תחנת הרכבת מודיעין – מרכז

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
מודיעין – מרכז
הכניסה הראשית לתחנה
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 1 באפריל 2008
מיקום
מיקום שדרות החשמונאים, מודיעין
קואורדינטות 31°54′05″N 35°00′20″E / 31.9013777777778°N 35.0056388888889°E / 31.9013777777778; 35.0056388888889
אתרים סמוכים מודיעין-מכבים-רעות
מידע על התחנה
סוג התחנה תחנת נוסעים
רציפים ארבעה
קווים העוברים בתחנה

מודיעין – מרכז — תחנת הרכבת נהריה

מודיעין-מרכז - ירושלים יצחק נבון
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת מודיעין – מרכז היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר מודיעין-מכבים-רעות והיישובים הסובבים אותה. התחנה ממוקמת בקצה מסילת מודיעין - ענבה. תחנת "מודיעין מרכז" היא תחנת הרכבת התת-קרקעית הראשונה בישראל. שטחה הוא כ-7,000 מטר רבוע[1], ורציפיה ממוקמים כ-15 מטרים מתחת לפני האדמה[2]. תחנת "מודיעין מרכז" הייתה תחנת הרכבת הגדולה בישראל ממועד פתיחתה ועד פתיחת תחנת הרכבת ירושלים – יצחק נבון.

היסטוריה

תכנון קו הרכבת למודיעין החל בשנות ה-90 של המאה ה-20 עם הקמת העיר. ב-1997 הודיעו משרדי האוצר והתשתיות כי נשקלת האפשרות שהקו יופרט, יוקם ויופעל על ידי יזם פרטי, אך ההחלטה לא יצאה לפועל[3]. בשנת 2000 החלה עיריית מודיעין לקדם את תכנון התחנה באזור מרכז העסקים הראשי של העיר כתחנת הקצה של הקו, במטרה שהוא יפתח בשנת 2004[4]. המרכז להקמת הקו פורסם בספטמבר 2002[5], החברות טר-ארמה ודניה סיבוס זכו במכרזים להקמת תשתית המסילה[6] ובאוקטובר 2003 זכתה חברת שפיר הנדסה במרכז להקמת התחנה בעלות של 155 מיליון שקל[7]. תחנת מודיעין מרכז נפתחה ב-1 באפריל 2008[8].

בשנת 2021 ותחילת 2022 התבצעו בתחנה עבודות להצבת תשתית חשמול בתחנה, תשתית זו מאפשרת לציוד נייד חשמלי לנסוע בתחנה[9]. עם סיום העבודות התחנה היא אחת מ-11 תחנות רכבת בארץ המחוברות לתשתית החשמול וב31 במרץ 2022 התחיל לפעול ממנה קו פרברי אל תחנת הרכבת ירושלים - נבון דרך קשת מודיעין.

מבנה התחנה

לתחנה שלושה מפלסים עיקריים:

  • כניסה מהרחוב
  • אולם נוסעים, קופות, ושערי ביקורת כרטיסים
  • רציפים

בתחנה ארבע מסילות התוחמות שני רציפים באורך 250 מטר. היציאה מהתחנה אפשרית משני צדדיה באמצעות מעבר תת-קרקעי.

במפלס אולם הנוסעים ישנה מבואה מסחרית אשר אינה פעילה ונועדה לקשר את התחנה לתחנה המרכזית של מודיעין. הכנה זו בוצעה בעת בניית התחנה.

בתחנה זו הותקנה מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית ב-2022. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

שירות הרכבת בתחנה

פעילות קווי הרכבת בתחנה זו מתקיימת בין השעות 6 בבוקר (בקירוב) ל9 בערב (בקירוב) בימי חול. בסופי שבוע וערבי חג הפעילות מצומצמת לשעות 8 בבוקר ל2 בצהריים (בקירוב) בימי שישי וערבי חג ולשעות 9 בערב ל11 בערב (בקירוב) במוצאי שבת.

ברוב שעות היום יוצאות שתי רכבות בכל שעה לתל אביב ולחיפה והן ממשיכות עד לנהריה. משך זמן הנסיעה לתחנת תל אביב השלום הוא כ-33 דקות ולחיפה מרכז כשעה ו-40 דקות, בחזור משך הנסיעה מתחנת תל אביב השלום הוא כ-40 דקות. בשעות הערב (שבימי חול) יוצאת גרסה מקוצרת של הקו המגיעה עד לתחנת הרצליה, ובסופ"ש וערבי חג יוצאת גרסה מקוצרת נוספת של הקו המגיעה עד לתחנת תל אביב – מרכז.

ב-31 במרץ 2022 נפתח הקו לתחנת הרכבת ירושלים – יצחק נבון שעובר גם דרך תחנת הרכבת פאתי מודיעין הסמוכה. תחנה זו משמשת כתחנת הקצה של קו זה.

קו הרכבת מודיעיןנהריה
מודיעין – מרכזפאתי מודיעיןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבנימינהעתליתחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץחוצות המפרץקריית חייםקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת מודיעיןירושלים-נבון
מודיעין – מרכזפאתי מודיעיןירושלים-נבון


שירותי הזנה לתחנה

התחנה ממוקמת בכיכר התחבורה שהיא מוקד התחבורה המרכזי בעיר.

שישה קווים פנימיים במודיעין (50, 53, 54, 56, 58, 59) ומספר קווים אזוריים עוברים דרך הכיכר.

בנוסף התחנה המרכזית של מודיעין גם ממוקמת בכיכר. מהתחנה המרכזית ישנם שני קווים פנימיים (51, 55) וקווי שירות לתל אביב, רמלה, לוד, ראשון לציון, שוהם, רחובות, ירושלים, באר שבע ויישובי יהודה ושומרון.

תוכניות עתידיות

פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

מסילת 431

בשנת 2026 צפויה להיפתח מסילת ראשון לציון - מודיעין בין נתיבי כביש 431 לכיוון ראשון לציון ולהוות מסילת רוחב בין ערי דרום גוש דן ממודיעין דרך רמלה, תחנת הרכבת הראשונים ועד תחנת הרכבת ראשון לציון משה דיין. עם סיום הקמת המסילה יחל לפעול קו נוסעים נוסף אשר יתחיל בתחנה זו.

הארכת המסילה צפונה

לפי תוכניות עתידיות, עשויה המסילה להמשיך בתוך מודיעין מצפון לתחנת מודיעין מרכז (קו M העתידי) לתחנה חדשה שתוקם בקצה שדרות עמק האלה ופאתי הפארק הטכנולוגי.

חיבורה של התחנה החדשה ייעשה באמצעות הארכת קו הרכבת הקיים מתחנת מודיעין מרכז עד לאזור הפארק הטכנולוגי, באורך של כחמישה קילומטרים, כאשר מקטע המסילה החדש יהיה ברובו תת-קרקעי ויעבור לאורך שדרות החשמונאים ומרכז העיר הקיים, ומשם יפנה שמאלה בקשת רחבה מתחת לשדרות עמק בית שאן. משם, לאורך השדרה ומתחת לאדמה, תמשיך המסילה עד לפארק הטכנולוגי[10].

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ באתר פ.ק.צ. הנדסה (1997) בע"מ.
  2. ^ נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
  3. ^ דוד חיון, ‏משרדי האוצר והתשתיות יכינו מיכרז בינלאומי להפרטת קו רכבת חדש, באתר גלובס, 11 באוגוסט 1997
  4. ^ דליה טל, ‏עיריית מודיעין: לתכנן כבר כעת קו רכבת לת"א, ללא כל קשר לקו ת"א-ירושלים, באתר גלובס, 26 בנובמבר 2000
  5. ^ גל ניסים, ‏נתב"ג-מודיעין: הרכבת מוציאה מכרזים להקמת קו רכבת חדש, באתר גלובס, 9 בספטמבר 2002
  6. ^ גל ניסים, ‏חברת תר ארמה זכתה במכרזי הרכבת להקמת הקו נתב"ג-מודיעין, באתר גלובס, 10 באוקטובר 2002גל ניסים, ‏דניה סיבוס זכתה במכרז לעבודות תשתית בקטע קו נתב"ג-מודיעין ב-169 מיליון שקל, באתר גלובס, 6 ביוני 2003
  7. ^ גל ניסים, ‏שפיר תקים את תחנת רכבת מודיעין מרכז ב-155 מיליון שקל, באתר גלובס, 1 אוקטובר 2003
  8. ^ עפרי אילני, עוד תחנה בדרך ל"עיר העתיד", באתר הארץ, 2 באפריל 2008
  9. ^ "רכבת ישראל", פרויקט החשמול, קו הרכבת למודיעין, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות - ביצוע פרויקטים בתחבורה, 26 בפברואר 2022
  10. ^ השלב הבא של הרכבת במודיעין יצא לדרך, באתר www.mnews.co.il
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

תחנת הרכבת מודיעין – מרכז33604241Q2349293