שדה התעופה ראש פינה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שדה התעופה ראש פינה

תצלום אוויר של שדה התעופה ראש פינה
תצלום אוויר של שדה התעופה
נתוני השדה

קוד IATA
RPN

קוד ICAO
LLIB

סוג השדה ציבורי
מפעיל רשות שדות התעופה
עיר סמוכה ראש פינה
קואורדינטות 32°58′51.77″N 35°34′18.87″E / 32.9810472°N 35.5719083°E / 32.9810472; 35.5719083
גובה מעל פני הים 884 רגל
269.4432 מטר
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
15/33 3,655 1,114 אספלט
05/23 3,190 972 אספלט
תרשים שדה התעופה בשנות האלפיים

שדה התעופה ראש פינה או שדה התעופה מחניים הוא שדה תעופה אזורי, הממוקם בין קיבוץ מחניים לבין ראש פינה, ממזרח לכביש 90. שדה התעופה נקרא על שמו של יצחק בן-יעקב, מחלוצי התעופה העברית בארץ ישראל.

היסטוריה

השדה נבנה על ידי הצבא הבריטי החל משנת 1943, ובנייתו ארכה כשנתיים. תחילה שימש השדה את חיל האוויר המלכותי כנגד הצבא הצרפתי של וישי בסוריה. בשדה נסללו שני מסלולים צולבים באורך של 1,080 מטרים וברוחב של 40 מטרים. סביבם נסללו מסלולי הסעה היקפיים. בשדה ישבה טייסת 3 של חיל האוויר המלכותי האוסטרלי והייתה מצוידת במטוסי קרטיס P-40 וורהוק.

במאי 1948 נמסר שדה התעופה לידי חיל האוויר הישראלי. ב-21 באוקטובר 1973 המריאו משדה התעופה מסוקי יסעור אשר הנחיתו 625 צנחני מילואים מחטיבה 226 על פסגת החרמון וכבשו את מוצב החרמון הסורי (מבצע קינוח).

שימוש אזרחי

חברת ארקיע קיימה שירות טיסות מהשדה למרכז הארץ מ-1953[1] עד 2006. הטיסות הופסקו עקב חוסר כדאיות כלכלית[2]. בעבר הייתה טיסה ישירה משדה התעופה לאילת. בתחילת הדרך, היה המשרד צריף פשוט אשר תפקד כטרמינל וכמגדל פיקוח גם יחד. בשנת 1968 נבנה טרמינל חדש בתכנון האדריכל שמעון פובזנר שעשה שימוש באחד המבנים המקוריים שהותירו אחריהם הבריטים. בשנת 1971 הוקמו במקום תחנת כיבוי אש ומגדל פיקוח חדש. בשנת 1994 הורחב טרמינל הנוסעים.

במאה ה-21

בשנת 2002 יזם שר התחבורה, אפרים סנה, תוכנית להארכת מסלול ההמראות שממזרח למערב ב-400 מטר נוספים מ-1,100 מטר ל-1,500 מטר כך שיאפשר שימוש במטוסים בעלי 70 מקומות, ללא הגבלות טיסה, אך התוכנית לא יצאה לפועל[3]. לשדה טרם הוכנה תוכנית מפורטת בגלל רצון להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה שלו בכמאה מטרים לכיוון צפון[4].

משנת 2008 ועד 1 ביולי 2019 הפעילה חברת עיט שירותי תעופה ותיירות טיסות משדה התעופה ראש פינה לשדה התעופה שדה דב בתל אביב עד שנסגר, במטוסי שורט 360, וכן לעיתים מוציאה החברה טיסות ישירות לנמל התעופה אילת[5].

בשנת 2015 שופץ המסלול, בהשקעה של כ–12 מיליון שקל[6]. כמו כן החלה רשות שדות התעופה לקדם תוכנית מפורטת להסדרת הפעילות והפיתוח של השדה, במסגרת "תת"ל (תוכנית תשתית לאומית) 75".

תאונות

ב-19 באפריל 1974 התנגשו שני מסוקי יסעור מעל שדה התעופה. אחד המסוקים הצליח לנחות בשלום ואילו המסוק האחר התרסק, נדלק וכל שמונת החיילים שהיו בו נספו, במה שנודע כאסון מחניים.

ב-4 בפברואר 1997 המריאו שני מסוקי יסעור משדה התעופה בדרכם ללבנון. המסוקים התנגשו זה בזה והתרסקו במה שנודע כאסון המסוקים.

מבנה ופעילות

השדה כולל מסלול נחיתה של מטוסים צפון-דרום (בכיוון 15/33) ומנחת נפרד למסוקים המרוחק ממנו. המסלול השני שממזרח למערב (בכיוון 5/23) ומסלולי הסעה היקפיים אינם פעילים. תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה – תמ"א 15, משנת 2000, מגדירה את שדה התעופה כשדה בשימוש מדרגה 3, "שנועד לענות בעיקר על הביקושים לטיסות מסחריות, סדירות וטיסות שכר ליעדים פנים ארציים".

בשדה מתקיימת פעילות צבאית ופעילות אזרחית נחיתות והמראות של מטוסים קלים; פעילות ספורט אווירי ועוד. פעילות זאת מוגבלת לשעות 19:00-06:30. הפעילות האווירית הצבאית כוללת אימון מטוסים קלים על בסיס יומי; אימון מטוסי תובלה (ביום ובלילה) כ-24 פעמים בשנה; אימון מסוקים על בסיס שבועי ומעת לעת, נחיתות והמראות של מטוסים צבאיים, שלא במסגרת של אימון שגרתי[7]. כן משמש השדה כשדה חירום (שח"ר) של חיל האוויר, כשבשגרה תופסות בו כוננות טייסות מסוקי הקרב השונות של חיל האוויר, שעורכות ביניהן סבבים[8].

סטטיסטיקה

מספר הנוסעים

תנועת הנוסעים בשדה הייתה במגמת ירידה כמעט מתמדת מאז שנת 2001[9][10]:

שנה 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
נוסעים 127,123 108,016 80,277 56,764 45,306 16,110 16,790 19,766 19,050 23,067 15,782 15,224 16,714 12,472 6,976 16,842
תנועות מטוסים 19,593 17,926 15,706 14,995 13,149 11,592 11,017 9,703 7,614 10,275 9,273 9,491 9,855 8,737 5,673 6,459

עזרי ניווט

א . VOR/DME תדר-115.3 אות זיהוי - ROP

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0