טישיו, בדרך כלל שם הערך הוא האיסור עצמו ולא הפסוק, לכן השם המתאים יותר זה לכאורה איסור גרים מואביים ועמוניים לקהל.
שיחה:איסור עמונים ומואבים לקהל/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אני יותר ממליץ על ״גר עמוני ומואבי״, עם מספר הפניות כמו ״גר עמוני״ או ״גר מואבי״ ומה שאתה אמרת. יותר הגיוני שמישהו יחפש את הנ״ל.
אחזור על דעתי מאז ומתמיד: לא ממציאים שם חדש. בוחרים שם הקיים בתנ"ך או בתלמוד. וזה השם הנוכחי. ישנם עוד כ20 ערכים עם שמות דומים לערך הזה (שם הפסוק) בקטגוריה:מצוות לא תעשה, ואם ברצונך לשנותם יש לפתוח דיון באולם הדיונים הממוזג. מזמין גם את דויד לשתות כוס משקה קר (חד פעמי אין - בגלל ליברמן, מצטער) ולהשתתף בדיון הנעים. (ראה מה עשית, בגללך קפץ לי תבנית של מלך. אולי אתה באמת מלך.)
דוד המלך | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
משפחתו |
| ||||||||||
תקנות ויצירות המיוחסות לו | ספר תהילים • מאה ברכות • צוואת דוד • קינת דוד • קינת דוד על אבנר • דברי דוד האחרונים • שירת דוד | ||||||||||
מאורעות בחייו שתוארו בתנ"ך | משיחת דוד למלך • דוד וגוליית • הטבח בנוב עיר הכהנים • סיפור נבל הכרמלי • דוד ובת שבע • מרד שבע בן בכרי • האישה החכמה מתקוע • מעשה אמנון ותמר • רצח אמנון • דוד ויהונתן • סיפור רצפה בת איה | ||||||||||
אגדות חז"ל | דוד והצרעה והעכביש | ||||||||||
שונות | מרב בת שאול • פלטיאל בן ליש • בית דוד • אבישג השונמית • ברזילי הגלעדי • גיבורי דוד • כתובת תל דן • קבר דוד • משיח • המלך דוד (סרט) • מגן דוד | ||||||||||
הנצחה |
|
לא הבנתי למה לא מחקת את תבנית "דוד" שגרמה לי להשקיע בערך דקה להבין מה היא קשורה.
לגופו של דיון - לפי הראיה שהביא טישיו מהקטגוריה הזו - אני מסכים איתו.
כי לא הצלחתי. וגם כי אתה מלך (ברכות נח א עיי"ש).
חביבי, ממבט חטוף כבר הבנתי את טעותך, כל השמות של הערכים שנקראים על שם פסוקים הם פסוקים מוכרים, כגון לא תגנוב, לא תרצח, וכדו'. אבל הערך הזה הוא לא פסוק מוכר, ולכן יותר מסתבר לקרוא לו בשמות שאני הצעתי, כפי שבקטגוריה שציינת לעיל כל האיסורים שמקורם בפסוקים לא מוכרים, ערכם נקרא על שם האיסור.מפורשים
ועכשיו הקדש מבט שאינו חטוף, ותראה את הערכים
- לא יוסיף
- לא ילבש
- לא יראה בך ערוות דבר
- לא תאכלו על הדם
- לא תגורו מפני איש
- לא תהיה לו כנושה
- לא תחמוד
- לא תחסום שור בדישו
- לא תחרוש בשור ובחמור יחדו
- לא תיקום ולא תיטור
- לא תישא שמע שווא
- לא תלך רכיל בעמיך
- לא תנאף
- לא תעמוד על דם רעך
- לא תענה ברעך עד שקר
- לא תערץ מפניהם
- לא תעשון אתי
- לא תרצח
- לא תשנא את אחיך בלבבך
- לא תתגודדו
- לא תתורו
- לאו הניתן לאזהרת מיתת בית דין
- לפני עיוור לא תיתן מכשול
בא נננסה תרגיל קטן: האם אתה רואה כותרת של חבורה "בעניין איסור לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'"? ואיך תראה חבורה "בעניין לא תתורו"?
לאן אתה חותר? לא הבנתי. לחדד את דברי?
אכן.
זה מה שניסיתי להסביר. טישיו, ברשימה שהבאת לעיל רוב הפסוקים הם מוכרים, ואילו שאינם מוכרים צריך להיפתח עליהם דיון ב - מכ:אד, וזה לא אומר כלום לגבי המקרה שלנו. אין כמעט אחד שיחפש את העניין הזה בכך שיכתוב בתיבת החיפוש את הפסוק הנ״ל, והאמת? אפילו בפסוקים המוכרים לדעתי רוב האנשים יחפשו ״איסור גניבה״ ולא לא תגנוב. אבל זה עוד מוכר, אל תשכח.
הענין הוא שאין שם אחר מפורסם וידוע לסוגיה זאת (שאינה מן הסוגיות המרכזיות בתלמוד). כשמישהו יחפש את הערך, הוא ינסה בכל מקום מקרה 'לשבור' את הראש ולנסות לנחש איזה שם בחרו למושג. הסביר ביותר להניח שכאפשרות ראשונה הוא יקיש את שם הפסוק.
לא בטוח, לדעתי הוא כן יחפש גר עמוני או מואבי, אבל נסגור את הנושא בדפי ההפניה שיצר שמש מרפא.א. הרבה
הנושא הוא לא כל כך איך יחפשו את הערך, בשביל זה יש הפניות. הנושא הוא יותר מה הנושא של הערך. האם נכון לומר שהערך עוסק ב"לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'"? לא, זה המקור לנושא הערך. הערך עוסק באיסור עמונים ומואבים לקהל. לעומת זאת "לפני עוור" מזמן הוא הנושא עליו נסוב בהערך, גם אם זה במקרה גם הפסוק. כנ"ל כל הערכים בקטגוריה:מצוות עשה וקטגוריה: מצוות לא תעשה, זה מאד עקבי וכנ"ל.
אני מבין שטרם השתכנעת, אם כן אפתח דיון רשמי.
אם תרצה להעביר לשם שהצעת - לא אתנגד. מבחינתי זה לא דיון עקרוני וממש איני מעוניין לבזבז כעת זמן על הדיון. במיוחד שהשם שהצעת הוא ממש מצויין, בהתחשב בכך שהוא משקף את תוכן הערך. כנ"ל לגבי הערך שפתחתי אתמול.
תודה, העברתי (נ.ב. ויתרתי על "גרים" יש דעות שגם בגיותן יש איסור).
אני חושב שהמנצח צודק, אבל בכל מקרה השם צריך להיות עם הסיומות "ה'" ולא "השם". מקובל?
לזה איני מתנגד.
שמש מרפא שים לב שדף ההפניה גר מואבי שעשית מפנה לדף בקודם שסופו ״השם״. ראה - גר מואבי. (עד היום חשבתי שזה משתנה אוטומטית).
טישיו, שאול אמר לאבנר: "שאל אתה בן מי זה העלם", ודרשו חז"ל כי אחר ששתק על טענות דואג אמר לו שאול: הלכה התעלמה ממך? צא ושאל בבית המדרש.
[וכן ברות רבה פרשה ד' א"ל שאול: אבנר הלכה שנתעלמה ממך צא ושאל לשמואל ובית דינו].
שאול היה בספק אם הצדק עם דואג ואסור להשיא לו את בתו, ושלח לחכמים לשאול את ההלכה.
ההלכה נתעלמה מאבנר, אך שאול עצמו ידע את ההלכה "הלכה נתעלמה ממך", אלא שלא רצה להתערב במקום שיאמרו שמחמת בתו התערב.
אין נושאים ישנים יותר