תחנת הרכבת רינתיה
מבנה התחנה התפעולית רינתיה | |||
מידע על הבנייה | |||
---|---|---|---|
חנוכת התחנה | מלחמת העולם הראשונה | ||
סגירת התחנה |
כתחנת נוסעים ב-1933 כתחנה תפעולית בסוף שנות ה-90 | ||
מיקום | |||
מיקום | מזרחית למושב רינתיה | ||
קואורדינטות | 32°02′31″N 34°56′09″E / 32.041815°N 34.935714°E | ||
מידע על התחנה | |||
|
תחנת הרכבת רינתיה (בערבית: رنتيّة, רנתיה, באנגלית: Rantiya) היא תחנת רכבת היסטורית על המסילה המזרחית. התחנה שכנה בקטע המסילה בין לוד לראש העין, בפאתי המושב רינתיה ובסמוך למושבים גבעת כ"ח ובני עטרות.
היסטוריה
התחנה הוקמה על ידי הטורקים במהלך מלחמת העולם הראשונה במסגרת הנחת המסילה מעפולה דרך טולכרם, ראס אל עין (כיום ראש העין), לוד אל באר שבע וממנה אל חצי האי סיני כחלק מהמאמץ המלחמתי נגד הבריטים. התחנה הוקמה ליד הכפר הערבי רנתיה ככל הנראה לצרכים תפעוליים. לאחר כיבוש ארץ ישראל בידי הבריטים, שירתה התחנה את תושבי הכפר (במרחק קצר ממנה, קרוב יותר למושבה וילהלמה, הייתה נקודת עצירה נוספת) במסגרת הקו חיפה - לוד - קנטרה שהופעל על ידי הרכבת המנדטורית. שירות הרכבות בתחנות הופסק ב-1933[1] והתחנה הטורקית נהרסה ולא נותרו ממנה שרידים. עם פתיחת הקו מחיפה דרך תל אביב לירושלים בתחילת שנות ה-50 שימשה התחנה כתחנת רכבת תפעולית לצורך מפגשי רכבות ובמקום הוקם מבנה דו קומתי ששימש את עובדי התחנה. באותן שנים נסללה שלוחה מהתחנה לכיוון דרום-מזרח, על בסיס התוואי של מסילה צרה (762 מ"מ) שהוקמה על ידי הבריטים בשלהי מלחמת העולם הראשונה,[2] אל מחצבות באזור המושבים טירת יהודה וברקת, מהן הוסעו ברכבות משא חומרי גלם לבנית נמל אשדוד. בשנות ה-60 נפסק השימוש בשלוחה ועם הזמן היא נהרסה לחלוטין, אך תחנת רינתיה המשיכה לשמש כתחנה תפעולית עד לסגירת קו הרכבת לירושלים בשנות ה-90. לאחר שדרוג המקטע הדרומי של המסילה המזרחית בשנים 2002–2003, נשארה במקום מסילה בודדה, כך שלמעשה גם התחנה התפעולית אינה קיימת עוד ובמקום נותר רק מבנה התחנה התפעולית.
תוכניות עתידיות
במסגרת פיתוח מסילות הרכבת ותכנון מחדש של המסילה המזרחית נשקלת הפעלתה מחדש של התחנה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- מיכאל יעקובסון: תמונות ומידע על התחנה וסביבתה הקרובה באתר 'חלון אחורי', 12.11.12
הערות שוליים
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|
33349730תחנת הרכבת רינתיה