכבת הרצליה ונוצרה מסילה טבעתית סביב ערי דרום השרון[4]. את מבנה התחנה תכננה האדריכלית בת-שבע שרמן. התחנה מחופה לבני טרה קוטה אדומות ומעוטרת בפסים אופקיים אפורים. גג המבנה מתכתי ומקומר ובחזיתו מגדל שעון המשמש לחדרי מכונות וחשמל.
מוטיבים אדריכליים דומים – לבנים אדומות ומגדל שעון – מופיעים גם בתחנת הרכבת יוספטל שתוכננה על ידי אותו משרד[5].
ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[6]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[7].
מבנה התחנה
לתחנה רציף צד אחד ושני רציפי היציאה מהתחנה אפשרית רק מצידה המזרחי הסמוך לרציף 1. בין הרציפים מקשר מעבר תת-קרקעי. רציף מס' 3 פועל המקשר בין רציף מס' 4
שירות הרכבות בתחנה
- תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קווי אוטובוס לתחנה
בקרבת התחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יוצאים עוברים מספר קווי אוטובוס לראש העין, פתח תקווה, יישובי האזור, אריאל ויו"ש.
הקווים במסוף מופעלים על ידי חברות תנופה, אלקטרה-אפיקים, מטרופולין וקווים.
קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
2 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - כפר קאסם | ♿ |
4 | רכבת ראש העין צפון - פארק תעשייה אפק - כפר קאסם | ♿[8] | |
19 | תנופה | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - אורנית, מסוף - מועדון ספורט - מרכז היישוב - בית וגן | |
20 | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - שערי תקווה - אלקנה - עץ אפרים | ||
21 | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - אלקנה - עץ אפרים | ||
38 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - פארק תעשייה אפק | ♿[9] |
67 | מטרופולין | רכבת ראש העין צפון - חורשים - מתן - ירחיב - נירית | [9] |
71 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, רמבם - שבזי - מצפה אפק - פסגות אפק | ♿[10] |
72 | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, נווה אפק - פסגות אפק | ♿[10] | |
73 | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, רמבם - צהל - גבעת טל - פסגות אפק | ♿[10] | |
74 | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין, צהל - גבעת הסלעים - אביב - מצפה אפק - גבעת טל | ♿[10] | |
78 | תנופה | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - מסוף אורנית - ברוכין - עלי זהב - פדואל | |
83/83א | אפיקים | פתח תקווה - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - ג'לג'וליה - שדי חמד | ♿ |
100 | תנופה | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - פארק תעשייה אפק - מסוף אורנית - אריאל | |
152 | פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון - קדומים | ||
183 | אפיקים | פתח תקווה - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - כפר ברא - חורשים - מתן - ירחיב - נירית | ♿ |
188 | תנופה | בני ברק - פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון | |
189 | בני ברק - פתח תקווה - מחלף ירקון - מחלף קסם - רכבת ראש העין צפון - קרני שומרון - עמנואל | ||
276 | מטרופולין | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - ראש העין - אלעד | |
285 | תנופה | תל אביב-יפו - ציר ז'בוטינסקי - פתח תקווה - מחלף ירקון - רכבת ראש העין צפון - פארק תעשייה אפק - אורנית - שערי תקווה - אלקנה - עץ אפרים |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת ראש העין צפון באתר רכבת ישראל
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
הערות שוליים
- ^ דליה טל, שפונדר תקים את תחנת הרכבת ראש העין ב-20 מיליון ש', באתר גלובס, 5 במאי 2002
- ^ אביעד שר שלום, קוראים לה תחנת ראש העין, אבל הנהנית תהיה מועצת דרום השרון, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
- ^ ענת ג'ורג'י, קו הרכבת לכפר סבא נפתח - אך דרכי הגישה לתחנה החדשה עדיין לא נסללו, באתר הארץ, 11 באפריל 2003
- ^ דניאל סלגניק, קו הרכבת רעננה – הרצליה צפוי להיפתח בתחילת שנת 2020 באתר צומת השרון, 2 באוקטובר 2019
- ^ נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
- ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
- ^ שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל
- ^ הקו מתוזמן עם זמני הגעת הרכבת ופועל מרבית שעות היום
- ^ 9.0 9.1 הקו פועל בשעות העומס בלבד ומתוזמן עם זמני הגעת הרכבת
- ^ 10.0 10.1 10.2 10.3 הקו מתואם עם זמני הגעת הרכבת
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|
39821444תחנת הרכבת ראש העין – צפון