תחנת הרכבת רעננה – מערב
תחנת הרכבת והרציפים בעת הבנייה, נובמבר 2016 | |||||
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 3 ביולי 2018[1] | ||||
מיקום | |||||
מיקום | מחלף הרצליה מזרח | ||||
קואורדינטות | 32°10′49.04″N 34°51′3.24″E / 32.1802889°N 34.8509000°E | ||||
אתרים סמוכים | כפר בתיה, פארק רעננה, עזריאלי רעננה ומחלף הרצליה מזרח | ||||
מידע על התחנה | |||||
|
מסילת השרון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
תחנת הרכבת רעננה – מערב היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל שמשרתת את תושבי רעננה והרצליה. התחנה היא תחנת קצה והיא ממוקמת ברעננה, סמוך לגבולה עם הרצליה, והוקמה כחלק ממיזם מסילת השרון העוברת בין נתיבי כביש הרוחב 531 שנסלל במקביל לסלילת המסילה.
היסטוריה
התחנה נבנתה בשנים 2014-2015[2][3] והחלה לפעול ב-3 ביולי 2018[1][4] בכיוון מזרח בלבד. חברת נתיבי ישראל סיימה את הנחת הקו לכיוון מערב בפברואר 2018 [5] אם כי החיבור לתחנת הרכבת הרצליה ולמסילת החוף בוצע רק בשנת 2020. התחנה משרתת את הקו אשקלון - הרצליה.
החל ממרץ ועד סוף חודש יוני 2020 הושבתה תנועה הרכבות עקב התפשטות נגיף הקורונה. רכבת ישראל ניצלה את ההשבתה לשיפורים ושדרוגים של תשתיות ובין היתר החלה בעבודות לשדרוג המסילה המזרחית באזור מחלף אלישמע. במסגרת העבודות פורק מקטע גדול של פסים וקו "הנגב המערבי" (באר שבע - רעננה) פוצל לשני קווים: באר שבע - ראש העין צפון וכפר סבא - הרצליה. הקו החדש איפשר לנוסעי ערי השרון להגיע בזמן מהיר יותר להרצליה ומשם להחליף רכבת לכיוון דרום[6]. עם סיום העבודות חזר הקו לפעילות רגילה.
ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[7].
מבנה התחנה
מבנה התחנה מעוצב בצורת ספר בשטח 600 מ"ר, ממנו יוצא גשר להולכי רגל באורך של כ-50 מטר המחבר בין אולם הנוסעים לרציפים. התחנה כוללת שני רציפי צד באורך של 300 מטר. בצמוד לתחנה ממוקמים מסוף אוטובוסים וחניון לכ-300 כלי רכב.
כיום קיימת גישה לתחנה רק מרעננה, מכיוון צפון. נוסעים הרוצים להגיע אליה מדרום (הרצליה) צריכים להקיף דרך המחלף הסמוך. נמתחה על העניין ביקורת, וקיימת כוונה להוסיף בעתיד כניסה מדרום, בדמות גשר או טרמינל[8].
ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[9]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
שירות הרכבות בתחנה
- תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה
לצמוד לכניסה לתחנה ישנו מסוף אוטובוסים קטן אשר משמש כתחנת מוצא לחמישה קווי אוטובוס. כל הקווים באזור התחנה מופעלים על ידי חברת מטרופולין.
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
3 | מטרופולין | רכבת רעננה מערב - הרצליה, דרך ירושלים - שיכון דרום - נווה ישראל - לב העיר - זבוטינסקי - ספורטק - קניון שבעת הכוכבים - רכבת הרצליה - אזור תעשייה הרצליה - מרינה הרצליה | ♿ |
6 | רכבת רעננה מערב - לב הפארק - קריית שרת - ויצמן - קניון רננים - קריית אתגרים | ♿ | |
54 | רכבת רעננה מערב - הנשיאים - ויצמן - קניון רננים - קריית אתגרים | ♿ | |
510 | רכבת רעננה מערב - הרצליה, מרכז הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - כביש 2 - תל אביב-יפו, דרך נמיר - דרך בגין - המסגר - תחנה מרכזית חדשה | ♿קו זה אינו משמש כקו הזנה לרכבת | |
609 | רכבת רעננה מערב - אחוזה - קרן היסוד - אזור תעשייה - מחלף רעננה כפר סבא צפון - כביש 4 - כביש 553 - נתניה | קו זה אינו משמש כקו הזנה לרכבת |
בנוסף ישנם מספר קווי אטובוס עירוניים ואזוריים של חברת מטרופולין בתדירות גבוהה על דרך ירושלים.
גלריה
-
מבנה אולם הנוסעים בעת הבנייה, נובמבר 2014
-
מבנה אולם הנוסעים במבט מזרחה
-
הגשר שמוביל אל הרציפים, מבט מתוך אולם הנוסעים
קישורים חיצוניים
- תחנת רכבת רעננה – מערב, באתר של רכבת ישראל
- הדמיה של מבנה התחנה, באתר י. שני מהנדסים
- תמונות מהתחנה, נובמבר 2014, תפוז אנשים
- תומר הדר, רכבת השרון מרעננה לת"א תחל את פעילותה ביולי, באתר כלכליסט, 24 ביוני 2018
- שוקי שדה, "אם יש עיכוב זה גזר דין מוות": כל בעיות התכנון בישראל בתחנה אחת שוממת, באתר TheMarker, 27 בספטמבר 2021
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 ליאור גוטמן, שמונה שנים אחרי הלאמת כביש 531, תושבי רעננה חוברו למערכת הרכבות הארצית , באתר כלכליסט, 2 ביולי 2018
- ^ תמונות מהתחנה, נובמבר 2014, תפוז אנשים
- ^ תמונות מהתחנה, מאי 2015, תפוז אנשים
- ^ רועי רובינשטיין, מקצרת זמנים: המסילה בין הוד השרון ורעננה נפתחה, באתר ynet, 2 ביולי 2018
- ^ המסילה כבר מוכנה, אז למה קו הרכבת מהשרון לתל אביב ייפתח רק בסוף 2019?, באתר צומת השרון כפר סבא, 2018-02-26
- ^ אסנת ניר, המסילות והכבישים ריקים - זה הזמן להאיץ פרויקטים בתחבורה הציבורית, באתר TheMarker, 25 במרץ 2020
- ^ שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל
- ^ בני קימרון, תושבי גן רש"ל ויד התשעה בהרצליה: "מה שווה תחנת הרכבת בלי נגישות אליה?", באתר mynet הרצליה, 26 בספטמבר 2019
- ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
תחנת הרכבת רעננה – מערב33485968Q20502866