אה"מ ברהאם (1914)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אה"מ ברהאם
HMS Barham
אה"מ ברהאם באמצע שנות ה-30
אה"מ ברהאם באמצע שנות ה-30
אה"מ ברהאם באמצע שנות ה-30
תיאור כללי
סוג אונייה אוניית מערכה
צי הצי המלכותי הבריטי
דגל הצי דגל הצי המלכותי הבריטי
סדרה קווין אליזבת
ציוני דרך עיקריים
הוזמנה 1912
תחילת הבנייה 24 בפברואר 1913
הושקה 31 בדצמבר 1914
תקופת הפעילות 19 באוקטובר 191525 בנובמבר 1941 (26 שנים)
אחריתה הוטבעה על ידי הצוללת הגרמנית U-331
מידות
הֶדְחֶק סטנדרטי: 32,590 טון, מקסימלי: 33,260 טון
אורך 196.2 מטר
רוחב 27.6 מטר
שוקע 10.2 מטר
נתונים טכניים
מהירות 24 קשרים
גודל הצוות 1,016 איש
טווח שיוט 14,446 ק"מ במהירות 10 קשר
הנעה 24 דוודים המזינים 4 טורבינות בהספק 56,000 כוחות סוס
צורת הנעה 4 מדחפים
אמצעי לחימה
שריון שריון עיקרי – 330 מ"מ
שריון סיפון – 25–76 מ"מ
צריחי תותחים – 279–330 מ"מ
ברבטות – 178–254 מ"מ
מגדל הניווט – 330 מ"מ
חימוש 8 תותחי Mk I BL‏ 15 אינץ' (381 מ"מ)/42 קליבר
16 תותחי Mk XII‏ 6 אינץ' (152 מ"מ)/45 קליבר
2 תותחי נ"מ QF‏ 3 אינץ' (76 מ"מ)
4 צינורות טורפדו 21 אינץ' (533 מ"מ)

אה"מ ברהאם הייתה אחת מחמש אוניות המערכה מסדרת קווין אליזבת שנבנו עבור הצי המלכותי במהלך שנות ה-1910 המוקדמות. היא הושלמה במהלך מלחמת העולם הראשונה ב-1915, היא שובצה לצי הגדול והשתתפה בקרב יוטלנד. מלבד הקרב הזה, והפעולה הבלתי חד משמעית של 19 באוגוסט, שירותה במהלך המלחמה כלל בדרך כלל סיורים ואימונים שגרתיים בים הצפוני.

במהלך שנות ה-20 וה-30, הוקצתה האונייה לציי האוקיינוס האטלנטי, הים התיכון והבית. ברהאם מילאה תפקיד מינורי בזמן מאורעות תרפ"ט ובמהלך המרד הערבי הגדול. האונייה הייתה בים התיכון כשהחלה מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939, במסעה הביתה שלושה חודשים לאחר מכן, היא התנגשה בטעות והטביעה את אחת המשחתות המלוות שלה, אה"מ דאצ'ס.

היא השתתפה בקרב דקר באמצע 1940, שם גרמה נזק לאוניית מערכה צרפתית של וישי וניזוקה קלות בתמורה. לאחר מכן הועברה ברהאם לצי הים התיכון, שם חיפתה על שיירות מרובות של מלטה. היא עזרה להטביע סיירת כבדה איטלקית ומשחתת במהלך קרב כף מטפן במרץ 1941 וניזוקה על ידי מטוסים גרמניים חודשיים לאחר מכן במהלך פינוי כרתים. ברהאם הוטבעה מול חופי מצרים בנובמבר שלאחר מכן על ידי הצוללת הגרמנית U-331 עם אובדן של 862 אנשי צוות, כשני שלישים מהצוות שלה.

תכנון ותיאור

אוניות המערכה מסדרת קווין אליזבת תוכננו להוות שייטת מהירה עבור הצי שנועדה לפעול נגד הספינות המובילות של מערך הקרב היריב. זה דרש כוח התקפי מרבי ותוספת מהירות של כמה קשרים יותר מכל אוניית מערכה אחרת כדי לאפשר להם להביס כל סוג של ספינה.

לוורספייט היה אורך כולל של 643 רגל 9 אינץ' (196.2 מטרים), רוחב של 90 רגל 7 אינץ' (27.6 מטרים) ושוקע של 33 רגל (10.1 מטרים). הדחק האונייה היה 32,590 טונות ארוכות (33,110 טונות) בתפוסה סטנדרטית ו-33,260 טונות ארוכות (33,794 טונות) במעמס מלא. היא הונעה על ידי שני סטים של טורבינות קיטור של פארסונס, שכל אחת מהן הניעה שני גלי הנע באמצעות קיטור מ-24 דוודי Yarrow. הטורבינות דורגו ב-75,000 כוחות סוס (56,000 קילוואט) ויועדו להגיע למהירות מרבית של 25 קשרים (46.3 קמ"ש). לאונייה היה טווח של 5,000 מיילים ימיים (9,260 ק"מ) במהירות שיוט של 12 קשרים (22.2 קמ"ש). הצוות שלה מנה 1,016 קצינים ומלחים בשנת 1916.

האונייה הייתה מצוידת בשמונה תותחים נטעני עכוז (BL) 15 אינץ' (381 מ"מ) Mk I בארבעה צריחים תאומים, בשני זוגות ירי-על מלפנים ומאחורי המבנה, המסומנים 'A', 'B', 'X' ו-'Y' מלפנים לאחור. 12 מתוך 14 תותחי BL‏ 6 אינץ' (152 מ"מ) Mk XII היו מותקנים בקזמטים לאורך הצד הרחב של כלי השיט באמצע האונייה; הזוג הנותר הורכב על סיפון החזית ליד הארובה האחורית והיו מוגנים על ידי מגני תותחים. החימוש נגד מטוסים (AA) הורכב משני תותחי ירי מהיר (QF) 3 אינץ' (76 מ"מ) 20 cwt Mk I. האונייה הייתה מצוידת בארבעה צינורות טורפדו שקועים בקוטר 21 אינץ' (533 מ"מ), שניים בכל צד רוחב.

ברהאם ההושלמה עם שני מנהלי בקרת אש מצוידים במדי טווח 15 רגל (4.6 מטרים). האחד היה רכוב מעל מגדל הניווט, מוגן על ידי גג משוריין, והשני היה בחלק העליון של תורן החצובה. בכל צריח הותקן גם מד טווח 15 רגל. החימוש העיקרי היה יכול להיות נשלט גם על ידי צריח 'B'. החימוש המשני נשלט בעיקר על ידי מנהלים שהותקנו בכל צד של פלטפורמת המצפן על התורן הקדמי לאחר שהותקנו ביולי 1917.

חגורת השריון בקו המים של האונייה הייתה מורכבת משריון מוצק של קרופ (KC) בעובי 13 אינץ' (330 מילימטרים) מעל האזור החיוני באונייה. צריחי התותחים היו מוגנים על ידי שריון בעובי 11–13 אינץ' (279–330 מילימטרים) של שריון KC ונתמכו על ידי ברבטות בעובי 7–10 אינץ' (178–254 מילימטרים). לאונייה היו מספר סיפונים משוריינים שנעו בעובי בין 1–3 אינץ' (25–76 מילימטרים). מגדל הניווט הראשי היה מוגן ב-13 אינץ' של שריון. לאחר קרב יוטלנד, נוספו 1 אינץ' של פלדה בעלת מתיחה גבוהה לסיפון הראשי מעל מחסני התחמושת וציוד נוסף נגד רשף נוסף במחסני התחמושת.

בבספינה הותקנו סיפוני טיסה שהותקנו על גגות צריחי 'B' ו-'X' בשנת 1918, שמהם יכלו מטוסי קרב ומטוסי סיור לשגר. במהלך השיפוץ שלה בתחילת שנות ה-30, סיפוני הטיסה הוסרו מהצריחים והותקן מעוט נשלף על הגג של צריח 'X', יחד עם עגורן לחילוץ מטוס ימי. זה היה בתחילה פיירי IIIF עד שהוחלף בפיירי סורדפיש בשנת 1938.

שינויים גדולים

ברהאם קיבלה סדרה של שיפוצים קלים במהלך שנות ה-20. בשנים 19211922, 30 רגל (9.1 מטרים) מדדי טווח החליפו את הקטנים יותר בצריחים 'B' ו-'X'. שנתיים לאחר מכן, ההגנה נגד מטוסים שלה שודרגה כאשר תותחי הנ"מ המקוריים בקוטר 3 אינץ' הוחלפו בזוג תותחי נ"מ QF‏ 4 אינץ' (102 מ"מ) Mk V בין נובמבר 1924 לינואר 1925 וזוג נוסף של תותחי נ"מ 4 אינץ' נוספו מאוקטובר עד נובמבר מאוחר יותר באותה שנה. כדי לשלוט בתותחים אלו הותקנה עמדת שליטה זמנית בזווית גבוהה מעל מגדל הפיקוח על הטורפדו מאחור. זה הוחלף על ידי מד טווח טורפדו בתחילת 1928 כאשר העמדה הקבועה הותקנה בחלק העליון המחודש.

הספינה עברה שיפוץ נרחב בין ינואר 1931 לינואר 1934 בעלות של 424,000 פאונד. במהלך שיפוץ זה, נבנה מחדש המבנה האחורי והוסרו מגדל הפיקוח על הטורפדו וממד הטווח שלו, יחד עם מערכת צינורות הטורפדו האחורית. הארובה הקדמית אוחדה לתוך הארובה האחורית כדי להפחית עשן בחלק העליון. מנהל מערכת בקרת זווית גבוהה (HACS‏) Mk I נוסף לגג של החלק העליון והתורן הראשי שוחזר כחצובה כדי לתמוך במשקל של מנהל HACS שני. זוג תושבות לתותחי נ"מ 2 פאונד (40 מ"מ (1.6 אינץ')) Mk VIII "פום-פום" נוספו ליד הארובה ושתי עמדות למנהלי בקרת האש נוספו על פלטפורמות חדשות ליד ומתחת לחלק העליון. בנוסף, זוג צריחים מרובעי קנים עבור מקלעי ויקרס נ"מ 0.5 אינץ' (12.7 מ"מ) נוספו ליד מגדל הניווט.

גגות הצריח חוזקו לעובי של 5 אינץ' (127 מילימטרים) והשריון שנוספו מעל המחסנים לאחר קרב יוטלנד הוחלפו ב-4 אינץ' של שריון לא מוצק של קרופ, אוניית המערכה הבריטית הראשונה שקיבלה כזה. בנוסף, החלק האחורי של הקזמטים של תותחי ה-6 אינץ' היה מוגן על ידי מחיצה בעובי 1.5 אינץ' (38 מילימטרים). ההגנה התת-מימית שופרה על ידי הוספת בליטות טורפדו. הם תוכננו להפחית את ההשפעה של פיצוצי טורפדו ולשפר את היציבות במחיר של הרחבת רוחב האונייה בכמעט 14 רגל (4.3 מטרים) עד 104 רגל (31.7 מטרים), וצמצמה את השוקע שלה ל-32 רגל 6 אינץ' (9.9 מטרים). זה הגדיל את הגובה המטאצנטרי שלה לכ-7 רגל (2.1 מטרים) במעמס מלא, למרות העלייה בהדחק המקסימלי שלה ל-35,970 טונות ארוכות (36,550 טונות). כשברהאם ערכה את ניסויי הים שלה ב-20 בנובמבר 1933, מהירותה הופחתה ל-22.5 קשרים (41.7 קמ"ש) מ-65,655 כוחות סוס (48,959 קילוואט).

שינויים מאוחרים יותר כללו החלפת הצריחים הבודדים של תותחי הנ"מ עם תושבות כפולות לתותח ה-QF 4 אינץ' Mark XVI, הסרת צינורות הטורפדו השקועים קדימה וממד הטווח הזווית הגבוהה במרץ-מאי 1938. בנוסף, מגדל הפיקוח על הטורפדו מאחור הוחלף בעמדת הגנה אווירית במהלך אותו תיקון. בזמן תיקון בדצמבר 1939 – מרץ בשנת 1940, משגר רקטות 20 קני לא מסובב (UP) הותקן על הגג של צריח 'B' ומנהלי ה-HACS Mk I שלה הוחלפו בדגמי Mk III. בשנה שלאחר מכן, תושבת ה-UP הוחלף בזוג תושבות מקלע 0.5 אינץ' מרובע של ויקרס וזוג נוסף של תושבות "פום-פום" בעל שמונה קנים נוספו לצד מגדל הניווט שלה.

בנייה וקריירה

סדרת קווין אליזבת הוזמנה כחלק מהתוכנית הימית של 1912 והחוזה עבור ברהאם הוענק לג'ון בראון ושות'. האונייה, שנקראה על שמו של אדמירל צ'ארלס מידלטון, הברון הראשון ברהאם, הונחה במספנת קליידבנק שלהם ב-24 בפברואר 1913 והושקה ב-31 בדצמבר 1914. ברהאם עלה בסך הכל 2,470,113 ליש"ט. היא הושלמה לניסויים ב-19 באוגוסט 1915 שלקח עד סוף ספטמבר עד לסיומה בפיקודו של קפטן ארתור קרייג וולר. למחרת, 1 באוקטובר, אדמירל משנה יו אוון-תומאס, מפקד שייטת אוניות המערכה החמישית, הניף את דגלו על סיפונה של אוניית הדגל החדשה שלו.

מלחמת העולם הראשונה

ברהאם הצטרפה לצי הגדול בסקפה פלו למחרת והשתתפה במבצע אימון צי ממערב לאורקני במהלך 25 בנובמבר. במהלך אימון נוסף בתחילת דצמבר, האונייה נפגעה בטעות על ידי אוניית האחות שלה וורספייט ב-3 בדצמבר. לאחר תיקונים זמניים בסקפה, ברהאם נשלח לקרומארטי פירת' לתיקונים קבועים יותר במבדוק היבש שם שנמשך עד 23 בדצמבר.

הצי הגדול יצא לשייט בים הצפוני ב-26 בפברואר 1916; ג'ליקו התכוון להשתמש בכוח הארוויץ' כדי לטהר את מפרץ הלגולנד, אך מזג אוויר גרוע מנע פעולות בדרום הים הצפוני. כתוצאה מכך, הפעילות מוגבלת לקצה הצפוני של הים. סריקה נוספת החלה ב-6 במרץ, אך נאלצה לנטוש אותה למחרת מכיוון שמזג האוויר נעשה קשה מדי עבור המשחתות המלוות. בליל 25 במרץ, ברהאם ושאר הצי הפליגו מסקפה פלו כדי לתמוך בסיירות המערכה של ביטי ובכוחות קלים אחרים שפשטו על בסיס הצפלין הגרמני בטונדרן. כשהצי הגדול התקרב לאזור ב-26 במרץ, הכוחות הבריטיים והגרמנים כבר ניתקו מגע וסערה חזקה איימה על כלי השיט הקלים, כך שהצי קיבל הוראה לחזור לבסיס. ב-21 באפריל, הצי הגדול ערך מפגן מול שונית הורנס כדי להסיח את דעתם של הגרמנים בזמן שהצי הרוסי שיקם את שדות המוקשים ההגנתיים שלו בים הבלטי. הצי חזר לסקפה פלו ב-24 באפריל ותדלק לפני שהמשיך דרומה בתגובה לדיווחים מודיעיניים לפיהם הגרמנים עומדים לפתוח בפשיטה על לואוסטופט. שייטת אוניות המערכה החמישית הקדימה את שאר הצי הגדול כדי לתגבר את צי סיירות המערכה של תת אדמירל דייוויד ביטי, אך הבריטים הגיעו לאזור לאחר נסיגת הגרמנים. ב-24 במאי, הצי ערך מפגן נוסף מול שונית הורנס כדי לשמור על תשומת הלב הגרמנית ממוקדת בים הצפוני. ב-21 במאי, שייטת אוניות המערכה החמישית צורפה לביטי בעוד שייטת סיירות המערכה השלישית שלו נותקה לאימון ירי והגיעה לרוזית' למחרת.

קרב יוטלנד

The British fleet sailed from northern Britain to the east while the Germans sailed from Germany in the south; the opposing fleets met off the Danish coast
מפות המציגות את התמרונים של הצי הבריטי (כחול) והגרמני (אדום) ב-31 במאי – 1 ביוני 1916

בניסיון לפתות ולהשמיד חלק מהצי הגדול, צי הים הפתוח, המורכב מ-16 דרדנוטים, 6 פרה-דרדנוטים, 6 סיירות קלות ו-31 סירות טורפדו, עזב את שפך היאדה מוקדם בבוקר 31 במאי. הצי הפליג בשיתוף פעולה עם חמשת סיירות המערכה והסיירות התומכות וסירות הטורפדו של ויצה-אדמירל פרנץ פון היפר. חדר 40 של הצי המלכותי יירט ופענח את תעבורת הרדיו הגרמנית שהכילה תוכניות של המבצע. בתגובה הורתה האדמירליות לצי הגדול, שכלל 28 דרדנוטים ו-9 סיירות מערכה, להתייצב בלילה הקודם כדי לנתק ולהשמיד את צי הים הפתוח. ברהאם הרימה את העוגן שלה בשעה 22:08 ואחריה העלו שאר הספינות של ביטי.

עם עלות השחר ביטי הורה לכוחותיו להיכנס למערך שיוט כששייטת אוניות המערכה החמישית נגררת אחרי סיירות המערכה שלו במרחק 5 מיילים ימיים (9.3 ק"מ). בשעה 14:15, ביטי הורה לפנות צפונה למזרח כדי להיפגש עם הצי הגדול. זמן קצר לפני הפנייה, אחת מהסיירות הקלות שלו, גאלאטי הבחינה בעשן באופק והמשיכה בדרכה לחקור. עשר דקות לאחר מכן, הספינה שידרה "שתי סיירות, כנראה עוינות, באופק. . ." אלה היו למעשה שתי משחתות גרמניות שעצרו לבדוק ניירות של ספינת סוחר דנית. בשעה 14:32 הורה ביטי לשנות מסלול לדרום-דרום מזרח בתגובה לדיווח הנקודתי. האתתים של ברהאם לא הצליחו לקרוא את האות וקצין המשמרת שלה הניח שזהו זיגזג הנקודה הצפוי משמאל למסלול הבסיס וסימן לשאר השייטת את שינוי המסלול הזה. לאחר מספר דקות התברר כי השייטת אינה תואמת את שאר הספינות של ביטי, אך אוון-תומאס סירב לשנות מסלול עד שהתקבלו הנחיות ברורות למרות הפצרותיו של רב החובל של ברהאם. בעוד המועד המדויק שבו אוון-תומאס הורה לספינותיו לפנות כדי לעקוב אחר ביטי אינו ידוע, הקונצנזוס הוא שזה היה כשבע דקות מאוחר יותר, מה שהגדיל את המרחק שלו מביטי ללא פחות מ-10 מיילים ימיים (19 ק"מ).

סיירות המערכה של היפר הבחינו בצי הקרב ממערב להם בשעה 15:20, אך ספינותיו של ביטי לא ראו את הגרמנים ממזרח להם עד 15:30. שתי דקות לאחר מכן, ביטי הורה לשנות מסלול למזרח-דרום-מזרח, תוך שהוא מציב את הספינות הבריטיות כדי לנתק את קו הנסיגה של הגרמני, וסימן לתפוס עמדות קרב. היפר הורה לספינותיו לפנות ימינה, הרחק מהבריטים, לעלות על מסלול דרום-מזרח, והפחית את המהירות ל-18 קשרים (33 קמ"ש) כדי לאפשר לשלוש סיירות קלות של קבוצת הסיור השנייה להדביק את הקצב. עם פנייה זו, היפר נסוג לאחור לעבר צי הים הפתוח, 60 מיילים ימיים (97 ק"מ) מאחוריו. לאחר מכן ביטי שינה את מסלולו מזרחה, מכיוון שהוא עדיין היה רחוק מדי צפונה מכדי לחתוך את היפר. שלב זה אופיין מאוחר יותר כ"הריצה דרומה" כאשר ביטי שינה מסלול כדי לנווט מזרח-דרום-מזרח בשעה 15:45, כעת במקביל למסלול של היפר פחות מ-18,000 יארד (16,000 מטרים) משם. בשלב זה שייטת אוניות המערכה החמישית הייתה בערך 7.5 מיילים ימיים (13.9 ק"מ) מצפון מערב לביטי. הגרמנים פתחו באש תחילה בשעה 15:48, ואחריהם סיירות המערכה הבריטיות.

הסיירות הקלות של קבוצת הסיור השנייה היו הספינות הגרמניות הראשונות שנראו לספינות של אוון-תומאס וברהאם פתחה עליהן באש בשעה 15:58 עד שהסיירות נעלמו לתוך מסך העשן שלהן בסביבות השעה 16:05. כשלוש דקות לאחר מכן, הספינה פתחה באש על סיירת המערכה SMS פון דר טאן בטווח של כ-23,000 יארד (21,000 מטרים). דקה לאחר מכן היא השיגה פגיעה אחת בירכתי הספינה הגרמנית לפני שנצטוותה להחליף מטרות לסיירת המערכה SMS מולטקה יחד עם אחותה וליאנט. הפגז פגע ממש מתחת לקו המים והתפרץ בפגיעה בחגורת השריון. הפגיעה הייתה ממש על המפרקים בין מספר לוחות שריון, הדפה אותם פנימה והרסה חלק מהגוף מאחוריהם. הנזק אפשר ליותר מ-1,000 טונות ארוכות (1,016 טונות) של מים לחדור ולהציף את הירכתיים וכמעט השבית את ציוד ההיגוי של הספינה. ברהאם ווליאנט ביחד פגעו במולטקה ארבע פעמים מ-16:16 עד 16:26, אבל רק אחת מאותם פגיעות ניתן לייחס לווליאנט. שניים מהאחרים התפוצצו עם פגיעה בשריון קו המים, אך לא הצליחו לחדור. הפיצוצים דחפו את הלוחות והשברים גרמו להצפות רבות על ידי פגיעה במבנה שמסביב. הפגז האחרון עבר לאורך כל הספינה מבלי להתפוצץ; הוא פגע ועקר ממקומו לוחית שריון בעובי 100 מילימטרים (3.9 אינץ') על קו המים בצד השני של הספינה שגרמה גם להצפות. ברהאם עצמה נפגעה פעמיים במהלך "הריצה דרומה": הראשונה הייתה פגיעת פגז 28.3 סנטימטרים (11 אינץ') מפון דר טאן שלא הצליח לגרום נזק כלשהו כאשר פגע בשריון קו המים והשנייה הייתה כאשר סיירת המערכה SMS ליצו ירתה פגז 30.5 סנטימטרים (12 אינץ') שהתפוצץ במבנה העילי האחורי. זה שלח רסיסים לכל עבר והצית שריפה קטנה, אבל חוץ מזה לא גרם נזק משמעותי.

בשעה 16:30, הסיירת הקלה סאות'המפטון, שסיירה מול ספינותיו של ביטי, הבחינה באלמנטים המובילים של צי הים הפתוח מגיעים צפונה במהירות שיא. שלוש דקות לאחר מכן, היא ראתה את התרנים העליונים של אוניות המערכה של ויצה-אדמירל ריינהרד שר, אך לא דיווחה על כך במשך חמש דקות נוספות. ביטי המשיך דרומה במשך שתי דקות נוספות כדי לאשר את התצפית לפני שהורה לכוחו לפנות צפונה, לעבר הצי הגדול במה שזכה לכינוי "הריצה צפונה". פקודתו חלה רק על כוחותיו שלו; שייטת אוניות המערכה החמישית המשיכה דרומה עד שחלפה על פני ביטי לכיוון צפון מערב בשעה 16:51. לאחר מכן הורה ביטי לאוון-תומאס לסובב את ספינותיו ברצף כדי לעקוב אחרי סיירות המערכה שלוש דקות לאחר מכן. המשמעות היא שהם היו כ-4,000 יארד (3,700 מטרים) קרוב יותר לצי הים הפתוח המתקדם במהירות. ועכשיו נכנסו לטווח של אוניות המערכה של שייטת אוניות המערכה השלישית שפתחו באש על אוניות השייטת החמישית כשהן ערכו את הפנייה.

אוון-תומאס המשיך בפנייה עד שאוניותיו שהפליגו צפונה, שטו בין שייטת סיירות המערכה של היפר, ששינה את מסלולו בסביבות השעה 16:48 כדי לעקוב אחר ביטי צפונה, לבין ספינותיו של ביטי. בעת ביצוע הסיבוב, ברהאם נפגעה משני פגזים 30.5 ס"מ החל מהשעה 16:58, כנראה מסיירת המערכה SMS דרפלינגר. הראשון שבהם פגע בסיפון העליון של האונייה לפני שהתפוצץ עם הפגיעה בסיפון הראשי מעל תא תחנת הפינוי הרפואית, שנשרף לחלוטין. הפיצוץ פוצץ חור בגודל בגודל 7 על 7 רגל (2.1 על 2.1 מטרים) בסיפון הראשי, שלח שברים דרך הסיפון האמצעי והתחתון ושרף את הקזמט של התותח 6 אינץ' מס' 2 הימני. שלוש דקות לאחר מכן פגז נוסף פגע במבנה העילי האחורי, וניתק את כבלי האנטנה של התחנה האלחוטית הראשית. רסיס אחד ניגר מהסיפון העליון ודרך ציפוי הצד בצד הנגדי של האונייה. הראשון או הרביעי מבין הפגזים האלו הרסו את בית החולים של האונייה, והרגו את הצוות ואת כל מטופליהם, כולל שמונה נערי ספינה. ברהאם השיבה אש לעבר סיירת המערכה בשעה 17:02, יחד עם וליאנט, שתי האוניות הצפוניות ביותר של אוון-תומאס, ושתיהן קלעו שלוש פגיעות בסיירות המערכה SMS זיידליץ ו-SMS ליצו בין 17:06 ל-17:13 בעוד שברהאם נפגעה פעמיים נוספות על ידי SMS דרפלינגר; למרות שאף אחת מהפגיעות לא גרמה נזק משמעותי. לעומת זאת, הפגיעה בליצו הציפה 15 סנטימטרים (5.9 אינץ') במחסן התחמושת והפגיעות בזיידליץ פוצצו חור 10 by 13 רגל (3.0 by 4.0 מטרים) חור בצד החרטום שלה. רסיסים מפגיעה זו גרמו להצפות שהתפשטו בכל החרטום, בעוד שמהירות האונייה גרמה למים להיכנס ישירות דרך החור בצד. רסיסים נוספים מהפגיעה השנייה גרמו לנזק שאפשר למים להתפשט עוד יותר. שתי הפגיעות הללו היו אחראיות בסופו של דבר להצפה האדירה שכמעט הטביעה את הספינה לאחר הקרב. הפגז השלישי התפוצץ על מגן התותח של צריח הכנף הימני, אם כי חלק מהרסיסים נכנסו לצריח וגרמו נזק קל.

ביטי בינתיים פנה יותר מערבה כדי לפתוח את הטווח בין סיירות המערכה המוכות שלו לגרמנים. בשעה 17:45 הוא פנה מזרחה כדי לתפוס את עמדתו מול הצי הגדול ולהיכנס מחדש לקרב מול ספינותיו של היפר. פירוש הדבר היה כי שייטת אוניות המערכה החמישית והסיירות הקלות היו המטרות היחידות הזמינות עבור הספינות הגרמניות עד לאחר הפנייה, אם כי החמרה בראות הפריעה לירי של שני הצדדים. ברהאם לא נפגעה במהלך שלב זה והיא ווליאנט, שאליהן הצטרפה מאוחר יותר אחותם וורספייט, המשיכו לירות לעבר קבוצת הסיור הראשונה של היפר עד לשעה 18:02 כאשר וליאנט איבדה את הראות על הגרמנים. הם פגעו בליצו, דרפלינגר וזיידליץ שלוש פעמים כל אחת בין 17:19 ל-18:05 בערך. ליצו ניזוקה רק מעט מפגיעות אלו, שבעצם השביתו רק את החדרים האלחוטיים הראשיים והגיבוי, בעוד הפגזים שפגעו בדרפלינגר פגעו בצד חרטום הספינה, והפילו מספר לוחות שריון, בעוד רסיסים פתחו חורים שבסופו של דבר אפשרו בערך ל-2,000 טונות (1,968 טונות ארוכות) של מים להיכנס לחרטום. אחת הפגיעות הללו גם פתחה כמה שריפות גדולות בתוך גוף הספינה. הפגיעה בזיידליץ בעיקר פתחה חורים נוספים שהקלו על ההצפה.

היפר סובב את ספינותיו דרומה בסביבות השעה 18:05 כדי לסגת לאחור לעבר אוניות המערכה המתקדמות של שר ולאחר מכן הפך את המסלול חמש דקות מאוחר יותר. אוון-תומאס פנה לצפון-מזרח בסביבות השעה 18:06 ואז עשה פנייה איטית לדרום-מזרח ברגע שזיהה את הצי הגדול. הוא זיהה לראשונה את אוניית המערכה מרלבורו, ספינת הדגל של הפלגה ה-6 של שייטת אוניות המערכה הראשונה וחשב שהיא מובילה את הצי הגדול כשהיא נפרסת ממערך שיוט למערך טורי. בשעה 18:17 הוא הבין שמרלבורו נמצאת בעצם בחלק האחורי של המערך והוא הורה לפנות צפונה כדי להכניס את השייטת שלו לטור מאחורי הצי הגדול. זה לקח קצת זמן והספינות שלו נאלצו להאט ל-12–18 קשרים (22–33 קמ"ש) כדי למנוע דריסה של הפלגה השישית וחסימת האש שלה. שייטת אוניות המערכה החמישית ריכזה את האש על אוניות המערכה הגרמניות לאחר שאיבדו את התצפית על סיירות המערכה, כשברהאם פתחה באש בשעה 18:14. לא נצפו פגיעות והספינות הפסיקו לירות לאחר שעשו את הפנייה צפונה, אך ברהאם פתחה באש לזמן קצר כאשר היו בשורה אחת עם הצי הגדול, ככל הנראה ללא פגיעה.

ברהאם ירתה 337 פגזים של 15 אינץ' ו-25 פגזי 6 אינץ' במהלך הקרב. לא ניתן לאשר את מספר הפגיעות, אך מאמינים שהיא ווליאנט השיגו 23 או 24 פגיעות ביניהן, מה שהופך אותן לשתיים מספינות המלחמה המדויקות ביותר בצי הבריטי. היא נפגעה שש פעמים במהלך הקרב, חמש פעמים בפגזי 30.5 ס"מ ופעם אחת בפגז 28.3 ס"מ, וסבלה אבדות של 26 הרוגים ו-46 פצועים.

פעילות לאחר מכן

מבט אווירי של ברהאם בסקפה פלו, 1917

בעקבות קרב יוטלנד, ברהאם הייתה בתיקון עד 5 ביולי 1916. בערב 18 באוגוסט יצא הצי הגדול לים בתגובה להודעה שפוענחה על ידי חדר 40 שציינה שצי הים הפתוח, ללא שייטת אוניות המערכה II, יצא מהנמל באותו לילה. המטרה הגרמנית הייתה להפגיז את סנדרלנד ב-19 באוגוסט, בהתבסס על סיור נרחב שבוצע על ידי צפלינים וצוללות. הצי הגדול הפליג עם 29 דרדנוטים ו-6 סיירות מערכה ואילו הגרמנים גייסו 18 דרדנוטים ו-2 סיירות המערכה. לאורך כל היום שלמחרת קיבלו ג'ון ג'ליקו וויצה-אדמירל ריינהרד שר, מפקד צי הים הפתוח, מידע מודיעיני סותר; לאחר שהגיעו למקום בים הצפוני בו ציפו להיתקל בצי הים הפתוח, פנו הבריטים צפונה מתוך אמונה מוטעית שהם נכנסו לשדה מוקשים. שר פנה שוב דרומה, ואז לכיוון דרום-מזרח לרדוף אחרי שייטת אוניות מערכה בריטית בודדת שנראתה על ידי ספינת אוויר, שהייתה למעשה כוח הארוויץ' של סיירות ומשחתות תחת הקומודור רג'ינלד טירוויט. כשהבינו את טעותם, שינו הגרמנים מסלול לבית. המגע היחיד הגיע בערב כשטירוויט ראה את צי הים הפתוח אך לא הצליח להשיג עמדת התקפה מועילה לפני רדת החשיכה, וניתק מגע. הציים הבריטי והגרמני חזרו הביתה; הבריטים איבדו שתי סיירות בהתקפות צוללות, ודרדנוט גרמנית אחת טורפדה. לאחר שחזר לנמל, הוציא ג'ליקו צו שאוסר על סיכון הצי בחציו הדרומי של הים הצפוני בשל הסיכון המכריע ממוקשים וצוללות, אלא אם כן הסיכויים להביס את צי הים הפתוח בהתערבות מכרעת היו חיוביים.

היא שופצה בקרומארטי בין פברואר למרץ 1917 והמלך ג'ורג' החמישי סקר את האונייה ב-22 ביוני באינברגורדון. ברהאם הוחזרה לרוזית' בין 7 ל-23 בפברואר 1918 ו-וולר הוחלף על ידי קפטן הנרי בולר ב-18 באפריל. את האחרון ירש קפטן ריצ'רד הורן ב-1 באוקטובר. היא הייתה נוכחת כאשר צי הים הפתוח נכנע והובל למעצר ב-21 בנובמבר.

בין המלחמות

ברהאם מובילה את מלאיה ואת נושאת המטוסים ארגוס בסוף שנות ה-20

ברהאם הפכה לספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה של הצי האטלנטי באפריל 1919, וערך ביקור נמל בשרבורג, צרפת באותו חודש יחד עם שאר השייטת. קפטן רובין דלגליש החליף את הורן ב-1 באוקטובר 1920. היא שמרה על מעמדה כאשר שייטות אוניות המערכה ה-1 וה-2 אוחדו במאי 1921. דלגליש הוחלף בתורו על ידי קפטן פרסי נובל ב-18 באוקטובר 1922. ברהאם השתתפה במסקר הצי ב-26 ביולי 1924 בספיטהד. כמה חודשים לאחר מכן, כעת בפיקודו של קפטן ריצ'רד היל, האונייה שמרה שוב על מעמדה כאשר שייטת אוניות המערכה הראשונה פוצלה לשניים ואוניות הסדרה קווין אליזבת משייטת אוניות המערכה הראשונה החדשה הועברו לצי הים התיכון ב-1 בנובמבר 1924. ב-14 באוקטובר 1925, קפטן פרנסיס מרטן החליף את היל, אך הוא שמר על הפיקוד רק עד 9 במרץ 1926 כאשר קפטן ג'וזף הנלי קיבל את הפיקוד. יחד עם אחותה מלאיה נשלחה ברהם לאלכסנדריה, מצרים, במאי 1927 בתקופה של אי שקט. כעת בפיקודו של קפטן הוברט מונרו ובליווי אוניית המערכה ראמיליס, היא שייטה לאורך חופי מערב אפריקה מדצמבר 1927 עד פברואר 1928. היא הפכה לספינה פרטית בינואר של אותה שנה וחודשה במספנה המלכותית של פורטסמות' בפברואר-יולי. זמן קצר לאחר שובה לים התיכון, ברהאם הפכה שוב לספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה בספטמבר לאחר שאחותה וורספייט נאלצה לחזור הביתה לתיקון לאחר שעלתה על שרטון. קפטן ג'יימס סומרוויל החליף את מונרו ב-1 בדצמבר והוא הוחלף בתורו ב-16 במרץ 1929 על ידי קפטן ג'ון סי המילטון. הספינה הוחלפה כספינת הדגל על ידי רוונג' ביוני והיא נשלחה לארץ ישראל באוגוסט, שם הצוות שלה עזר לדכא את ההתפרעות בחיפה וגם הפעיל את הרכבת חיפה–ירושלים. הספינה הועברה לשייטת אוניות המערכה השנייה של הצי האטלנטי בנובמבר 1929, ויחד עם מלאיה ערכו ביקור נמל בטרונדהיים, נורווגיה באמצע שנת 1930, שם ירו מטח הצדעה כדי לחגוג את הולדתה של הנסיכה רגנהילד ב-9 ביוני.

בין ינואר 1931 לינואר 1934, עברה ברהאם שיפוץ גדול. בעוד שארבע האוניות האחרות של סדרת קווין אליזבת קיבלו שיפוץ שני, נרחב יותר באמצע שנות ה-30 של המאה ה-20 (שעבור וורספייט, וליאנט וקווין אליזבת הסתכם בחידוש מלא עם מכונות ומבנים עיליים חדשים), השינויים בברהאם היו מינוריים יחסית. כעת בפיקודו של קפטן ריצ'רד סקוט, ברהאם הוצבה בצי הבית כספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה השנייה, ונפרסה באיי הודו המערבית בינואר–פברואר 1935 לאימון. הספינה השתתפה בסקירת צי לרגל יובל הכסף של ג'ורג' החמישי ב-16 ביולי בספיטהד ולאחר מכן הועברה לצי הים התיכון בסוף אוגוסט. באותו זמן, קפטן נורמן וודהאוס החליף את סקוט. היא נפרסה בקצרה לחיפה במאי 1936 בתחילת המרד הערבי הגדול. זמן קצר לאחר מכן, היא נפרסה לגיברלטר למשך מספר חודשים לאחר תחילת מלחמת האזרחים בספרד ביולי.

ברהאם שימשה כספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה מנובמבר 1936 עד מאי 1937 והשתתף בסקירת צי ההכתרה עבור המלך ג'ורג' השישי ב-19 במאי בספיטהד. היא הפכה לספינת הדגל של צי הים התיכון ב-9 ביוני עד שהוחלפה על ידי וורספייט ב-8 בפברואר 1938. קפטן הנרי הוראן קיבל את הפיקוד ב-28 ביולי 1937, אם כי הוא נשאר בפיקוד רק עד 22 באפריל 1938, כאשר הוא הוחלף על ידי קפטן אלגרנון ויליס. האונייה חזרה לתפקידה הקודם כספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה בפברואר 1938 בזמן שעברה שיפוץ בפורטסמות' שנמשך עד מאי. ויליס הוחלף על ידי קפטן תומאס ווקר ב-31 בינואר 1939. במהלך ביקור נמל בקורפו ביולי, ביקר על האונייה גאורגיוס השני, מלך היוונים.

מלחמת העולם השנייה

ברהאם נשארה חלק מצי הים התיכון בפרוץ מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939. היא הפכה לספינה פרטית ב-1 בדצמבר ועזבה את אלכסנדריה כדי להצטרף לצי הבית באותו יום. ב-12 בדצמבר, היא נגחה בטעות את אחד המלוות שלה, המשחתת דאצ'ס, בערפל סמיך 9 מיל (14 קילומטרים) ממערב למול אוף קינטייר. המשחתת התהפכה וטבעה, עם אובדן של 124 מאנשי הצוות שלה.

ברהאם, סיירת המערכה ריפאלס והמשחתות פיים, איקארוס, איימוגן, איזיס ונוביאן היו בסיור ליד באט לואיס כדי להגן מפני פריצה אפשרית לאוקיינוס האטלנטי על ידי ספינות מלחמה גרמניות כאשר הם הבחינו בצוללת הגרמנית U-30, בפיקודו של פריץ-יוליוס למפ, ב-28 בדצמבר. למפ ירה ארבע טורפדו לעבר שתי אוניות הראשה, ואחת פגעה בברהאם בצד השמאלי שלה, סמוך לחדרי הפגזים של צריחי 'A' ו-'B'. הבליטה נגד הטורפדו נהרסה למעשה בסמוך לתקיפה, עם ארבעה הרוגים ושני פצועים. רוב התאים הסמוכים הוצפו והאונייה נטתה 7 מעלות שאוזנה על ידי העברת מזוט לימין. מהירותה של ברהאם הופחתה בתחילה ל-10 קשרים (19 קמ"ש), אך היא הוגדלה ל-16 קשרים (30 קמ"ש) כשעה וחצי לאחר מכן והיא יכלה להמשיך בכוחות עצמה לבירקנהד לצורך תיקונים על ידי קאמל ליירד שנמשכו עד אפריל 1940.

ברהאם בים התיכון

קפטן ג'פרי קוק קיבל את הפיקוד ב-25 במרץ והצי ניצל את ההזדמנות כדי להגדיל את חימוש הנ"מ הקל שלה ולשדרג את מנהלי בקרת האש שלו. ברהאם לא מילאה תפקיד במערכה הנורווגית למרות שחלק מהצוות והנחתים שלה השתתפו. לקראת מבצע איום, התקפה ימית בריטית על דקר, סנגל, לפני נחיתה מתוכננת של כוחות צרפת החופשית, האונייה נותקה מצי הבית ב-28 באוגוסט והוקצתה לכוח M, מרכיב הצי המלכותי של המבצע. היא עזבה את סקפה פלו באותו יום, בליווי ארבע משחתות, ונפגשה עם שיירת הכוחות בדרך לגיברלטר לשם הגיעה ב-2 בספטמבר. מאוחר יותר היא הפכה לספינת הדגל של מפקד כוח M, סגן אדמירל ג'ון קנינגהם. מחוזקת באוניית המערכה רזולושן ובנושאת המטוסים ארק רויאל מכוח H, עזבה בראהם את גיברלטר לפריטאון, סיירה לאון, ארבעה ימים לאחר מכן.

מבצע איום

כוח M עזב את פריטאון לדקר ב-21 בספטמבר והגיע לדקר לפני עלות השחר יומיים לאחר מכן. לאחר ששליחים של צרפת החופשית נתפסו או גורשו על ידי צרפת של וישי, קנינגהם הורה לספינותיו לפתוח באש. תותחי 6 אינץ' של בראהם היו הראשונים לעשות זאת וירו לעבר הצוללת הצרפתית פרסי על פני השטח. הם טענו לפחות פגיעה אחת והצוללת הוטבעה על ידי שתיים מהמשחתות המלוות והסיירת הקלה דרגון. התותחים העיקריים שלה כוונו לנמל ולאוניית המערכה רישלייה. בהפרעה של ראות לקויה, לא נגרם נזק משמעותי ורישלייה לא נפגעה לפני שההפגזה הופסקה לאחר 20 דקות.

לאחר פקיעת האולטימטום לכניעה למחרת בבוקר, אוניות המערכה לחמו נגד תותחי החוף 24 סנטימטרים (9.4 אינץ') ורישלייה בשעה 09:30. האחרונה נפגעה רק על ידי רסיסי פגז בודד לפני שבעלות הברית ביטלו את ההפגזה בשעה 10:07, למרות שהיא פגעה בברהאם פעם אחת עם פגז 155 מילימטרים (6.1 אינץ') שפוצץ חור בקוטר 4 רגל (1.2 מטרים) בבליטה. המשחתת הצרפתית לה הארדי הגיחה מהנמל בשעה 12:00 כדי לחלץ טייס בריטי במים, אך הופגזה בשעה 12:53 על ידי אוניות המערכה בטווח של 11,000 מטרים (12,000 יארד). הספינה לא נפגעה, אך נאלצה לחזור לנמל בחסות מסך עשן כבד. אוניות המערכה הבריטיות החליפו מטרות כדי להפגיז את הנמל ואת רישלייה. הם הציתו מספר ספינות סוחר, אך שוב לא הצליחו לפגוע באחרונה בטווח של 15,500 מטרים (17,000 יארד) לפני הפסקת האש בשעה 13:20. במהלך הזמן הזה ברהאם נפגעה על ידי פגז 24 ס"מ שחדר מבעד למבנה העילי לפני התפוצצות עם השפעה מועטה וללא גרימת נפגעים. פגז נוסף, כנראה גם בקוטר 24 ס"מ (אם כי אולי פגז 38 ס"מ מרישלייה) התפוצץ במים בצד הימני לצד הארובות. גל ההלם שנוצר דחף את הבליטה פנימה לאורך של 7 רגל (2.1 מטרים) והוא התחיל להציף לאט.

לאחר ועידה על סיפון ברהאם מאוחר יותר באותו יום, החליטו מפקדי בעלות הברית להמשיך בהתקפה. בבוקר 25 בספטמבר, רישלייה הייתה הספינה הראשונה שפתחה באש בשעה 09:04 בטווח של 22,000 מטרים (24,000 יארד). בעוד אוניות המערכה הבריטיות תמרנו לתפוס את עמדותיהן, הצוללת Bévéziers ירתה מטח של ארבע טורפדות לטווח של 2,500 מטרים (2,700 יארד). ברהאם הצליחה להתחמק מהם, אבל רזולושן נפגעה מטורפדו אחד באמצע האונייה שגרם לנטייה כבדה, והיא ירדה מהמערך. ברהאם פתחה באש מטווח של 19,000 מטרים (21,000 יארד) ופגעה ברישלייה עם פגז אחד בקוטר 15 אינץ' בשעה 09:15. הפגז הרס את סיפון הבלאגן ושיקע את הסיפון המשוריין בעומק של 8 סנטימטרים (3.1 אינץ'), אך לא גרם לנפגעים. הנזק החמור לרזולושן גרם לנטישת מבצע איום וברהאם נאלצה לגרור אותה לפריטאון לתיקונים זמניים, לפני שליוותה שיירה לגיברלטר לשם הגיעה ב-15 באוקטובר לשם תיקון נזקיה שלה. היא שובצה לזמן קצר לכוח H, לפני שהועברה לצי הים התיכון בנובמבר 1940.

ברהאם, שתי סיירות ושלוש משחתות שהוקצו גם הם לצי הים התיכון סומנו ככוח F במסגרת מבצע "מעיל", אחד מסדרה מורכבת של תנועות צי בים התיכון. על אוניית המערכה ועל שאר הספינות של כוח F הוטלה המשימה להעביר חיילים למלטה, לפני שהמשיכו הלאה לאלכסנדריה. ברהאם הועמסה ב-600 חיילים, כולל אנשי רגימנט ארטילריית השדה 12, הארטילריה המלכותי, כוח F יצא מגיברלטר ב-7 בנובמבר, בליווי כוח H, נפגש עם הגוף הראשי של צי הים התיכון שלושה ימים לאחר מכן ופרקה את מטענם במלטה מאוחר יותר באותו היום. תוך כדי הפלגה מזרחה, נושאת המטוסים אילוסטריוס נותקה מהגוף הראשי כדי לתקוף לתקוף את טאראנטו בליל 1112 בנובמבר, תוך פגיעה בשלוש אוניות מערכה איטלקיות. ברהאם, שהוקצתה כעת לשייטת אוניות המערכה הראשונה, ומלאיה נותקו לתדלוק במפרץ סודה, כרתים, לפני שהפליגו לאלכסנדריה, והגיעו לשם ב-14 בנובמבר. במסגרת מבצע צווארון בסוף נובמבר, ברהאם, מלאיה ונושאת המטוסים איגל חיפו על הכוחות שנפגשו עם שיירה שהגיעה מגיברלטר. בדרך, המטוסים של איגל תקפו את טריפולי ב-26 בנובמבר. ברהאם הפכה לספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה בדצמבר.

1941

ברהאם מתדלקת במפרץ סודה, פברואר 1941

ב-3 בינואר 1941 הפגיזו האונייה, יחד עם וורספייט ווליאנט, את ברדיה כהקדמה לקרב ברדיה. ב-26 במרץ התייצב הצי האיטלקי בניסיון ליירט שיירות בריטיות ליוון. הבריטים שברו לאחרונה את הקודים האיטלקיים והפליגו לאחר רדת החשיכה ב-27 כדי ליירט את האיטלקים. למחרת בבוקר, הם נצפו על ידי מטוס מנושאת המטוסים פורמידבל והחל קרב כף מטפן. תקיפות אוויריות מרובות של מפציצי טורפדו פיירי סורדפיש מפורמידבל פגעו באוניית המערכה ויטוריו ונטו והכו קשות את הסיירת הכבדה פולה מאוחר יותר באותו ערב. אדמירל אנג'לו איאצ'ינו, מפקד הצי האיטלקי, הורה לשתי הסיירות הכבדות האחרות של הפלגה הראשונה להגיש סיוע לפולה בחושך. הספינות האיטלקיות והבריטים הגיעו כמעט בו-זמנית למיקומה של פולה, אבל לאיטלקים כמעט לא היה מושג שהבריטים נמצאים בקרבת מקום. מצד שני, הבריטים ידעו בדיוק היכן נמצאים האיטלקים, הודות לספינות המצוידות במכ"ם. הם פתחו באש מטווח נקודתי, ברהאם משכה את המשחתת אלפרדו אוריאני ולאחר מכן הצטרפה לוורספייט ווליאנט בהשמדת זארה.

באמצע אפריל היא ליוותה את ספינת ההובלה המהירה ברקונשייר, יחד עם וורספייט ווליאנט, מאלכסנדריה למלטה לפני שאוניות המערכה הפגיזו את טריפולי בערב 20 באפריל. ב-612 במאי, היא חיפתה על שיירת אלכסנדריה-מלטה של מבצע טייגר. עם אחותה שזה עתה הגיעה, קווין אליזבת, ליוותה ברהאם את פורמידבל כשהמטוסים שלה תקפו את שדה התעופה האיטלקי בסקרפנטו עם שחר ב-26 במאי בהצלחה מסוימת. בזמן שחיפתה על פינוי כרתים למחרת, הותקפה האונייה על ידי מפציצי יונקרס Ju 88 מ-II. / LG (כנף הדגמה) 1 ומפציצי היינקל He 111 של II. / KG (כנף מפציצים) 26. אחת מפצצות 250 קילוגרם (550 ליברות) פגעה בצריח 'Y' והציתה שריפה בתוך הצריח שלקח 20 דקות לכבותה. פספוס כמעט קרע את הבליטה שלה בצד השמאלי על שטח 20 by 16 רגל (6.1 by 4.9 מטרים) וגרם לנטייה של 1.5 מעלות שתוקנה בקלות על ידי שאיבת שמן. הנפגעים היו חמישה הרוגים ושישה פצועים. היא הגיעה לאלכסנדריה מאוחר יותר באותו יום, אבל היא הייתה גדולה מדי עבור המזח הצף שם והיה צריך לשלוח אותה למקום אחר לתיקונים. היא הפליגה דרומה דרך תעלת סואץ למומבסה, קניה, שם נבדקו נזקיה. הם התבררו כחמורים מהצפוי והיה צורך לתקן את ברהאם בדרבן, דרום אפריקה, מכיוון שהיא לא הייתה כשירה לבצע את המעבר הטרנס-אטלנטי לתיקון בארצות הברית. התיקונים הושלמו שישה שבועות לאחר מכן ב-30 ביולי והאונייה חזרה לאלכסנדריה באוגוסט, שם חזרה לתפקידה כספינת הדגל של שייטת אוניות המערכה הראשונה.

טביעה

מחסן התחמושת מתפוצץ, 25 בנובמבר 1941

אחר הצהריים של 24 בנובמבר 1941, שייטת אוניות המערכה הראשונה, ברהאם, קווין אליזבת ווליאנט, בליווי של שמונה משחתות, יצאו מאלכסנדריה כדי לחפות על שייטות הסיירות ה-7 וה-15 בזמן שהן צדו שיירות איטלקיות במרכז הים התיכון. למחרת בבוקר, הצוללת הגרמנית U-331, בפיקודו של אובר-לויטננט צור זי הנס-דיטריך פון טיזנהאוזן, זיהה את רעשי המנוע הקלושים של הספינות הבריטיות ועבר ליירט. עד אחר הצהריים הצוללת ושייטת אוניות המערכה הראשונה היו במסלולי גומלין וטיזנהאוזן הורה לצוות הצוללת לעבור לעמדות קרב בסביבות השעה 16:00. מפעיל ASDIC על סיפון אחת המשחתות המובילות, Jervis, זיהה את הצוללת בשעה 16:18 בטווח משוער של 900–1,100 יארד (820–1,010 מטרים), אך התעלמו מהמגע כיוון שהוא משך זווית ברוחב של בין 40 ל-60 מעלות, גדול בהרבה מצוללת. כך עברה U-331 דרך המסך והייתה בעמדה לירות את הטורפדות שלה לאחר שהאונייה המובילה, קווין אליזבת, חלפה על פניה והספינה השנייה, ברהאם, סגרה טווח במהירות. טיזנהאוזן הורה לירות את כל ארבעת צינורות טורפדו החרטום לטווח של 375 מטרים (410 יארד) בשעה 16:25. אולי בגלל קרבתה לגל החרטום של וליאנט ופריקת הטורפדות, גשר הצוללת עלה לפני השטח והופגז ללא תוצאה על ידי אחד מתותחי ה"פום-פום" של אוניית המערכה בטווח של כ 30 יארד (27 מטרים). הצוללת צללה ללא שליטה לאחר שפרצה והגיעה לעומק המצוין של 265 מטרים (869 רגל), הרבה מתחת לדירוג העומק העיצובי שלה של 150 מטרים (490 רגל), לפני שהיא התייצבה ללא כל נזק. U-331 לא הותקפה על ידי המשחתות המלוות והגיעה לנמל ב-3 בדצמבר. טיזנהאוזן לא היה בטוח בתוצאות ההתקפה שלו ומסר ברדיו שהוא פגע באוניית מערכה מסוג קווין אליזבת בטורפדו אחד.

לא היה זמן לפעולת התחמקות, ושלושה מארבעת הטורפדות פגעו באמצע האונייה כל כך קרוב זה לזה עד שהקימו נד מים מסיבי אחד. ברהאם התהפכה במהירות שמאלה ושכבה על צדה כאשר פיצוץ מחסן תחמושת אדיר התרחש כארבע דקות לאחר שטורפדה והוטבעה. ועדת החקירה על הטביעה ייחסה את הפיצוץ הסופי לשריפה במחסני פגזי ה-4 אינץ' מחוץ למחסני פגזי ה-15 אינץ' הראשיים, שהתפשטה לתוכנם של המחסנים הראשיים ופוצצה אותם. בשל המהירות שבה היא טבעה, נהרגו 862 קצינים ומלחים, כולל שניים שמתו מפצעיהם לאחר שחולצו. המשחתת Hotspur חילצה 337 ניצולים, כולל תת-אדמירל הנרי פרידהאם-וויפל והשניים שמתו מאוחר יותר מפצעיהם, בעוד שהמשחתת האוסטרלית Nizam חילצה לפי הדיווחים 150 אנשי צוות. קפטן ג'פרי קוק ירד עם האונייה שלו. הטביעה תועדה בסרט על ידי צלם מ-Pathe News, על סיפון וליאנט.

לאחר מכן

כדי להסתיר את הטביעה מהגרמנים וכדי להגן על המורל הבריטי, מועצת האדמירליות צנזרה את כל החדשות על טביעתה של ברהאם. לאחר עיכוב של מספר שבועות הודיע משרד המלחמה לקרובי משפחה, אך הם הוסיפו בקשה מיוחדת לחשאיות: מכתבי ההודעה כללו אזהרה שלא לדון באובדן הספינה עם איש מלבד קרובי משפחה קרובים, בטענה שזה "חיוני ביותר שמידע על האירוע שהוביל לאובדן חייו של בעלך לא ימצא את דרכו אל האויב עד למועד שיוכרז באופן רשמי. . ." בעקבות טענות חוזרות ונשנות של הרדיו הגרמני, האדמירליות הודיעה רשמית על האובדן ב-27 בינואר 1942 והסבירה כי

היה ברור באותה תקופה שהאויב לא ידע שהיא הוטבעה, והיה חשוב לעשות פעולות מסוימות לפני פרסום אובדן האונייה הזו.

רק לאחר שהאדמירליות הודתה שברהאם הוטבעה ותיארה את הנסיבות, ידע טיזנהאוזן שהוא הטביע אותה. באותו יום הוענק לו צלב האבירים של צלב הברזל. הצוות של ברהאם מונצח על ידי ספסל זיכרון, הממוקם בגני נוטה, ויימות'.

הלן דאנקן, הנחשבת לאדם האחרון שנכלא על פי חוק הכישוף משנת 1735, הגיעה לידיעת השלטונות לאחר שטענה כי יצרה קשר עם רוחו של מלח מברהאם, בזמן שבו טביעת האונייה הוסתרה מהציבור הרחב. .

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אה"מ ברהאם בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37134915אה"מ ברהאם (1914)