ברכת תשובה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ברכת הרוצה בתשובה היא הברכה החמישית בתפילת שמונה עשרה, לאחר ברכת חונן הדעת ולפני ברכת סליחה. בתלמוד נאמר[1] שברכת הרוצה בתשובה נתקנה לאחר ברכת חונן הדעת, משום שכך הוא הסדר בפסוק ”ולבבו יבין ושב...” (ישעיהו, ו', י').

הברכה משתייכת לקבוצת ברכות הבקשה הנאמרות באמצעה של התפילה. עניינה הוא בקשה מן האל לסיוע בחזרתו בתשובה של כלל עם ישראל אל ה'.

נוסח הברכה

”הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ,
(בנוסח איטליה ורומניא מוסיפים: וְדַבְּקֵנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ)
וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ,
וְהַחֲזִירֵנוּ (בנוסח רומניא אומרים במקום והחזירנו: וַהֲשִׁיבֵנוּ) בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה.”

משמעות הברכה

הברכה כוללת בקשות על תיקונו של עם ישראל בשלשה מישורים: תורה, עבודה - תפילה, ותשובה - על ידי קיום המצוות. על ידי שלשה דברים אלו ניתן להתקרב לה' ולהידבק בו.

בשתי הבקשות הראשונות, מתארים את ה' כמלך ואב. אין הכוונה שה' הוא אב ביולוגי שלנו, אלא הוא המקום שממנו כל בני האדם נוצרו, הוא ברא אותם. לכן הם מחויבים כלפיו וצריכים לחזור בתשובה[2].

הבקשה השלישית מבקשת תשובה "שלמה" - מכיוון שתחילת התשובה צריכה להיעשות על ידי האדם עצמו מתוך רצון לתיקון, והשלמתה נעשה בעזרת האל. ישנם כמה פירושים למושג "תשובה שלמה". הרמב"ם[3] מבאר שכשמזדמן לאדם לעשות שוב את החטא שחטא בו, והתאווה והיצר לעשות את החטא חזקים כמו בזמן עשיית החטא, ובכל זאת נשמר מלעשות את החטא - זוהי תשובה שלמה.

הברכה חותמת בכך שה' רוצה בתשובתם וקרבתם של בני האדם, ולכן הוא עוזר להם ומעודד אותם לחזור בתשובה.

הערות שוליים


הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0