פגישת יהושע עם המלאך
פגישת יהושע עם המלאך היא פגישה שהתקיימה סמוך לעיר יריחו, טרם כיבושה[1], בין יהושע בן נון לשר צבא ה' שבא לחזקו לקראת המלחמה בעמי כנען. על פי חז"ל היה זה בליל י"ז בניסן ב'תפ"ט[2].
תוכן הפגישה
ספר יהושע מתאר את המפגש בקצרה: ”(יג) וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הֲלָנוּ אַתָּה אִם לְצָרֵינוּ:(יד) וַיֹּאמֶר לֹא כִּי אֲנִי שַׂר צְבָא ה' עַתָּה בָאתִי וַיִּפֹּל יְהוֹשֻׁעַ אֶל פָּנָיו אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ וַיֹּאמֶר לוֹ מָה אֲדֹנִי מְדַבֵּר אֶל עַבְדּוֹ:(טו) וַיֹּאמֶר שַׂר צְבָא ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו קֹדֶשׁ הוּא וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן:”.
תוכנה המפורט של הפגישה מתואר בחז"ל בכמה אופנים:
שיטת רבי אבא בר פפא
בגמרא[3] פירש רבי אבא בר פפא ששליחות המלאך הייתה להזהירו על שביטלו ישראל תורה. כשראה יהושע את המלאך, פקד עליו לומר האם הוא מהכנענים או מבני ישראל, אך המלאך ענה: "לא, כי אני שר צבא ה'" ודיווח לו על רצון ה' להחריב את העולם[2]. כשנשאל המלאך אם החורבן יבוא בשל ביטול קרבן התמיד של בין הערביים אתמול או על ביטול התורה היום ענה המלאך "עתה באתי", כלומר, על ביטול התורה שהתרחש היום. בנוסף, ציווה על יהושע להוריד את נעליו לאות אבל על ביטול התורה[2].
שיטת רבי חנינא בר יצחק
לפי שיטה זו, המובאת בבראשית רבה, פרשה צ"ז, פסקה ג', המלאך בא כדי לסייע בכיבוש הארץ[4]. פירוש דבריו "עתה באתי" לשיטה זו הוא, הצעה של המלאך ללוות את עם ישראל ולהגן עליהם, זאת לאחר סירובו של משה רבינו לליווי המלאך שנכפה לאחר חטא העגל כתחליף לליווי ה'[5]. יהושע נפל על פניו כאות לקבלת מרותו של המלאך[4]. בנוסף, ציווה על יהושע להוריד את נעליו מפאת קדושת המקום, שהרי, כפי שאמר המלאך קודם לכן, ה' נמצא במקום שבו נמצא המלאך.
הסבר דעת מקרא
בדעת מקרא[6] מובא הסבר שלפיו המלאך בא להדריך את יהושע כיצד לפעול לכיבוש יריחו, ודבריו מופיעים בפרק הבא בכתוב:
וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל: (ג) וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים: (ד) וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים לִפְנֵי הָאָרוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת: (ה) וְהָיָה בִּמְשֹׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר יָרִיעוּ כָל הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ וְעָלוּ הָעָם אִישׁ נֶגְדּוֹ:
— יהושע פרק ו פסוקים ב-ה
זהות המלאך
במדרשי חז"ל, כאשר מובא הביטוי שר צבא ה' (שהוא הכינוי שכינה את עצמו המלאך) הוא מוזכר בסמוך למלאך מטט, ולעיתים גם למלאך מיכאל, שמזוהה עם מטט[7].
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ ספר יהושע, פרק ה', פסוק י"ג
- ^ 2.0 2.1 2.2 אליהו רבה יח ד"ה פעם אחת הייתי
- ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף ס"ג עמוד ב'
- ^ 4.0 4.1 מדרש תנחומא משפטים י
- ^ ראו ספר שמות, פרק ל"ג, פסוק ט"ו
- ^ ליהושע ה, י"ד ד"ה עתה באתי
- ^ למשל, פרקי היכלות לט ב
ספר יהושע | ||
---|---|---|
הכניסה לארץ | מעבר הירדן • שליחת המרגלים ליריחו • ברית המילה בגלגל • מעמד הר גריזים והר עיבל • מפגש יהושע עם המלאך • תקנות יהושע בן נון | |
כיבוש הארץ | מלחמת יריחו • מלחמות העי • מעל עכן וענישתו • ברית הגבעונים • מלחמת מלכי הדרום • שמש בגבעון דום • מלחמת מלכי הצפון | |
חלוקת הארץ לשבטים | נחלת שבט ראובן • נחלת שבט גד • נחלת שבט יהודה • נחלת שבט מנשה • נחלת שבט אפרים • נחלת שבט בנימין • נחלת שבט שמעון • נחלת שבט זבולון • נחלת שבט יששכר • נחלת שבט אשר • נחלת שבט נפתלי • נחלת שבט דן • ערי הלויים • ערי המקלט | |
סיום ספר יהושע | מזבח שניים וחצי השבטים • נאום יהושע • הברית בשכם | |
דמויות בספר יהושע | יהושע בן נון • רחב • עכן בן כרמי • אדני צדק • הוהם מלך חברון • דביר מלך עגלון • יפיע מלך לכיש • פראם מלך ירמות • הורם מלך גזר • יבין מלך חצור • כלב בן יפונה • אלעזר הכהן • עתניאל בן קנז • עכסה • אדני בזק |
34154500פגישת יהושע עם המלאך