תפילה לשלום המלכות
תפילה לשלום המלכות, המוכרת גם לפי פתיחתה הנותן תשועה למלכים[1], היא תפילה יהודית הנאמרת בציבור לכבוד המלך ומשפחת המלוכה.
מקור התפילה
במסכת אבות נאמר: "רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו".[2] הדברים מבוססים על הפסוק בירמיהו: ”וְדִרְשׁוּ אֶת שְׁלוֹם הָעִיר אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ אֶל ה', כִּי בִשְׁלוֹמָהּ יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם” (ירמיהו, כ"ט, ז'). רבי דוד אבודרהם, בספרו (דיני קריאת התורה) כותב: "ונהגו להתפלל למלך ולברך לשם שיברכהו ויאמצהו על אויביו"[3].
באחת ממגילות ים המלח שנמצאו בקומראן זוהה קטע כמכיל תפילה לשלומו של יונתן המלך, הוא אלכסנדר ינאי, שמלך כמה דורות לפני רבי חנינא סגן הכהנים[4].
תפילות מיוחדות חוברו במהלך השנים לכבוד שליטים שונים בעקבות אירועים מיוחדים. בין השאר, חוברה תפילה לכבוד מריה תרזה על ידי רבי יחזקאל לנדא ("הנודע ביהודה"), רבה של פראג[5], וכן לכבוד פרנץ השני מלך אוסטריה על ידי רבי מרדכי בנט, רבה של ניקלשבורג וחבל מוראביה[6]. את נאום הזכייה שלו בפרס נובל לספרות סיים ש"י עגנון בתפילה קצרה לשלום המלך גוסטב השישי אדולף, מלך שוודיה[7].
נוסח התפילה
התפילה מתחילה בהתייחסות לה' המשבצת שני קטעי פסוקים המתחילים ב"הנותן": "הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה" (תהילים, קמ"ד) ו"הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ וּבְמַיִם עַזִּים נְתִיבָה" (ישעיהו, מ"ג). יש שאמרו שהבחירה בפסוקים אלו אינה מקרית ומרמזת לפסוקים העוקבים אחריהם בתנ"ך: "פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר" ו"יַחְדָּו יִשְׁכְּבוּ בַּל יָקוּמוּ דָּעֲכוּ כַּפִּשְׁתָּה כָבוּ". על פי טענה זאת, התפילה בנוסחה הגלוי מתפללת לשלום המלכות אך מרמזת לבקשה להצלה מידי המלכות.
אמירת התפילה
התפילה הייתה מקובלת בקהילות האשכנזים וברוב קהילות הספרדים, אך לא אצל התימנים והאיטלקים. נהגו לאומרה בתפילת שחרית של שבת ושל ימים טובים לאחר קריאת התורה, יקום פורקן ומי שברך לקהל. נהוג ששליח הציבור אומר את התפילה בקול רם, תוך שהוא מחזיק בידו את ספר התורה. את שמות בני משפחת המלוכה ותואריהם נהוג לציין, הן בדפוס והן בעל פה, בשפה המקומית ולא בעברית. בקהילה הספרדית של אמסטרדם אומרים את התפילה בכל יום בו קוראים בתורה (גם בימות החול) לפני הוצאת ספר תורה. בקהילות ספרדיות רבות נהוג לומר את התפילה כחלק מתפילות מי שברך רבות הנאמרות לאחר תפילת כל נדרי ביום הכיפורים.
כיום התפילה נאמרת בעיקר בארצות אירופה, אך בקהילות רבות בארצות הברית אינה נאמרת (אם כי גם שם יש שאומרים אותה ובמקום ההתייחסות למלך ומשפחתו מסתפקים בהתייחסות ל"כל ראשי הממשלה ויועציהם" או "כל שרי המדינות האלו"). יש מחזורים שהודפסו בארצות הברית בהם מופיעה התפילה עם התייחסות לנשיא וסגן הנשיא.
בברית המועצות הודפסו סידורים בהם הופיעה תפילה למען ברית המועצות, מגינת השלום בעולם.
במדינת ישראל לא התקבלה התפילה, אם כי הודפסו בתחילת ימי המדינה נוסחים המברכים את נשיא מדינת ישראל. תפילה זו היוותה השראה לתפילה לשלום המדינה הנאמרת בקהילות רבות בישראל ובמקצת הקהילות מחוצה לה.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: תפילה לשלום המלכות |
- לשלומה של מלכות באתר צהר
- יואל רפל, תפילה לשלום השליט, בבלוג של איגוד ספרני יהדות
- התפילה לשלום המלכות תחת השלטון הנאצי - אתר דעת
- קטע מהקלטה עתיקה של התפילה משנת 1922 מפי החזן והזמר הטורקי חיים אפנדי
- הרב יוסף תאומים, סידור הגיון לב, קניגסברג, תר"ה, 1845, עמ' 307-309, באתר היברובוקס - בפירוש יש דברים על תפילת הנותן תשועה למלכים וחשיבותו.
הערות שוליים
- ^ על יסוד הפסוק: "הנותן תשועה למלכים, הפוצה את דוד עבדו מחרב רעה." (תהילים, קמ"ד, י')
- ^ משנה, מסכת אבות, פרק ג', משנה ב'
- ^ דוד אבודרהם, אבודרהם, מהדורת ורשה, תרל"ח, לז:, באתר היברובוקס
- ^ אסתר וחנן אשל ועדה ירדני, "חיבור מקומראן ובו קטע ממזמור קנד ותפילה לשלומו של יונתן המלך וממלכתו", תרביץ ס, ג, עמ' 295–323.
חנן ואסתר אשל, "התפילה לשלומו של יונתן המלך, מזמור קנד והפשר לישעיה י", תרביץ סז, א, עמ' 121–130, תשנ"ח - ^ כפי שנזכר בשו"ת "נודע ביהודה" (מהדורה קמא, סימן פ"ח, ד"ה מכתבך מן): "תקבל נוסח התפלה שיסדנו לשלום המלכות".
- ^ התפילה מועתקת בתוך "תולדות מוהר"ר מרדכי בנט", (דפוס ראשון: אפען, תקצ"ב 1832), טארנא, תרפ"ט שנכתבו על ידי בנו יעקב (הקרוי אבריל) בנט.
- ^ "אני טרם אכלה את דברי אתפלל תפילה קצרה. הנותן חכמה לחכמים ותשועה למלכים, לאין שיעור חכמתכם ירבה וינשא את מלככם, בימיו ובימינו תושע יהודה וישראל ישכון לבטח. ובא לציון גואל ושמחת עולם ליושביה והתענגו על רוב שלום, כן יהי רצון, אמן." (נוסח הנאום באתר פרס נובל).
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.