היקשרות (ימאות)
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דרושה מכלולזציה רצינית.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דרושה מכלולזציה רצינית. |
היקשרות (באנגלית: Mooring) הוא מונח המתאר את תהליך האבטוח של כלי שיט באמצעות חבלים כדי לבצע מטלות שמצריכות חוסר תזוזה כגון פריקת מטען, הורדת או העלאת נוסעים, מילוי מאגרי הדלק או המים של כלי השיט וכדומה. ההיקשרות יכולה להתבצע אל רציף, עוגן, מצוף או כלי שיט אחר.
חבלי היקשרות יהיו בדרך עשויים מחומרים סינתטיים, כגון ניילון בגלל תכונותיו החזקות ועמידתו לאורך שנים. החבלים צריכים לעמוד בעומסים הקשים המופעלים עליהם מצד האונייה, הגאות והשפל, רוח וכוחות נוספים.
חבלי ההיקשרות לרוב יהיו מצוידים מראש ב'עין' בשני קצוותיהם, שהיא למעשה לולאה עשויה בטכניקה של איחוי קליעה כדי שצוות כלי השיט או הנמל יוכלו להניחן בזריזות על הזקף.
דרכי היקשרות
היקשרות רציף
היקשרות לרציף היא פעולה הדורשת שיתוף פעולה בין אנשים הנמצאים על הרציף לבין אנשים הנמצאים על כלי השיט המבקש להיקשר. משום שכלי שיט כבדים משתמשים בחבלים כבדים ועבים הקשים למשיכה, כלי שיט אלו לרוב ישתמשו בחבלים דקים יותר על מנת להעביר את חבלי ההיקשרות לרציף. כאשר חבלי ההיקשרות עברו לרציף, והונחו מסביב לפיתה (זקף) על ידי פועל נמל ייעודי או איש צוות מכלי השיט שהורד לרציף במיוחד לצורך משימה זו, החבל ימתח ויקשר לזקפים על כלי השייט עצמו על מנת למנוע התרחקות או התקרבות של כלי השיט לרציף. בכלי שיט כבדים חבלים אלו ימתחו על ידי כננות ייעודיות הנקראות קפסטן ולא על ידי כוח ידיהם של צוות האונייה.
היקשרות לעוגן או מצוף
היקשרות לעוגן או מצוף תעשה על ידי התקרבות כלי השיט אל החפץ אליו הוא רוצה להיקשר. לרוב לחפץ זה יהיה מחובר חבל היקשרות עם לולאת עין בקצהו. מה שיאפשר לכלי השיט להושיט כידום (גאנג') שהוא למעשה מקל ארוך עם וו בקצהו, ולתפוס את חבל ההיקשרות המחובר בקצהו למצוף או העוגן. לאחר משיכת החבל מהמים, צוות כלי השיט יניח את לולאת העין מסביב לאחד הזקפים בכלי השיט.
קישורים חיצוניים
20745394היקשרות (ימאות)