יהדות פלך חרסון
יהדות פלך חרסון מתקיימת מתחילת סוף המאה ה-18 ועד לימנו. ההתיישבות החלקאית היהודית בפלך חרסון של האימפריה הרוסית הייתה חלק מההתיישבות היהודית החקלאית בדרום אוקראינה, שהחלה לאחר כיבוש דרום אוקראינה מידי האימפריה העות'מאנית. בנוסף להתיישבות החקלאית, יהודים התגוררו בערים מרכזיות של הפלך, והתקיימו קהילות יהודיות עירוניות גדולות כמו יהדות אודסה, יהדות חרסון, ויהדות מיקולייב. לאחר 1920 פלך חרסון התחיל להתפצל למחוזות שונים, כך שהיהודים מצאו את עצמם במחוזות חרסון, אודסה, מיקולייב, דניפרופטרובסק וקירובוהראד הסובייטיים. למרות השינוי בחלוקה האזורית ואפשרות הגירה, שטחה של דרום אוקראינה שהיה בעבר פלך חרסון, המשיך להיות לאזור עם ריכוז יהודי גבוה מאוד.
עד למלחמת העולם השנייה חלק גדול מהיהודים של הפלך היו פזורים באזורים כפריים, אך במהלך השואה כלל יישובים החקלאיים היהודים הושמדו, או רוקנו ממרבית תושביהם. לאחר המלחמה תושבי הכפרים ששרדו התרכזו בערי המחוזות, כמו אולקסנדריה, חרסון, מיקולייב, אודסה, אננייב, קרופיבניצקי וטירספול, או היגרו לאזורים אחרים של ברית המועצות. יהדות של מחזות אודסה, דניפרופטרובסק, חרסון ומיקולייב המשיכה להיות קהילה גדולה מאוד עד לשנות ה-90 של המאה ה-20, בה חלק גדול מיהודי אוקראינה עלו לישראל במסגרת העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר.
תחילת ההתיישבות
העיר חרסון הוקמה ב-1778 בהוראה של יקטרינה השנייה. על הקמת המבצר היה אחראי גריגורי פוטיומקין, שהסתייע בעזרתו של איש העסקים היהודי יהושע צייטלין[1][2]. העיר המבוצרת החלה להתפתח ולגדול בגלל מתיישבים חדשים, שביניהם היו גם יהודים. החל מ-1780 פעל בעיר בית כנסת וניתן למצוא תרשימים של שכונות יהודיות בתוכניות העיר מ-1782. לפי רישום אוכלוסין מ-1799 התגוררו בעיר 39 סוחרים יהודים ו-180 יהודים בורגנים. ענפי התעשייה המרכזיים של העיר היו עץ וספינות.
ערים אחרות בפלך כמו אודסה ומיקולייב נוסדו באותה התקופה במטרה לאכלס את האזור הכבוש. הערים שימשו בין היתר כמספנות עבור הים השחור. סוחרים ואנשי עסקים יהודים החלו להתיישב בערים החדשות.
המאה ה-19 והתיישבות חקלאית
נכון למרשם של 1803 התגוררו בעיר חרסון שהייתה בירת הפלך 36 סוחרים יהודים ועוד 344 בורגנים יהודים. ההתיישבות החקלאית היהודית התחילה בתקופתו של אלכסנדר הראשון לאחר פרסום תקנת 1804. התקנה הגבילה אתה חופש העיסוק והתנועה של היהודים מצד אחד, אבל הרחיבה את זכויותיהם לרכישת קרקעות חקלאיות מצד שני.
במטרה לעודד הגירה מסיבית של יהודים לפלך חרסון, הרשויות הבטיחו שורה של הטבות משמעותיות, ביניהם: פטור ממיסים, דחיית גיוס לצבא, נחלות קרקע חינמיות, והלוואה כספית בתנאים נוחים. הבטחות הללו מומשו באופן חלקי. המהגרים החדשים הגיעו בעיקר ממחוזות מוהילב וויטבסק של האימפריה הרוסית (בלארוס כיום)[3]. היהודים הגיעו ללא ניסיון בעבודה חקלאית. לפי רישומי הממשל, נכון ל-1806 נרשמו כ־900 משפחות יהודיות שמנו 4,500 נפש כמהגרים עתידיים לפלך חרסון. רבי דובער שניאורי היה אחד הרבנים הפעילים במיזם.
הקמת המושבות החקלאיות התחילה ב-1807. תחילה הוקמו ארבע מושבות: בוברובי קוט (Бобровый Кут), יפינהר (Ефингарь מלשון יפֶה נָהָר), שדה מנוחה (בהמשך נקרא שדה מנוחה הגדולה, Большая Сейдеминуха וקלינידורף), יזראליבקה (Израилевка, מוכרת גם בשם יזער). ב-1808 הוקמו נהרטב הגדולה (Нагартав משלון "נהר טוב") וקמנקה (Каменка), וב-1809 הוקמה אינהולץ (Ингулец מוכר גם בשם הר שפר, Гар Шефер)[4]. נכון לשנת 1810 התגוררו במושבות הללו 3,640 תושבים. רוב המושבות היהודיות שהוקמו במחוז חרסון בשנים 1807–1810 סבלו ממחסור חמור במשאבים ומי שתייה, ומצב כלכלי ותברואתי ירוד והיעדר כוח עבודה מקצועי. שיעורי התמותה בקרב המתיישבים בתחילת דרכם היו גדולים למדי.
פלך חרסון היה לחלק חשוב בדרום תחום המושב, והיהודים היו לאחוז משמעותי מתושבי היישובים בדרום אוקראינה. עם הגירתם של היהודים לכפרים וערים, התחילו להתפתח מוסדות יהודים שונים. כך ב-1816 נפתח בפלך חרסון בית חולים יהודי ראשון, שהיה ממקום בבירת הפלך. נכון ל-1847 התגוררו בעיר חרסון 3832 יהודים. בעיירה בריסלב (Берислав) התגוררו 287 יהודים. ב-1842 הגיע מקס ליליינטל לפלך חרסון, במסעו לשכנוע של יהודי האימפריה הרוסית של יתרונותיה של השכלה מודרנית. ב-1848 נפתחה מכללה לנשים יהודיות וב-1850 לגברים יהודים בעיר. לקראת אמצע המאה ה-19 פלך חרסון היה למרכז חשוב של חב"ד, בעיקר בקרב מתיישבים חקלאים.
ליהודים היה תפקיד נכבד בכלכלת ערי הבירה והפלך כולו. ב-1862 מושל הפלך אף הגיש בקשה למנות יהודי לתפקיד ראש העיר, אך בקשה זו סורבה על ידי השלטון המרכזי. הסופר והבלשן יהודה בן יחיאל בעהאק (היודע בשם העת "איש ווילנא בחערסאן") היה פעיל בעיר. רב מטעם בוגר סמינריון רבני של ז'יטומיר היה פעיל בפלך. נכון לשנות ה-80 של המאה ה-19 פעלו בעיר ארבעה בתי כנסת רבניים ובית כנסת קראי אחד. לקראת סוף המאה פעולה בעיר יותר מ-30 תלמודי תורה וחדרים וארבעה ביתי ספר יהודים. גם התנועה הציונית פעלה בפלך. יעקב שרתוק התגורר בחרסון.
במאה ה-19 בירת הפלך הפכה גם למרכז תרבותי חשוב (לצידה של אודסה), בה ליהודים היה מקום נכבד. כך המוזיקאי מרדכי גולינקין נולד בכפר איזלוצ'יסטאיה ( מחוז דניפרופטרובסק כיום) ב-1875 ולמד אצל פנחס מינקובסקי, שהיה חזן בעיר חרסון. גם המלחינים היהודים אמיל קופר (Emil Cooper) (1877), סמואל מייקפר (Samuel Maykapar) (1867) ויעקב סקמרובסקי (אוק') נולדו בחרסון.
נכון למרשם אוכלוסין מ-1897 בעיר חרסון התגוררו 17,555 יהודים, שהיו כ-30% מכלל תושבי העיר. עוד כ-13 אלף התגוררו בכפרים ועיירות באוייזד חרסון. מרבית היהודים בבירה עסקו בתחומי המסחר וחייטות. בשנות ה-80 וה-90 של המאה ה-19, 23 מתוך 49 חברי מועצת העיר היו יהודים[5]. חב"ד היה פעיל מאוד באוקראינה באותה העת. מספר רבנים משפיעים נולדו או היו פעילים בפלך חרסון, ביניהם רבי מאיר שלמה ינובסקי, רבי אברהם דוד לבוט, רבי לוי יצחק שניאורסון, רבי שמואל שניאורסון, רבי שמעון יעקב גליקסברג, רבי מיכל צבי היילפרין, רבי ראובן הרטנשטיין.
במהלך המאה ה-19 הוקמו בפלך חרסון המושבות החקלאיות הבאות[6]:
שם בעברית | שם ברוסית | שמות נוספים | שנת הקמה | כיום | מחוז כיום | מיקום |
---|---|---|---|---|---|---|
יפינהר | Ефингар
(Ефингарь, Ефингар,Эфингар) |
בולגקוב | 1807 | הכפר פלושצ'יבקה (אוק') | מיקולאייב | N 47°24'00",
E 32°18'35" |
בוברובי קוט | Бобровый Кут | בוברוביה | 1807 | הכפר בובריבי קוט (אוק') | חרסון | N 47°05'54",
E 32°56'42" |
דוברייה | Добрая | דוברינקה, נובינקייה | 1857-1856 | הכפר דוברויה (אוק') | מיקולאייב | N 47°18'37",
E 32°27'20" |
שדה מנוחה הגדולה | Большая Сейдеминуха | טאטרקה, קלינינדורף,
גרויס סיידעמענוכע |
1807 | העיירה קליניבסקה (אוק') | חרסון | N 47°06'52",
E 32°58'27" |
נהר טוב הגדולה | Большой Нагартав | נהרטב | 1808 | חלק מהעיירה ברזנהובטה (אוק') | מיקולאייב | N 47°18'26",
E 32°50'30" |
נהר טוב הקטנה | Малый Нагартав | 1812 | חלק מהעיירה ברזנהובטה (אוק') | מיקולאייב | N 47°18'10",
E 32°50'30" | |
קמנקה | Каменка (Камянка) | מייבסקויה | 1808 | הכפר קמיינקה (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°57'38",
E 33°47'02" |
אינגולץ | Ингулец | הר שפר, שירוקיה | 1809 | הכפר אנהולץ (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°43'46",
E 33°15'17" |
איזלוצ'יסטיה | Излучистая | קריבוי פלס, קריבופלסקה | 1824 | הכפר איזלוצ'יסטה (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°55',52",
E 33°46'07" |
לבובו | Львово (Львова) | ולודרסקוגו | 1841 | הכפר לבובה (אוק') | חרסון | N 46°47'37",
E 33°09'07" |
שדה מנוחה הקטנה | Малая Сейдеминуха | נבל, שטרנדורף,
קליין סיידעמענוכע |
1841 | הכפר מאלה סיידמנוחה (אוק') | חרסון | N 47°07'57",
E 33°00'24" |
נובופולטבקה | Новополтавка (Ново-Полтавка) | 1841 | הכפר נובופולטבקה (אוק') | מיקולאייב | N 47°32'53",
E 32°30'03" | |
נובי בריסלב | Новый Берислав
(Ново-Берислав, Новоберислав) |
נובובריסלב | 1841 | הכפר נובובריסלב (אוק') | חרסון | N 46°51'33",
E 33°29'14" |
בולשייה רומנובקה | Большая Романовка | רומנובקה, רומנובסקיה | 1841 | חלק מהכפר רומנובקה (אוק') | מיקולאייב | N 47°26'07",
E 32°56'41" |
מאלייה רומנובקה | Малая Романовка | 1855 | חלק מהכפר רומנובקה (אוק') | מיקולאייב | N 47°26'07",
E 32°56'41" | |
נובו ויטבסק | Нововитебск
(Ново-Витебск) |
ז'ולטיה | 1847 | הכפר נובוביטבסקויה (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°58'30",
E 33°53'23" |
נובו פודוסק | Новоподольск
( Новоподольская ,Ново-Подольск) |
קושינסק, נובו אודסה | 1847 | הכפר נובופודולסקויה (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°55'30",
E 33°53'54" |
נובו קובנה | Новоковно
(Ново-Ковно) |
צ'מבר, צ'מברקסיה, צ'מברובה | 1847 | הכפר נובי קובנה (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°58'45",
E 33°58'34" |
נובו ז'יטומיר | Новожитомир
(Новый Житомир, Ново-Житомир) |
Репетин, Репетино, | 1847 | הכפר נובוז'יטומיר (אוק') | דניפרופטרובסק | N 47°55'14",
E 33°39'27" |
איזראליבקה | Израилевка | יאזר | 1807 | ברזובטקה (אוק') | קירובוהראד | N 48°00'44",
E 32°36'13" |
סגיידק | Сагайдак | 1841 | חלק מהכפר סאדקי (אוק') | קירובוהראד | N 48°00'34",
E 32°43'52" | |
גרומוקליי | Громоклей | 1857 | לא קיים | קירובוהראד | N 47°53'48",
E 32°19'13" | |
ולניה | Вольная | ברדין | 1859 | הכפר ברדניבה (אוק') | אודסה | N 47° 17'44",
E 30°10'32" |
החצי הראשון של המאה ה-20
נכון ל-1910 פעלו בעיר חרסון שלושה מוסדות השכלה גובהה יהודיים: אחד אורתודוקסי ושניים שהכשירו יהודים למקצועות חופשיים. באודסה שהייתה מרכז יהודי משמעותי בפלך, למדו כ-10 אלפים סטודנטים יהודים באותה התקופה. בנוסף בחרסון פעלו בית ספר יהודי מקצועי לנשים, בית ספר יהודי מקצועי לגברים ו-7 מוסדות השכלה תיכונית יהודים פרטיים.
יעקב רבינוביץ התגורר בפלך באותה התקופה והיה בין מנהיגי הוועד האודיסאי, שעודד השכלה עברית וציונות מעשית. לציונות היה מקום חשוב בקרב יהודי פלך חרסון. בנוסף לפעלים ציוניים מוכרים מיהדות אודסה, כגון מרדכי זאב חבקין, מרדכי בן-עמי, משה לייב ליליינבלום ויהודה לייב פינסקר, פעלו בערים וכפרים חקלאיים בפלך תנועות נוער ציוניות כמו חובבי ציון. הייתה גם עיתונות יהודית בשפות היידיש והעברית, שיצאה לאור בעיקר באודסה, חרסון ומיקולייב.
עם זאת יהודים בפלך חרסון ובייחוד בערים סבלו רבות ממתקפות אנטישמיות מצד האוכלוסייה המקומות, בהתעלמות או אף בעידוד חלקי מהרשויות. כך לאחר תחילת מלחמת רוסיה–יפן ב-1904 התחרשו פוגרומים באולקסנדריה ובחרסון על ידי המגויסים הטריים. ב-1905 התרחש גל פוגרומים גדול באימפריה הרוסית. במסגרת הגל התבצעו פוגרומים ברוב היישובים החקלאיים והערים הגדולות של פלך חרסון, לרבות מיקולייב, חרסון, ואודסה על ידי המאות השחורות ואחרים. בעקבות גל הפוגרומים מספר אגרונים ציוניים הקימו גדודים להגנה עצמית, בעיקר באוכלוסייה היהודית העירונית.
מלחמת אזרחים ומהפכת אוקטובר
תקופת מלחמת האזרחים ברוסיה, שפרצה לאחר מהפכת אוקטובר הייתה תקופה קשה עבור יהודי תחום המושב והאימפריה הרוסית כולה. פלך חרסון הפך לחלק מהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית. פרעות פטליורה ופרעות אחרים נערכו על ידי כוחות צבאיים סדירים ובלתי-סדירים וארגונים לאומניים שונים. לפי הערכות כמאה אלף יהודים נהרגו על ידי פורעים שונים בשטחי האימפריה הרוסית במהלך מלחמת האזרחים[7]. באותה התקופה יהודים רבים נמלטו מיישובים וכפרים קטנים לעבר ערים גדולות והעלו בהם את אחוז היהודים. הפרעות, מהצב הכלכלי והחברתי הקשה הוביל רבים לתמוך ברעיון הציוני ובהגירה משטחי האימפריה. פועלי ציון, החלוץ והבונד היו פעילים מאוד בתקופה זו ואף ערכו בחירות להנהגת הקהילה היהודית באודסה ב-1918. מספר תנועות נוער ציוניות פעלו בברית המועצות בתחילת דרכה.
עם זאת, גם רעיונות הקומוניסטיים נפוצו מאוד בקרב היהודים ורבים מהם ראו במהפכה הקומוניסטית הזדמנות ואף הבטחה לעתיד בטוח ושוויוני יותר. לאחר המהפכה יהודים רבים הגיעו לתפקידי ממשל שונים. כך ב-1918 מונה היהודי יוסיף סקלאר (אוק') ליושב ראש וועד המנהל של פלך חרסון וב-1919 היהודי יעקב גנקין (רו') מונה לראש הצ'קה של הפלך. אלכסנדר מינייב (אוק') היה אחראי על חינוך פוליטי (תעמולה), אליה שלחס (אוק') היה יו"ר וועד המנהל של מחוז מיקולייב, מארק לבינזון (אוק') היה לראש הוועדה המחוזית של חרסון. תהליך הקולקטיביזציה לא פסח על יישובים החקלאיים היהודיים, שהפכו לסובחוזים וקולחוזים. רכושם הפרטי של החקלאיים הפך לרכוש משותף.
בין שתי מלחמות עולם
בשנות ה-1920 פלך חרסון החל להתפצל בהדרגה למחוזות, שעד אמצע שנות ה-40 הם הפכו למחוזות אוקראינה (וטרנסניסטריה) המוכרים כיום. כך ערים מרכזיות של הפלך הפכו לבירות של מחוזות שונים וכפרים יהודיים פוצלו בין מספר מחוזות, בעיקר מחוז מיקולאייב, אודסה, וחלק קטן ממחוז דניפרופטרובסק (מחוז שכלל גם ישובים מפלך יקטרינוסלב). היהודים בדומה למיעוטים אחרים בברית המועצות בתחילת דרכה זכו להכרה ועצמאות מסוימת מצד הרשויות. כך הקהילות היהודיות ניהלו בעצמם מוסדות לימוד ועיתונות, חלקם הגדול ביידיש. ב-1916-1920 פעל בחסרון סניף של ישיבת תומכי תמימים[8]. לפי רישומים מ-1924 פעלו בחרסון שני בתי ספר יהודיים עם 7 שנות לימוד ובנוסף טכניקום מקצועי, וזאת במקביל למוסדות לימוד תורניים. למרות העצמאות המסוימת שקבלו מוסדות ההשכלה השונים, הם היו כפופים למערכת החינוך הסובייטית, אשר הנחילה את ערכי הסוציאליזם והקומוניזם בקרב הלומדים. מורים יהודים השתלבו לא רק במוסדות לימוד יהודיים, אלא גם במוסדות שלימדו בשפות הרוסית והאוקראינית בערים וקולחוזים השונים.
שנות ה-20 של המאה ה-20 מאופיינות בכמות גדולה של תלמידים יהודיים הלומדים מקצועות טכניים והנדסה, וזאת במקביל לתיעוש כללי של המדינה. ערים מרכזיות כמו אולקסנדריה, חרסון, מיקולייב, אודסה, אננייב, קרופיבניצקי וטירספול הפכו לערים מתועשות, בהם יהודים רבים השתלבו בתחומי התעשייה השונים. הקדמה הטכנולוגית הגיעה גם להתיישבות החקלאית, אשר החלה בשימוש נרחב במכונות חקלאיות מודרניות.
בתחום התרבות ניתן לציין את אודסה, שהייתה למרכז תרבותי יהודי משפיע של תקופה זו. בנוסף אליה, פעלו בחרסון להקות שחקני תיאטרון יהודיים, אשר העלו הצגות ביידיש בתיאטראות המרכזיים בעיר. מצד אחד, פעלו בפלך מספר מצומצם של בתי כנסת ותלמודי תורה ומצד שני, פעלה עיתונות אנטי-דתית כמו דער אפיקוירעס וחינוך סובייטי. מלחינים חסידים כדגומת שלום חריטונוב התקשו להשתלב בתרבות החדשה. בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 הרשויות החלו בפעולות מסיביות לצמצום הדת, הן בקרב היהודים והן בקרב הנוצרים. בדומה לאנשי הכנסייה, גם רבנים (כדגומת רבי שמואל שניאורסון ורבי לוי יצחק שניאורסון) נעצרו על ידי רשויות החוק בשל פעילות דתית. לקראת סוף שנות ה-20 ביתי כנסת רבים החלו להיסגר בהוראות השלטון. בניינים של בתי הכנסת הסגורים שימושו למטרות סוצילאיסטיות שונות כמו: ביתי מגורים, פלנטריום, חדר כושר, בית קולנוע, ביתי ספר, ביתי חרושת, ועוד[9][10]. חלק נסגרו כיבול "לבקשת הפועלים היהודים"[11].
נכון למפקד האוכלוסין מ-1926 התגוררו בעיר חרסון 14,837 יהודים, שהיו כ-10% מאוכלוסיית העיר בזמן שבשטח שהפך בהמשך למחוז חרסון כולו התגוררו 35,509 יהודים, שהיו ל-6.3% מכלל תושבי המחוז. לפי מפקד האוכלוסין מ-1939 התגוררו בעיר 16,145 יהודים, שהיו ל-16.65% מאוכלוסיית חרסון.
מלחמת העולם השנייה והשואה
- ערכים מורחבים – שואת יהודי אוקראינה, טרנסניסטריה (אזור הכיבוש הרומני)
ב-22 ביוני 1941 פלשו כוחות גרמניה הנאצית ורומניה לשטחי ברית המועצות ובכך פתחו את את החזית המזרחית. הפלישה הייתה מהירה ומסיבית, כאשר כוחות מדינות הציר משתלטות במהירות על שטחי אוקראינה. יהודים רבים שאכלסו את אזור דרום אוקראינה, שהיה פלך חרסון לשעבר נמלטו על נפשם אל מעמקי ברית המועצות, תוך כדי התקדמות כוחות האויב. חלק גדול מאוכלוסיית הגברים גויס לצבא האדום, בזמן שמשפחותיהם היו במנוסה.
הערים חרסון, קרופיבניצקי, אננייב ומיקולייב נכבשו על ידי הגרמנים והרומנים בחודש אוגוסט. טירספול נכבשה בספטמבר ואודסה נכבשה באוקטובר. עם כניסתם של כוחות האויב, יהודים רבים שלא הספיקו להימלט מצאו את עצמם באזור כיבוש נאצי. קיץ 1941 היה לתחילתו של שואת יהודי אוקראינה.
כשני שלישים מתוך יהודי חרסון נמלטו מהעיר לפני הכיבוש. היתר רוכזו בגטו בתוך העיר והוצבו לעבודות כפיה במפעל הסמוך. כבר בספטמבר של אותה השנה החלה השמדה מכוונת של יהודים, בעיקר בבורות ירי. כלל תושבי הקולחוזים היהודיים שלא נמלטו רוכזו בגטאות והועסקו בכפייה, במשך תקופה קצרה לפני השמדתם. לפי הערכות, נכון לספטמבר 1941 נורו למוות בחרסון כ-12 אלף אזרחים, רובם הגדול יהודים. חלק גדול מהיהודים שלא נרצחו בשלב הראשוני, נשלחו למחנות ריכוז ועבודה שונים, אשר חדלו להתקיים ב-1942 עם רציחתם של אסירים.
אודסה נפלה לאחר מצור כבד באוקטובר. רק 40% מהיהודים הצליחו להימלט מהעיר. הכיבוש הרומני היה למכה קשה ליהדות אודסה שספגה עבדות קשות בנפש. במהלך הטבח באודסה נרצחו כ-100,000 יהודים מהעיר עצמה ומישובים הסמוכים.
בעיר מיקולייב כ-20% מאוכלוסיית היהודים לא הצליחה להימלט, כך שכ-15 אלף מתוך קהילת יהודי מיקולאייב נרצחו. באולקסנדריה נרצחו כ־1500 יהודים תושבי העיר, כ-1000 יהודים שהוגלו מיישובים סמוכים ועוד כ-5500 חיילים סובייטים שנפלו בשבי. ב-1942 טירספול הכבושה נפתח גטו טירספול. מספר התושבים שלו השתנה במהלך השנים בגלל תמותה וכליאת יהודים חדשים.
ההתיישבות היהודית החקלאית בדרום אוקראינה למעשה חדלה מלהתקיים בעקבות השואה. תושבי הקולחוזים נטשו את בתיהם במנוסה, גויסו למלחמה או נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם. כפרים שלמים נמחקו או רוקנו מתושביהם. רוב הנרצחים נורו למוות קרוב לאזור מגוריהם והכפרים היהודיים הפכו לקברי אחים.
לאחר השואה
החל מ-1944 כוחות ברית המועצות החלו לשחרר את האזורים הכבושים, אך התושבים היהודים לא מיהרו לחזור וחלקם אף נשארו באזורים אחרים של ברית המועצות גם לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה. עם זאת, לאחר כניעת גרמניה הנאצית ב-1945 חלק גדול מהתושבים שנמלטו חזרו לאזור מגוריהם. תשתיות רבות בערים וכפרים באזורי הלחימה נהרסו לחלוטין ותושבים רבים חזרו לגלות שביתיהם נהרסו וכפריהם אינם קיימים עוד. הכפרים היהודים הנטושים התמלאו בתושבים אחרים, חלקם אף הם פליטים חסרי בית שחזרו לאחר המלחמה. שמות הכפרים הידיים התחלפו בסלביים. תושבי הכפרים היהודיים ששרדו את תקופת השואה התפזרו בין הערים המרכזיות של אוקראינה. בהמשך, הכפרים זכו למספר ביקורים של משפחות התושבים לשעבר. חלקם גם הקימו באזורי ההשמדה אנדרטאות לנספים, בעיקר מיוזמתם ועל חשבונם[12][13][14].
בנוסף לנזק כבד בנפש, שואת יהודי אוקראינה שינתה בצורה ניכרת את יהדות ברית המועצות, ואת יהדות דרום אוקראינה בפרט. יהדות ברית המועצות שלאחר המלחמה נטתה להיות הרבה יותר חילונית, פחות דוברת יידיש ויותר מעורבת באוכלוסייה הכללית. בתי כנסת המועטים שהיו עדיין פזורים בכל הערים המרכזיות של דרום אוקראינה הלכו ונסגרו. מספר רב של מוסדות תרבות יידיים שהיו פעילים לפני המלחמה, כמו עיתונים, ספריות ותיאטראות לא שבו לפעילותן.
עם זאת, גם בסוף שנות ה-40 ותחילת ה-50 אזור דרום אוקראינה המשיך להיות מרכז יהודי תרבותי משפיע. תיאטרון היהודי של אודסה יצא לסבבי הופעות ביידיש, שזכו לפופולריות בערים אחרות עם אוכלוסייה יהודית רחבה. בדומה למדינות אירופה, התקופה שלאחר סיום מלחמת העולם השנייה התאפיינה בגל אנטישמיות חדש. ניתן לראות זאת בין היתר במאבק נגד קוסמופוליטיות שהתנהל בברית המועצות החל מ-1948 ועד לאמצע שנות ה-50. יהודים רבים שנשאו במשרות בכירות בצבא, משטרה, גופי ממשל ותפקידי ניהול פוטרו מתפקידם.
החצי השני של המאה ה-20
על פי מרשם האוכלוסין מ-1959 התגוררו בעיר חרסון 9500 יהודים, שהיו ל-6% מאוכלוסיית העיר. באותה השנה הוחלט לסגור את בית הכנסת הפעיל האחרון בעיר, בית הכנסת חב"ד 1 (אוק') (שחזר לפעילות רק לאחר נפילתה של ברית המועצות). לפי מרשם מ-1970 התגוררו בעיר 9700 יהודים. אחוז גבוה מאוד של יהודים יוצאי דרום אוקראינה למדו במוסדות להשכלה גבוהה של ברית המועצות ורכשו מקצועות שונים.
למרות היחסים הקשים בין ברית המועצות לישראל, חלק מיהודי דרום אוקראינה עלו לישראל במסגרת העלייה מברית המועצות בשנות ה-70. עם זאת, מספרם היה קטן ביחס לאוכלוסייה שהעדיפה להישאר בברית המועצות.
בתקופה שבין מלחמת העולם השנייה לנפילתה של ברית המועצות, היהודים בדרום אוקראינה השתלבו במקומות עבודה מגוונים ותרמו לתרבות וכלכלה המקומיים. רבים מסופרים, אנשי התקשורת, בדרנים, מוזיקאים ואמנים הגיעו מקהילות יהודיות של דרום אוקראינה. בין אנשי התרבות החושבים של התקופה ניתן לציין את היהודים אלכסנדר גאליץ', איגור אויסטרך, ארקדי רייקין, אדוארד בגריצקי, לאוניד אוטיוסוב, יוסיף קובזון, ודוד אויסטרך, שכולם הגיעו מאזור פלך חרסון לשעבר.
פירוק ברית המועצות ועליה לישראל
כבר בתקופת הפרסטרויקה החלו להתעורר שוב רוחות ציוניות בקרב יהדות ברית המועצות. עם זאת, עקב שנים של תעמולה סובייטית, המלחמה הקרה ויחסים עכורים בין ישראל לברית המועצות, הרעיונות הציונים לא זכו לפופולריות רבה. לאחר התפרקות ברית המועצות יהודים תושבי דרום אוקראינה הפכו לאזרחי אוקראינה העצמאית, שסבלה ממצב כלכלי ירוד.
תקופה של תחילת שנות ה-90 הובילה לשינויים רבים בחייהם של יהודי דרום אוקראינה. חב"ד שהפסיקו את פעילותם בברית המועצות, חזרו לאוקראינה. שלוחי חב"ד החזירו לפעילות את בתי הכנסת בכל הערים הגדולות. הסוכנות היהודית החלה בפעילות מסיבית לעידוד עליה לישראל. מוסדות לימוד יהודיים נפתחו מחדש והחלו ללמד עברית.
אחוז ניכר מהעלייה של שנות ה-90 הגיעה מאזורי דרום אוקראינה. מרבית העולם מדרום אוקראינה היו חילונים ומשכילים. חלק ניכר מהעולים הגיעו ממשפחות מתבוללות ובני נישואי תערובת שהיו זכאים לעלות לישראל מכוח חוק השבות, אך לא היו מוכרים כיהודים לפי ההלכה.
למרות העלייה המסיבית לישראל, חלק מיהדות דרום אוקראינה נשאר לחיות באזור מגוריו המקורי. הקהילות היהודיות בערים שומרות על קשר עם ישראל. מספר בתי ספר עבריים פעילים באוקראינה, חלקם הגדול ממופעלים על ידי חב"ד. כך ניתן לציין את רשת ביתי הספר הדתיים "אור מנחם" (חלק מ"אור אבנר") במיקולייב[15], אודסה[16], דניפרו[17] וחרסון[18], המפעילה גם גני ילדים אורתודוקסיים.
למרות מצמצום גודל הקהילה, יהדות אוקראינה ממשיכה להיות אחת המשמעותית שביהדות התפוצות. האנטישמיות באוקראינה פחתה עם ירידת אחוז היהודים, אבל לא נעלמה כלל. למרות האנטישמיות, ליהודים יש חלק חשוב בכלכלת אוקראינה, בתרבותה, ובפוליטיקה שלה. כך ניתן לציין מספר יהודים משפיעים המגיעים מדרום אוקראינה: נשיא אוקראינה, שחקן קולנוע ובדרן לשעבר וולודימיר זלנסקי (יליד קריבי ריה), איש העסקים איגור קולומויסקי (יליד דניפרו), איש העסקים גנאדי בוגולובוב (יליד קמיאנסקה), הפוליטיקאי יבהן צ'רבורנקו (אוק') (יליד דניפרו) ורבים אחרים[19].
פילוח עיסוק של יהודים לפי תחומים
ניתן לראות מספר שינויי מגמה בעיסוקם של יהודי אוקאינה בתקופת ברית המועצות[20]. אחד השינויים הבולטים הוא עליה הדרגתית של בעלי ההכשרה הגבוהה והאחר הוא ירידה פתאומית של העוסקים בחקלאות, בעקבות השמדת היישובים החקלאיים היהודים בשנות ה-40.
שנה: | 1926 | 1939 | 1959 | 1970 | 1979 | 1989 |
---|---|---|---|---|---|---|
מנגנוני המפלגה והמדינה | 0.3 | 1.3 | 0.4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 |
מנהלים בדרג הבינוני | 2.0 | 8.3 | 8.7 | 8.5 | 7.6 | 8.3 |
מדענים ומרצים במוסדות להשכלה גבוהה | 0.1 | 0.8 | 1.2 | 2.1 | 3.2 | 3.7 |
מומחים אחרים בעלי הכשרה גובהה | 6.5 | 12.8 | 20.1 | 26.5 | 31.9 | 33.2 |
מומחים בעל הכשרה בינונית | 5.4 | 16.6 | 20.2 | 21.2 | 18.9 | 17.2 |
עובדים זוטרים | 6.2 | 10.2 | 9.2 | 7.3 | 6.2 | 5.5 |
עובדים בתחום שירותים ומסחר | 21.2 | 11.4 | 8.4 | 7.2 | 6.2 | 5.1 |
פועלים מקצועיים | 35.2 | 24.2 | 25.7 | 21.7 | 21.3 | 21.4 |
עובדים בלתי מקצועיים | 11.4 | 11.2 | 5.8 | 5.2 | 4.7 | 5.3 |
עובדי חקלאות | 11.9 | 3.2 | 0.6 | 0.3 | 0.2 | 0.2 |
אנשים מפורמסים ילידי הפלך
יהודים מפורסמים רבים מאוד נולדו בפלך חרסון, ובמחוזות אוקראינה אליה הוא התפרק בהמשך. בין היתר לציין את שמואל יבנאלי, אשר זליג ארליך, זליג ברודצקי, סוניה דלונה, מרדכי זאב חבקין, משה שרת, רבי מיכל צבי היילפרין, שמעון פרוג, יהושע חנא רבניצקי, אברהם פריידנברג, יוסף שכטמן, זאב טיומקין, גריגורי זינובייב, רבי מנחם מנדל שניאורסון ורבים אחרים אשר נולדו באזור זה.
קישורים חיצוניים
- Еврейские земледельческие колонии Юга Украины и Крыма
- Еврейские земледельческие колонии Херсонской губернии
- Херсон (еврейская община)
- Щукин В. В., Павлюк А. Н. Еврейские земледельческие колонии Херсонской губернии (ХІХ - начало ХХ вв.) : очерки истории / В.В. Щукин, А.Н. Павлюк; под ред. М.Д. Гольденберга. - Николаев : Изд. Шамрай П.Н., 2016. - 408 с.
הערות שוליים
- ^ Евреи в Херсоне
- ^ Евреи в г. Херсон, Украина
- ^ המושבות היהודיות ברוסיה
- ^ Ингулец (Гар Шефер, Широкая)
- ^ Евреи в г. Херсон, Украина, אתר מצוות אמת
- ^ Щукин В. В., Павлюк А. Н. Еврейские земледельческие колонии Херсонской губернии (ХІХ - начало ХХ вв.) : очерки истории / В.В. Щукин, А.Н. Павлюк; под ред. М.Д. Гольденберга. - Николаев : Изд. Шамрай П.Н., 2016. - 408 с., נספחים
- ^ Норман Кон. Благословение на геноцид
- ^ תומכי תמימים חרסון, אתר חב"דפדיה
- ^ Синагоги Южной Украины
- ^ Там где были синагоги
- ^ Синагоги Южной Украины, ч.2
- ^ Памятник погибшим евреям с. Романовка
- ^ Памятник на братской могиле посёлок Калининское
- ^ Памятник расстрелянному еврейскому населению с. Новополтавка
- ^ Специализированная частная школа Ор Менахем
- ^ Еврейская школа «Хабад-Ор Авнер»
- ^ Еврейская школа №144
- ^ Еврейская школа «Ор Менахем Хабад» г. Херсон
- ^ Циклопедия:Списки:Евреи-политики Украины
- ^ Еврейское население бывшего СССР в двадцатом веке
36490579יהדות פלך חרסון