חלק (יחידת מידה): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ מיון ויקיפדיה
עדכון מוויקיפדיה גרסה 38281213, שמות הקודש
תגית: עדכון מוויקיפדיה
 
שורה 1: שורה 1:
'''חלק''' (לפעמים מכונה '''רגע''') הוא [[יחידת זמן]] המשמשת לחישוב ה[[חודש]]ים, ה[[ארבע תקופות|תקופות]], וה[[שנה|שנים]] ב[[לוח עברי|לוח העברי]]. כל חלק הוא <sup>1</sup>/<sub>1,080</sub> מ[[שעה]] ושווה לשלוש [[שנייה|שניות]] ושליש.
'''חלק''' (לעתים מכונה '''רגע''') הוא [[יחידת זמן]] המשמשת לחישוב ה[[חודש]]ים, ה[[ארבע התקופות|תקופות]], וה[[שנה|שנים]] ב[[הלוח העברי|לוח העברי]]. כל חלק הוא <sup>1</sup>/<sub>1,080</sub> מ[[שעה]] ושווה ערך לשלוש [[שנייה|שניות]] ושליש.


==מקורות==
==מקורות==
ב[[תלמוד בבלי|תלמוד הבבלי]] מוזכרת המידה בחישובי [[מולד הלבנה]]: {{ציטוט|אין חידושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה [[יממה|יום]] ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים|מרכאות=כן|מקור={{בבלי|ראש השנה|כה|א}}}} שיעור זה הוא ארכו של [[מחזור סינודי|חודש]] [[ירח|לבנה]] [[ממוצע]] ונקרא בקיצור '''כט' יב' תשצ"ג'''. גם ה[[רמב"ם]] מבסס את חישוביו בהלכות קידוש החודש על "חלקים". ה[[אבן עזרא]] מכנה את החלקים "חלקי ישראל".{{הערה|אבן עזרא על {{תנך|שמות|יב|ב}}}}
חלוקת השעה ל-1080 מוזכרת לראשונה ב[[פיוט]] של רבי [[פינחס ברבי יעקב הכהן]] מכפרא.{{הערה|[[שולמית אליצור]], [https://books.google.co.il/books?id=mNWOAAAAMAAJ פיוטי רבי פינחס הכהן], עמוד 643. [https://www.nli.org.il/he/manuscripts/NNL_ALEPH990001277380205171/NLI#$FL28086947 צילום כתב היד] באתר [[הספרייה הלאומית]].}}
 
ב[[תלמוד בבלי|תלמוד הבבלי]] מוזכרת המידה בחישובי [[מולד הלבנה]]: {{ציטוט|אין חידושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה [[יממה|יום]] ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים|מרכאות=כן|מקור={{בבלי|ראש השנה|כה|א}}}} שיעור זה הוא ארכו של [[מחזור סינודי|חודש]] [[הירח|לבנה]] [[ממוצע]] ומצוין בקיצור '''כ"ט י"ב תשצ"ג'''. בערכים אלה משתמשים כל מחשבי הלוח העברי. ה[[אבן עזרא]] מכנה את החלקים "חלקי ישראל".{{הערה|אבן עזרא על {{תנך|שמות|יב|ב}}}}


==הסיבה לחלוקת השעה ל-1,080==
==הסיבה לחלוקת השעה ל-1,080==
הרמב"ם מסביר את הסיבה שהחכמים חילקו את השעה דווקא ל-1,080, מכיוון ש[[מספר]] זה [[חילוק|מתחלק]] במספרים רבים:{{ציטוט|מרכאות=כן|ולמה חלקו השעה למניין זה. לפי שמניין זה יש בו [[חצי]] ורביע ושמינית ושליש ושתות ותשע וחומש ועישור|מקור={{רמב"ם|קידוש החודש|ו|ב|ספר=זמנים}}}} הסברו של הרמב"ם עדיין לא מיישב מדוע לא חילקו ל-360, מספר שגם הוא מתחלק לכל המספרים הללו.
ה[[רמב]] מסביר את הסיבה שהחכמים חילקו את השעה דווקא ל-1,080, מכיוון ש[[מספר]] זה [[חילוק|מתחלק]] במספרים רבים:{{ציטוט|מרכאות=כן|ולמה חלקו השעה למניין זה. לפי שמניין זה יש בו [[חצי]] ורביע ושמינית ושליש ושתות ותשע וחומש ועישור|מקור={{רמב"ם|קידוש החודש|ו|ב|ספר=זמנים}}}} הסברו של ה[[רמב]] עדיין לא מיישב מדוע לא חילקו ל-360, מספר שגם הוא מתחלק לכל המספרים הללו.
{{ש}}יש שהסבירו שחלוקה זו נוצרה במיוחד עבור חישוב מולד הירח הממוצע. ה[[אסטרונום]] [[קידינו]] {{אנ|Kidinnu}} ה[[כשדים|כשדי]] חישב את המולד הממוצע: 29, 31, 50, 8, 20 על [[בסיס (אריתמטיקה)|בסיס]] 60. [[חז"ל]] שלא היו רגילים בחלוקה לשישים תרגמו את החשבון ל"חלקים". אילו היה החשבון כט' יב' '''תשצ"ב'''{{הערה|כמו החשבון עליו מבוסס [[לוח השנה המוסלמי]].}} היו יכולים לחלק את השעה ל-15 חלקים בלבד ולציין את המולד הממוצע - עשרים ותשעה ימים ומחצה ושני שלישי שעה וחלק אחד,{{הערה|או עשרים ותשעה ימים ומחצה ו-11 חלקים.}} אך בכדי לתרגם את חישובו של קידינו בצורה מדויקת הוצרכו לחלק ל-1,080 ולקבוע את החישוב: עשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה ו-73 חלקים.{{הערה| על פי הרב [[אברהם בר חייא]], {{היברובוקס||ספר העיבור מאמר ב' שער ב'|21292||ללא|עמוד=53}}, ו[[ביאור הגר"א]] אורח חיים סוף הלכות ראש חודש}}
{{ש}}יש שהסבירו שחלוקה זו נוצרה במיוחד עבור חישוב מולד הירח הממוצע. ה[[אסטרונום]] [[קידינו]] {{אנ|Kidinnu}} ה[[כשדים|כשדי]] חישב את המולד הממוצע: 29,31,50,8,20 על [[בסיס (אריתמטיקה)|בסיס]] 60. [[חז"ל]] שלא היו רגילים בחלוקה לשישים תרגמו את החשבון ל"חלקים". אילו היה החשבון כ"ט י"ב '''תשצ"ב'''{{הערה|כמו החשבון עליו מבוסס [[לוח השנה המוסלמי]].}} היו יכולים לחלק את השעה ל-15 חלקים בלבד ולציין את המולד הממוצע - עשרים ותשעה ימים ומחצה ושני שלישי שעה וחלק אחד,{{הערה|או עשרים ותשעה ימים ומחצה ו-11 חלקים.}} אך כדי לתרגם את חישובו של קידינו בצורה מדויקת הוצרכו לחלק ל-1,080 ולקבוע את החישוב: עשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה ו-73 חלקים.{{הערה| על פי הרב [[אברהם בר חייא]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21292&st=&pgnum=53&hilite= ספר העיבור מאמר ב' שער ב'], ו[[ביאור הגר"א]] אורח חיים סוף הלכות ראש חודש}}


כמו כן ייתכן שהחלקים המוזכרים אינם חלקי שעה שחולקה ל-1,080, אלא חלקי שליש שעה שחולקה ל-360 - מספר שהיה חשוב ב[[ספרות בבליות|שיטת הספירה הבבלית]] ועל פיו חולק ה[[מעגל]] ל-360 [[מעלה (זווית)|מעלות]].
כמו כן ייתכן שהחלקים המוזכרים אינם חלקי שעה שחולקה ל-1,080, אלא חלקי שליש שעה שחולקה ל-360 - מספר שהיה חשוב ב[[ספרות בבליות|שיטת הספירה הבבלית]] ועל פיו חולק ה[[מעגל]] ל-360 [[מעלה (זווית)|מעלות]].
לפי [[אוטו נויגבאואר]] {{אנ|Otto Neugebauer}}, יחידת האורך ה[[בבל]]ית הקטנה שֶׁה (=[[זרע (בוטניקה)|גרעין]] [[שעורה תרבותית|שעורה]]) קיבלה בתקופה [[הממלכה הסלאוקית|הסלאוקית]] ו[[האימפריה הפרתית|הפרתית]] משמעות של 1/1080 באטרונומיה הבבלית וממנה עברה ליהודים.{{הערה|[https://www.jstor.org/stable/987107 From Assyriology to Renaissance Art], בתוךProceedings of the American Philosophical Society, כרך 133, חוברת 3 (ספטמבר 1989), עמוד 391.}} מקרה דומה הוא המילה [[פונדיון]] שבמקורה היא מטבע ובתקופת ה[[גאונים]] שימשה במשמעות של 1/12.{{הערה|[[תשובות הגאונים]], מאת [[אברהם אליהו הרכבי]], [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21195&pgnum=229 סימן שפ"ו].}}


==בהגות היהודית==
==בהגות היהודית==
על פי מסורות מסוימות [[יששכר]] עלה ל[[רקיע]] ומשם למד את החלוקה ל-1,080.{{הערה|הרב [[אברהם זכות]] ב{{היברובוקס||ספר יוחסין עמוד 74|24723||ללא|עמוד=74}} בשם "[[ברייתא]] של שמואל"}} בכך הסבירו את ה[[פסוק]]{{הערה|{{תנ"ך|דברי הימים א|יב|לג}}}} "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל".{{הערה|ערבי נחל פרשת בראשית.}} המילה "עתים" עולה ב[[גימטריה]] 1,080 אם מחשבים את האות [[ם]] כ-600.{{הערה|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94_%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8_%D7%90%D7%9D_%D7%9B%D7%9C_%D7%97%D7%99_%D7%90_%D7%99%D7%93 עשרה מאמרות מאמר אם כל חי א יד].}}{{ש}}
על פי מסורות מסוימות [[יששכר]] המקראי עלה ל[[רקיע]] ומשם למד את החלוקה ל-1,080.{{הערה|הרב [[אברהם זכות]] בספר יוחסין [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24723&pgnum=74 עמוד 74] בשם "[[ברייתא]] של שמואל"}} בכך הסבירו את ה[[פסוק]]{{הערה|{{תנ"ך|דברי הימים א|יב|לג}}}} "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל".{{הערה|ערבי נחל פרשת בראשית.}} המילה "עתים" עולה ב[[גימטריה]] 1,080 אם מחשבים את האות [[ם]] כ-600.{{הערה|[[s:עשרה מאמרות מאמר אם כל חי א יד]]}}
בספרות ה[[קבלה]]{{הערה|פירוש [[בחיי בן אשר|רבנו בחיי]] על {{תנ"ך|ויקרא|יט|ד}}.}} מוסבר כי המקור ל-1,080 נובע מהאפשרות ליצור מהשם הוי"ה 1,080 צירופים.{{הערה|ב[[של"ה]] בשער האותיות אות ה', ובליקוטי ה[[גר"א]] על [[ספר יצירה]]  מובאות מספר שיטות איך מחשבים את 1,080 הצירופים.}} על פי הקבלה בכל "חלק" העולם נוצר מחדש ושולט בעולם צירוף אחר של שם הוי"ה.{{הערה|[[נפש החיים]] [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?103587&pageid=P0008R שער א' פרק ב' בהגהה].}} כל חלק מקביל גם ל[[נשימה]] אחת שה[[אדם]] נושם, (18 נשימות בדקה) וכך מתבטאת יצירתו מחדש בכל רגע.{{הערה|שם=ראשית חכמה|[[ראשית חכמה]],{{היברובוקס||שער היראה פרק י'|34973||עמוד=47}}.}} המספר 1,080 הוא בגימטריה 5 פעמים [[ספירה (קבלה)#גבורה|גבורה]] או פעם אחת [[ספירה (קבלה)#תפארת|תפארת]] עם {{מונחון|הכולל|יחס לכללות המילה או המספר עצמם כערך הנוסף על חשבון הגימטריה}}.{{הערה|[[שער הכוונות]] {{היברובוקס||דרושי ראש השנה דרוש ו'|14189||עמוד=221}}.}}
 
בספרות ה[[קבלה]]{{הערה|פירוש [[בחיי בן אשר|רבנו בחיי]] על {{תנ"ך|ויקרא|יט|ד}}.}} מוסבר כי המקור ל-1,080 נובע מהאפשרות ליצור מהשם י-ה-ו-ה 1,080 צירופים.{{הערה|ב[[של"ה]] בשער האותיות אות ה', ובליקוטי ה[[גר"א]] על [[ספר יצירה]]  מובאות מספר שיטות איך מחשבים את 1,080 הצירופים.}} על פי הקבלה בכל "חלק" העולם נוצר מחדש ושולט בעולם צירוף אחר של שם יקו"ק.{{הערה|[[נפש החיים]] [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?103587&pageid=P0008R שער א' פרק ב' בהגהה].}} כל חלק מקביל גם ל[[נשימה]] אחת שה[[אדם]] נושם, (18 נשימות בדקה) וכך מתבטאת יצירתו מחדש בכל רגע.{{הערה|שם=ראשית חכמה|[[ראשית חכמה]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34973&pgnum=47 שער היראה פרק י'].}} המספר 1,080 הוא בגימטריה 5 פעמים [[ספירה (קבלה)#גבורה|גבורה]] או פעם אחת [[ספירה (קבלה)#תפארת|תפארת]] עם {{מונחון|הכולל|יחס לכללות המילה או המספר עצמם כערך הנוסף על חשבון הגימטריה}}.{{הערה|[[שער הכוונות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14189&pgnum=221 דרושי ראש השנה דרוש ו'].}}
 
ב[[ספר רזיאל המלאך]] מוסבר הפסוק {{ציטוטון|צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי|{{תנ"ך|דברים|לב|יח}}}} באמצעות גימטריה של מספר החלקים במשך [[היריון]] רגיל (3/4 [[שנה יוליאנית (אסטרונומיה)|שנה יוליאנית]] = 7,100,460 חלקים - 710 [=תש"י] [[ריבוא]] ועוד פחות מחצי שעה).{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=35004&pgnum=36 דף ט"ז עמוד ד'] במהדורת [[אוראדיה|גרוסוורדיין]] [[ה'תש"ד]]}}


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 18: שורה 25:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* מרדכי ארן, '''חקרי רמזים במספר תתר"פ''', מקבציאל לד', עמודים 465 - 456
* מרדכי ארן, '''חקרי רמזים במספר תתר"ף''', [[מקבציאל (קובץ תורני)|מקבציאל]] ל"ד, עמודים 465 - 456


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 31: שורה 38:
[[קטגוריה:הלוח העברי]]
[[קטגוריה:הלוח העברי]]
{{וח}}
{{וח}}
{{מיון ויקיפדיה|דף=חלק (יחידת מידה)|גרסה=25221065|דרגה=עבר סינון}}
{{מיון ויקיפדיה|דף=חלק (יחידת מידה)|גרסה=38281213|פריט=Q771081}}

גרסה אחרונה מ־14:57, 3 באפריל 2024

חלק (לעתים מכונה רגע) הוא יחידת זמן המשמשת לחישוב החודשים, התקופות, והשנים בלוח העברי. כל חלק הוא 1/1,080 משעה ושווה ערך לשלוש שניות ושליש.

מקורות

חלוקת השעה ל-1080 מוזכרת לראשונה בפיוט של רבי פינחס ברבי יעקב הכהן מכפרא.[1]

בתלמוד הבבלי מוזכרת המידה בחישובי מולד הלבנה:

אין חידושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים

שיעור זה הוא ארכו של חודש לבנה ממוצע ומצוין בקיצור – כ"ט י"ב תשצ"ג. בערכים אלה משתמשים כל מחשבי הלוח העברי. האבן עזרא מכנה את החלקים "חלקי ישראל".[2]

הסיבה לחלוקת השעה ל-1,080

הרמב"ם מסביר את הסיבה שהחכמים חילקו את השעה דווקא ל-1,080, מכיוון שמספר זה מתחלק במספרים רבים:

ולמה חלקו השעה למניין זה. לפי שמניין זה יש בו חצי ורביע ושמינית ושליש ושתות ותשע וחומש ועישור

הסברו של הרמב"ם עדיין לא מיישב מדוע לא חילקו ל-360, מספר שגם הוא מתחלק לכל המספרים הללו.


יש שהסבירו שחלוקה זו נוצרה במיוחד עבור חישוב מולד הירח הממוצע. האסטרונום קידינו (אנ') הכשדי חישב את המולד הממוצע: 29,31,50,8,20 על בסיס 60. חז"ל שלא היו רגילים בחלוקה לשישים תרגמו את החשבון ל"חלקים". אילו היה החשבון כ"ט י"ב תשצ"ב[3] היו יכולים לחלק את השעה ל-15 חלקים בלבד ולציין את המולד הממוצע - עשרים ותשעה ימים ומחצה ושני שלישי שעה וחלק אחד,[4] אך כדי לתרגם את חישובו של קידינו בצורה מדויקת הוצרכו לחלק ל-1,080 ולקבוע את החישוב: עשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה ו-73 חלקים.[5]

כמו כן ייתכן שהחלקים המוזכרים אינם חלקי שעה שחולקה ל-1,080, אלא חלקי שליש שעה שחולקה ל-360 - מספר שהיה חשוב בשיטת הספירה הבבלית ועל פיו חולק המעגל ל-360 מעלות.

לפי אוטו נויגבאואר (אנ'), יחידת האורך הבבלית הקטנה שֶׁה (=גרעין שעורה) קיבלה בתקופה הסלאוקית והפרתית משמעות של 1/1080 באטרונומיה הבבלית וממנה עברה ליהודים.[6] מקרה דומה הוא המילה פונדיון שבמקורה היא מטבע ובתקופת הגאונים שימשה במשמעות של 1/12.[7]

בהגות היהודית

על פי מסורות מסוימות יששכר המקראי עלה לרקיע ומשם למד את החלוקה ל-1,080.[8] בכך הסבירו את הפסוק[9] "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל".[10] המילה "עתים" עולה בגימטריה 1,080 אם מחשבים את האות ם כ-600.[11]

בספרות הקבלה[12] מוסבר כי המקור ל-1,080 נובע מהאפשרות ליצור מהשם י-ה-ו-ה 1,080 צירופים.[13] על פי הקבלה בכל "חלק" העולם נוצר מחדש ושולט בעולם צירוף אחר של שם יקו"ק.[14] כל חלק מקביל גם לנשימה אחת שהאדם נושם, (18 נשימות בדקה) וכך מתבטאת יצירתו מחדש בכל רגע.[15] המספר 1,080 הוא בגימטריה 5 פעמים גבורה או פעם אחת תפארת עם הכולל.[16]

בספר רזיאל המלאך מוסבר הפסוק ”צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי” (ספר דברים, פרק ל"ב, פסוק י"ח) באמצעות גימטריה של מספר החלקים במשך היריון רגיל (3/4 שנה יוליאנית = 7,100,460 חלקים - 710 [=תש"י] ריבוא ועוד פחות מחצי שעה).[17]

ראו גם

לקריאה נוספת

  • מרדכי ארן, חקרי רמזים במספר תתר"ף, מקבציאל ל"ד, עמודים 465 - 456

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. שולמית אליצור, פיוטי רבי פינחס הכהן, עמוד 643. צילום כתב היד באתר הספרייה הלאומית.
  2. אבן עזרא על ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ב'
  3. כמו החשבון עליו מבוסס לוח השנה המוסלמי.
  4. או עשרים ותשעה ימים ומחצה ו-11 חלקים.
  5. על פי הרב אברהם בר חייא, ספר העיבור מאמר ב' שער ב', וביאור הגר"א אורח חיים סוף הלכות ראש חודש
  6. From Assyriology to Renaissance Art, בתוךProceedings of the American Philosophical Society, כרך 133, חוברת 3 (ספטמבר 1989), עמוד 391.
  7. תשובות הגאונים, מאת אברהם אליהו הרכבי, סימן שפ"ו.
  8. הרב אברהם זכות בספר יוחסין עמוד 74 בשם "ברייתא של שמואל"
  9. ספר דברי הימים א', פרק י"ב, פסוק ל"ג
  10. ערבי נחל פרשת בראשית.
  11. s:עשרה מאמרות מאמר אם כל חי א יד
  12. פירוש רבנו בחיי על ספר ויקרא, פרק י"ט, פסוק ד'.
  13. בשל"ה בשער האותיות אות ה', ובליקוטי הגר"א על ספר יצירה מובאות מספר שיטות איך מחשבים את 1,080 הצירופים.
  14. נפש החיים שער א' פרק ב' בהגהה.
  15. ראשית חכמה, שער היראה פרק י'.
  16. שער הכוונות דרושי ראש השנה דרוש ו'.
  17. דף ט"ז עמוד ד' במהדורת גרוסוורדיין ה'תש"ד


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

חלק (יחידת מידה)38281213Q771081